ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: polaris 800 skrivet 20 januari 2009 kl. 20:58:13
-
tänkte kolla om det finns nått intresse av high lifter satser till sportsman x2. jag ska beställa från usa till min. och eventuellt göra ett antal satser efter dom. så hör av er om intresse finns :djump:
-
Jag skulle kunna tänka mig 1" då jag är rädd om drivknutarna. Vad är det för modell av höjning? bara klossar man lägger under fjädrarna? För isåfall är jag inte intresserad då dom iprincip bara ökar fjäderspänningen.
-
det här är riktiga höjnings satser. inga fusk klosssar eller rörbitar som en del säljer.men dom passar bara sportsman x2 07-08-09. och dom kommer höjja 2 tum fram och 1,5 bak.
-
Då är det intressant. Har kollat på att tillverka egna sådana höjningar också. Riktiga alltså genom att flytta fjäderfästena och krängningshämmarn.
Å jag har ju en 07a x2 så de ska funka fint.
Har du mer info eller kanske någon länk så man kan läsa/se hur dom fungerar som?
Lite orolig för drivknutarna med 2" höjning men intresserad är jag iallafall.
-
ska beställa om en vecka, så när jag fått hem det så kan jag maila lite bilder till dig så ser du vad det är för nått
-
Har ett polaris original 2 tums kit på min, var oxå lite orolig för knutarna i början, men de verkar hålla trots bakhjulsåkning mm mm :lol:
-
det låter ju kanon jag väntar med med spänning på mina grejor
-
kör highlifter på kawan funkar kanon ()p ()p ()p ()p ()p ()p
-
Har ett polaris original 2 tums kit på min, var oxå lite orolig för knutarna i början, men de verkar hålla trots bakhjulsåkning mm mm :lol:
du har ingen bild på grejorna så man kan se om det är samma grejor. vill ju köpa nått som verkligen funkar
-
Då inväntar jag vidare besked hur grejerna ser ut.
-
nu är det beställt. 5-10 dagar sa dom ska bli roligt att se vad det är :djump:
-
Har tyvärr ingen bild, men tror att det finns en bild i Polaris tillbehörskatalog, om jag inte missminner mig.. Montering av kitet ingick i priset när jag köpte maskinen, nåt som Polaris verkstaden bittert fick ångra, då det visade sig vara rätt mycket jobb :lol:
-
har du fått tvåtums kittet
:D
-
jo jag har fått det nu och monterat det. lägger ut en bild så kan man se skillnaden mellan min och kompisens.
-
var det bökigt att montera? ^-^
-
var det bökigt att montera? ^-^
nej det tog mig ungefär en timme attt montera. :djump:
-
jag vill ha till min ()p
-
vad har du för däckstorlek... ^-^
-
jag kör på 27 tum
-
håller på med mudzilla i 30tum så höjning e obligatorisk : :)
-
ja fy fan det är feta däck det ()p men då behöver du väl även ett clutch kit också antar jag? om du ska få snurr på dom däcken utan att elda upp variator remmen.funderar själv på ett sånt clutch kit :djump:
-
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=314vvdi&s=5
detta e fram . :DVsen fetare bak :o
-
Sedärja. Men går det att få nån bild där man ser vinklarna på drivknutarna? Som du vet redan så är jag lite fundersam över dom.
-
Sedärja. Men går det att få nån bild där man ser vinklarna på drivknutarna? Som du vet redan så är jag lite fundersam över dom.
Tyckte jag läste i tråden att det fanns Polaris egna höjning, då står dom väl bakom med garanti ifall något går sönder.
-
Sedärja. Men går det att få nån bild där man ser vinklarna på drivknutarna? Som du vet redan så är jag lite fundersam över dom.
ska fixa det i morron. men jag såg när det kom hem att det bara passar till 08-09. men kompisen har en 07 så jag ska göra till hans med kan inte va nån större skillnad tycker jag.
-
jag väntar på höjningen sen häller jag dit hjulen foton kommer.på drivknutar m,m, :D
-
Ja, jag kommer inte skaffa höjning om jag införskaffar en polaris i framtiden, jag provade detta en gång och fick njuta i ca 30min innan båda inre knutarna bak pajjade när jag backade upp ur ett lerhål.
Men jag vet att det finns folk som kört med dessa höjningar utan några större problem också.
Jag skulle dock inte riskera att pajja knutarna för lite högre markfrigång, knutarna kostar 2500kr st.
-
Det är precis de som DanneR33 säger som jag är orolig för. Det beror nog mycket på hur man kör och hur dom blir belastade (knutarna alltså). Men dock verkar det ju som att 1" höjning funkat bra för drivknutarna.
-
ja är du osäker så är det ju bättre att köra original, själv är jag grymt nöjd än sål änge ;D och jag har inte direkt smygåkt med min :djump:
-
Jag vill ju höja (brukar höja de mesta jag äger som är av nån form av fordon :hmmm: ) men är fundersam på drivknutarna. Men jag inväntar fler bilder från dig så får vi se sen.
-
jo jag har förstått det,blev lite sen från jobbet idag så jag hann inte ta några bilder idag :hmmm:men ska fixa det i morron ska bara ut på sjön och köra först på dan :ATV: :whiskey
-
så här ser det ut. :djump:
-
lägger in en bild på höjjnings satsen
-
hur går de för dig finns de nån sats å köpa till en 800 -07 och vad ska du ha för en sån???
-
Ser dock ut som att toe-inställningar behöver göras då däcken ser enormt inåtvända ut! Är inte risken att däckslitaget blir stort?
-
Ser dock ut som att toe-inställningar behöver göras då däcken ser enormt inåtvända ut! Är inte risken att däckslitaget blir stort?
går inte att göra toe in på bakdäcken. att hjulen bak hade den lutningen berodde på att jag precis släppt ner den från domkraften utan att tryckt ner fjädringen :djump:
-
Mycket godis i ryggsäcken varje gång du är ut o kör så har du lutning åt andra hållet på några veckor ;)
-
Mycket godis i ryggsäcken varje gång du är ut o kör så har du lutning åt andra hållet på några veckor ;) he he jo det är ju klart att det slinker med några goa kalla i bland ()p
-
har fortfarande några satser kvar om det finns intresse. :djump:
-
Ska fundera på saken... hade helt glömt bort dehär ;)
-
Vill inte snuva någon på möjligheten att sälja höjningskit, men Polaris HD fjädrar fram gör underverk på trötta X2:er, c:a 800 kr tror jag.
-
jo hårdare fjädrar fram hade ju helt klart gjort underverk för fronten. Sen är ju frågan om man vill ha hela maskinen högre, då är ett höjningskitt nödvändigt. Både De bästa hade varit om de fanns längre fjädrar och dämpare istället.
Jag skulle hällst vilja ha hårdare fram och mjukare bak, för en x2 är nästan som att åka med stel bakaxeln utan last/passagerare då man åker på väg. Gav min återförsäljare i uppdrag att undersöka om den kortas fjädrar passar på x2an men jag tror han glömt bort det :P
-
jo hårdare fjädrar fram hade ju helt klart gjort underverk för fronten. Sen är ju frågan om man vill ha hela maskinen högre, då är ett höjningskitt nödvändigt. Både De bästa hade varit om de fanns längre fjädrar och dämpare istället.
Jag skulle hällst vilja ha hårdare fram och mjukare bak, för en x2 är nästan som att åka med stel bakaxeln utan last/passagerare då man åker på väg. Gav min återförsäljare i uppdrag att undersöka om den kortas fjädrar passar på x2an men jag tror han glömt bort det :P
PÅ en orginal X2 så är baken högre än fronten,tack vare de styvare fjädrarna bak, så varför höja den ytterliggare. Titta om fjädrarna till Touringmodellen passar bak, de har max last på 80 kg precis som korta modellen.
-
tänkte kolla om det finns nått intresse av high lifter satser till sportsman x2. jag ska beställa från usa till min. och eventuellt göra ett antal satser efter dom. så hör av er om intresse finns :djump:
Hallå där ... är ny inne på denna sida så jag hoppas detta kommer fram till dig.... Vad du än gör så sätt inte på en höjning på din xp om du har orginal bak axlar!!! jag sätte på de inför mudd nationals i Anderstorp och efter ca 2 h körning knäpper de något grymt i bakaxlarna ... tyvärr har jag inte fått nya än pga av att de inte finns några att tillgå så man är lite spänd nu när man e ute.... Men jag har en 2tums höjningssatts som ligger om du ändå vill prova ...:-) ::)
-
Jo det är ju på de viset att folk kommit fram till genom många tester att 1" höjning i regel inte är något problem för polarisar. Höjer du dom däremot 2" blir brytningarna på drivknutarna väldigt snäva och har man då i kombination med detta grövre däck och kanske en lite oförsiktig gastumme så är det många som kört sönder drivaxlar/knutar.
Är man lite varsam med gasen med höjningen brukar det inte bli några problem men risken är markant större att man kör sönder någon drivaxel/knut. Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska göra, men till att börja med tänker jag låta garantin gå ut så man inte behöver riskera nått för den sakens skull. Sedan kanske de blir nått, men funderar på att bara höja den 1". Kanske montera 27" däck sedan samt variatorkitt så den pallar däckena.
-
som sagt jag har ju höjt tre maskiner här hemma och vi har kört cirka 300 timmar med höjning utan några som helst problem,men visst man kan ha otur och köra sönder direkt. vad som helst kan pajja utan anledning. problemet med xp 850 och knakande drivaxlar är ju ingen nyhet då polaris själva erkänt att ett flertal maskiner har ett fabrikations fel på just drivalarna som gör att dom knakar. mina till exempel knakade redan första timmarna jag körde den. och har fått nya på garantin,men valt att inte byta dom än utan vid hundra timmars servicen.eftersom jag tänkt köra slut på mina andra först.