ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: jonas 4923 skrivet 26 januari 2009 kl. 07:33:18
-
Hej,
Först lite bakgrund,
1988 köpte jag min första Quad en LT 250R från -86
Underbar maskin som gav mej många roliga timmar,
-89 krachade jag regält och komprimerade kotor i ryggen etc
Sålde quaden.
I sommras fick jag ett återfall och hittade jag en Quadracer Lt250r i västerås köpte denna, den var i bra skick och chassiet är fortfarande helt okej.
Har dock alltid drömt om en Suzuki "quadzilla" LT500r och på senhösten dök den ju upp här på forumet, jag slog till och köpte den, Killen som haft hojen Erich, körde backe med den så den var sänkt och hård.
Testade den på en sjö för första gången och det är en helt annan hoj än LT 250 R, massor med vrid och effekt.
Nog om bakgrund,
LT 500r är en grym hoj med massor av effekt, men det är oxå en riktig tjockis, den väger in på ca 170 kg orginal mot Lt 250r på ca 130.
Så här ska bantas,
Några grundläggande delar är redan bytta, Ljuddämpare och Pipa vilket genererar åtskilliga kilon, jag har hört siffror på 10kg, och jag lovar er, orginal dämparen väger bly.
Det jag gjort så här långt är följande,
Orginal stötdämparen är installerad och den är höjd till orginal fram.
Tror dämparen vägen dryga halvkilot mindre än den som satt på.
Nerfbars måste sitta på när man kör backe men inte när man befinner sig på bantning dessa åkte bort och detta bidrog till ett par kilo till.
Fortsättning följer .....
1a bilden från när jag köpte den
2a bilen från igår när jag åkte och hälsade på en polare.
Nästa steg är att fixa lite vågar så jag kan börja följa bantningen med siffror istället för antaganden, samt se var tyngdpunkten ligger, man vill ju har en neutral viktfördelning :djump:
Allt skall vägas för att se vad som kan tas bort bytas ut.
Som alla vet billigaste sättet att trimma är att bli av med vikt :headbang:
-
riktig häftig maskin
lt-500 är en av de brutalaste maskiner som finns
lycka till med projektet ()p
-
Checka spåren!!!
Sladdadade du in på parkeringen eller? ;D :headbang:
(http://i42.tinypic.com/autttk.jpg)
Coolt projekt ()p
-
Tjena,
Självklart sladdade jag in ::)
Mycket skarpsynt du 110cc ;D
Mvh
-
Skit i kebaben och på med Nefbarsen för att skydda fötterna!
Cool hoj :headbang:
Tror ATV-Racing i Eskilstuna har en sådan att sälja om ngn mer skulle vara sugen.
-
Det är en tvåtaktare på 500cc!!!
Hur många hk har en sån här måste ju vara brutal!
-
Tja,
Goldspeed Nerfbars (lätta) på g så dessa skall på och jag lovar inga
kebab, tyvärr är inte min vikt ett problem, utan Tjockzillan ;D
Har inte Hk antalet men orginal kanske ca 50 med effekt röret och ljuddämpare ombestyckning och lite tuning mot 55-60 enl dom som har koll.
Tyvärr är den dock lite tung......
Mvh
-
OK talade av egen erfarenhet :lol: man har ju tryckt ngr kebab genom åren ;D
Lägg ut ngn film när du kör den vet ja!!
-
Ska du klippa lite i plasten med om du ska hårdbanta den?
-
Tjena,
Självklart sladdade jag in ::)
Mycket skarpsynt du 110cc ;D
Mvh
jag har ett öga för detaljer :D
-
Kul med fler projekt. :D
Lycka till! ()p
-
De e så man blir tårögd...... ()p
-
Ska du klippa lite i plasten med om du ska hårdbanta den?
RÖR EJ!!!!!! :knupple: :knupple: :knupple:
-
vackert, är kär i lilebrosan lt250, är lätt den coolsnyggaste quad som finns, och så 2takt ;D
om du vill spara mer vikt köp foxfloat dämpare, populärt på dragracing och sanddyns quadar!tror även att en cromoly framvagn skulle spara något kilo! sen rekomenderar jag att du inhandlar alunerfbars ned tygnät och har på hela tiden!
-
Hej igen,
Kommer inte att klippa i plasten jag har en riktigt hat-kärlek till "dumbo öronen", om plasten varit sprucken el dyl så hade jag nog friserat lite
men dom är frächa och får vara kvar.
Min LT 250r har "fabrikstrimmade" skärmar från Maier och det är ju klart snyggare.
Alu nerfarna har nu anlänt skall vägas etc innan montering.
Tack för tips med dämpare och framvagn, det läggs till "senare" listan.
Nu är fokus på lättning med utan att spendera stora summor pengar.
Orginal dämparna är rätt bra både lätta och justerbara, bakdämparen har 21 click för comp och 24 för rebound.
Hade den precis på renovering, den var som en cykelpump när jag fick den i en låda med massor av andra grejor, killen som fixade den sa att den var kolsvart innuti ::), den är nu renoverad med nya tätningar samt omschimsad för lite hårdare Comp. :djump:
Läste om dålig comp i en artikel "första Testen av Lt 500r" i en av mina gamla Quad tidningar från -87, ja, jag har sparat 5 hela årgångar av
3Wheeling / ATV sports, rikitigt rolig läsning. :rtfm:
Till sist min Lt 250r med trimmade skärmar och fult orginal lyse dock väldigt bra på vintern :)
-
shit asså späner ju i gylfen när man ser den lt250 :) ()p
vad är de mer för leksaker i ditt garage? ditt garage ser ju ut att vara en quad till där allfall!
-
Ja visst är Lt 250r härliga ()p......
Jo, det finns en del leksaker i mitt garage 8) sommarbilar... 3 till
antalet men det kan vi ta vid senare tillfälle, och ja det finns oxå
en quad till ......en Lt 250r så klart!! :)
Mvh
-
ITP fälgar riktigt lätta och starka har anlänt :)
-
nice ()p ip med bilder när dom är på plats!!
-
En liten uppdatering tyvärr utan foton denna gång.
Har nu vägt tjockisen,
Tidigare skrev jag att vikten orginal var 170kg men det är torrvikt :banghead:
Helt orginal med lyse orginal ljuddämpare väger denna med full tank hela 190kg vilket är på tok för mycket. :tickedoff
Från orgnalskick är följande gjort av tidigare ägare mm
Orginal ljuddämpare bytt mot
FMF fattypipe och Ljuddämpare.
Inget framlyse
Lättare styre än orginal
Ingen bullbar
Jag köpte badrumsvågar på jula, och kunde efter att ha ställt upp den på dessa konstatera att nuvarande vikt med full tank är 175kg fördelat på :
Vä fr 44,0
Hö fr 44,1
Vä b 43,5
Hö b 43,4
Som ni ser ligger vikten lite mot front och detta skall åtgärdas men de nya ITP fälgarna som jag visat på bild tidigare.
Sedan börjar gnetet för att ta sig ner till 170kg med full tank.
Alla skruvar skall mått anpassas samt idag sitter det slang i samtliga däck, vilket förhoppningsvis oxå kommer att spara några gram.
Orginalnaven bak kommer att ersättas av dito från LTR 450 både som viktbesparing och viss breddning, då kommer jag även att kunna ersätta orginalfälgarna som väger bly mot lätta ITP som ligger på hyllan.
Ytterligare planer finns oxå men just nu ägnar jag stärre delen av min lediga tid åt att bränna skoterleder med min LT 250R som har lyse.
Vikt effekten just nu ligger på 3.18 kg / HK vilket är en klar förbättring från orginalets 3,95 men ner ytterligare 5 kg skulle innebära 3,09kg vilket är nära målet på 3 kg / hk
Uppdatering med bilder kommer ....
Är det någon som vet vilka som är de bästa OCH lättaste däcket för qúadcrossåkning typ Maxxis, Holeshot etc
Mvh jonas
-
maxxis razer ,e jag nöjd med både grepp å slitstyrka,och vad det gäller vikt är hjulen superlätta iallafall på mina alufälgar
-
stiligt me zilla :) har du kollat in quadracerhq.com?? där finns fina lt250 å lt 500. där kan man även få tag på en snubbe som kallas dr.q...en jävel på detta me lt hojjar....ja lovar. de me avgassystem, ja slängde på ett fmf system...å de mkt märkbar skilland på hojjen + att ja kör me öppet luftfilter, me de vet ja inte om de eg gör så stor skillnad.
http://www.flickr.com/photos/22312868@N02/ där e länk t min hojj.
-
Tjena Micke,
Självklart har jag kolla Quadracerhq, kör du med DR Q´s billiet brickor till kolvbulten och RM nållager ?
På min att göra lista finns Balansering av vev och borrning av cylinder (har ju en nästan komplett extra motor)och frågan är om man skall beställa kolvbultsbrickor i samma veva......
Hur ser specen ut på din motor , Reeds, bestyckning av förgasare...övrigt
Du har ju gjort ett stort jobb på din hoj så alla erfarenheter mottages.
Har du vägt din ??
Bild från december, nyköpt och lååååg
-
ja har faktiskt inte rört motorn på min, förutom ombestyckning av förgasaren då. tror ja satte på ett 420 munstycke efter ja bytte avgassystem, men i övrigt orörd...än så länge :) skulle ha lämnat iväg den på portning nu i vinter, men de har inte hunnits med, men de kmr:-)
vägt min har ja inte gjort, tkr de e lite ointressant...för den går som ett skott ändå ;)
å de som nu gjorts e ett nytt styre å en ny styrstång, tillverkat av henrik på homicide racing. e de nåt du undrar över eller nåt ja kan hjälpa dej me så ta min msn: mikael.skoog@hotmail.com de e alltid skojj med lt intresse.
-
Uppdatering,
Nya baknav (LTR 450) har anlänt,
Dessa är betydligt lättare och kommer tillsammans med nya ITP T9 fälgar att sänka vikten med 2.0 kg / Sida :headbang:
Spårvidden ökas med totalt 6 cm och de nya fälgarna är ju dessutom snygga, även om bling inte är min grej.
Vikten på Quadzilla är nu nere på 171kg vilken är nära mitt mål, men jag har ju inte bytt fram fälgar ännu........
Bantningen fortsätter....
-
()p
-
Uppdatering,
LTR nav med Razor däcken nu monterade, jag är nöjd.
Lämpar in före och efterbild +6 cm spårvidd bak :headbang:
Nästa steg är att beställa razors till mina nya ITP framfälgar oxå.
Bilder
-
Så jäkla brutal !!
-
Tackar !
Jo den e brutal, och det är så j#%&#¤&vla mycket
pulver i den motorn.
Nu börjar vi närma oss rätt vikt oxå, ny framdäck på väg så
nästa vecka monteras även ITP framfälgar .
Mvh
-
passade LTR 450 hubbarna rakt av??
-
Hej,
Japp LTR hubbarna passar rakt av man behöver dock lite tjockare brickor Ca 5-8 mm till centrum muttern.
Nu sitter även ITP fälgarna fram på plats, liten bild i vårsolen.
Snart blir det barmarkspremiär :headbang:
-
Sjukt cool! :DV
-
min e klar för i år :)
-
Min e oxå körklar men det finns alltid en massa att göra, har startat arbetet med att bygga ny motor men det blir nog ett vinter projekt.
Synd att jag flyttade från västkusten annars hade vi kunnat träffas, sprätta lite grus, och sparka lite däck :headbang:
I helgen blir det förhoppningsvis gruspremiär...
-
jo de finns alltid massor på en gammal hojj å göra:-) ska du bygga en orginalmotor eller ska de i nåt lull lull iden??
-
Det blir lite lull lull, Portning, Omarbetat förbränningsrum, och lite viktiga uppdateringar såsom Q-lab vevstaksbrickor, balanserad vev, etc vi får väl se var det landar.
Men som sagt det blir till hösten nu skall det åkas lite.
Grus premiären är avklarad under helgen :headbang:
Är riktigt nöjd även om lite finjusteing av bestyckning behövs samt jag byter nog Reeds.
Men det bär iväg Så in i !"#%"!#%&¤ om man jämför med Mina 250R
Urstark och viktminskningen gör nog sitt till.
Foton kommer när det är någon fler än jag ute, svårt att fota sig själv ....
-
Snygg quad du har, bredd och låg. Kolla på ITP QuadCross MX PRO däcken nästa gång. Tycker att 170 kg är en lagom tung fyrhjuling men självklart är det roligare med lättare vikt.
-
reeds slängde ja på nya förra året orginal...men ska nog köpa boysen i år....de ska tydligen bli rätt stor skillnad me sånna på.
hehe jo skillnaden mellan en lt250 å en lt500 E stor....me detta monstret bär de iväg på riktigt:-) ja har ju haft 2st lt250 innan.
ska iväg å köra på folkracebana me den nu på sönd...de ska bli skojj :DV
http://chips-skoog.bilddagboken.se/p/show.html?id=358941126&directlink=1 me nya däcken :)
-
Tack alla för feedback, Corvus ser att du oxå håller till i Umeå, säg till om du är sugen att hänga på oss ut och köra.
Vi brukar sprätta lite grus i mellanåt.
Micke lycka till på folkracebanan, hoppas på lite bilder :headbang:
-
Idag gick topplockspacningen på min hojj....spruta vatten åt alla håll :-\ så nu e de bara å vänta på ny!!
-
Aj aj lider med dej, tur att det är lättmeckat :)
Hur var det på folkracebanan.
mvh
-
hann ju inte ens få ut min på banan, men ja körde polarns lt 250 där....å folkracebana va skitskojj kan ja säjja ()p
-
vad e de för årsmodell på din zilla?? min skulle ju va en 87:a....men efter ja spräckt insuget å min å beställt insug te en 87:a så visa de sej att de inte passa...misstänker de e en 88:a ja har.
-
Tja,
Såg på dina bilder att du har runda rör på övre länkarmarna fram vilket är = 88 el nyare min 87a har fyrkantiga länkarmar.
Innebär detta att du har ett insugs gummi över kan jag kanske köpa av dej det ??
Mvh
-
japp 88 eller frammåt...kolla allt om lt hojjar förtu å har nu lärt mej se skillnad på dom:-) jo ja har ett insug du kan köpa om du vill.
-
eller så kan du ju köpa hela hojjen av mej :)
-
Hej alla,
Projekt Zilla fortsätter, under hösten åkte motorn ur för renovering,
det har dragigt ut på tiden en del men nu börjar det närma sig.
Motorn togs ur pga en otät vevaxeltätning, vilket senare visade sig att den poppat ur.
Följande delar han inhandlats,
Komplett packningasats med alla oljetätningar
Skottsäkra trustwashers (Lilla änden på vevstaken vanligt problem)
Hotrod vevstake
Nålventil samt alla munstycken till förgasaren.
Alla lager i motorn.
Boyseen reeds
När motorn togs isär konstaterades följande,
Kolven hade en spricka 3mm i bakre kjolen :o
Vevlager lite krassliga
Vevaxel glapp axielt (blockhalvor ok )
Bestämmde mej för total renovering byte av alla slitdelar som ej håller toleranserna.
Veven har nu ny vevstake svetsad och balanserad.
Cylinder borrad +0.5 portad ny Wiseco kolv 86.5 mm
Alla lager bytta och hela växellådan uppmätt och ok
Motorn kommer att sättas ihop under denna veckan förhoppningsvis förutom toppen som skall bearbetas för rätt Squish.
Zillan ser lite ledsen ut utan motor fortsättning följer ....
-
Låter underbart med alla delar!
hoppas du får ihop den snart då! Min lt ser lite smyg ledsen ut också kan ja då säga men kommer sättas ihop inom kort!
Lycka till med arbetet! ()p
-
Jonas: Din lt250 me 490 motorn....har du bilder på den??
-
tjena,
Nä har inga bilder på den med 490 motor bara innan ombyggnad, men skall fixa, den står just nu undanskuffad i ett annat garage, då det är lite fullt i mitt eget.
Men när Zillan är klar skall 490n tillbaka till garra och då blir det foto session :headbang:
Mvh
-
E de jpx cylinder å topp på den?? Å malteserkors ve motorfästena??
-
Tjena,
Förstår vad du e ute efter micke men nej det är inte din gamla...
Denna hr jag konverterat helt på egen hand.
Mvh
-
Ahaa :) Ja ble nästan lite glad att de kunde vart min gammla...ja undrar vart den har tage vägen, snubben ja bytte den me sa att han sålt den i sin tur å att den snubben total skrotat den...
-
JOBBA HÅRDARE JONAS! vill se slutsatsen!!!! :headbang:
-
:-X
-
Tjena,
Nu är den stora blå klar för montering i ram den är lika fin på in som utsidan.
Här är den
-
()p
-
Trevlig tråd att följa.... jobba på ()p
-
Lätt att du har sveriges fräschaste zilla!! ()p
-
Hej,
Arbetet fortskrider, efter en pizza garra med PSY så lyfte vi med gemensamma krafter in motorn i ramen, det som kvarstår är,
1. montera kåpa till vattenpump
2.koppla in elen
3.fylla vätska
4. på med skärmar etc
Sedan är det bara att starta.....om jag överhuvudtaget orkar kicka med min 72 kg ::)
-
Fin hon blir :P Vi får ta repris på garra kväll nån mer gång.. Jag gillar ju pizza ;)
Ett tips till elen.. åk på Kjell & Company. Dom har lite olika kontakdon du kanske kan ha till elsystemet..
Kolla på deras hemsida under
El-produkter / Svagström / "Kontaktdon med snäpplås"
O0
-
Sveriges finaste eller ()p ()p Hoppas du lägger upp mycket bild och film när den är klar :djump:
-
Kan bara hålla med! ()p Super snygg! :headbang:
-
riktigt fin ()p ()p
-
Tack alla för positiv feedback :) det triggar mej bara ännu mer,
planen är att sparka igång den under veckan.
Bilder kommer givetvis och någon film blir det givetvis oxå.
STAY TUNED
Mvh
-
bra de ()p
-
rolig tråd å följa :) hon är skitfiin!!! :D
-
:-X
-
Du får skaffa dej en tjock polare :) ja väger 86 kg...ja kan GÄRNA kicka den åt dej..bara å ta me den till gbg ;D mitt garage skulle må fint av en zilla igen haha.
-
ligger ju ute en förbaskat fräsh zilla på blocket eller ja de har ju som gjort de ett tag men för 39000:- tror ja de va, öhlinare, nå gosigt rör osv dock äre ju uppsättning för att slicka asfalten... :banghead:
Ska sprättas jord och sand med en sådan maskin! ;)
Lycka till jonas med zillan! blir bara pirrigt i brallan då du lägger upp en update!! :headbang:
-
yee 8) den blir riktigt fräsch :headbang:
-
ligger ju ute en förbaskat fräsh zilla på blocket eller ja de har ju som gjort de ett tag men för 39000:- tror ja de va, öhlinare, nå gosigt rör osv dock äre ju uppsättning för att slicka asfalten... :banghead:
Ska sprättas jord och sand med en sådan maskin! ;)
Lycka till jonas med zillan! blir bara pirrigt i brallan då du lägger upp en update!! :headbang:
den bör du INTE köpa :)
-
tjena.
Har inte heller hört bra om den men vet inte varför ......
Mvh
-
för de första: att man som ägare/handlare tar me hojjen på nån uppvisning å kör tills den värmenyper....för de andra....de e atv racing som säljer den.
-
för de första: att man som ägare/handlare tar me hojjen på nån uppvisning å kör tills den värmenyper....för de andra....de e atv racing som säljer den.
Vad är det för fel på atv racing?
-
varför ska man inte köpa den? :)
-
vet inget om den, men att den har funnits till salu i minst två år hos atv-racing är ju ett varningstecken bara det ::)
-
är den kanske lite dyr,eller kostar de så där? :-\ ,är ju otroligt me kraft dom ()p :headbang: ,farsan hade en sån ,fast en 250,men gick skitbra ändå ()p han beskrev den som en cross på 4 hjul :headbang:
-
De är som sagt en cross på 4hjul om inte två för dom inte vill hålla sig nere! hehe naah men dom går förjävla fint! :headbang:
-
Tjena,
Tyvärr inga bilder men, It´s alive :headbang: Zillan är nu startad, 3e kicken sedan var den igång, har börjat proceduren med heat cycling som är så viktigt på dessa hojar,
Motorn har nu gått 15 minuter blivit riktigt varm, svalnat, topp och cylinderbultar är efterdragna, bestyckning kontrollerad, och växellåds olja är bytt. känns tungt att tappa ur 115 kr olja efter 15 minuter men skall det vara riktigt så ska det .
Motorn låter riktigt bra, och det vore konstigt annars allt e ju genomgånget.
Imorgon blir det en första provkörning i 15 minuter innan den skall svalna igen.
Kameran på Telefonen har pajat men i morgon blir det lite bilder oxå. ()p
MVh
-
Trevligt att fått igång pärlan nu, väntar med späning på att få se vad den går för ()p
-
Ser fram emot FIIILM ;D
-
jaaa du måst ta dig tiden o ladda upp masssa film o bilder på den ()p
-
jaaa du måst ta dig tiden o ladda upp masssa film o bilder på den ()p
En bild på skönheten som jag tagit. (Innan renoveringen)
(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/27810000-27819999/640x480/27818211.jpg)
-
väntar med spänning på en film
-
hej alla,
Det kommer film i längre fram när den är inkörd, ni får hålla tillgodo med några bilder, observera att det sitter fel däck bak dessa är från min TRX LÅÅÅÅG profil för crossåkning.
Den har nu gått hela 0.4 timmar ()p
-
så vacker den är...... de e så man blir :cry: ()p
-
jahapp nu när den är klar och så. vad ska du ha för den ? =)
-
jahapp nu när den är klar och så. vad ska du ha för den ? =)
haha ja Jonas vad ska du ha för den? :lol:
-
jahapp nu när den är klar och så. vad ska du ha för den ? =)
haha ja Jonas vad ska du ha för den? :lol:
Känns inte som de blir något billigt pros om han nu vill sälja den som ja nog inte tror han vill :)
Kan förövrigt säga ja har fått kolven till min lt250r nu så snart blir de sparka igång den! :headbang:
-
OM den nån ggn blir till salu så köper ja den gärna :) Jag saknar en zilla i garaget nu när ja ser denna :)
-
Tjena grabbs,
Det är helt rätt den är inte till salu :) eftersom den inte är till salu vill jag inte ens spekulera kring pris.
För övrigt undrar jag om den någonsin blir färdig, det finns massor av ideer.
Arbetet fortsätter igår la jag lite tid på att snygga till det sista på elsystemet med riktiga kontaktblock där det saknades.
Har justerat trottelnål eftersom den går lite fett på mellanregister vilket har varit bra under inkörning.
När timmätaren står på 1.3 timmar är det dax att börja gasa på riktigt och låta zillan andas :headbang:
Bjursell, glöm nu inte nya trust washers när du monterar ny kolv....
Mvh
-
Bahhh måste bara säga fan va nice du verkar ha det i garaget då !
Massor med fina Hjulingar o 2 underbara silver porchar !!
Fuck vad jag e avis på dig :djump: :djump:
Har själv inte ens garage :cry:
-
när den är inkörd på riktigt måste du ladda upp lite bider/filmer och visa vad den går för :headbang:
-
Självklart :headbang:
Mvh
-
hahaha ()p :headbang:
-
Ser riktigt bra ut ()p Ser fram emot filmen :headbang:
-
Hej,
Liten uppdatering från garra kvällen igår,
Oljebyte samt nummerbottnar precis som satt på orginal,
-
den är riktigt snygg :headbang:
-
kärlek :headbang:
-
Jonas har du förlängd styrstång på din maskin?
-
japp + 1,5 tum typ, du är observant Johan ()p
Mvh
-
()p Tänkte passa på att förlänga min med, ska ändå riktas.
-
Tjena,
Ser att jag lovade en film vid tillfälle,
Här kommer en från i sommras, riktigt gropigbana men iaf
http://www.vimeo.com/15746389
-
Tjena,
Ser att jag lovade en film vid tillfälle,
Här kommer en från i sommras, riktigt gropigbana men iaf
http://www.vimeo.com/15746389
:headbang:
-
Tjenare Jonas,
Vad kör du för bestyckning på din 500?
Mvh/ Johan
-
Hej,
Pilot 30
Main 420 (sommar utan luftburkslock och FMF helsystem)
Nål mitten,
Min är ju dock en -87 a så den är ej jämförbar med senare då man gjorde en total ombestyckning av förgasaren -88 pga envissa problem med motor haverier.
På FMF´s hemsida finns en rekomendationsbas om man kör med FMF pipa kan vara något att utgå ifrån.
http://www.fmfracing.com/RiderSupport/JettingCenter
Mvh
-
Tack Jonas,
Jag kollade deras tips och dom skrev main 350, pilot 22.5 och nålen på 3e
Jag kör nu på main 400, pilot 22.5 och nålen på 3e
Kollar man i verkstadshandboken finns det ju 2 olika LT500R modeller som heter LT500RH (1987) och LT500RJ (1988). Dom 2 har ju olika förgasare och helt olika bestyckningar. Min som är en 88 ska enligt wsm ha 350 main, 22.5 pilot och nålen på 3e precis som det stod på FMF sidan.
Problemet är att jag tror att min går för fett, stiftet är blött efter körning och han svarar inte helt 100 på gasen på lägre varv. Jag ska ju köpa ny förgasare senare men tänkte att jag kanske bara kan bestycka om den lite för att få den att gå bättre tills jag har köpt en ny.
Läser jag mitt eget inlägg så ser jag själv att allt blev jätte luddigt skrivet ;D
Min fundering är iaf om jag skulle ta och köpa några nya main jets mellan 350-400 och testa mej fram, samt om det är något standard på munstycken i mikuni förgasare så det kanske är något min lokala MC-handlare har.
Mvh/ Johan
-
Tjena,
Jo det är standard mic munstycken finns lite överallt.
Tycker det är helt rätt att testa dej fram.
Kör du utan luftburkslock borde du gå upp en storlek från orginal , sedan är det portat etc köp ner till 350 och prova dej fram, jag har kört min på 380 på sommaren med gott reslutat.
du hittar massor med effekt och gas respons med rätt bestyckning.
Mvh
-
Jo precis, mitt största problem är ju bara att jag aldrig har skruvat med förgasare så det tåls att lära sej lite ()p Ska imorgon åka och köpa på mej 350,360,370,380 dom kostade ju bara 25kr styck :) sen ska jag testa mej fram. Det är lite tråkigt att min bottenplugg på förgasaren är helt gängpaj och sitter bara kvar pga gängtejp och gängtätning. Så det blir lite meckigare att byte munstycken.
Tack för tipsen iaf Jonas.