ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 20 januari 2009 kl. 17:58:19
-
Hej hopp!
Har tänkt snickra ihop en Tow-bar (i stål såklart) och har lite funderingar på hur jag skulle kunna fästa den i själva hjulingen? någon som har byggt en sån kanske? först funderade jag på att man gjorde som så att man plockade bort fronten så blir det 4 skruvhål över, så sätta en platta där och ett stag rakt ut till dragkroken på ca 50cm eller nått...
men en vanlig tow-bar är kanske bättre så man slipper skruva loss fronten?
Hurvida det INTE är lagligt vet jag redan... men det är så mycket annat på hjulingen som inte är lagligt ändå så :whip:
-
vad ska du ha den till! och lycka till med stavhoppning, köra på ett gupp o bakdelen studsar up och den där idiotpinnen gräver ner sig i marken lär inte vara någon höjdare!
-
borde det inte funka med en dolly vagn ist??
Eller vad är tanken, ska du bogsera den bakom en bil eller har jag fattat fel?
Borde som sagt vara både fult och opraktiskt att ha ett 50 cm stag i fram på quaden.
-
vill inte förstöra ämnet men vad är tow-bar :hmmm:
-
Du ska alltså bygga en draganordning med snabbfästen som du kan montera framtill
på Quaden, så du kan dra den efter bilen.
Och den ska också styra framgjulen på Quaden?
-
En Tow-Bar är som oftast används på jeepar och sånt i militären från början. en anordning fram som gör så att bilen blir som en släpvagn typ :)
Hur som helst så vill jag på enklaste och billigaste sätt kunna dra hjulingen efter bilen (snöre funkar inte!!!!) :lol:
Och det jag menade med en stång i fronten är ju såklart att man ska ta bort den så fort man bogserat klart och den kommer inte gräva ner sig i marken eller dylikt eftersom den går på quaddens bakfjädring och bilens bakfjädring så den kommer nog ligga fint bakom så sett... dock vet jag inte hur smart ett sånt bygge vore :dntknow:
En dolly blir lite avancerat och stor, den tar mycket mer plats och så ska man ha hjul och skit till den så dolly är inget intressant. tanken är ju att jag ska slippa låna min fars släpkärra så fort jag ska flytta den (flyttar den oftast 3 mil hit eller dit) så en tow-bar hade vart suveränt för den kan jag slänga bak i min jättefina mercedes kombi och fara till skrället och häkta fast den och släpa hem den till sin bur
-
Kan du inte göra en dolly utan hjul som hänger på dragkroken. Sen Ställer du på framhjulen från quaden på den och surrar fast.
Typ sådan ställning som de har till crossar fast lite bredare så att framhjulen får plats. Borde gå att så den får plats i bagaget när den inte andvänds.
-
nu får du allt förklara? en dolly utan hjul? ska den släpa efter i marken då? jag fattar inte riktigt, dragkulan är ju ledad och då far dollyn ner i marken?
-
Menar en sån här fast den byggs bredare så fram hjulen får plats.
Sen rullar quaden på bakhjulen. Borde ju funka.
Ingen aning om hur handsken ser ut men kolla på något cross forum många som byggt egna såna här ställ.
(http://195.149.144.149/images/23/2348556029.jpg)
-
aha oki... Ja tanken är ju att jag ska slippa punga ut med 5000kr+ för vad en kärra kostar och ska jag köpa mig en kärra ska jag köpa en riktig biltransport kärra när jag ändå handlar så jag får med min andra bil på den :)
För bygger jag egen tow-bar så kostar det 100kr (handsken) + arbete, material går inte åt så mycket så det får jag på jobbet.
Skulle ju kunna bygga sån där cykel ställ grej bakpå men jag fattar inte riktigt hur den är upbbygd så den inte välter, går ju att kolla som du sa på något forum.
-
Ett bra fäste runt kulan och mer därtill kan du se på www.heck-pack.se
Hyfsat sned belastning på bilden och det ska sitta kvar.
(http://www.bjornfoten.se/mambots/content/fboxbot/thumbs/d081073800_425x636_89f10ca68e13056e4da71334b2d85187.jpg)
-
Menar en sån här fast den byggs bredare så fram hjulen får plats.
Sen rullar quaden på bakhjulen. Borde ju funka.
Ingen aning om hur handsken ser ut men kolla på något cross forum många som byggt egna såna här ställ.
Men då går det ju inte så bra att svänga med bilen,
bakhjulen på Quaden kommer ju att släpa i sidled.
Det lär nog till en stång med kulhandske edyl.
-
http://www.easymobilityco.com/keeganbar.htm
finns ju några bilder där iaf.
-
Ja bra idé den där stora saken bakpå :) men som sagt så måste det ju vara ledat annars kommer det ju bryta något kopiöst i hela quadden och alla fästen och allt som är.
Den där Keeganbar var ju väldigt liten och smidig i alla fall... kanske skulle prova göra nå sånt tro... vet inte om jag vågar lita på bara ett enkelt fäste där bak :o det blir inga hastigheter med den där i alla fall, lossnar den och se raptorn vurpa 30 varv mitt på vägen :cry:
-
Kommer du åt styrstången framifrån så kanske du kan sätta ett fäste där,
och en ledad bom fram till en kulhandske.
Då får du ju styrning på ekipaget också.
-
Vore det inte bättre att bogsera den bakvänd, lyft upp bakhjulen på en lågbyggd heck-pack / crosshojställnigsliknande grej. Borde inte framhjulen spåra bra då. Ingen risk för vobbling som de fick bort genom gummibanden till keeganbaren.
Eller tänker jag fel?
Undrar just hur många kg du får lyfta bak om du hade en fixerad dragstång där, där du alltså får vikten på dragkroken. Det ska väl inte vara mer än 75 kg och det blir det kanske... jag funderar bara lite, om än bakvänt ibland ;)
-
jaaa jag vet inte... kan dra den baklänges också men jag tror det är jobbigare att fixa nått bra fäste där... bara grab baren som sitter bra men den sitter sååå högt upp!... och den väger ju runt 190kg så det blir väl runt 90 kilo eller nå sånt på drag-kroken..... Jag kör ju Mercedes så den tål nog 750kg istället för 75 :whip:
-
Menar en sån här fast den byggs bredare så fram hjulen får plats.
Sen rullar quaden på bakhjulen. Borde ju funka.
Ingen aning om hur handsken ser ut men kolla på något cross forum många som byggt egna såna här ställ.
Men då går det ju inte så bra att svänga med bilen,
bakhjulen på Quaden kommer ju att släpa i sidled.
Det lär nog till en stång med kulhandske edyl.
framhjulen på quaden svänger väl? det borde väl bara vara att spänna fast på nåt i stil med det som ZUPE menar, verkar som en skitbra ide´.
-
Om du skall dra den baklänges så den endast rullar på framhjulen så skall du ju självklart lyfta upp bakhjulen i nån form av vagga!
...inte lyfta den i grabbaren.
Då kan du ju dessutom backa upp den, och slipper lyftet.
-
Har jag en dragstång i fronten på dryga 50cm så är det noll problem att lyfta upp den på dragkulan... och hur den skulle fästas bak vet jag inte? det ska ju trots allt vara så enkelt som möjligt och det borde nog vara på något visa fram
-
Bredda baljan som jägarna lite längre upp i tråden står och hoppar i.... så har du ju lastflaket för bakhjulen klart.
Typ...
Bärgningsbilar drar ju ofta med sig en "extrabil" på det viset...
-
Bredda baljan som jägarna lite längre upp i tråden står och hoppar i.... så har du ju lastflaket för bakhjulen klart.
Typ...
Bärgningsbilar drar ju ofta med sig en "extrabil" på det viset...
hade iofs tänkt att framhjulen hänger och bakisarna rullar....lastflaket borde funka, baksulorna håller balansen på hela skiten...
-
dock har personbilar något som kallas för DIFF..... det har inte min raptor :) blir ju väldans brytning då som någon sa förut... funkar väl kanske om man lyfter upp den i bakänden dock, kanske så du menade! O0
-
Det går ju att köra med stel bakaxel så varför skulle det inte gå att bogsera med stel axel? Blir väl inte mera bryt än när man kör själv?
Ställer du fram hjulen på lastflaket och bara surra hjulen i flaket, så följer quaden själv efter där du kör och det blir inget bryt.
Jag tror på min ide. Men sen att det inte alls är lagligt är ju en annan femma.
Men det borde vara lagligt att köra 30 km/h för det får man ju göra med en dolly eller om man bogserar.
-
Ja, men om inte hjulingen blir ledad så kommer det ju att bryta vid sväng.
Vridningscentrum på ekipaget är ju mitt över bakhjulen på bilen, så hjulingens
bakhjul som sticker ut bakåt kommer att hasa.
-
jo det funkar ju bara om det blir ledat på något vis... och det kan det ju bli om man slänger upp bakänden på bilen istället för då styr ju framhjulen... men då kanske dom slänger iväg åt något håll... Jag får nog hyra mig en liten pojk som sitter bakpå och styr så tar jag ett snöre för 10kr och binder upp den :whip:
-
Men om man bara surrar fast fram hjulen så är ju quaden ledad i sin egen styrning.
-
Men om man bara surrar fast fram hjulen så är ju quaden ledad i sin egen styrning.
Zupe for President! ()p
-
jovars det är inte en dum idé alls... ja tycker bara den verkar smått komplicerad att byggad jämfört med en liten ful stång man kunde haft fram :) som någon annan visade här tidigare... blir nog att bygga en sån jätte enkel sak och ut och testköra
-
Iofs iden med en stång och en vanlig kulhandske kanske inte är så dum ändå.
Jag kom just på ett väldigt enkel och bra sätt att fästa den i quaden. Det bästa är ju att sätta den under hjulingen så att framhjulen lättar från marken när den sätts på dragkroken. Då är den ju ledad i kulan och följer bilen bra utan att svänga hit och dit.
Vet inte hur jag skall förklara den ljusa iden som jag just fick men gör ett försök.
Fäst en bit plattjärn på en platta som du skruvar fast i ramen på quaden precis framför motorn.
Borra ett hål i plattjärnet så man kan få i en typ M12 bult eller liknande.
Hålet skall man kunna se igenom om man lägger sig på sidan av quaden. det skall alltså vara på undersidan av ramen.
Nu till själva dragstången som skall kopplas i bilen. I ena änden fäst vanlig kulhandske.
I andra änden gör du följande. Fäst två plattjärn i änden med lagom avstånd från varandra så det plattjärnet i ramen passar mellan de två. Typ =-. Borra hål i de två med samma dim som tidigare.
För att det inta skall vika när du svänger, sig fäster du ett järn på dragstången, säg 10 cm som passar precis mellan ramen så långt fram möjligt.
Bulta i hop dragstången med järnet plattjärnet under quaden, lyft upp på den på drag kulan KLART!
-
Jag har tråkigt gjorde denna skiss så det är lättare att förstå hur jag menar.
-
inte illa Zupe! vad är det du ritar det dära med? ser ju proffsigt ut :)
Var ju något i den stilen jag funderade på från början, vill ju helst inte ha någon extra permanent vikt på quadden därför jag tänkte det skulle gått fort att göra en sån som du har gjort där fast man sätter den istället för front-bumpern.
Har man spärrskaft borde det ju vara bytt på 2 minuter.... Av med bumpern, på med "stången"
***********
** RAPTOR ** ************
***********|======O** BIL ******
***********| *****************
O O O O
Så ritar jag! O0
-
Det är ritat med google sketchup (http://sketchup.google.com/) Ett mycket enkelt program som går extremt fort att lära sig. Det finns mängder med tutorial videos som visar hur man skall göra. Ladda ned och och kolla igenom basic tutorial filmerna och du kan rita det mesta man behöver. Man lär sig använda det på ett par timmar. Nu är ja ju ingen expert user, har bara använt det ett par dagar. Men de som är duktiga kan göra riktigt coola saker.
Vad kan den lilla delen som skall bultas i quaden väga? 0,5 kg kanske? Hela dragstången tar du ju bort med EN enda bult med min lösning.
Men ladda ned sketchup så kan du göra en fin ritning som är scal enig och med mått osv...
-
jo jag ska prova de där.... skälet att jag inte vill ha nått permanent på quadden är för att tow-baren kommer inte användas 1 gång i veckan eller så.... kanske 1-2 ggr per ÅR. det är just det :o så jag tror jag bygger så som jag sagt, om jag bygger alls, jag är så lat nu för tiden :banghead:
-
Jag byggde en Towbar till min Jeep , bara att ha nyckeln i tändnins låset så styrde den med så fint . Man behöver inte bygga så man lyfter upp den på kulan , Man kan bygga så den står på alla hjulen om man vill . så här såg det ut till Jeepen ;)
(http://www.nymoen.se/blandat_/towbar2.jpg)
(http://www.nymoen.se/blandat_/towbar.jpg)