ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Beta skrivet 19 januari 2009 kl. 00:25:58
-
Har en dresel raptor 700 som bakljuset slutat funka på (orginalljuset). Har bara kollat lite snabbt på det och kommit fram till att jag har alldeles för liten spänning till bakljuset 0.7 volt.
Hade lite för lite tid för att orka riva ner hela elsystemet, så jag tänkte kolla om det är nån haft nåt liknande problem och vet vad som kan gå sönder så jag har ett litet försprång tills nästa gång jag hälsar på hojen.
-
Kolla diodrarna i kabelstammen från styret, kan va så att dom har brännt.
-
Är det några dioder som ska sitta längst fram vid styrstången som du menar?
Men är inte dom samma som dom till bromsljuset?
-
Diodrarna sitter i kablaget som går från ljusreglaget på styret. Du känner dom om du känner på kabelstammen. För att koma åt dom måste man skära upp höjet som håller ihop alla kablarna...
Dom ser till så att du har bakljus oavsett om du har hel eller halvljus på genom att "sno" ström från respektive ljuskälla.
-
Ok, var bara det att det att det såg ut på kopplings schemat som om hel/halv ljuset inte hade med varann att göra förutom i reglaget, och så har jag nåt just innan bakljuset också som jag antar är några dioder och motstånd men då det sitter en krympslang runt så kan jag ju bara gissa vad det är där.
Men jag ska ta och kolla kabelstammen där fram nästa gång jag åker "hem".
-
Ok, var bara det att det att det såg ut på kopplings schemat som om hel/halv ljuset inte hade med varann att göra förutom i reglaget, och så har jag nåt just innan bakljuset också som jag antar är några dioder och motstånd men då det sitter en krympslang runt så kan jag ju bara gissa vad det är där.
Men jag ska ta och kolla kabelstammen där fram nästa gång jag åker "hem".
Hej!
Jag har haft två problem med lampan som satt på orginal.
1, Den började glapp, Felet var att en lödning inne i lampan hade lossnat, Lösning var att bryta isär lampan och löda om!
2, Lös dåligt eller lös inte alls! Lösning var att klippa bort motståndet som sitter på den gula kabeln? Precis innan lampan!
Dock så la lampan av helt och hållet ett tag senare, Visst ett vanligt fel på 700an, Köpte en ny orginal ifrån usa för 350kr, Ny i sverige ca 1800kr
-
Har varit och kikat på hojen nu och mycket riktigt så var det dioderna i kabelstammen som brunnit.
Nu till min fråga: Som jag förstår av elschmat så sitter det motstånd och dioder i kabel stammen vilket borde göra så att strömmen stabiliseras, kan man klippa bort dioderna och köra utan dessa eller är det risk att man bränner diodlampan bak?
Hur har ni gjort på era hojar för som jag förstår så är jag inte först att ha det här problemet.
-
hej har ju samma fråga unde dej och kollat ikväll och det var en diod dom gått av så den ska jag löda ihop och som jag fattar så är dom till för att hel och halvljus inte ska få tjuvström från varandra! men vore ja dej skulle jag ta ström från dom röda kablarna till bakljuset vid kontakten!då lyser det när du vrider på tändningen kan ju dock ej släcka det på ljusomkopplaren men det gör väll inget! eller löda dit nya dioder! MVH
-
Jo kan ju kanske va så att dom kan va till för det. Men jag har för mig att man även kopplar ihop ziendioder och motstånd för att få strömmen stabilare och det verkar ju helt rimligt då diodlampor kan vara lite känsliga för stömspikar. Men nu var det dock ett tag sedan jag pysslade med elgrejer så jag är inte riktigt säker.
Men i allafall så har jag nåt annat problem nu då jag har tappat strömmen fram till kontakten vid styret. Har kollat alla säkringar och så men inte hittat nåt fel än, så jag har lite mer felsökning kvar kvar innan jag fått till allt. För nu funkar fan inget, eller jo bara varningsblinkers och elstarten.
-
Mitt bakljus slocknar när jag drar på helljus, borde la va samma problem för mig med
-
Som sagt tidigare så kolla kabelstammen vid styret då det är ett vanligt fel. Har du schemat till elen? annars så kan jag nog ha kvar det på nån av datorerna.
-
Hittade det precis innan första kontakten ifrån handtaget sett. Visade sig bara va glapp och det e ju inte konstigt när de bara lägger kablarna imot varandra och drar några varv eltejp runt.. Jävla klåpare
-
Hittade också dem innan första kontakten, löddade dem men nu har de en tendens att bli sjukt varma istället.
-
Vad du lödde kablarna eller dioden? Dioden blir troligen asvarm eftersom många verkar ha haft problem med att kablarna smälter så det är nog inte så konstigt.
-
Kolla diodrarna i kabelstammen från styret, kan va så att dom har brännt.
vilken model är det om man vill köpa nya sådan dioder till kablarna
samt från vilka färger/kablar skall dessa dioder sitta ?
-
Kolla diodrarna i kabelstammen från styret, kan va så att dom har brännt.
vilken model är det om man vill köpa nya sådan dioder till kablarna
samt från vilka färger/kablar skall dessa dioder sitta ?
Mind dioder hade brunnit så allt ljus som funkade var bromsljuset. Drog till Elfa och frågade vad det var för dioder (resterna efter dioderna) och dom sa att det var 1A dioder. Jag köpte 2st 3A dioder istället för att dom inte ska brinna igen, funkar klockers. Har tänkt byta hela dresel el-baseritet men vill inte börja när det är fint väder :D
/Henrik