ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: rockin_TOM skrivet 22 januari 2006 kl. 21:43:19
-
Tänkte utöka vagnparken lite o undrar vilken vägreggad atv som e bäst o kostar under 40000kr o då räknas inte beg atv´s in!
-
Vilket utförande, arbets eller quad stuk?
-
Tyvär finns ingen som är "bra" under 40000kr
Men prutar du 3000kr på en Kymco KXR så finns det.
-
arbets stuk hade jag tänkt mig
-
Ska det vara nytt också så blir det ju bara ett par Kinesmaskiner att välja mellan.
Personligen tycker jag att du sätter du ribban lågt, visst alla kan inte köpa reggat för 100 papp men med 40 tusen så blir det ju bara Linhai, silverstone osv.
Personligen så skulle jag "spara" lite till, men reggat åker ju upp en del kan man säga. Tex Yama Kodiak 450 90 tusen och det är 50 tusen till......
Har du fastnat för någon speciellt?
-
denna kanske :D väg reggad också :D http://www.trendimport.se/motor.asp
(http://www.trendimport.se/data/product/images/19020051126151654404110.JPG)
FIN för de pengarna få du ju till och med lite över :wink:
-
"Personligen tycker jag att du sätter du ribban lågt, visst alla kan inte köpa reggat för 100 papp men med 40 tusen så blir det ju bara Linhai, silverstone osv. "
Bara Linahi... Jag tycker det är en ypperlig maskin. men den kostar desvärre mer än 40. Och man kan säga spara några tusen lappar i all evighet. det går alltid att spara lite till och få lite mer.
Får du en linhai för 40 så skulle jag rekomendera den. Visst den är inte 4wd men bara du får fäste så orkar maskinen. Jag har sälpat älgar i skogen, Laggt i och ur båt och dragit släp med mycket last. Och det har aldrig varit så att den inte orkar därimot kan det vara svårt at få ned kraften i backen.
-
"Personligen tycker jag att du sätter du ribban lågt, visst alla kan inte köpa reggat för 100 papp men med 40 tusen så blir det ju bara Linhai, silverstone osv. "
Bara Linahi... Jag tycker det är en ypperlig maskin. men den kostar desvärre mer än 40. Och man kan säga spara några tusen lappar i all evighet. det går alltid att spara lite till och få lite mer.
Får du en linhai för 40 så skulle jag rekomendera den. Visst den är inte 4wd men bara du får fäste så orkar maskinen. Jag har sälpat älgar i skogen, Laggt i och ur båt och dragit släp med mycket last. Och det har aldrig varit så att den inte orkar därimot kan det vara svårt at få ned kraften i backen.
Stene, visst kan vi vrida på orden... om man orkar.
MIN åsikt är att vägreggat i arbetsutförande BÖR kosta mer för att generera den kvalité som JAG anser att den skall ha.
Vi har alla olika preferenser, vilket är tydligt. JAG gav mina råd, du skall ged DINA råd. Har ingen lust att förtydliga detta mer men jag skriver ändå lite till.
Det jag menade med BARA var att utbudet smalnar av och man kan raskt räkna bort alla JAPAN/USA maskiner som kan räknas som arbetsmaskiner och är vägreggade. Detta resulterar i att man får välja i ett annat skikt. INGET illa skrivet om Linhai, Silverstone eller andra men för att visa att prisskilnaden är stor mellan JAPAN/USA maskiner och Taiwaneser alt Kineser.
Däremot hyser jag stor respekt för dessa maskiner då just tex Linhai levererar mycket maskin för pengarna.........
Som sagt, fler som har råd för vägreggat/nytt/max 40 papp?? Ut med språket så hjälper vi till!! :D
-
Jag har inte haft japan atv´s i mina tankar o kommer inte att överväga det heller, pga att jag hellre stöder kineserna som inte sätter överpris på sina produkter!o kollar man kvaliten så skiljer det inte mycket o jag talar med erfarenhet .nog snackat om de!
Jag har kollat in hunter lite eftersom jag har en arbetspolare som precis köpt en sån.jag fick pröva den nu ikväll o jag vart positivt överraskad "Vilken maskin" (för dom pengarna) inte en vibration +att den va väldigt lätt körd helt klart i klass me bra mycke dyrare japan hojar!
Sen en annan som jag e lite sugen på e ju kymcho´n men den tycks va lite"plastig" nån som vet om det e nå kvalite? Är det nån som vet om nå fler prisvärda kines maskiner`?
-
Jag har inte haft japan atv´s i mina tankar o kommer inte att överväga det heller, pga att jag hellre stöder kineserna som inte sätter överpris på sina produkter!
Vilket skulle då vara överpris? På vilken maskin? Det kostar att hålla en hög finnish och en jämn kvalite'. Kineser har allt för ofta en ojämn kvalite' och det där med reservdelar tänker jag inte ens ta upp. Bara tanken av att Kina kanske styr hela ATV imperiet om tio år är skrämmande, o då tror du väl inte att dom håller låga priser längre? Kolla på Dinli DMX 450, den är på väg upp i pris, bara för att den har sålt bra. LIkaså blir det då med reservdelarna. Då står du kanske där, mitt på backkrönet, med en trasig maskin för 40 000:- som var jättebillig, men helt plötsligt kostar reservdelarna som är skitsvåra att få fram, en hel förmögenhet för att just din maskin sålt bra under ett år. Skulle du därmeot köpt en märkeshoj, så vet du vad du får och intem,ycket kan förändras i varken pris, tillgång på delar eller andrahandsvärdet, som kanske inte är värt 2:- på en Kines modell. Så tänker iallafall jag.
-
Jag tror inte det blir nåt problem me delar i framtiden men den som inte chansar vinner heller inte!!! Angående dinlis priser så beror det då inte på kinesena iallafall ,jag har fått offert från dom o kan säga så mycket som så att priset i sverige är åt helvete för mycket saltat (alltså påslag)
Det är väl importörerna eller åf eller kanske både och som vill pasa på o tjäna en hacka medans det går!!
-
Det är väl importörerna eller åf eller kanske både och som vill pasa på o tjäna en hacka medans det går!!
Nä jag tor att dom vill jobba gratis, vill inte alla det?
:roll: :roll: :roll:
-
jag menar att dom har för stort pålägg ,självklart måste dom tjäna pengar men nån gräns måste de ju finnas
jag kan ge ett exempel en linhai inkl. frakt o tull o moms kostar mig 13800kr
o vill jag utrusta den lite så kostar alu fälgar 1500kr vinch 400 kr mm...
kolla o jämför priserna med närmsta handlare så förstår du
-
jag menar att dom har för stort pålägg ,självklart måste dom tjäna pengar men nån gräns måste de ju finnas
jag kan ge ett exempel en linhai inkl. frakt o tull o moms kostar mig 13800kr
o vill jag utrusta den lite så kostar alu fälgar 1500kr vinch 400 kr mm...
kolla o jämför priserna med närmsta handlare så förstår du
Vad är det för märke och modell på vinchen och fälgarna då?
-
jag menar att dom har för stort pålägg ,självklart måste dom tjäna pengar men nån gräns måste de ju finnas
jag kan ge ett exempel en linhai inkl. frakt o tull o moms kostar mig 13800kr
o vill jag utrusta den lite så kostar alu fälgar 1500kr vinch 400 kr mm...
kolla o jämför priserna med närmsta handlare så förstår du
Vad är det för märke och modell på vinchen och fälgarna då?
Jag släpper den här grejen, kan för lite om billiga maskiner som passar sällskapet, men en stilla undran är ju vilken winsch presterar kvalité osv för 400:-???
Kanske gråimporterad????
-
vilken winsch presterar kvalité osv för 400:-???
Det undrar jag också.
-
Jag vet inte vad det är för märke men om amn kollar på bilderna jag fick me så ser fälgarna ut som bigfoot kitet denada säljer samt att vinchen borde va samma fabrikat som den trendimport säljer ett tilläg bara priserna på tillbehören gäller bara vid köp av en atv
-
Då måste jag bara fråga, om allt är så bra och billigt, vad väntar du på? Åk o köp och bevisa oss andra motsatsen 8)
-
Mr2t har rätt i att det är skillnad på märkes hojar och ANDRA asiater(Dilni är INTE en kines, Faktum är att det inte är så många av de cycklarna som refereras till som kineser som är gjorda i kina.. Och inte alla märkes jappsar är inte heller gjorda i Japan). Jänk hojar görs ofta i mexico (Amerikas kina) hur de kvaliten är vet jag inte.
Reservdels priset på Allroad (Som är en kines där Yammah äger 1/3 del av företaget) är inte värre än någon av japparna. Jag har inte haft några problem att få fram reserv delar till den (nu är det inte så mycket som gått sönder men det saker jag beställt har kommit efter någon dag eller så).
Andrahands värdet är svårt att säga något om. Men vad jag sett på min typ av maskin (Linhai/Allroad) så ligger de beggade maskinerna idag runt 35.000 vilket inte är den stora värde minskingen som alla märkes åkare alltid tar upp som ett argument. Kolla även vad det ger i rena pengar. Visst en märkes hoj kanske bara sjunker i värde med 20% och en kines med 40%. Men i rena pengar så har du ändå "förlorat" mindre pengar på "kinesen". Men räknat i % så har Mr2t helt rätt. japparna kommer FÖRMODLIGEN att stå sig bättre i pris på en beg marknad. Detta skiftar dock väldig mycket från hoj till hoj.
Mr2t:
Vad kör du för hoj? och hur ser beg markanden ut på den?
-
problemet är att jag inte orkar regga om mitt företag till import samt att jag hört att det är ett jävla strul me tullen ,annars hade jag importerat för länge sen o för er som inte tror på priserna så gå in på http://www.made-in-china.com o regga er sen e det bara o fråga efter offerter från fabrikerna!! Kan va nyttig information när du skall pruta! + att du kan hitta många fabriker som säljer licens tillverkade japs hojar med rätt namn på o allt men sidan e dock lite krånglig med deras dåloga sök funktion!
-
Mr2t:
Vad kör du för hoj? och hur ser beg markanden ut på den?
Yamaha R1, begagnatmarknaden är helt åt skogen, men det tackar vi försäkringspremierna för och inte hojen i sej själv ;) Meningen är att jag ska köpa en gatreggad Raptor 700R, visst kommer jag att förlora på att köpa ny märkeshoj, det spelar ingen roll vad man köper som är nytt, det rasar snabbt i pris bara det lämnar butikens dörrar. Jag kommer dock att dra ut på det in i det sista då jag personligen anser att en Raptor från Yamaha-Center med fulla garantier i fem år, är värd mer än en gråimporterad hoj som bara har garantier på pappret. En potentiell köpare ser helst att det finns kvarvarande garanti på maskinen vilket borgar för ett tryggare köp, för även märkesmaskiner går sönder då och då. Jag vill kunna rulla in maskinen och säga LAGA DEN, och kunna hämta den en vecka senare utan att bli av med en krona. Även om "kineserna" är billigare, så är det lika förbannat irriterande när det går sönder, kan man minska chansen för det så tycker jag att man ska det. Med andra ord, märkesmaskiner håller generellt bättre.
-
det är ett jävla strul me tullen
Kanske just därför dom måste ha det påslag dom har... 8)
-
Jag håller med.. Märkes maskiner är bättre och skam på torra land vore det väl annars eftersom man faktiskt betalar för det.
Ang Garantier så är det mycket upp till din ÅF. Om du tar en container maskin hos "import kalles källar fima" i västerås så skulle jag nog också rynka lite på näsan. Men senariot "Jag vill kunna rulla in maskinen och säga LAGA DEN" får du även hos de seriösa ÅF'arna av "kines" maskiner. Jag gjorde i stort sätt precis det med min hos fyrhjuling.se Tog dock inte en vecka.. Lämnade in å Måndag EM den var klar Onsdag lunch. Då hade de även gjort en stor service som jag bad dem göra. Så en "kines" hoj betyder INTE att: service existerar inte, Reserdelar kan du bara köpa i kina, Garantin slutar gälla när du lämna affären. Mina egna erfarenheter gäller min åf och den maskin jag äger och kör.
Jo R1:ans försäkring är väl inte den billigaste.. Men vad jag hört så har 50% av r1:orna i stockholm varit inblandade i olyckor vilket kan motivera deras premier.
Går det att köpa en reggad raptor hos yamma? Vad jag läst och hört så brukar inte märkes företagen inte ha så stort intresse i att regga sina hojar. Men det finns en firma i belgien (?) som bygger om dem och då lyckas regga in dem. Vilket betyder att alla reggade märkes hojar är grå importerade.
-
Jo R1:ans försäkring är väl inte den billigaste.. Men vad jag hört så har 50% av r1:orna i stockholm varit inblandade i olyckor vilket kan motivera deras premier.
Går det att köpa en reggad raptor hos yamma? Vad jag läst och hört så brukar inte märkes företagen inte ha så stort intresse i att regga sina hojar. Men det finns en firma i belgien (?) som bygger om dem och då lyckas regga in dem. Vilket betyder att alla reggade märkes hojar är grå importerade.
Stockholmarnas vansinneskrockar straffar ju även oss andra tyvärr. Så det är bara att bita ihop tills Stockholmarna lärt sej att åka hoj på riktigt.
Det går att köpa reggade Raptorer hos Yamaha, 350 är ju den som lanserats. Vi får väl se vad som avslöjas på mässan "På två Hjul" i Göterborg i helgen. Alla stora tillverkare är ju urbota korkade om dom inte hakar på trenden och skaffar gatreggade maskiner som tex Raptor 350. Gråimporten tar ju in dom i vilket fall som helst så med andra ord är det ekonomisk vinst som tex Yamaha blir snuvade på. Vad jag hört så ser det ganska lovande ut iallafall..
-
Stockholmare???????? finns säkert skåningar som inte heller lärt sig att köra :x . skyll inte allt på stockholmare
-
Stockholmarnas vansinneskrockar straffar ju även oss andra tyvärr. Så det är bara att bita ihop tills Stockholmarna lärt sej att åka hoj på riktigt.
Haha! Ja, du har såklart statistik som backar upp ditt påstående? Sen är det inte krockarna som sporthojsförarna är överrepresenterade i, utan singel olyckor. Ofta på lånad/stulen hoj och ovan förare.
Tror knappast Stockholm är överrepresenterat om man slår ut det på antalet förare och olyckor.
Men å andra sidan har jag hört att hojåkarna i Skåne inte använder sina sporthojar. De köper värsta racingstället, putsar och vaxar på sina knäpuckar och sen puttrar de ner till korvmojjen och ljuger om dagens "bravader" för fjortisarna som orkar lyssna.... De eventuella skador som kan uppstå är om någon upphetsad fjortis råkar välta ut sin cola över tanken på en av posöråkarnas sporthoj. ;)
/J
-
Bra där Jocke!
http://hem.passagen.se/jackdaltonsfriend/Grav_bort_skane.html
Se att alla vi vettiga människor som bor utanför skånes gränser ställer upp och blir medlemmar i denna fina förening och tar ett spadtag varje år.
-
Stockholmarnas vansinneskrockar straffar ju även oss andra tyvärr. Så det är bara att bita ihop tills Stockholmarna lärt sej att åka hoj på riktigt.
Haha! Ja, du har såklart statistik som backar upp ditt påstående? Sen är det inte krockarna som sporthojsförarna är överrepresenterade i, utan singel olyckor. Ofta på lånad/stulen hoj och ovan förare.
Tror knappast Stockholm är överrepresenterat om man slår ut det på antalet förare och olyckor.
Men å andra sidan har jag hört att hojåkarna i Skåne inte använder sina sporthojar. De köper värsta racingstället, putsar och vaxar på sina knäpuckar och sen puttrar de ner till korvmojjen och ljuger om dagens "bravader" för fjortisarna som orkar lyssna.... De eventuella skador som kan uppstå är om någon upphetsad fjortis råkar välta ut sin cola över tanken på en av posöråkarnas sporthoj. ;)
/J
Bra där Jocke!
http://hem.passagen.se/jackdaltonsfriend/Grav_bort_skane.html
Se att alla vi vettiga människor som bor utanför skånes gränser ställer upp och blir medlemmar i denna fina förening och tar ett spadtag varje år.
Nu har vi landskapskamp!!! Ha Ha :D
-
Stockholmare???????? finns säkert skåningar som inte heller lärt sig att köra :x . skyll inte allt på stockholmare
Jag antar att du är Stockholmare eftersom du är för feg för att logga in med ditt Nick också....*retas mer*
-
...för feg för att logga in med ditt Nick...
synd att han inte kan dölja sitt ip =)
ska vi gå tillbaka till topic?
-
Gräv bort skåne.. haha.. har hört talas om dem men visste inte att de hade en hemsida.
Jag vet inte hur det ser ut med olyckor med R1:or i övriga landet men vi har en del gas glada pojkar i sth. Typ alla getaway filmer (har inte sätt någon getaway hässleholm), Ghost rider och potatis folket. De står kanske inte för så många olyckor med alla deras hang around's / wannabe's. sen KANSKE det kan vara så att stockholmare generellt har lite höre löner vilket gör att vi har råd med en R1:a och vara under 30-40, då man kommer till insikt att man inte är odödlig och lugnar ner sig.
Men jag tycker att det är ganska ok. Är det så att du måste köra en R1:a så är det bara att betala.. R1:an är ju inte den ända hojen på marknaden.
Om jag nu skulle gå tillbaka till 2 hjul skulle jag gärna köpa en:
http://www.bikez.com/motorcycles/boss_hoss_bhc-3_502_2005.php
-
Gräv bort skåne.. haha.. har hört talas om dem men visste inte att de hade en hemsida.
Om jag nu skulle gå tillbaka till 2 hjul skulle jag gärna köpa en:
http://www.bikez.com/motorcycles/boss_hoss_bhc-3_502_2005.php
Hehe - en åtta på 8.2liter i en hoj...du lär nog inte behöva någon växellåda överhuvudtaget i den :D
/johan
-
ofra skåne till danmark? :?
det var en konstig sida :?
Hrar en kompis i skåne som jag brukar prata med via msn men ingen atvcenterare (iallafall ingen jag prata mycket med). Hursom helst offra skåne till danmark skulle ju vara lite onödigt.
Men kapa av den översta delen till norge :D ingen som har tänkt på det :?:
jo de kan offra skåne om de spara en liten bit av den i sverige :wink:
-
ofra skåne till danmark? :?
det var en konstig sida :?
Hrar en kompis i skåne som jag brukar prata med via msn men ingen atvcenterare (iallafall ingen jag prata mycket med). Hursom helst offra skåne till danmark skulle ju vara lite onödigt.
Men kapa av den översta delen till norge :D ingen som har tänkt på det :?:
jo de kan offra skåne om de spara en liten bit av den i sverige :wink:
Översta till Norge, Nedersta till Danmark, Högra till Finland och vänstra blir det bara crossbana av. ;)
-
Såg precis att linhai 260 säljs nu under 40000 kr av trendimport rättare sagt 36900kr vill man ha 4x4 så kostar det 46900kr kul att nån tar steget o baxar ner priserna,ska bli kul o se om några andra vågar???? :D
-
otroligt bra pris. Synd bara att mitt första försök att handla från trend gick så illa.. Men det var förhoppnings vis bara barn sjukdommar från deras sida. Nu har de säkert lärt sig hur man gör för att ta in en reggad hoj.