ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 18 januari 2009 kl. 18:01:47
-
funderar på att bygga lunnings vagn till polarisen undrar bara om det går att få det att hålla om man bygger med mag svets med mission18 gas :hmmm:
tack i förhand//jan
-
funderar på att bygga lunnings vagn till polarisen undrar bara om det går att få det att hålla om man bygger med mag svets med mission18 gas :hmmm:
tack i förhand//jan
nån som tästatbygga en lunnings vagn i huvudtaget :-\?
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19211.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=13941.0
lite tips och bilder
-
vill se den vagnen du byggt av enbart svets och gas, låter svårt ::)
och jaa för att vara seriös, du kan bygga med mig svets, iprincip alla jordbruk, skogsmaskiner, markarbets maskiner, lastbilsflak, är svetsade med de! Men med frågor som de så borde du kanske svetsa lite till innan du bygger något!
-
Jag håller på med en lunningsvagn .. Fast det har gått trögt de senaste veckorna ! :-\ Kör med pinne ! :)
-
Ja du, det beror ju lite på hur kraftigt gods du tänker använda i vagnen... :D
Men nog torde pinne vara att föredra om du inte har en riktigt kraftig mig/mag!
-
det är 4 lägen men har bara svetsat på 1an med matriall på 2 mm.
glömde skriva att jag svetsar med 0.6mm tråd.
har svetsat en bro i skolan en armeringsjärns treangel och nåra sträck så jag har tänkt å träna lite till.
nån som vet vilken dimision av fyrkants balckar eller ska man bygga av rör?
pris på matrialet?
tack i förhand
-
Den där skolan du svetsade i... fanns det nån lärare där?
I så fall kanske det bästa är att fråga denne om råd, för detta kan nog vara lite svårt att förklara via inlägg på ett forum.
Sömmen måste ju liksom bränna in ordentligt, vara fri från porer osv, men normalt sett borde väl de flesta svetsar duga till ett arbete typ detta.
Sen kan du tänka på att stål är rätt starkt, och en fyrhjuling är rätt lätt, så det räcker med rätt klena dimensioner, för i sammanhanget så orkar ju en fyrhjuling inte flytta så värst mycket...
Det får ju inte bli för grovt heller, med tanke på egenvikten.
Och det är ju oftast smidigheten före styrkan man söker när man arbetar med fyrhjuling ist för konventionella maskiner.
Och enklast är väl att jobba med fyrkantsprofiler med tanke på skarvar osv.
Använder du runda rör så måste du ju kapa, trixa eller platta till i fogar.
Om du inte har möjlighet att notcha iofs... (kapa ur radie på mötande rör)
-
Den där skolan du svetsade i... fanns det nån lärare där?
I så fall kanske det bästa är att fråga denne om råd, för detta kan nog vara lite svårt att förklara via inlägg på ett forum.
Sömmen måste ju liksom bränna in ordentligt, vara fri från porer osv, men normalt sett borde väl de flesta svetsar duga till ett arbete typ detta.
Sen kan du tänka på att stål är rätt starkt, och en fyrhjuling är rätt lätt, så det räcker med rätt klena dimensioner, för i sammanhanget så orkar ju en fyrhjuling inte flytta så värst mycket...
Det får ju inte bli för grovt heller, med tanke på egenvikten.
Och det är ju oftast smidigheten före styrkan man söker när man arbetar med fyrhjuling ist för konventionella maskiner.
Och enklast är väl att jobba med fyrkantsprofiler med tanke på skarvar osv.
Använder du runda rör så måste du ju kapa, trixa eller platta till i fogar.
Om du inte har möjlighet att notcha iofs... (kapa ur radie på mötande rör)
jag kan mer än läraren så det sket sig med att fråga honom :-\
-
Tur skattepengarna används till nåt vettigt.
Hrm.
-
60x40x4 mm använder jag mig av .. Komma över 12 meter för 800:- :) Det är kilo pris på stål och det är ganska dyrt nu. dvs tjockare godstjocklek ännu dyrare . Men 4 mm ska räcka man får ev, sträva/kila på vissa svaga punkter . ()p
-
60x40x4 mm använder jag mig av .. Komma över 12 meter för 800:- :) Det är kilo pris på stål och det är ganska dyrt nu. dvs tjockare godstjocklek ännu dyrare . Men 4 mm ska räcka man får ev, sträva/kila på vissa svaga punkter . ()p
köpte du begagnat eller nytt stål? ()p
-
Ja du behöver INTE grövre än så! Byggde en vagn till en TERRI30 av just den dimensionens balkar, den blev TUNG! :D
-
Det hade legat ute på materialstället ett tag iaf men det var inte nå fel alls på det . 2 bitar på 6 meter st .. Men detta köpte jag på "sidan om" ;) .. Kollade med handelstål och dom skulle ha närmare 3ooo ink moms för ungefär samma dimetion .
-
60x40x4 mm stål till en lunningsvagn kommer nog att bli tungt. Kollade runt lite på olika sidor på nätet på företag som tillverkar ock säljer lunningsvagnar. Det verkar som om det skulle räcka med att du använder 40x30x4 mm. Det blir ju inte så tungt då. Om det skulle behövas förstärkas på något ställe sen så blir den lättare än om man använder 60x40x4 mm. ()p
-
har 40*20*nånting på typ 20 meter hemma
skicket är väll sådär för det är röd färg och rost, fördom har legat ute nåra år.
-
Tugnt ?! Nja, håller inte med där . Kopplar jag den efter hjulingen så går det och lyfta hela vagnen om man tar i längst bak .. Plus att hjul och nav väger en del också . Och jag kan inte påstå att jag är Hulken heller ! ;D Jag har byggt en liknande modell som nyvab har .. Och dom har kraftigare material i sina vagnar .
-
har 40*20*nånting på typ 20 meter hemma
skicket är väll sådär för det är röd färg och rost, fördom har legat ute nåra år.
Ok borde inte vara några problem med att bygga med det. Man får ta vad man har. Det blir ju billigt om man slipper köpa stålet. För det är ju som sagt inte gratis.
-
Länk till en nyvabvagn . http://www.annonsborsen.se/trader/view.jspx?advert=225438
-
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp tänkte använda sån här hjulaxel först men uptäckte när jag kom till jula att dom var helgjutnna (näst in till omöjligt at få det bra med mag svetsen +att dom vägde bly