ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Douglas skrivet 22 januari 2006 kl. 12:51:24
-
Hej, imorse när jag startade maskinen KQ 700 så började det droppa olja under, strax framför oljetappen. Efter en stund avtog det men jag valde att inte köra vidare. Det har aldrig hänt tidigare. Kan det bero på kylan, -15 i morse och maskinen har stått kallt.
Någon som kan ge en bra förklaring eller måste jag ta den till verkstaden? Den har bara gått 35 tim.
Tack snälla för tips.
/Douglas
-
Det ska väll inte börja läcka olja bara för att det är kallt ute..
Jag tycker du ska åka till verkstan och undersöka saken..
-
Torka med en trasa och försök se var det kommer från mer exakt. Trög olja från vevhusventilationen som letat sej vidare neråt kanske?
-
Torka med en trasa och försök se var det kommer från mer exakt. Trög olja från vevhusventilationen som letat sej vidare neråt kanske?
Är inne lite på samma spår som Mr2T, kolla att vevhusventilation inte har frusit (kondensskummad olja) kan bildas i kall väderlek, men främst om det är mycket kallstarter och om du kör korta sträckor.
Resultatet av detta är oftast att ventikåpspackningar läcker, mycket ovanligt är det att packoboxar till vevaxel går sönder men allt kan hända.
Vad är lösningen om det är det som är fel, gör rent vevhusvetilationen och håll koll på detta vintertid samt försök se till att motorn blir genomvarm vid körning. Det kan ju vara en bristande konstruktion på KQ men jag säger inte att det är det.
Låt oss veta!! Hoppas du hittar problemet!!!
-
Det har varit mycket kallstarter och korta körningar. Problemet är att det är så svårt att lokalisera läckan, ser inte ett dugg innanför plasten + att plattan för plogmontaget döljer allt snyggt. Oljan var till en början ganska klar (ljusbrun) men blev sen mörkare i takt med att läckaget började avta.
Vad händer om jag inte kan göra något åt problemet nu, lagar det sig själv om jag låter motorn bli varm innan körning eller måste vevhusventilationen göras rent?
Jag får helt enkelt be verkstaden ta en titt i samband med 40 tim servicen. Ska tipsa dom om vevhusventilationen.
Återkommer med lösningen på mysteriet.
Vi hörs!
/Douglas
-
Det har varit mycket kallstarter och korta körningar. Problemet är att det är så svårt att lokalisera läckan, ser inte ett dugg innanför plasten + att plattan för plogmontaget döljer allt snyggt. Oljan var till en början ganska klar (ljusbrun) men blev sen mörkare i takt med att läckaget började avta.
Vad händer om jag inte kan göra något åt problemet nu, lagar det sig själv om jag låter motorn bli varm innan körning eller måste vevhusventilationen göras rent?
Jag får helt enkelt be verkstaden ta en titt i samband med 40 tim servicen. Ska tipsa dom om vevhusventilationen.
Återkommer med lösningen på mysteriet.
Vi hörs!
/Douglas
Hallå Douglas, du ger rätt ledtrådar.
1 Ljusbrun olja= vatten/kondens i oljan. DU MÅSTE BYTA OLJA NU.
2 Ljusbrun olja= Kommande korrosion och dålig smörjning. DU MÅSTE BYTA OLJA NU.
3. Troligen/frusen & igensatt vevhusventilation. DU MÅSTE FIXA NU. Åker du med den igensatt så förrutom pkt 1 & 2 så kommer du att trycka sönder packningar eller packboxar...
4. Att låta den tina är bra men du kommer inte från något av ovanstående. För du har redan vatten/kondens i oljan. Och en fin fuktgröt i vevhusventilationen.
5. Ingen skada är nog skedd i detta läge och det är ju ganska lätt åtgärdat inne i värmen, men gör du inget åt det så kommer problemen.
Se också till att köra med en bra syntetisk multiviskositetolja så här års.
Hoppas att du inte tappar musten för det här, kan hända på alla maskiner och kommer ofta av kallstarter och en kanske inte till 100% genomtänkt vevusventilation. (misstänker att den går från vevhuset till luftburken)
Den ofta bäst fungerande konstruktionen är ju den som går från ventilkåporna till luftburken, denna variant eliminerar i stort sett alla dessa problem och har samma funktion.
Låt oss veta! Hoppas att det går bra, och kör inte en minut utan att byta olja och kolla problemet.
-
Tack Outlander för den infon!!!!
Ska genast boka tid för service och genomgång, ska be verkstaden vara extra uppmärksam på problemet.
Mycket värdefulla tips, forumet visar sin bästa sida med kunniga vänner! Tack återigen. Återkommer med respons från verkstaden.
/Douglas
-
En sak till - ska garatin täcka det här problemet?
/Douglas
-
En sak till - ska garatin täcka det här problemet?
/Douglas
Om du/dom kan påvisa att det är orsakat på grund av en felaktig vevhusventilation, så ja. Men om du berättar att du kört med maskinen trots att du vetat om oljeläckaget, och det visar sej att du har fler skador på grund av att oljan är blandad med vatten, så är nog svaret nej.
-
Varsågod Douglas!
Normalt så täcks inte sånt på garantin för det är ju egentligen inte ett fel i det här läget, utan egentligen en blandning av olika omständigheter som skapar slutresultatet.
Men har du en bra levererantör/verkstad som hanterar maskinen under din garanti så kanske de fixar/berättar och föreslår. Behöver de skruva för mycket så kanske de vill ha en slant för olja & filter. Vevhusventilation i sig tar ju bara 5 minuter att göra ren (tvätta slang och torka ur ingången till vevhuset.
Som sagt, ta det lungt. Ingen skada är nog skedd och får du det fixat så njut vidare av din KQ.