ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: roadkill skrivet 23 januari 2006 kl. 10:16:33
-
Är det nån som vet lr tror sig veta vad som händer om man går igenom
isen o 4-hjulingen sjunker(förutom att man blir blöt etc :D ) menar
alltså med försäkringen?? Får man åka på isen?
Ps nä min står i garaget :wink: Ds
-
Försäkringen täcker när du kör på vägar mm,eftersom det är ett VÄG-fordon,o inte hör hemma på vatten.kolla med ditt bolag.
Större fordon typ skogsmaskiner mm täcker man en speciell försäkring vid färd på fruset vatten.
-
Den sjunker inte...den kantrar och flyter upp och ner....på ren jävelskap :wink:
-
Har du prövat??? 8O
-
Va försiktiga på isarna pojkar, en god vän gick genom isen i Spillersboda i helgen, familjeutflykt med skotern. Tyvärr omkom hela familjen. R.I.P
-
Va försiktiga på isarna pojkar, en god vän gick genom isen i Spillersboda i helgen, familjeutflykt med skotern. Tyvärr omkom hela familjen. R.I.P
Mm läste om det,hemsk grej!! o sen va det en god vän till dej ännu
värre!! mina sympatier till dig!!
-
Har en kompis som krockade sin bil ute på en sjö, och han fick inte ut något på försäkringen.
Det gäller att ta det föriktigt så det inte händer något, och kolla isen noga och känna till sjön så det inte finns strömmar någonstans, för går man igenom kan det va det sista man gör...
-
Va försiktiga på isarna pojkar, en god vän gick genom isen i Spillersboda i helgen, familjeutflykt med skotern. Tyvärr omkom hela familjen. R.I.P
Tragiskt! Lider med dem!
-
Sänder vänner och bekanta en tanke!
R.I.P
-
Sänder vänner och bekanta en tanke!
R.I.P
flytoverall är ett hjälpmedel om man kör på is kan man ju bada om man skulle vilja det
Säkerheten först. Bättre fyrhjulingen sjunker än dig själv!!
(http://www.fiskeutrustning.se/shopping/produktbilder/352_1.jpg)
Håller desutom värmen
-
Använder flyt overall. när jag åker på isen.
Har ett tipps till er som skall åka på is. Var ute med hunden nere vid isen och träffade på en komunalare. Han hade en batteridriven borrmaskin och en lång spiral borr. Så gick han ut och kunde snabbt prova isen lite här och där innan han plogade upp en bana. Snabbt och enkelt. Sedan fick jag lära mig en formel om isens bärighet. på en sötvatten sjö (vilket är den from av vatten som bildar "bäst" is) gäller KÄRN-isens tjocklek^2 x 10.. Detta ger. tex 3 cm KÄRN-is = 3 x 3 x 10 = 90 kilo. komunalaren sa att han aldrig plogar en bana om isen är mindre än 10 cm (de använder en fyrhjuling när de polgar). MEN.. De "känner" skillnad på is och is vilket inte jag klarar. Så jag har nu köpt mig en batteridriven borr maskin (150:- på coop forum i rotebro). Skall köpa en borr. och tänkter inte ge mig ut om det är mindre än 15 cm på sjöar och även prova sig fram eftersom isen kan skifta ganska mycket i tjocklek. Och kanske upp imot 25 om det är saltvatten is.
-
Vad gör man i bräckt vatten då? Är det bräckis då? =)
-
Att borra hål är smart men att sen avgöra tjockleken är betydligt svårare, man får ju inte direkt ner näven i ett borrhål. Kan då tipsa om en finurlig pryl långfärdsskridskoåkarna har, en liten mätsticka som "krokar" i isen i underkant där man sen kan läsa av tjockleken, smart! Finns för en billig peng i friluftsbutiker.
ps. vi har en snubbe i långfärdsskridskoklubben som kan läsa/höra av isens tjocklek med en stämgaffel, han slår lätt mot isen och tonen han får ger honom tjockleken. 98% rätt hela tiden, det tricket rockar!
/Douglas
-
Urkärnare, en sån mojäng som man kärnar ur äpplen med tex, den få ju med sej hela kärndelen ut, som en rörbit. Bara att mäta längden ju. Annars kan man borra hål, trycka ner något flytande, en kork i ett snöra tex, sen mäter man snörets längd...finns massor med trix.
-
Enda gången försäkring gäller på is är när det är en sk. vinterväg. DVS vägverket har varit ute och skyltat upp en väg på isen. förekommer lite här och där i norr.
Annars får du inget från försäkring om det skulle hända ngt.
-
Urkärnare, en sån mojäng som man kärnar ur äpplen med tex, den få ju med sej hela kärndelen ut, som en rörbit. Bara att mäta längden ju. Annars kan man borra hål, trycka ner något flytande, en kork i ett snöra tex, sen mäter man snörets längd...finns massor med trix.
Skall du för hand trycka en urkärnare genom 15 cm kärn-is?? klarar du det skulle jag nog välja att inte gå på den isen. Varför trycka ned något flytande? med en spiral borr ser du när det kommer vatten. Gör en markering på borren innan man ger sig iväg. kan du borra längre än markeringen utan att det kommit vatten så är saken biff.
-
Urkärnare, en sån mojäng som man kärnar ur äpplen med tex, den få ju med sej hela kärndelen ut, som en rörbit. Bara att mäta längden ju. Annars kan man borra hål, trycka ner något flytande, en kork i ett snöra tex, sen mäter man snörets längd...finns massor med trix.
Skall du för hand trycka en urkärnare genom 15 cm kärn-is?? klarar du det skulle jag nog välja att inte gå på den isen. Varför trycka ned något flytande? med en spiral borr ser du när det kommer vatten. Gör en markering på borren innan man ger sig iväg. kan du borra längre än markeringen utan att det kommit vatten så är saken biff.
GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.
-
GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.
Eh, nu får jag nog ta STENE lite i försvar, du spelade väl också lite "besvärlig" i tråden om att "köra på isen" i Övrigt-forumet :D
1.2 Förlängningssladd istället för att baxa runt på hojen? Låsoljan löser fortfarande upp isbildningen ifall du inte hittar hårtorken.
:D
/johan
-
GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.
Eh, nu får jag nog ta STENE lite i försvar, du spelade väl också lite "besvärlig" i tråden om att "köra på isen" i Övrigt-forumet :D
1.2 Förlängningssladd istället för att baxa runt på hojen? Låsoljan löser fortfarande upp isbildningen ifall du inte hittar hårtorken.
:D
/johan
Får jag ta mej själv i försvar nu? Besvärlig? Inte alls, det var ett helt konkret tips att dra fram förlängningskabeln till hårtorken, istället för att att putta(?) sin hoj till ett vägguttag. Jag poängterade det endast för sakens skull. Men jag ska genast sluta att hjälpa till på det störiga sättet. :wink:
-
GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.
Jag är ledsen att jag inte förstod att din urkärnare skulle:
1. Förstärkas pga material valet, För att trycka ur lite kärnor i ett äpple kan du i stort sätt använda vad som helst men för att göra hål i kärn-is krävs det en helt annan typ av metall för att det skall hålla.
2. Förlängas. Jag har aldrig sett en + 20 cm lång urkärnare.
3. Bygga om den så den skall passa på en borrmaskin.
BTW. Din ide om flytande saker är inte heller heller helt igenom tänkt eftersom vatten nivån i ett borrat hål INTE är i kant med isens under sida utan snarare i isens över kannt.
Douglas tipps om denna mätsticka är nog det bästa valet om man vill mäta isen.
-
En bild säger mer än tusen ord.
(http://www.pegasus3d.com/download/arguing.jpg)
-
hej jag har kört genom isen på örkärn i fagersta :( det var inge skönt kallt som fan :x fyrhjulingen en suzuki lts 280 skönk till botten den flöt ej :oops: den fick ligga 3 veckor på sjöbotten så när isen smälte så rodde vi ut bland isflaken o dragade vi fick tag på den på en gång drog upp den till båten o rodde mot land :) upp med den på en kärra o hem till garaget
trodde alldrig att den skulle starta något mer :oops: ur med oljan i motorn. ur med bensinen rev bort bensin pumpen o förgasaren o blåste rent. i med ny bensin o motorolja .o laddade batteriet . o startade den startade på en gång :P inga fel blev det på den fick byta motor olja 5 gånger för att vattnet skulle gå ur :P så jag rekomenderar att ej köra på isen :?:
-
hej jag har kört genom isen på örkärn i fagersta :( det var inge skönt kallt som fan :x fyrhjulingen en suzuki lts 280 skönk till botten den flöt ej :oops: den fick ligga 3 veckor på sjöbotten så när isen smälte så rodde vi ut bland isflaken o dragade vi fick tag på den på en gång drog upp den till båten o rodde mot land :) upp med den på en kärra o hem till garaget
trodde alldrig att den skulle starta något mer :oops: ur med oljan i motorn. ur med bensinen rev bort bensin pumpen o förgasaren o blåste rent. i med ny bensin o motorolja .o laddade batteriet . o startade den startade på en gång :P inga fel blev det på den fick byta motor olja 5 gånger för att vattnet skulle gå ur :P så jag rekomenderar att ej köra på isen :?:
Undra om de va rost i cylindern/cylindrarna :D
-
smart tips med borren, har själv använt det och går mycket fortare och lättare än med vanligt isborr.
Vi har en sjö här hemma som bara har 1 utlopp och det är där man kör ner som isen är svagast..... har kört bil på den när den var 11cm tjock riktigt kärnis. Dock körde jag väldigt sakta för isen blir bräckligare ju fortare man kör :nono:
menade kommun gubben att t.ex om isens tjocklek är 20cm så tål den 20x20x10 ?... 4 ton då. Kan nog stämma, beror ju lite på hur stor spännyta man har också men bra tumregel kanske
Man ska inte vara rädd för isen men man ska tamejfan ha respekt för den!
-
Vi har en kille i grannbyn som brukar ploga upp en bana med traktorn, kan han , kan jag brukar jag resonera... ;D
-
vi har en rolig prick här vi bor... för några år sen körde han ut med bilen ca 100m på isen. plockar ut isborret och borrar 5m bakom bilen för att se om isen är tjock nog att åka på :help:
han förstog inte hur dumt det var förrän vi sa till han ;D
-
()p
-
()p
-
jag kör med flytoverall hela vintern, absolut vindtätt och varmt och skönt....sen flyter den givetvis!
-
Fladen har bra pris på flytoveraller, från 1200:- Fladen säljs förutom på renodlade "fritidsbutiker" även av ÖoB.
-
:-X
-
Är du aktiv när du kör i skogen,dvs inte står å snackar eller filmar ;), så rekommenderar jag något annat än flytoverall. Ingen fukt från kroppen släpps ut.....
Satsa på en smidig livväst istället om det är flyta i vatten du vill göra och inte i svett.
Min högst personligt empiriska lekmannabedömning.
-
Är du aktiv när du kör i skogen,dvs inte står å snackar eller filmar ;), så rekommenderar jag något annat än flytoverall. Ingen fukt från kroppen släpps ut.....
Satsa på en smidig livväst istället om det är flytta i vatten du vill göra och inte i svett.
Min högst personligt empiriska lekmannabedömning.
jag är helt naken inunder! ;) all svett landar i skorna... (heter det inte flyta? ) ;D :lol: Min högst personligt empiriska lekmannabedömning... 8) ;) ;D
-
Tänk även på att ha isdubbar hängande runt halsen när ni är på isen, för flera år sedan gick en bekant till mig igenom isen med flytväst men inga isdubbar... R.I.P :(
-
:-X
-
Du behöver inte vara orolig, jag har aldrig sett nån köra fast på sjön, det är enda gången jag blir svett i min overall, när jag får lyfta och dra hjuling.. vid körning blir du knappast så varm.
Flytoverall har ju en fördel gentemot flytväst....det finns flytmedel även i benen, så om du ska upp ur en ev. vak så slipper du kämpa så med att få upp benen i nivå med isen, det underlättar.
För många år sedan jobbade jag på den lokala Simhallen/idrottshallen , där hade vi varje år en uppvisning på klarälvs isen, med spark- skridskor och skidor, och hur man tar sig upp ur vattnet, ispiggar är givetvis mycket bra, än viktigare är att aldrig korsa fruset vatten ensam....flytoverall, rep och sällskap är bra livräddare om oturen är framme...
-
Men ventilerar man genom "limpsaxen" som Nörd gör så går det bra oxå.... :lol:
-
:-X
-
Enda nackdelen med flytoverall är om du får så säga knock out när du far i sjön. Men det är väl ingen som direkt somnar till när man druttar genom isen. Man vänds ju inte rätt :dntknow:
En gubbe från trakten körde båt för längesen och körde på grund, slog huvet i nånting på båten och for i sjön, med ansiktet neråt. Läkarna sa att han hade överlevt om han hade haft sån där stor flytväst som vänder rätt istället för sån vanlig tunn som man gärna har :nono:
Fast ska man åka båt ska man sitta brevid men en öl i näven! :headbang:
-
Enda nackdelen med flytoverall är om du får så säga knock out när du far i sjön. Men det är väl ingen som direkt somnar till när man druttar genom isen. Man vänds ju inte rätt :dntknow:
En gubbe från trakten körde båt för längesen och körde på grund, slog huvet i nånting på båten och for i sjön, med ansiktet neråt. Läkarna sa att han hade överlevt om han hade haft sån där stor flytväst som vänder rätt istället för sån vanlig tunn som man gärna har :nono:
Fast ska man åka båt ska man sitta brevid men en öl i näven! :headbang:
det finns inte flytmedel i ryggen på min ABU overall....
-
Det här hände en som skullle ploga bana förra vintern.. :D http://192.121.240.51/ljusnarsberg/index.asp?intId=1451354 (http://192.121.240.51/ljusnarsberg/index.asp?intId=1451354)
När jag kör på isen så borrar jag jämt innan så att man vet att det är bra is.. under 25cm så brukar jag inte vara ute på isen.. Plus att jag jämt har koll på sjöarna vart det finns utlopp och liknande..
Men kör man skoter så blir det lite andra regler man kollar inte lika noga men man har fortfarande koll på sjöarna vart det finns utlopp och liknande och att det har vart många minusgrader en längre tid!
Och pontus man kan visste köra fast på en is m hjuling och skoter dels om de e stöp elr om de e så mycke snö så man hänger sej.. :P
-
Det här hände en som skullle ploga bana förra vintern.. :D http://192.121.240.51/ljusnarsberg/index.asp?intId=1451354 (http://192.121.240.51/ljusnarsberg/index.asp?intId=1451354)
När jag kör på isen så borrar jag jämt innan så att man vet att det är bra is.. under 25cm så brukar jag inte vara ute på isen.. Plus att jag jämt har koll på sjöarna vart det finns utlopp och liknande..
Men kör man skoter så blir det lite andra regler man kollar inte lika noga men man har fortfarande koll på sjöarna vart det finns utlopp och liknande och att det har vart många minusgrader en längre tid!
Och pontus man kan visste köra fast på en is m hjuling och skoter dels om de e stöp elr om de e så mycke snö så man hänger sej.. :P
INte jag! jag kör Can-AM ;D ;)
-
Brukar ta ut bilen vid ca 20cm is, då håller den kanonbra. Har alltid taklucka/fönster öppna och värmen i bott när jag kör, har ingen lust att sitta och vänta på en ruta som ska ner när man måste ut om man går igenom, har heller aldrig bälte på mig (En kompis har dock kraschat in mot land :lol: )
Sjön vi brukar köra på är ungefär 3km lång och kanske 400m bred. Tar hjulingen och borrar runt 30 hål innan vi kör så det ryker :whip:
Har fastnat mitt på blankis med min gamla isbil som hade släta sommardäck. kom ingenstans ;D
-
Jag har krockat med land, och det med en fransk rattväxel. ()p Härliga tider.
Skall jag ut så gör jag många ca 20 hål, så jag vet.
Jag känner till varenda tjärn - sjö i närheten så vet precis var det kan va dåligt.
-
()p
-
Isarna är riktigt farliga nu trotts all kyla. Snön isolerar mer än man kan tror. Så ha respekt för isen ;)
-
Isarna är riktigt farliga nu trotts all kyla. Snön isolerar mer än man kan tror. Så ha respekt för isen ;)
japp!
här har det pendlat mellan -17 till -29 ändå ligger det vatten mellan snö och is.....
-
Visst man ska respektera isarna o man skall ALLTID VARA 2 när man är på isen.
Men 10cm funkar att köra quad på o vi tar ut GRIZZLYN för att ploga bana vid ca 12-15 cm mycket beronde på is kvaliteten, det är viktigt att få bort snön så fort som möjligt. Det är enormt vad den isolerar.
20 cm kärnis kan man belasta med 2 ton i max 30 km hastighet enl ett pdf dokument om hur man anlägger isvägar från Vägverket o dom kör nog på säkra sidan.
-
Man måste ju också tänka på att är det 10-15cm på ett ställe kan det vara 3-4 på ett annat.
Och snön tynger ned den också, trots att den är lätt.
Jag bor i en liten by, i mitten, i ena änden bor morsan och i andra änden bor syrran. (jag var den som flyttade hit först, sen kom resten efter som ett jäkla släptåg)
Jag sladdar ett spår mellan våra gårdar, och mellan min gård och syrrans gård finns en lite sjö. Innan jag ens tog ut skotern på den sjön, så gick jag och provborrade. Jag gjorde ett hål var trettionde meter och det var stor variation. 28cm på vissa ställen och ned till 12cm på vissa. Mitt på sjön är det fortfarande ett öppet hål och runt det hålet i en omkrets på kanske 25-30 meter är det 20-30cm slask under snön.
Eftersom det inte varit någon tö här i området heller, så är det slask på precis alla sjöarna jag varit ut på. knädjup slask på en del.
Hur som helst så ska man vara medveten om att istjockleken kan variera stort så man gör nog inte bort sig om man gör många provhål.
-
Ang. borrning så är motorsåg de lättaste alternativet, såga upp en valfri storlek varvid man trycker till vid ena kanten på kuben så den roterar 90grader och vips så ser ni kvalitén och tjockleken :)
Sen är det bara lägga tillbaka isbiten som den va så "läker" det fortare ;)
-
när vi mätte isen i år så körde vi med borrmaskin och liknande träborr. Tog ca 10 sekunder att borra genom 20cm :sunny: