ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Cornerwall skrivet 22 januari 2009 kl. 21:49:07
-
Tjena. Många frågor blir det.
Min sportsman 500 efi beter sig konstigt ibland.
När jag friskat på med gasen och sedan släpper för att stanna i korsning eller liknande, då går den ner så pass i varv att den lägger av. Tomgången ligger runt 1200 varv normalt. Någon som vet varför den beter sig på detta sätt, ganska irriterande emellanåt faktiskt.
Mvh /C
-
har du kollat så att inte det är för mycke spel på gasviren, det sitter ju nån elektronisk historia där som gör att den stänger av motorn om tex gasviren skulle gå av.är den inte rätt justerad så kan elektroniken tro att viren gått av. det sitter en justering på gasviren innan handtaget under ett gummihölje bara att dra isär och justera om det behövs. :djump:
-
Om det nu inte är ETC systemet ute vid gashandtaget så är TPS givaren en bra tipps! den är känslig för feljustering och går näst intill bara att få rätt genom att koppla upp maskinen mot verkstadsdator med polaris program
-
Tjo!
Läge att ta kontakt med ÅF då för en koll kanske.
Har ju 6mån garanti på köpet så... ::)
-
Ja har du garanti är det ju inte mycket att fundera på igentligen. Men annars skulle jag också tro på att gaswiren är lite feljusterad. För ditt normala tomgångsvarvtal är helt normalt, min ligger på 1180 på tomgången då den är varm.
-
justeringen av wiren är lätt att kolla! lossa locket på tumgasen och kontrollera att det är ett spel mellan kontakterna där innek,när kontakterna går ihop så dödar den motorn.
Anledningen är att undvika olyckor om gaswiren skulle hänga sig.
Feljusterad TPS ger massa konstiga tomgångproblem och jag har fått justera den även på fabriksnya för att dom ska gå 100%k,den är som sagt j-vligt känslig
-
Tjena!
Det är inte ovanstående fel, kontakterna är numer korrekt justerat och kan inte vara felet.
Problemet fortgår dock. Tomgången varierar lite från 1080 till 1140 ca. Kan det vara idé att ställa upp den till 1200?
Sitter skruven lättillgängligt tro, orkar inte lossa massa plast.. hehe
Mvh /C
-
Kan man enns ändra tomgången själv då det är efi? Jag har iofs inte kollat om jag ska vara ärlig men.
-
Uppenbarligen så är det variatorn som inte släpper som den ska.
Ska lämna in den till ÅF på tisdag, då ska de shimsa variatorn som de sa. Då ska problemet vara löst. För den beter sig inte på detta sätt då friläge är i. Sen drar den på backen oxå. Så förhoppningsvis är den OK på onsdag.. =)
-
Kan man enns ändra tomgången själv då det är efi? Jag har iofs inte kollat om jag ska vara ärlig men.
Nej ! den styrs av tomgångsmotorn,problemet blir om gaslägetgivaren sitter fel och ger motorn signaler om att den går på tex halvfart eller nått
-
lite nyfiken hur det har gått. och vad det va som orsakade problemet. :djump:
-
Tjena! De har nu shimsat variatorn, maskinen gick bra i 20-30 min sen är det nästan värre än innan. Efter en skogstur så är det åter dags att skjutsa den till ÅF. Ska ringa dem på måndag och se vad de kommer att göra. Lite trist är det, men men...
Så jag hoppas de gör det ordentligt denna gång..
-
Så nu har den vart in för andra gången i veckan. ÅF satt sitt huvud på att det skulle vara bra nu.... Efter 3 mil igår så har jag ett huvud att hämta. Så nu lär den in en tredje gång på en månad, trist.
Känns som det blir återköp av maskin snart om han inte fixar till det... Aja, återkommer med fortsättningen...
-
Jag hade plötsligt ingen tomgång på maskinen (500 x2 -08).
Har haft den inlämnad för detta, inget hände på 5 veckor och jag fick inga svar, så jag blev orolig och tog hem maskinen. Jag vände mig till ett annat ställe (verkstad 2), han ordnade tomgång och återställde inställninga inom 30 min, sedan gick den. Han ville dock behålla hjulingen ett par dagar för att vara säker. Det visar sig att eftersom verkstad nummer 1 hade pillat på tomgångsmotorn så anser Polaris att den är förstörd och måste bytas (skall vara fabrikskallibrerad). Vilket verkstad 1 skulle få stå för. Därför hände inget på 5 veckor, och hade förmodligen inte hänt något på ytterligare 5 veckor. Verkstad 2 kunde dock hjälpa mig att beställa en ny tomgångsmotor kostnadsfritt vilket jag är mer än tacksam för.
Råd:
1. Förlorar du tomgången kan du kolla om viren blivit slapp (blecken) samt spänna den, gör inget annat. Och pilla absolut inte på tomgångmotorn/stegmotorn/TPS-givaren.
2. Använd en seriös verkstad som vet vad de pysslar med. Svårt att veta, men var nogrann, det kostar inte mer, men du får tio gånger bättre service.
-
Tillägg efter PM:
Stefan Olsson i Nynäshamn hjälpte mig på ett föredömligt sätt.
De lade krut på mitt ärende fast de inte hade orsakat några av problemen. Jag fick snabbt hjälp trots att de hade mycket annat att göra. De var beredda att offra fritid ifall jag inte skulle hinna lämna maskinen under normal öppettid. Jag fick ett proffessinellt mottagande och täta samtal om hur det gick med min maskin och vad de gjorde med ärendet.
Min teori är att det här företaget jobbar med långsiktiga kundrelationer. Många av deras kunder är proffs eller yrkesfolk som kräver kvalitet. Fyrhjulingar är bara en del av deras verksamhet. De har erfarenhet av maskiner och arbetsfordon av alla de slag sedan lång tid. De är inte så intresserade av kortvariga trender och vad som som råkar vara en fluga för tillfället.
Jag vill ogärna hänga ut någon återförsäljar här på forumet. Men jag rekommenderar gärna de som visat sig bra. Vi ska också komma ihåg att det här gäller mig och mitt ärende.
-
Tjo!
Min funkar skapligt nu då de justerat det mesta.
Men jag hörde senast igår att på 100h service ska de uppdatera programvaran i maskin. Då ska tomgång även bli bättre tydligen.
Jag tvivlar dock att min ÅF gjorde det, då jag även hittade åtskilliga servicepunkter som inte var gjorda.
Så fr.o.m nu kommer jag inte serva på samma ställe igen.
-
Igår ringde mekanikern från Stefan Olsson och sa att min del från USA hade kommit hem.
Han fråga när jag kom hem efter jobbet, så skulle han kunna köra förbi (45 km) och byta den hemma hos mig. Sagt och gjort. Nu är maskinen hundra igen. Det kallar jag service!!!
Gamla spjällhuset med TPS givaren hade någon skruvat på! Plomberingen (vit lack) på skruven var bruten. TPS givaren kallibreras in genom en slags flödesmätning i vindtunnel. Det är bakgrunden till att den inte går att ställa manuellt.