ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: TAZ™ skrivet 25 januari 2009 kl. 19:03:55
-
jaa nu håller jag på med de helvetes arbetet igen, 2 timmars pumpande på bromsjäveln utan resultat idag, verkar vara olja i hela systemet för att jag får hela tiden ut enbart olja när jag släpper på luftnings skruvarna, men kolvaran vill inte gå ut, så antar att de är någon luft kvar någon stanns! har haft loss oken och vridit o skakat, knakat på slangarna, knakat på oken men blir inte bättre! har sökt här på forumet i gammla "luftabroms" trådar! i många står det att man ska ta ur luften bakvägen altså ifrån oket och till vätskebehålaren! men jag har inte riktigt fattat hur? de snackades om slangar niplar, oljekanor, men jag förstog inte hur de skulle gå till ??? så lite tips vore tacksamt!
annars så deppar jag väl ihop o kör utan broms ::)
-
Hej
Tag en oljekanna eller liknade och pumpa in bromsvätskan genom luftnippeln
Mvh/Orren
-
Jo som orren sade fyllbromsen fån luftnipeln.
jag tog en apotekspruta "medicin" med spolar vätskeslang "genomskinlig"
(obs du måste såklart lyfta på locket till bromsbehållaren på styret)
och då pressar du ur luft helvetet. höll på som satan innan jag googlade och fick det att fungera..
()p
-
jag hade stora problem när jag luftade min efter jag tagit bort allround bromsen... Jag provade det här med oljekanna osv men det fungerade INTE... Så jag ställde raptorn på NÄSAN och röven i vädret så att luftnippeln får högsta punkten, lät jag den stå i några timmar så luften skulle hinna vandra upp och sen luftade jag väl ett 10 tal ggr på både luftnippeln och banjokopplingen som sitter vid fotbromsen sen funkade det prima!
-
hm mitt svar gällde frambromsen. lycka till dock och stänk upp ett resultat och hur du bar dig åt
-
jag luftar frambromsen, ska gå o köpa slangar o så imorgon så får vi se hur de går
-
aha jag luftade bakbromsen :) då funkar det ju inte å göra riktigt samma
-
Det finns speciella pumpsprutor för ändamålet, det är
svårt utan om det är luft i slangarna.
Och se till att det inte är nån slang som går upp och sen
ner, det är nästan omöjligt att få ur luften då
utan den stannar i böjen.
-
har försökt räta slangaran så mycket så möjligt, men för att få dom helt raka så är jag tvungen att plocka bort både styrstag, styrstång och dämpare villket känns jobbigt :-\ träde ner slangaran i fel fack på ramen när jag satte ihop hjulingen efter en totalnerplockning
-
bara en liten noob fråga, är de någon fara att lägga hjulingen uppochner en stund? OBS att den är helt tom på vätskor!
-
Vet att på Hisunen så sitter det en luft nippel på fördelningen som man får se till att det kommer
olja till först sedan får man gå till oken
Ta gärna bort oken och så de sitter över behållaren och nippeln uppåt.
Kanske det kan fungera på din med
-
bara en liten noob fråga, är de någon fara att lägga hjulingen uppochner en stund? OBS att den är helt tom på vätskor!
Nej det är ingen fara.
-
bara en liten noob fråga, är de någon fara att lägga hjulingen uppochner en stund? OBS att den är helt tom på vätskor!
Batteriet, ta ur det också.
-
bara en liten noob fråga, är de någon fara att lägga hjulingen uppochner en stund? OBS att den är helt tom på vätskor!
Batteriet, ta ur det också.
Men den var ju helt tom på vätskor ju
-
tja oftast räknar man väl inte batterient som tömt på vätska... antingen plockar man ur det eller så gör man inte, sällan man tömmer det väl? tror inte Taz har gjort det iaf :whip:
-
har kick på min och inga lampor så har inget bateri :)