ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: STENE skrivet 21 januari 2006 kl. 21:55:08

Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 21 januari 2006 kl. 21:55:08
Tjena.

Jag behöver lite elektonik hjälp. Har en AVT med inbyggt varvtals stopp. samt att jag läst på en hel del siter att orginal boxarna inte är optimalt ställda eftersom det skall klara av den amerikanska marknaden. Tydligen så har de hårdare regler på avgas utsläpp samt "sämre" soppa. En rätt proggad tändbox skall ge mindre soppa förbrukning samt att man bör köra på 98 oktanig bensin.. Så nu till mitt problem. Jag har proggat en del microcontrollers så den biten bör inte bli några problem. Har igentligen 2 frågor:
1. När man bryter strömmen i en tändspole, genereras det då någon ström spik som kan slå ut en mosfet transing? (de klarar massor i "rätt" riktning men brukar vara lite kinkiga när de blir "fel" kopplade)
2. Finns det något bra sätt att kolla att man hittat optimal tändkurva? Eller är det bara ut och åka = har ingen broms bänk ?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Mr2t skrivet 22 januari 2006 kl. 05:32:02
Varför ska du bryta strömen i spolen?

Skaffa dej en bredbandslambda, tändpistol och en jäfvla massa åktid på hojen. Ställ tändningen, notera med pistolen, koppla på bredbandslambdan, kolla lambdavärdet, ut och åk. Ingen skillnad? Do it again.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Puma skrivet 22 januari 2006 kl. 10:03:31
Alla induktiva laster som släpps genererar en spik. Ett vanligt relä är ett exempel. Spiakrna brukar man döda med att ha en diod eller resistor kopplad parallellet med den induktiva lasten (=spolen), en så kallad frihjulsdiod eller frihjulsresistor. Vet dock inte hur det skulle funka på en tändspole.... måste ställa samma fråga som Mr2T, varför?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 22 januari 2006 kl. 21:58:25
Tjena !

"Varför ska du bryta strömen i spolen? "
Hur skall jag annars få en gnista? Puls kommer från givaren, Vänta x ms (beroende på varv tal = tiden från föregående puls till denna) och bryt/slut strömen genom spolen.

Jag måste erkänna att min kunskap om Bredbandslambda är lika med noll = jag har inte någon. Men kolla genast upp det på nätet. Som jag kan förstå det så mäter denna så inte motorn går för fett/snålt. och vad jag kan se så är dom inte gratis.

Enligt alla jag pratat med så går det inte att ställa tändningen på dessa. Givaren sitter i ett fast läge och går inte att flytta, Och den användersig av svänghjulet/generatorn för att få pulsen, och den sitter på splines.

Så för att kunna ställa tänding och ändra tänd kurva samt att bli av med varvtals stoppet tänkte jag bygga en själv.

Det kan vara så att jag sitter lååångt upp på läktaren. Att allt detta går att lösa med en bredbands lambda. Det kanske finns universal tändboxar att köpa för 30:- på biltema som funkar.. Jag vet inte.. Lär mig.. Men när jag pratade med en polare som kört superkart i för några år sedan. Så berättade han att de använde sig av tändboxar med olika typer av tänd kurvor etc. Och dessa kosta då ca 10.000:-  Jag tror att jag skulle kunna bygga en tändbox för en strunt summa av det.

Men vad jag sett på detta forum tidigare så verkar det som om, det inte Mr2t kan om motorer är inte värt att veta. Därför gör ditt svar mig orolig att jag som sagt sitter lååångt upp på läktaren.

Men det säljs ju tändtrim boxar. Fyrhjuling.se har tex en för Brute Force. Kostar typ 4-5000. Varför skulle det inte gå att bygga en för min lilla 250 kines? Och om jag "lyckas" med en till min borde det inte vara så svårt att modda den till att passa andra cycklar med "dåliga" tänd kurvor.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: iroc skrivet 22 januari 2006 kl. 22:20:34
jag ska ju iofs sälja min programmerbara cdi box från min kymco borde inte den kunna gå att använda på din oxå ?

http://www.blocket.se/vi/6940104.htm?ca=16_s
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Mr2t skrivet 22 januari 2006 kl. 23:01:16
Försök få tag i en liknande box som den i annonsen. Jag orkar inte förklara mer just nu =)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 23 januari 2006 kl. 10:55:01
Det är en sådan box jag tänkte bygga. Men för ett betydlig lägre pris än 2500:-
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Mr2t skrivet 23 januari 2006 kl. 11:42:38
Har du någon slags elektrisk utbildning eller kunnskap ut över det vanlig?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 23 januari 2006 kl. 13:03:40
Njaa.. 4 årig teknisk för en massa år sedan sedan hobby proggat Microcontrollers (AVR's Risc proppar).

En tändbox borde vara ganska enkel att fixa. Allt det handlar om är att få in en signal och sedan skicka ut en puls.
Min plan är att koppla oscilloskopet på den nuvarande tänd boxen för att kolla hur tänd kurvan ser ut. Sedan modda den.

Den kommer dock inte att ha ett dator inteface utan jag kommer att få progga om controllern i min stk500 sen sätta tillbaka den i tändboxen. Visst det skulle gå att fixa men orkar inte. Men när man väl funnit en tändkurva som funkar bra så är det bara att producera dem på löpande band.

Har hitta denna http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
De använder en Microship pic 16F84 controller och jag kommer att använda en Atmel AVR risc controller istället. Men jag vill bygga en "bolton" enhet för Linhai för att eventuellt kunna tjäna in en liten slant på den. Orginal tänd boxen bryter jord sidan på tändspolen och inte som den som visas i länken. Så.. För att inte riskera att bränna den mosfet transingen som jag tänkte använda mig av så ville jag kolla om det var någon som visste om det skapas en "elak" spink i strömmen. Vilket det borde göra. Och som Puma skrev så frå jag använda mig av en frihjuls diod.

Tänkte även lägga till lite funktoner som "Växel varvtal" eftersom linhai använder sig av ctv så vill man inte växla om man har för högt varvtal. Så när lampan/dioden lyser vet man att det är ok att växla. samt en "över varvs" diod. Som tänds då man har det varv som orginal boxen stoppade på.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Mr2t skrivet 23 januari 2006 kl. 17:33:10
Mina tips är då: En tändkruva måste kunna mappas individuellt för att prestera som bäst med "what-ever"-trim man nu har. Lättast att göra detta är genom datorn, därför borde "din" tändbox också ha ett USB uttag för mappning. Förinställda tändmappar fungerar kanske inte alls så bra på "kalles" hoj när den funkar helt perfekt på din egen. Så massoproducering av en box med förinställda tändkurvor hade jag personligen inte lagt pengar på. För att få ut mest mos ur maskinen så måste den justeras individuellt. Det är bara mina två cent.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 maj 2006 kl. 12:39:41
Lyfter en gammal tråd!

STENE hur har långt har du kommit med detta?

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 18 maj 2006 kl. 12:56:29
Inte långt alls.. Blir aldrig av att jag får tid att skruva med detta.. Men kanske i sommar under semestern. Men då vill väl kärringen att man skall göra massa annat.. Igentligen skulle man väl ta och boka en helg och ha en linhai tuning session. Vore kul att träffas några stycken och skruva samt att ventilera ideer.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 maj 2006 kl. 16:43:03
Känner igen problemet, finns det tid över så ska den gå till nått annat....

Jag har funderat en del på just tändningen o ju mer jag funderar dessto sämre verkar orginalet.

Tex, får tändboxen nån indikering på gaspådrag? Alla motorer ska ju ha en dynamisk förtändning, annars går dom ju skit.

Det går kanske en vakuumslang in i tändboxen, vet du STENE?
(Jag ska kolla sen annars)

Sen ang varvstoppet, din motor varvar 7500 enligt specifikationen, min varvar 6500, är det samma "bottendel" i min o din?

Jag borde ju kunna ha din tändbox o öka farten lite i så fall.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 18 maj 2006 kl. 18:33:34
Även jag tror att orginal boxen suger.. hårt.. Har läst att tex staterna har dålig soppa och däför kan man inte ha lika mycket för tändning som man kan i tex sverige. Så för att slippa en massa olika tändboxar så bygger de en som är kass men funkar i hela världen.

Har inte en aning om den får någon indikation om gas pådrag men tvivlar stark på det.

Jag har varit ute och kört med tribon som även han har en ny maskin. Och vi åker ganska jämt (min går ett uns fortare men inte de ca 15% som varvtals ökningen borde ge). Så om min klarar högre varv så borde era vara drevade på ett annat sätt. Vart har du hittat uppgifter på varvtalen? Jag vet att även malagutti använder sig av yammas yp motor och de har sitt varvtals stopp 1000 varv högre.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 maj 2006 kl. 18:40:51
Har kollat nyss och det finns inte en chans att tändboxen får indikering på gaspådrag.

Så då lär den inte gå speciellt optimalt.

Ang varvtalen så har jag läst specifikationen, googlat en halv dag typ:)

Men har inte fått reda på om den tål högre RPM.

Dock LÄR den tåla mer än det stopp som är satt nu.

Om man varvar upp den på neutralen så kommer den som det låter inte ens halvvägs innan det stoppar... "bruuu-u-u-u-u-u-u-u-uuuuuummmm"

Jag vill ha "vrååååååååååååååååååååålllll" :)


Jag frågade på ett elektronikforum om nån ville koda en ny modul men det gick inget vidare då det skulle kosta massor.... för alt jobb mm.

Om vi gjorde den så blir det mer eller mindre ideellt hehe

Jag bryr mig inte i utvecklingskostnader i form av TID...

/B

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 18 maj 2006 kl. 20:29:10
Något vrååååål tror jag inte att vi komemr att hitta :-) men lite mer än bludderbludderbludder bör man iaf kunna klämma ur den.

Ang pris så tror jag att komponent kostnad kan hamna runt en 500:- med risc processor, div elektronik, låda och kontakter etc.

Ang gaspådrag så kan de ha löst det med mjukvara. Typ om varvet ökar med X% så skjuter man fram tändingen lite extra. kanske inte optimalt men iaf något. Det är så vi kommer att få lösa det iaf. för att installera en vakum avkännare känns lite overkill på en linhai.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 maj 2006 kl. 20:43:55
Nä, inget vrål kanske:)

Men dom har garanterat ordnat en tändkurva mjukvarumässigt men den kan aldrig känna av gasens läge.

Med en hög tändkurva på låg gas o du ger fullt så kommer den spika satan.

Det MÅSTE till en form av spjäll/trottel-lägesgivare.

Gå ut till bilen o haka av din vakuumslang till fördelaren så får du ju se hur pigg den blir:)

antingen en vakuummätare(MAP) eller en lägesgivare, jag har en lägesgivare till en gammal bil, den ger, tror jag, tomgång, halv gas o full gas.

Kan man åtminstånde använda detta så vinner man mycket i effekt, det e jag säker på.

Linhai eller inte:)
Soppaförbrukningen lär bli lägre.
/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 19 maj 2006 kl. 08:35:09
Borde inte vara några problem att styra det mjukvarumässigt. Det handlar väl "bara" om att man har en större förtändning vid högre varv.
Typ mäta tiden mellan två pulser. Kort tid = högt varv
om tiden<x1 så är för tändningen = 2 grader
om tiden<x2 så är för tändningen = 2.5 grader
...
...
...
om tiden<x20  eller mer så är för tändningen = 10 grader

Sedan får man labba lite med tider etc. Men först får man koppla upp osccilloskopet till hojen och kolla hur kurvan ser ut nu. sedan utgå ifrån den.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 09:03:52
Man kan inte endast ha tidigare förtändning vid högre varv, det styrs även med vilken gas man har. Den ska ju dels ha tidigare o tidigare förtändning ju högre varv man har men ju mer gas man har o ju mer motstånd den får(fartvind mm) desto lägre tändning krävs då den får mer soppa som brinner snabbare.

Så här:

Om du gasar fullt så pumpar den in massa soppa, den soppan brinner snabbt vilket gör att den kommer spika om tändningen står för högt.

Om du gasar lite o sakta så den hinner varva upp lite lagom snabbt så kan du ha en högre tändning då mindre mängd soppa brinner långsammare.

Ligger du på halv gas o har högt varv så ska tändningen vara hög, gasar du fullt o den inte kan ändra sig spikar den sönder.


Så, ska den gå bra på alla varvtal så MÅSTE man ha en indikation på vilken gas man har.


:)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 10:18:12
Kolla här:

http://www.roadster.se/Omexdelar.htm

Mitten på sidan har du en TPS och under en MAP.

TPS är det man behöver för o hålla koll på trottelläget.

Nu är det skillnad på trottel o spjäll, den TPS:en passar inte för trottel...men själva principen är samma.


EDIT:

OMEM2001   THROTTLE POTENTIOMETER 8mm (5/16”) D drive, general purpose 695,00 kr
/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 19 maj 2006 kl. 10:18:21
Hmm... mycket och tänka på.. Men eftersom man alltid åker på fullgas så kan man optimera den för fullgas repor så får den gå lite sämre på halvgas.

Visst skulle man kunna installera givare för gas, lambda sonder etc men det känns som overkill på en maskin som vi förmodligen ändå inte kommer att få ut så mycket mer av. Jag är mest ute efter att få en lite mer optimerad kurva och bli av med det satans varv stoppet för en billig peng. Hade jag mycket pengar hade jag inte köpt en linhai från början utan roadkills maskin..
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 10:24:47
Men jag åker inte bara fullgas hehe

Att programmera in signal från en MAP eller TPS är inte mer jobb än att få in signalen från vevaxeln.

Man behöver bara räkna minus på förtändning vid högre värde på TPS.
(Jag är programmerare själv på hobbynivå och skulle kunna lösa detta om jag bara förstod mig på C eller assembler eller vad man nu skulle koda en PIC i*s*)

Va glad att du inte ska koda ett insprutningssystem, där e det lite mer o räkna på:)

EDIT: Du behöver endast TPS:en, ingen lambda eller sånt. att optimera för endast fullgas e ju ingen större vits om du endast behöver lägga ner lite tid på att koda resten o optimera skiten helt.
Lambda kan man köra externt o mäta under testperioden sen behövs den inte.
/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 10:57:45
Map-sensor 780 kr .
"Ger olika voltvärden beroende på vilket undertryck insuget har."

Troligen är det denna vi ska jobba med i så fall.
Vi saknar spjällaxel och kaninte använda TPS:er.


Jag kan lägga ut 780:- om du är villig att koda:)
(Och har tiden)

Edit: Hittade billigare variant för 500:-

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 13:04:02
Hej igen:)

Jag fick veta att en TPS tydligen är vettigast att bygga på, men då måste man ju göra om insuget... å DET är overkill!!

Så en MAP blir bra, den signalen, som är volt, skall göras om till pulssignal, sen är det "bara" att plocka in den i systemet.

tändningen har redan pulser.

Stene, kan jag koda detta i annan form för att göra en simulator som är PC-baserad som du sen gör om att passa en PIC(eller likn)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 19 maj 2006 kl. 14:34:29
känns som om vi får sätta oss någon dag med detta. Frågan är bara vad det kommer sluta på och hur mycket det kommer att ge. Kanske är så att det är lika billigt att köpa en mass producerad enhet och koppla in.

Min ide från början var "bara" att få en lite mer optimerad tänd kurva och bli av med varv stoppet. och som bara skulle kosta några hundringar.
Och den skall vara plugg and play. Så vem som helst med en linhai kan köpa en och skruva dit. ingen lödning, dra kabel eller liknande. Att tok trimma en maskin kräver som sagt ganska mycket och jag är tveksam på hur mycket det kommer att ge samt om motorn klarar det. Jag vill ha en underhållsfri maskin som alltid går. inte en tok trimmad som alltid står i garaget.

Men visst vore det kul att bygga ett tok trim system till den bara för att se om man lyckas

Ang proggning så är jag nog på liknande nivå som dig. Har tankat ned Bascom som jag kör på Atmel's AVR kretsar (typ samma som microships PIC).
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 14:52:20
Tjena igen.

Ja vart ska detta sluta?:)

Grejen med "toktrimmat" är att detta är inte toktrimmat, det är ju inte bra som det är NU. Jag tror inte motorn mår bra av det som är nu.
Om en motor har en fast justering av tändkurvan för ett visst ändamål mår den inte bra av att köras på annat vis.

Så det vi skulle göra e o ge motorn det den skulle haft från början!

Detta jag pratar om ÄR plug´n play, det ska vara att montera o köra, vill man sen ändra nått får man göra det själv men som färdig tändbox kan man byta o köra, rakt av.

Jag är övertygad om att vi kan få till detta med hjälp av en MAP (för o slippa ändra insug) o lite komponenter för o göra om till puls(några hundralappar)

så MAX 1000:- tror jag vi kan landa på, beroende på vad en AVR, en MAP o lite komponenter kostar.

Ska du komma undan med ett par hundra så gör det ingen större nytta.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 maj 2006 kl. 18:12:51
Jag har lite goda nyheter:)

För det första så har jag fått kontakt med en kille som hjälper oss att göra detta.
Han har tidigare byggt ett insprutningssystem till sin moppe, och han sa att detta är ingen större skillnad:)

Komponentmässigt så har vi minskat kostnaden med runt 800:- hittils då han föreslog en skjutpotentiometer på gasen istället för dyr MAP/TPS.
Den kostar runt 15:- hehe

Vem vet, det kanske blir insprutning på min i samma veva 8)

(Bara för att liksom  :lol: )
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 20 maj 2006 kl. 15:02:12
Coolt.

Då behöver vi nu bara någon som kan fräsa en ny 1000 cc cylle  :lol:

Hur går vi/du vidare med den där andra killen?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 21 maj 2006 kl. 19:21:16
Jaghar en polare som jobbar med fräsning/svarvning, han kan få 1000cc-projektet :lol:

Ang den andre killen så ska han börja med mjukvaran, sen är det hårdvaran som ska grejas.

Det sitter en spole innanför svänghjulet som ger några hundra volt. Den laddar upp en kondensator som sitter i tändboxen. När gnistan ska komma kopplas kondensatorn ihop (via en tyristor) med tändspolen som växlar upp spänningen.

Jag ska kolla med honom nu vad han behöver för att komma igång.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Haschi skrivet 21 maj 2006 kl. 20:54:17
Säg till om ni behöver hjälp med lödning eller något annat praktiskt. Jag kan blaska till några labbkort i källaren om ni inte har tillgång till kemikalier.
// Haschisomoxåvillåkafortare  :wink:  :wink:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 22 maj 2006 kl. 08:13:53
Tackar för erbjudandet:)

Ju fler vi är som kan hjälpa tilldessto bättre.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 22 maj 2006 kl. 21:21:25
STENE!! :D

Jag skulle behöva lite mailkontakt med dig:)

Nu har killen jag (vi) fått hjälp av programmerat lite i helgen och labbat med pulser o sånt, nu behöver han lite uppgifter om pulserna och vid vilken vinkel dom kommer:

Citera

Det skulle vara bra om du/jag kunde mäta signalerna från pickupen/pickuperna så snart som möjligt. Den fortsatta programmeringen beror lite på vid vilka vevaxelvinklar signalerna från pickupen/-erna kommer.

Dels behöver utseendet mätas, dvs om pulserna är positiva/negativa, dels vid vilka vinklar de kommer.


Det första med oscilloskåp och det har du, kan du mäta dina grejer o ge mig det du får fram? Om du vill så kan jag kuska över så mäter vi min med om vi vill se om det skiljer:)

Nr 2 gör man ju med en strobb o en gradskiva. Jag har strobben.

Men maila mig gärna: benny(@)ageone.se PRONTO:)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Libba skrivet 22 maj 2006 kl. 21:53:32
Faan vad kul det är att följa er. hoppas att ni får fart på grejorna lär ju finnas en hel del som är intresserade.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 22 maj 2006 kl. 21:56:12
Javisst:) Och det är inte Linhaibundet heller:)


(Det åskar o dundrar o blixtrar som aldrig förr här, sen öppnade sig himlen o det regnar in runt skorstenen :? )


/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 23 maj 2006 kl. 08:29:01
Då skall vi försöka fixa det i veckan. Man är ju ledig torsdag-fredag. Jag mailar dig när jag kommer till jobbet.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 23 maj 2006 kl. 10:28:53
Man är inte alls ledig fredag.... :?

 :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 23 maj 2006 kl. 14:39:33
Så vi som är lediga är kvinnor eller??  :lol:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 23 maj 2006 kl. 15:10:10
Jaaa, så MÅSTE det ju vara  :wink:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 juni 2006 kl. 16:24:13
Status på CDI-trim:

Denna tråd är INTE död om ni tror det, det pågår en del bakom kuliserna:)

Just nu så har det kodats en del på en ny CDI och jag har även föreslagit att kunna hänga på spridare på boxen oxå, får se hur det går.

Men prio är tändningen!

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 7 juni 2006 kl. 10:26:23
Citat från: "benring"
Status på CDI-trim:

Denna tråd är INTE död om ni tror det, det pågår en del bakom kuliserna:)

Just nu så har det kodats en del på en ny CDI och jag har även föreslagit att kunna hänga på spridare på boxen oxå, får se hur det går.

Men prio är tändningen!

/B


Hör av mig senare idag om jag kan svänga förbi med och göra lite mätningar.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 13 juni 2006 kl. 22:54:58
Hej på er:)

Nu har jag och Stene (mest Stene*s*) mätt tändsignalerna på min Linhai!

Det visade sig att det som ska föreställa tändkurva mer liknade en "tändraka"  :lol:

Det finns ingen tändkurva alls, så det finns att hämta. Nu skall killen som programmerar få lite att jobba med :D

Bra jobbat Stene  :!:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 13 juni 2006 kl. 22:57:42
Utan din "blås lampa" hade det nog tagit några månader till innan det blev gjort. Och som sagt det finns inte tillstymmelse till för-tändning på något varvtal... Tror soim dig att det finns en hel del effekt att hämta här.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 14 juni 2006 kl. 22:27:36
Coolt!

Benrig (tack för mailet) & Stene, vi är med! Hojta till när det "behövs" nåt! :roll:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 14 juni 2006 kl. 22:36:33
det är som sagt skönt att ha en ÅF som ställer upp !!
Tack fyrhjuling.se för ert stöd.

Mitt mål är att äga första linhai'en som gör över 100.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 14 juni 2006 kl. 22:44:36
Hej!

Jag håller med Stene, tack för erat stöd!
Underlättar enormt :D


/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 24 juni 2006 kl. 11:33:37
Hej på er igen:)

Nu har vi snart ett modernt gränssnitt för att trimma in en T.C.I-box 8)

Den är under utveckling.


En kille som heter Kenus här på forumet säger så här ang varvstoppet på Linhai:

Citera
"Det är den vita kabeln som är"vikt/krökt"på ena sidan av boxen.Alltså på ena sidan av boxen,ser man en liten"knöl"och under knölen finner man en tråd som man klipper av"


Om detta stämmer och det funkar på "alla" boxar till Linhai, oavsett årsmodell vet jag inte just nu men efter kaffet ska jag ut o kolla min:)

OM det nu funkar så underlättar det programmering av ny box då det bara behövs en mellanbox!

Tack Kenus.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 24 juni 2006 kl. 11:52:08
Jag lägger ett nytt inlägg så ingen missar det:

Tack så mycket Kenus, nu startar inte min hoj ALLS.... :evil:

Knipsade en bygel på baksidan, den enda som stack fram.

Hoppas du inte medvetet sa så och visste om detta?

Nu får jag löda ihop den igen....

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 24 juni 2006 kl. 12:20:18
Fasen oxå... hatar när sånt HÄR händer....*host* :oops:


Jag har bara att be Kenus om ursäkt helt enkelt...*harkel* :)

Jag lödde om den o den starta iaf inte.... pajj helt trodde jag.
Såg sedan att kabelskon till t-spolen lossnat under meckandet... :oops:

(Stene minns säkert att den va lite lös he he)

Så, Ber om ursäkt!

Vill ni veta om det funka oxå? JAJJEMEN, nu saknar jag varvstopp :!:
Har inte hunnit testa toppfart men jag varvade upp o den slog inte ifrån, WOHOOO!

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: sunfire skrivet 24 juni 2006 kl. 12:23:27
:lol:  :lol:
Skön serie inlägg, benring :P
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 24 juni 2006 kl. 12:58:50
Visst är det hehe, här kommer ett till:)

Jag pratar mycket med mig själv här idag, undras vad DET kan bero på :roll:  :D
Det är mer eller mindre dött ute idag:)

Själv hade jag ungar o frugan jobbade så det blev lugnt!


Jag har testkört nu och kan säga att det blev en helt annan körkänsla, och mätaren som jag trodde hade ett stopp vid ca 83kmh fortsätter långt:)
I en nedförsbacke så varvade jag på lite o den slutar aldrig, nålen stod då nästan vid skruven i mätarn, det blir runt 95 om man graderar vidare på mätartavlan :D

Dock på rak väg så ligger man på ungefär samma som innan bara det att den låter bättre, inget smatter o bromsande:)

Nu ska bara mellanboxen på så man får en bättre tändkurva :!:
+ avgasröret/luftfilter/munstycken, variator + större vägdäck bak

Det tar sig:)
/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 24 juni 2006 kl. 18:41:36
Som fan.. Nu skall jag ut och kolla tändbox.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 24 juni 2006 kl. 18:43:49
Skynda skynda:)


/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 24 juni 2006 kl. 19:16:07
Japp det funkar. Nu skall jag bara ta en test sväng
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 24 juni 2006 kl. 23:49:33
Hvis dere treger hjelp med å fremstille printkort så har jeg utstyr til dette.

Trenger kun skjema på kretsen så skal jeg fixe ferdig print.
Noe annet jeg kan stille opp med så bare si i fra.

RH (Norrbagge) :lol:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 24 juni 2006 kl. 23:56:26
Funkar bra. nu åker lite variator vikter nog ut igen.. Så skall jag fixa mig en ny hastighets mätare så jag vet hur fort den går.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 25 juni 2006 kl. 00:28:22
Ja nu kan man ju ta bort vikterna utan o förlora i topp skulle jag tro:)

Ang hastighetsmätare så kanske den där GPS:en som man kan ha som "radarvarnare" funkar, kostar visserligen 1200:- ca men den visar hastighet o så får man fartkameravarnare på köpet:)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Kenus skrivet 25 juni 2006 kl. 01:20:08
Citat från: "benring"
Jag lägger ett nytt inlägg så ingen missar det:

Tack så mycket Kenus, nu startar inte min hoj ALLS.... :evil:

Knipsade en bygel på baksidan, den enda som stack fram.

Hoppas du inte medvetet sa så och visste om detta?

Nu får jag löda ihop den igen....

/B


Så du litade inte på mig i första taget   :(

Min Linhai gör nuförtiden 105km/h,med mina"små"/billiga idéer(några till som jag inte"kommit ihåg"att berätta åt er)(kanske berättar det efter nästa vm guld i ishockey Finland tar från Sverige??),som jag funnit ut.

Och som jag tidigare nämnde åt någon(jag tror hans nick började på ett S?),vet jag vad jag snackar om.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Hanen skrivet 25 juni 2006 kl. 08:59:35
Citat från: "STENE"
det är som sagt skönt att ha en ÅF som ställer upp !!
Tack fyrhjuling.se för ert stöd.

Mitt mål är att äga första linhai'en som gör över 100.


Jävla osis Stene, du blev frånåkt av en finne :D . Kenus gör ju 105. Men du kan bli första svensk att åka 100.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 25 juni 2006 kl. 09:37:19
Citat från: "Hanen"
Citat från: "STENE"
det är som sagt skönt att ha en ÅF som ställer upp !!
Tack fyrhjuling.se för ert stöd.

Mitt mål är att äga första linhai'en som gör över 100.


Jävla osis Stene, du blev frånåkt av en finne :D . Kenus gör ju 105. Men du kan bli första svensk att åka 100.


- fan.. Jaja man får väl sikta på att bli första svennen öven 100..  :lol:

Citat från: "Kensus"
Min Linhai gör nuförtiden 105km/h,med mina"små"/billiga idéer(några till som jag inte"kommit ihåg"att berätta åt er)(kanske berättar det efter nästa vm guld i ishockey Finland tar från Sverige??),som jag funnit ut.

Och som jag tidigare nämnde åt någon(jag tror hans nick började på ett S?),vet jag vad jag snackar om.


Är det mig du syftar på? kan inte minnas att jag betvivlat dina kunskaper eller vad du skrivit. Men om det uppfattats så får jag be om ursäkt.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 25 juni 2006 kl. 10:43:36
Det va jag som tvivlade.

Att blint lita på att klippa av sladdar på det fordon jag tar mig till o från jobbet med vore ju rätt dumt, men efter du sa vilken så klippte jag ju rakt av.

Efter det gick den inte, då är det väl klart jag tror att det beror på kabeln jag klippt, eller hur skulle du reagera?

Jag bad ju om ursäkt för det, eller hur?

Behåll dina små ideer för dig själv då, för egen del så talar jag om direkt om jag kommit på nått för "alla" vill veta.....

Tråkig inställning åter igen.....

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Kenus skrivet 25 juni 2006 kl. 12:38:44
Citat från: "benring"

Behåll dina små ideer för dig själv då, för egen del så talar jag om direkt om jag kommit på nått för "alla" vill veta.....

Tråkig inställning åter igen.....

/B


Gnäll,gnäll  :?

Sorry grabbar (STENE & benring) om jag i midsommardags fyllan(drack ganska mycket Lapin Kulta och Koskenkorva,kanske ni har någon gång hört om dessa ädla finska national produkter  :D ) lite bråkade med er,ni verkade vara båda så  säkra på er sak  :?:  Meningen var inte att låta så negativ som jag lät, sorry. Om ni ändå blev lika förbannade på mig som på herr/dam Killer,som borde åtminstone byta sitt nick till något mer passande,som t.ex. Mes eller något liknande,kan jag gärna ge min adress åt er? Vi har en stor gård och stor gräsmatta,så på den ryms vi alla 3 bra och"brottas"  :lol:

Vad gäller min inställning som tydligen irriterar herr"benring",så har jag väl just gett dig svar på frågan som du/ni undersökt i ganska länge?? Jag trodde att ni redan funnit ut det tidigare själv,och därför skrev jag inte om det tidigare. Jag tänker inte behålla/har inte behållit mina små enkla idéer i skymundan,om du ids läsa igenom lite av mina skriverier,torde du finna ungefär det  jag gjort. Förutom det har jag jobbat en del med variatorn,bytt till en annan förgasare som jag råkade hitta på hyllan o.s.v.

Thank you goodbye, Kenus
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 25 juni 2006 kl. 13:06:34
Blev inte förbannad på dig, bara tråkig attityd, tyckte jag.

Citera
Vi har en stor gård och stor gräsmatta,så på den ryms vi alla 3 bra och"brottas"

 :D


Ja, du gav ett bra svar på frågan o det tackar jag för, sen att jag tavlade mig o beskyllde dig för det bad jag om ursäkt för med långa hundöron...
Fast du ville inte direkt ta emot den.

Jag har inte läst nått om dina små ideér nånstans, bytt förgasare tex, "jobbat med variatorn"... vilken förgasare, storlek mm?? VAD har du gjort på variatorn??

Citera
Jag trodde att ni redan funnit ut det tidigare själv

Det har ju framgått av våra skriverier att så inte är fallet, om du ids läsa dom (pajkastning med jordgubbspaj)

Hejsvejs då & tack för tipset ang varvstoppet, guld värt!

EDIT: JAg har nu kollat alla dina inlägg på forumet o det står inte nått om hur du gjort för att den ska göra 105, mer än tändbox o större hjul...

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 25 juni 2006 kl. 13:19:30
Lapin och kosken är finfina grejor, men att blanda det med en brottnings match på en gräsmatta i finland till musik av lordi... Nä då är et risk att det kan tolkas som en "vuxen film".. hahahaha

Jag fattar dock inte varför du tror att jag tycker du ör "bråkig" :?:
Det ända jag sagt är att jag bad om ursäkt om det kunde tolkas som om jag inte trodde på dig.


Hur i hela helvete lyckades du lista ut att man skulle knippsa den där kabeln? Jag har inte äns hittat en kopplings schema på boxen.. Hur som helst skall du få en STOR bira av mig om vi träffas någon gång. Detta tipps är det bästa jag fått ang min linhai. Synd bara att det tagit 1.5 år innan man fick reda på det.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Hanen skrivet 25 juni 2006 kl. 14:54:37
Jag knippsade min kabel idag, men märkte ingen större skillnad. Har iofs aldrig nått varstoppet innan heller. Möjligen håller den farten lite bättre i backarna. Men jag måste ställa samma fråga som Stene, hur i h-e kom du på iden att knippsa den lilla bygeln?? Jag såg den inte en när jag tittade första gången. Men det ska till en finne för att klura ut en sån genialisk grej. Perkele :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 26 juni 2006 kl. 06:20:48
Citat från: "Kenus"


Min Linhai gör nuförtiden 105km/h,med mina"små"/billiga idéer(några till som jag inte"kommit ihåg"att berätta åt er)(kanske berättar det efter nästa vm guld i ishockey Finland tar från Sverige??),som jag funnit ut.


Lurte på om du har gjort større plass til reimen ?, for ved den hastigheten bør vell reimen gå lagt på utsiden og det er veldig dårlig med plass.
Selv har en måtte slipe flatt skru festene som sitter i bunnen på blokka.
Er den hastighet gps mål eller på speedometeret?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 26 juni 2006 kl. 08:49:28
Rohnny Jag har svårt o hänga med i dina texter :oops:

"Lurte på om du har gjort større plass til reimen ?, for ved den hastigheten bør vell reimen gå lagt på utsiden og det er veldig dårlig med plass. "

Menar du att remmen går långt ut på remskivan fram och att det är ont om plats där?

"Selv har en måtte slipe flatt skru festene som sitter i bunnen på blokka. "

Hur menar du?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Kenus skrivet 26 juni 2006 kl. 11:23:56
Citat från: "benring"

Jag har inte läst nått om dina små ideér nånstans, bytt förgasare tex, "jobbat med variatorn"... vilken förgasare, storlek mm?? VAD har du gjort på variatorn?

/B


Jag skrev följande i mitt senaste inlägg:

Jag tänker inte behålla/har inte behållit mina små enkla idéer i skymundan,om du ids läsa igenom lite av mina skriverier,torde du finna UNGEFÄR det jag gjort. FÖRUTOM DET har jag jobbat en del med variatorn,bytt till en annan förgasare som jag råkade hitta på hyllan o.s.v.

Avgasröret är 35mm tjockt egen design.Variator rullar har testats säkert närmare 100st olika+olika fjädrar. Förgasare har testat också fler olika+ olika inställningar av förgasare,och kommer faktist inte ihåg vilken som nu är på,Linhaien sover i garaget som bäst,och kan inte kolla just nu. Bytet till Kenda däcken(har skrivit om det hit i någon annan topci),ledde till att topphastigheten steg med över 10 km/h,så det vågar jag starkt rekommendera.Säkerligen har jag gjort något till(skruvat ganska mycket på ATV:n) som jag inte just nu kommer ihåg(beklagar benring)

Hastigheten har mäts i nerförsbacke men hastigheten på slät mark är över 95 km/h.Detta är mätt med kompisens bil(körde efter)och bilens mätare testas nästan varje dag i polisens"hastighets skylt",altså en skylt som visar din hastighet när du kör förbi.Så den faktiska hastigheten är SÄKERT över 100km/h.

Nästa steg är att börja undersöka vad man kan göra med cylindern.

Alla förstår väl att när man börjar skruva så här på sin ATV,kan man säga samtidigt Goodbye till garantierna.

Om vi någongång träffas benring,skall jag som plåster på såren av all den besvikelse jag skapat åt dig,bjuda dig på en polkagris  :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Kenus skrivet 26 juni 2006 kl. 11:33:33
Citat från: "STENE"


Hur i hela helvete lyckades du lista ut att man skulle knippsa den där kabeln? Jag har inte äns hittat en kopplings schema på boxen.. Hur som helst skall du få en STOR bira av mig om vi träffas någon gång.


Samma sekund jag tog boxen i handen och såg knölen,visste jag att det är något skumt med den,så jag tog"självklart"och knipsade av den  :D

Citat från: "STENE"

 Hur som helst skall du få en STOR bira av mig om vi träffas någon gång.


STENE kicks ass  :D  :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 26 juni 2006 kl. 12:02:42
Tack för svaret.

"Om vi någongång träffas benring,skall jag som plåster på såren av all den besvikelse jag skapat åt dig,bjuda dig på en polkagris "

Fan va onödig du e.....

Jag lägger ner detta nu, så du behöver inte svara tillbaka o va dryg längre.

Trim kommer inte diskuteras mer från min sida, STENE, jag håller dig uppdaterad via mail som vanligt ang tändboxen o det.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Kenus skrivet 26 juni 2006 kl. 12:14:04
Citat från: "benring"
Tack för svaret.

"Om vi någongång träffas benring,skall jag som plåster på såren av all den besvikelse jag skapat åt dig,bjuda dig på en polkagris "

Fan va onödig du e.....



Va då??? Jag försökte ju bara vara vänlig  :(

OK,vi sätter punkt och slut på det här  :roll:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Hanen skrivet 26 juni 2006 kl. 12:53:57
Citat från: "Kenus"
Citat från: "benring"
Tack för svaret.

"Om vi någongång träffas benring,skall jag som plåster på såren av all den besvikelse jag skapat åt dig,bjuda dig på en polkagris "

Fan va onödig du e.....



Va då??? Jag försökte ju bara vara vänlig  :(

OK,vi sätter punkt och slut på det här  :roll:


Kom igen nu grabbar, inte bråka. Med erat intresse och kunnande behövs ni båda två i den här tråden 8) .
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 26 juni 2006 kl. 16:17:04
Citat från: "benring"
Rohnny Jag har svårt o hänga med i dina texter :oops:

"Lurte på om du har gjort større plass til reimen ?, for ved den hastigheten bør vell reimen gå lagt på utsiden og det er veldig dårlig med plass. "

Menar du att remmen går långt ut på remskivan fram och att det är ont om plats där?

"Selv har en måtte slipe flatt skru festene som sitter i bunnen på blokka. "

Hur menar du?

Ja jag menar at remmen går får langt ut og skrubbar borti motorblokken.
Om ni ser på festene i bunnen (av med plast lokket til variatoren), så vil ni se en høyning her skrubbar remmen borti og blir ødelagt. Har selv slipat den flat med dremmel.
I front vid vektarna så er det ondt om plats og ved for høg hastighet vil vel den skrubba her også.

Forlåt min svenska men jag prøver ;)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 26 juni 2006 kl. 20:17:40
Rohnny Nu tror jag det gick bättre:)

Bäst o skruva av o kolla detta då så jag inte sliter ner nått!

Nu har jag kört en stund med hojen efter Kenus tips och den är kalas!!
Hänger med trafiken o kan t o m köra om, det ni:)

Tack Kenus!


/B
Titel: Detta är ju Kanon...
Skrivet av: Bine_ skrivet 28 juni 2006 kl. 17:03:36
Jag får ju ta fram sidavbitaren oxå då .....

Men en liten fråga om gången på hojen?? ...

Det märks ingen skillnad på den ?.... är det bara ett varvstopp som man tar bort när man klipper denna kabel?

Känns den starkare ? ----> vill ha styrka när jag ska ut i skogen och dra vedboggie.

Och självklart toppfart på högväxeln 95km/h låter ju ok.

Måste bara få iordning på oljeläkaget mellan cylinder/motor först.

Man får ju ta och tacka alla som forskar i detta.... det behövs...
Ju mer vi hjälper varandra ju bättre blir det.

Själv håller jag på att kolla lite på andra bromsbelägg till Linhai ... måste ju få lite bett i bromsarna när man ska åka fort oxå ..... för dom som sitter där idag är ju som träklossar som trycks emot skivan.... händer ju fan iget ....

Håller på att kolla EBC belägg ... måste bara rita av belägget och skicka lite mail till min leverantör.

//Bine_
Titel: Re: Detta är ju Kanon...
Skrivet av: Kenus skrivet 29 juni 2006 kl. 00:16:24
Citat från: "Bine_"


Måste bara få iordning på oljeläkaget mellan cylinder/motor först.

//Bine_


Det här har varit ett"typroblem" på vissa Linhain,så om du inte har trimmat"jävligt"mycket,kan du sätta det på garantin.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 5 juli 2006 kl. 07:24:51
Hur går det med CDI boksen? Blir det nån beskrivning och lasta ned eller holder ni den for er selv.

Forlåt min svenska, jag er norsk och prøver. ;)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 5 juli 2006 kl. 07:28:38
Halloj:)

Det har inte hänt mer just nu, det är bara varvstoppet som är borta och det är ju beskrivet.

Jag vet inte vart killen som programmerar tagit vägen, kanske semester eller nått.

Hör jag inte av honom snart så får jag vända mig åt annat håll, STENE kan ev koda en box oxå:) Han har bara inte tid pga annat :lol:

Så det hålls inget för oss själva, det står bara still :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 15 juli 2006 kl. 19:13:28
Hej på er!


Nu har "Programmerar-Björn" varit framme och mätt lite mer på tändningen:)

Det vi kommit fram till är lite olika saker.

Dels så va det jag sa tidigare fel, tändningen ändrar sig visst. Däremot så är den inte så optimal som man kan önska.

Nu kunde vi inte mäta varvtalet korrekt, men troligen så har man förändrad förtändning endast upp till ett par tusen rpm. Sen står den stilla.
(Det är jag säker på, det krävs knappt gas innan den ställer om sig och stannar på det värdet.)

Det funkar väl om man ligger o kör på låga farter då den i stort sätt har samma varvtal pga variatorn. Kör man på höga varvtal som många verkar göra så tänder den för sent.


Så, "Programmerar-Björn" kommer sammanställa det vi fått fram, jag vill inte säga för mycket då jag inte har full koll på siffrorna:)



Återkommer!

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 15 september 2006 kl. 12:12:14
Skjedd noe nytt her??

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 15 september 2006 kl. 13:45:09
Nja detta har legat lågt under sommaren + att ena anledningen till att bygga en ny var att bli av med varvtals stoppet. Men detta finns det en enklare lösning på. Vi får se hur benrings maskin går när han fått i nya munstycken. Efter det är det kanske dax att kolla på detta igen. Det verkar ju som om hans maskin kommer till ett "nytt" varvstop. Om det beror på att det är fel munstycke eller att det är "knas" på tändkurvan får vi se.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 15 september 2006 kl. 13:58:22
Halloj!

Ja killen som programmerar verkar ha för mycket o göra, det händer inte SÅ mycket på denna front :cry:

Dock så har jag ju klippt varvstoppet och satt på ett stort fint avgasrör.

Nu uppnår jag ett annat stopp, som stene sa, den beter sig precis likadant som med gamla stoppet fast på högre varvtal.

Kan inte svara på hastighet nu då min egen är trasig(klarade inte arlanda skog :lol: ) o jag har inte mätt med bil än. Kör inte så fort pga för litet munstycke.

Antingen munstycket som e för litet, vilket jag vet att det är, men att det orsakar detta stopp.
Eller så är det det RIKTIGA stoppet på 7500 rpm jag uppnår nu.
Vilket inte alls är orimligt.

Det lär visa sig i morgon för då byter jag munstycke:)

Efter detta ska jag jaga på killen som programmerar.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 15 september 2006 kl. 16:51:26
Jeg fikk også stopp når jeg monterte nytt exos anlegg på sykkelen min.
Jeg monterte dyse(Munnstykke) med nr140.

Prøvde også med 160 men sperra kom uansett.

Er det AVR cpu dere bruker?

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: tribon skrivet 15 september 2006 kl. 18:36:27
Benring, du kan mäta hastiheten med polisen... leta reda på en, tuta, blinka, peka finger, skrik. kör som fan o sedan kan du alltid vänligen fråga hur fort det gick  :lol:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Libba skrivet 15 september 2006 kl. 18:54:16
Citat från: "tribon"
Benring, du kan mäta hastiheten med polisen... leta reda på en, tuta, blinka, peka finger, skrik. kör som fan o sedan kan du alltid vänligen fråga hur fort det gick  :lol:


bara en Sigtuna ligist som du som vågar göra sånt!
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 15 september 2006 kl. 20:49:22
Citat från: "MaxMekker"
Jeg fikk også stopp når jeg monterte nytt exos anlegg på sykkelen min.
Jeg monterte dyse(Munnstykke) med nr140.

Prøvde også med 160 men sperra kom uansett.

Er det AVR cpu dere bruker?

RH


Japp, det är en Atmel - AVR krets som jag tänkte använda när/om jag bygger en.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 15 september 2006 kl. 22:55:27
Hvis du trenger hjelp på det området så stille jeg gjerne opp på ett slikt prosjekt.

Jeg har riktig nok solgt min Linhai, men broderen har sin fremdeles.

Og man lærer bestandig noe nytt på slike ting.

Holder på med 5'te semester inne Bachelor Elektronikk.

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 16 september 2006 kl. 22:44:38
Citat från: "tribon"
Benring, du kan mäta hastiheten med polisen... leta reda på en, tuta, blinka, peka finger, skrik. kör som fan o sedan kan du alltid vänligen fråga hur fort det gick  :lol:


Hehe, sant, ska prova det så snart jag ser en :D


Idag monterades ett 160 munstycke (dyse) och det är samma sak nu, fast enklare:)

Så, jag anser att Linhai orginal varvstopp ligger på kanske 5000 rpm, inte 7500 som det står på boxen.

Jag vill INTE varva mer än så här iaf :lol: Så nu är det styrka(boxen) och variatorn + andra däck som får bli projekt.

Den har dock bra klös nu, riktigt rolig :D
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 16 september 2006 kl. 23:40:43
Blev det stor skillnad med det nya munstycket?
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 17 september 2006 kl. 00:07:14
Ja, bottendraget är betydligt bättre :D

Men som sagt, den går INTE fortare nu, så jag ska dra loss variatorn ganska snart och svarva av så den går ihop mer.

Just ja, jag kollade på nålen oxå, den är inte justerbar alls.
Så jag la en bricka som passade precis på nålen o då kom den ju upp lite.

Kör med öppen luftburk oxå.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 17 september 2006 kl. 01:29:20
Ang att svarva. Det sitter en distans/bussning i mitten av den innre variator halvan. Jag tror att det räcker att svarva av lite på den och inte på sjäva variator halvorna. Men det ser du säkert när du drar isär den.

Vart köpte du till munstycke? pris? lev tid? Och var det pilligt att byta det?

Sen måste du kolla med dig polare som gjorde ditt system vad han kan tänkas ta för att göra en krök till mig. Alltså bara från cyllen till det längre raka partiet på ditt system. Tänte jag skulle bygga resten av ett bil system. simons dämp etc.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 17 september 2006 kl. 08:32:24
Siden det ikke skjer stort på denne fronten så har jeg satt i sammen et lite prosjekt som kansje kan hjelpe noen programmerere i gang.
Tanken er at gnist skal gis i xx ms og stoppes i xx ms ved gitte turtall. Evt så kan den økes med fast parameter som multipliseres i stedet for faste verdier.

Håper da at dette akn være til inspirasjon for noen.

Kodstycke: [Välj]

' Gambas class file

'--------------------------------------------------------------------
' CDI Boks prosjekt Laget i Gambas Almost Basic for Linux V. 1.9.42
' Laget av Rohnny - 09-2006
'          Gambas forum      : http://forum.stormweb.no
'          Gambas Hjemmeside : http://gambas.sourceforge.net
'--------------------------------------------------------------------
' Prosjektet inneholder
' 1 Form
' 1 Slider med navn Gass
' 1 LCDNumer med navn Turtall (Kan også være en Textbox, men da må Turtall.Value endres til Turtall.Text
' 1 Label med navn lbl12V
' 1 Knapp med navn Button1 som starter "motoren"
'-----------------------------------------------------------------------
'Turtalls verdier hvor endring på kurven skal skje
PRIVATE turtallverdier AS Integer[] = [500, 2000, 2500, 3000, 3500, 4000, 4500]
'Verdier i ms hvor lenge gnisten skal være på
PRIVATE v12_on AS Float[] = [0.1, 0.080, 0.075, 0.065, 0.055, 0.040, 0.030]
'Verdier i ms hvor lenge gnisten skal være av (*4 med verdiene ovenfor , tenkt 4 takt.)
PRIVATE v12_off AS Float[] = [0.4, 0.32, 0.3, 0.26, 0.22, 0.16, 0.12]
'Posisjon på vår delay, hvor lenge gnisten skal stå på eller av
PRIVATE v12_position AS Integer

PUBLIC SUB Gass_Change()
  'Vis turtallet i panelet
  Turtall.Value = Gass.Value    
END

PUBLIC SUB Button1_Click()
  'Vi setter motoren på tomgang.
  Gass.Value = 800
  'Vis turtallet i panelet
  Turtall.Value = Gass.Value  
  RunEngine()
END

PUBLIC SUB RunEngine()
  DIM myTurtall AS Integer = gass.Value
  DO WHILE gass.Value > 500  
    Pickup(myTurtall)
    'Viser indikasjon på skjerm at 12v er på
    lbl12V.Visible = TRUE
    'Gir gnist i xx ms
    WAIT v12_on[v12_position]      
    'Tarbort indikasjon på skjerm- 12v er av
    lbl12V.Visible = FALSE
    'Stopper gnist i xx ms
    WAIT v12_off[v12_position]
  LOOP
END
PUBLIC SUB Pickup(myTurtall AS Integer) AS Integer
  DIM i AS Integer  
  FOR i = turtallverdier.Count - 1 TO 0 STEP -1
    IF Turtall.Value > turtallverdier[i] THEN
      v12_position = i
      BREAK
    END IF
  NEXT
END

Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 17 september 2006 kl. 09:42:12
Citat från: "STENE"
Ang att svarva. Det sitter en distans/bussning i mitten av den innre variator halvan. Jag tror att det räcker att svarva av lite på den och inte på sjäva variator halvorna. Men det ser du säkert när du drar isär den.

Vart köpte du till munstycke? pris? lev tid? Och var det pilligt att byta det?

Sen måste du kolla med dig polare som gjorde ditt system vad han kan tänkas ta för att göra en krök till mig. Alltså bara från cyllen till det längre raka partiet på ditt system. Tänte jag skulle bygga resten av ett bil system. simons dämp etc.


Ska kolla bussningen=)

Munstycket köptes på roffes motor
OEM 99114-246.
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/gruppkatalog_103_1.pdf

Sida 46

Kostnad hela 18 kronor st :D
Leveranstid "dagen efter"

Jag har 140, 145, 150, 155 kvar, kanske 155 passar dig stene?
Ang kröken så kan jag fråga men jag har en aning om svaret :roll:


Rohnny  Jag har lite svårt för ren norska :lol: kan du försvenska några ord tro? Är det kodat i VB eller?

Jag fick svar av killen som programmerar och lite komiskt så hade han tappat gnistan sa han.

Vi har mätt upp boxen och det är så att om man ska få tändningen att tända tidigare så måste man förskjuta det hela ett varv för att fördröja tändningen till rätt förtändning.


Det verkar som vi får hitta nån annan som kan programmera en uC!


/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 17 september 2006 kl. 20:44:45
Citera
Rohnny  Jag har lite svårt för ren norska Laughing kan du försvenska några ord tro? Är det kodat i VB eller?

Jag fick svar av killen som programmerar och lite komiskt så hade han tappat gnistan sa han.

Vi har mätt upp boxen och det är så att om man ska få tändningen att tända tidigare så måste man förskjuta det hela ett varv för att fördröja tändningen till rätt förtändning.


Jag vet inte hva ni inte forstod.
Det ska gnist til plugg en gitt tid og så skal den inte ha gnist en tid. Sen det er fyrtak så burde 12v off være fyra gonger lenger.
Alle verde er satt faste (inte dynamiske). Men dette er dog mulig om det ska vara en jevn kurv uppover.

Men det låter som at fasta tids enheter måste det vara.
Om ni ser i coden så er det en variable som heter
turtall, 12vON och 12vOFF
Dessa verdier er hva som ligger til grunn for hur lenge gnisten til pluggen ska væra på eller av.

Verdiene er i sekunder så 0.1 er 1 ms, men dessa tall er bara før at visa.
Om nån kan væra inspirerat av dette og laga et prog for atmel så ville nok vi alla bli mycke glada. :)

Det er kodat i Gambas , dette er nestan VB men er under Linux och inte Windows. Ska inte vara stora enringarna for at få detta til at virke i VB.
Nesten "out of the box."


Så får vi se om detta var och forstå ;)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 17 september 2006 kl. 21:52:45
Benring:
Jag är sugen på att köpaloss 155:an av dig. Jag har ju mindre motorvolym än dig så den kanske passar perfekt om 160 funkar på din.



Ang tänd systemet:
Det kritiska är inte hur lång tid man har 12v över spolen utan hur lång tid efter "signalen" som pulsen till spolen skall komma. Problemet är att när maskinen går på fullvarv så kommer pulsen över spolen samtidigt som signalen= om du vill ha ännu mer förtänding så måste du skicka en signal till spolen innan signalen kommer till boxen kommer. Men om man bygger ett system som alltid gör det.... Så kanske det skulle funka.
typ:
Int 1:
 T = time
 Reset time
return

Begin
 IF T>rpm1 then wait X1 goto ignition
 IF T>rpm2 then wait X2 goto ignition
 IF T>rpm3 then wait X3 goto ignition
 IF T>rpm4 then wait X4 goto ignition
 IF T>rpm5 then wait X5 goto ignition
 IF T>rpm6 then wait X6 goto ignition
Ignition:
 Send ignition to coil
Wait for int1 to activate
End.

(Jag vet att detta program inte funkar att köra men ni kanske förstår pricipen hur jag tänker)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 18 september 2006 kl. 06:41:19
Jo jag skjønner det men vi ska inte til boksen. ;) Den boksen ska bort och vi skal ha ny. Och da justerer man dette selv,

Blir nesten som at bytta ut heile rasket med stift.
Prinsipet er vel at gi 12v til coil i rett tid at også fortelle hur lenge 12v skal gis til coil.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 september 2006 kl. 08:14:06
Citat från: "STENE"
Benring:
Jag är sugen på att köpaloss 155:an av dig. Jag har ju mindre motorvolym än dig så den kanske passar perfekt om 160 funkar på din.


Absolut :D

Titta förbi hos mig valfri tid så kan du ta 155:an:)


Beträffande programmering av en box så kan man inte göra detta i VB-likn språk, det måste ju till en uC, däremot gränssnittet för att ändra i uC´n har jag en grund för redan så den behöver ingen göra, som inte har lust:)

För övrigt lämnar jag programmeringen åt andra, teorin kan jag bidra med.

Det behövs ingen ny box utan det räcker med en påbyggnad, om man nu känner för det.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 18 september 2006 kl. 08:43:41
Citat från: "benring"

Beträffande programmering av en box så kan man inte göra detta i VB-likn språk, det måste ju till en uC, däremot gränssnittet för att ändra i uC´n har jag en grund för redan så den behöver ingen göra, som inte har lust:)
/B


Programere i høynivå språk som Basic, c++ osv går helt fint mot AVR og andre uC

sjekk Bascom (http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=41)

Har brukt det i mange år og det funker som en drøm.

Code i assembler er noe herk da det blir menge linjer med kode.

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 september 2006 kl. 08:48:05
Ja men inte i VB-språk då detta är endast för windows.

Basic funkar men inte Visual Basic.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 18 september 2006 kl. 09:15:03
Citat från: "benring"
Ja men inte i VB-språk då detta är endast för windows.

Basic funkar men inte Visual Basic.


Säg inte för mycket. Det finns en uppsjö av compilatorer som klarar att översätta alla möjliga programspråk till maskinkod. Om de klarar VB eller inte vet jag inte men jag kör BASCOM vilket inte precis som du säger basic men inte VB. Men det är mycket troligt att det även finns för VB.

Men det känns som om vi är på väg bort från tråden.. Skit samma vad som finns eller inte nu fokuserar vi på att hitta en lösning.

Skall vi bygga en egen box eller ett "piggyback" system (tror jag det kallas när man stoppar in en extra box som ändrar signalen till de befintliga systemet).
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 september 2006 kl. 09:24:33
Jag vet inte vad som är enklast, boxen som finns har ett varvstopp(det som tydligen ligger på 7500 rpm) men jag vill inte varva mer än så oavsett.

Den som programmerar får avgöra detta tycker jag, mig spelar det ingen roll, vi får ta det som är enklast.

OM det finns compilatorer som översätter visual basic 6 till kod som passar en PIC eller AVR så kan även jag koda en sån.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 18 september 2006 kl. 09:36:38
Fördelen med en egen box är att vi slipper tänka på hur den befintliga boxens tändkurva funkar samt at lista ut hur vi skall simulera signalen insignalen till den befintliga boxen.

Men vi slipper att bygga elektroniken för att skapa gnistan via spolen om vi behåller de befintliga.

Vet inte riktigt vad som är "värst"...

Kanske dax att planera upp en helg hos fyrhjuling.se (som sagt att de kan hjälpa till med lokal och deras kunnande) och labba vidare.. Frågan är ju bara när man skall få tid för detta..
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 18 september 2006 kl. 10:11:57
Jag undrar om det inte e enklare att bygga elektroniken för att få gnista än att bygga på den gamla boxen...

Att ladda upp spolen o sen fixa gnistan är ju lugnt.


/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 september 2006 kl. 00:13:40
Ok, tjena på er!

Jag har precis fått mail från vår käre programmerare, som var lite otydlig sist han mailade och skrev att han, komiskt nog, tappat gnistan :)

Han kände så då och efter det mailet tog han beslutet att göra nått KUL o så satte han sig och kodade hela natten, vilket resulterade i en nästan färdig box, som nu ska få sig lite schysst kretskort :D

Så, vi kan avvakta lite till o se vart detta leder, tycker jag iaf!

STENE: Du kan komma förbi mig o hämta munstycket när du vill, det ligger i gången där hojen står, på mina värmeloggs:)
Ring mig om du inte hittar det.

Priset? Att du ser till o haka på ut nästa gång det är körning  :D  :D
(åter till tråden nu)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 19 september 2006 kl. 07:15:48
eller så ser du till att ta med dig munstycket till jobbet någon dag så kan jag komma förbi och luncha med dig.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 19 september 2006 kl. 07:21:49
Lunchdejt med stene :D

PM :!:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 29 oktober 2006 kl. 23:15:23
Tänkte bara ge er tändboxsugna en uppdatering på läget:

Den första hårdvaran är nu ihoplödd!!

Dvs, vi har en tändbox, som nu ska programmeras korrekt :)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 30 oktober 2006 kl. 18:07:07
Citat från: "benring"
Tänkte bara ge er tändboxsugna en uppdatering på läget:

Den första hårdvaran är nu ihoplödd!!

Dvs, vi har en tändbox, som nu ska programmeras korrekt :)

/B


Låter roligt. Håper ni holder hva ni lovat , at dela!
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 27 november 2006 kl. 07:05:51
Noe nytt på denne fronten? Har vært stille end stund nå.
Andre ser sikkert like spente som jag
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 27 november 2006 kl. 08:22:52
Skumt, tänkte innan jag kom till jobbet att jag skulle uppdatera denna tråd

Det verkar inte hända mycket på fronten alls :(

Killen som programmerar verkar tycka annat är roligare... så jag struntar i honom nu.

Om nån annan är villig o ta tag i detta på allvar så är ni välkommen, själv kan jag inte av fler skäl...

Trist men sant.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 27 november 2006 kl. 08:27:59
Vi får väl ta och lyfta detta med fyrhjuling.se igen som var/är villiga att hjälpa oss med lokal och delar. Jag kan progga och du hålla i blås lampan.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 27 november 2006 kl. 08:34:09
Japp, blåslampan kan jag hålla i :lol:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 27 november 2006 kl. 13:39:03
Småknepigt, efter att ha meddelat killen att jag byter programmerare så säger han att det va synd, för hårdvaran är klar och det handlar om test av mjukvara.

Det har stått still pga tidsbrist men att det egentligen handlat om långt att åka, det är ca 10 mil mellan killen o mig.

Hade han sagt nått hade jag tagit hjulingen på släp o åkt dit.

Det verkar dock som det kommer bli så.

Ursäkta alla hopp i projektet men jag får knappt veta nått själv...

Killen ville oxå ha nått möte med en ÅF, så man ska kanske kolla med fyrhjuling.se om dom ville va me på nått vis?
Det handlar ju om försäljning oxå.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 27 november 2006 kl. 16:13:49
Citat från: "benring"
Småknepigt, efter att ha meddelat killen att jag byter programmerare så säger han att det va synd, för hårdvaran är klar och det handlar om test av mjukvara.

Det har stått still pga tidsbrist men att det egentligen handlat om långt att åka, det är ca 10 mil mellan killen o mig.

Hade han sagt nått hade jag tagit hjulingen på släp o åkt dit.

Det verkar dock som det kommer bli så.

Ursäkta alla hopp i projektet men jag får knappt veta nått själv...

Killen ville oxå ha nått möte med en ÅF, så man ska kanske kolla med fyrhjuling.se om dom ville va me på nått vis?
Det handlar ju om försäljning oxå.

/B


Om det gjelder ÅF vell da går det jo inte at dela för da vil han vell inte legga ut kild koden?
Om kildkoden til chippen och del info så kan vi hem fikisare kansje pröve och få nått i hop selv.
Om inte så stopper jo hele morroa her och det hadde värt synd,. :(
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 27 november 2006 kl. 16:23:22
Det ligger inte i mina händer tyvärr.

Om jag hade gjort detta själv hade det varit fritt, men att få nån person att göra allt o sen ska han ge det gratis funkar inte.


Däremot kan det ju bli bra priser och jag kan nog säga att så lätt är det inte o få ihop nått själv...
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 27 november 2006 kl. 19:13:15
Citat från: "benring"
Det ligger inte i mina händer tyvärr.

Om jag hade gjort detta själv hade det varit fritt, men att få nån person att göra allt o sen ska han ge det gratis funkar inte.


Däremot kan det ju bli bra priser och jag kan nog säga att så lätt är det inte o få ihop nått själv...

Vell ni sa i tidligare innlegg at selvsakt skulle en dela.
Men okei, ÅF seljare skal vi alltids klara oss av med endå.
http://www.transmic.net/gb89c2051.htm
Och med hjelp från internett skal det delas det som delas kan. Nån CDI boks skal vi få frem bara min bror får nått tid från skolen.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 27 november 2006 kl. 20:16:34
Linhai bygger på TCI, inte CDI, men det visste du väl.


Jag skulle gärna dela, men eftersom jag inte bygger denna och inte heller lägger ner nått eget jobb i detta direkt, så ser jag inget konstigt i om killen vill ha nått för det.

Han kör inte fyrhjuling själv.

Lycka till då annars.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 27 november 2006 kl. 21:02:34
Mulig vi har ett prosjekt i rom jula  :lol:

Kan vi få ødelagt for slike folk som skal tjene penger på alt via komersielle metoder så er jeg med på det :lol:

Hadde det vært att han skal ha dekket sine kostnader hadde jeg ikke sagt noe.

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 27 november 2006 kl. 21:03:12
Citat från: "Rohnny"
Citat från: "benring"
Det ligger inte i mina händer tyvärr.

Om jag hade gjort detta själv hade det varit fritt, men att få nån person att göra allt o sen ska han ge det gratis funkar inte.


Däremot kan det ju bli bra priser och jag kan nog säga att så lätt är det inte o få ihop nått själv...

Vell ni sa i tidligare innlegg at selvsakt skulle en dela.
Men okei, ÅF seljare skal vi alltids klara oss av med endå.
http://www.transmic.net/gb89c2051.htm
Och med hjelp från internett skal det delas det som delas kan. Nån CDI boks skal vi få frem bara min bror får nått tid från skolen.


Om jag och benring gjort allt jobb själva som tanken var från början så hade vi själklart lämnat ut en bygg beskrivning. Men nu har detta mer eller mindre lämnats över till en annan kille som har mer tid än vad jag har (2 barn och jakt tar det mesta av fritiden). Att den killen som inte har något med ATV's att göra vill ha något för detta ser jag inte som något konstigt.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 28 november 2006 kl. 21:59:16
Citat från: "STENE"

Om jag och benring gjort allt jobb själva som tanken var från början så hade vi själklart lämnat ut en bygg beskrivning. Men nu har detta mer eller mindre lämnats över till en annan kille som har mer tid än vad jag har (2 barn och jakt tar det mesta av fritiden). Att den killen som inte har något med ATV's att göra vill ha något för detta ser jag inte som något konstigt.


Okey, her kommer det et software som ska kunne brukas, Det er kalkulared ut i från 618 rpm uptil 7398, Det skulle väre full tänning.
Jag vet inte hvilket grader det er från pickup coil men har gått ut ifrån 58. Jag får nok intet testat detta för innom julen. Så om nån andra har möjlighet så her har ni kilden.

Detta er genererat ut ifrån Gambas som er et Vb lignande programmerings spåk under Linux. Skal se om jag kan få til nån skjermbild från kurven också men har inte laget denne delen av softwaren ennå. ;)


Lykka til.

Kodstycke: [Välj]

;Programm for 89c2051 as CDI ignition TT600R
;Important: Chrystal 24MHz !!!!!!!!!!!!!
;Trigger by Comparator input on negative impulse (P3.6)
;Output SCR on P3.5 pin 9 active LOW for PNP transistor
;date 3.1.2004
;with calculated curve
;measures RPM in 400??s steps, counts delay in 100??s steps
;low RPM (<588) shutoff tested OK

;Compiled with http://www.batronix.com/
; You can remove the line "INCLUDE 89C2051.mc" if your compiler doesnt need it but make sure that the
; ports I used are known by the assembler, otherwise you'll get a different error.
;Also the syntax may not completely be accepted by your compiler and you may have to tweak a bit.

INCLUDE 89C2051.mc

timer EQU 38h ;preset value for timer interrupt (100??s @ 24MHz)
SCR EQU P3.5 ;Pin 9, output that fires SCR, active LOW
magnet EQU P3.6 ;input comparator for pickup trigger, 12 = +, 13 = - input
test EQU P1.2 ;test to see comp output Pin 14

; R0 counts 5*100??s = 500??s SCR control
; R1 generates 4*100??s = 400??s period
; R2 counts the revolution length between two interrupts in 400??s steps
; R3 counts the required delay (pickup pulse to ignition) in 100??s steps

ORG  0            ;Start at 000 after Reset
AJMP start              ;Reset

org 00Bh             ;interrupt vector timer interrupt 0  8051
AJMP TIMER              ;TIMER  interrupt routine

start:                 ;program start
MOV SP, #45h ;set stack pointer
MOV TH0, #timer ;reload timer 100??s
MOV TL0, #timer
MOV TMOD, #22h ;internal timer mode 2
MOV IE, #82h            ;allow timer 0 Interrupt
SETB TR0 ;start timer 0
MOV DPTR, #LUT1 ;Data pointer to LUT1
;reset variables:
MOV R0, #01h ;R0 = 1 means SCR off
MOV R1, #04h ;4*100??s = 400??s
MOV R2, #FFh ;prevent misfire on first revolution at startup

SETB PT1 ;highest Prio for timer1
SETB magnet ;make magnet an input!!

mainloop:
JB magnet, mainloop ;wait for negative pulse from pickup
CLR test ;comp output LOW, here negative pulse from pickup
MOV R3, #0 ;first R3 = 0, might be a different value later
MOV A, R2 ;R2 counted in interrupt, contains 400??s counts between two pickup pulses
ADD A, #01h ;RPM > 588 (R2 < 255)? Then OK, otherwise quit firing (R2 = 255)
JC label6 ;quit if R2 = 255
ADD A, #ECh ;RPM < 8000? Then OK, otherwise quit firing (R2 < 13h)
JNC label6 ;if R2 too small (RPM too high) quit firing

;here RPM OK, enable firing
MOV A, #FFh ;turn LUT upside down (R2 = 255 reads first value, 254 second and so on)
CLR C ;substract with no borrow
SUBB A, R2 ;load period (R2) from last interrupt (difference between two rounds)
MOVC A, @A+DPTR
MOV R3, A ;send value to delay counter, delays ignition R3*100??s
label6:
MOV R1, #04h ;4*100??s = 400??s, needed in interrupt
MOV R2, #0 ;for next period count, counts up every 400??s in interrupt
MOV TL0, #FEh ;make sure next interrupt comes soon
wait:
JNB magnet, wait ;wait until pickup pulse is over
SETB test ;comp output HIGH
MOV DPTR, #LUT1 ;Data pointer to LUT1
AJMP mainloop

;************ Timer 0 Interrupt every 100??s
TIMER:
PUSH PSW
CPL P3.1 ;Toggle Pin3 every 100??s, for testing if ??P is running fine
DJNZ R1, label1 ;here 4*100??s loop
MOV R1, #04h ;go through loop every 4*100??s (400??s)
CJNE R2, #FFh, label2 ;if R2 = FF maximum period, don't increase any more
AJMP label1
label2:
INC R2 ;here rev > 588/min (R2 < 255)
label1:
CJNE R3, #0h, label4 ;if R3 still > 0 count down until SCR trigger
AJMP label3
label4:
DJNZ R3, label3 ;wait with trigger SCR until R3 = 0
MOV R0, #05h ;05h*100??s = 500??s length of SCR trigger impulse
CLR SCR ;trigger SCR
label3:
DJNZ R0, label5 ;don't turn off SCR when R0 > 1
SETB SCR ;when R0 = 1 time is over, turn off SCR
MOV R0, #01h ;jump out of loop only during firing of SCR
label5:
POP PSW
RETI
;End timer interrupt
DB 143, 136, 129, 123, 117, 112, 108, 103, 99, 95, 92, 88, 85, 82, 80, 77, 74, 72, 70, 68
DB 66, 64, 62, 60, 59, 57, 56, 54, 53, 51, 50, 49, 48, 47, 45, 44, 43, 42, 41
DB 40, 40, 39, 38, 37, 36, 36, 35, 34, 33, 33, 32, 31, 31, 30, 30, 29, 28, 28
DB 27, 27, 26, 26, 25, 25, 24, 24, 24, 23, 23, 22, 22, 22, 21, 21, 20, 20, 20
DB 19, 19, 19, 18, 18, 18, 18, 17, 17, 17, 16, 16, 16, 16, 15, 15, 15, 15, 14
DB 14, 14, 14, 13, 13, 13, 13, 12, 12, 12, 12, 12, 11, 11, 11, 11, 11, 11, 10
DB 10, 10, 10, 10, 9, 9, 9, 9, 9, 9, 9, 8, 8, 8, 8, 8, 8, 8, 7
DB 7, 7, 7, 7, 7, 7, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 6, 5, 5, 5, 5
DB 5, 5, 5, 5, 5, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 4, 3, 3, 3, 3
DB 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
DB 2, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 0
DB 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, -1
; RPM:618 to 7398 Pickup Coil:58° before top
END

Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 28 november 2006 kl. 23:11:52
Det står "CDI"... kan detta användas på en motor med T.C.I tändning?

Åter igen har Linhai T.C.I, inte CDI.

http://www.sportdevices.com/rpm_readings/CDI_and_TCI.htm

Sen undrar jag, ska du tillverka själva hårdvaran oxå?
Kan du ge oss alla ett schema på hur man bygger detta?

Det jag, Stene och den tredje killen försöker göra här är ett färdigt koncept med kontakter som passar, kapslat för att tåla, testat och klart.
Inte bara för Linhai utan för den motor den nu skall sitta på.

Tror nog att många här inne väljer den lösningen framför koden ovan som inte ens är provad.
Den innehåller oxå kommentarer som "Jag tror"...

Det finns personer här inne, med all respekt, som inte ens kan tyda hur ett tändstift skall se ut när motorn går som den ska.

Tar du ansvar för vad som händer när den personens motor går sönder pga DIN kod?

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 28 november 2006 kl. 23:16:58
Tackar för koden som jag skall kolla lite närmare på (ser ut som de tänkt på liknande sätt när jag startade denna tråd), men på vår kära linhai så är det ett "problem". Vid max förtändning som är ca 10 grader enligt benrings efterforskningar så kommer gnistan samtidigt som pulsen från pick-up'en. så för att få en tänd kurva som är mer än 10 grader så måste man ge en gnista innan pulsen vilket gör saken en anings med komplicerad.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 28 november 2006 kl. 23:22:17
Citat från: "benring"
Det står "CDI"... kan detta användas på en motor med T.C.I tändning?

Åter igen har Linhai T.C.I, inte CDI.

http://www.sportdevices.com/rpm_readings/CDI_and_TCI.htm

Sen undrar jag, ska du tillverka själva hårdvaran oxå?
Kan du ge oss alla ett schema på hur man bygger detta?
/B

TCI-CDI -STIFT same shitt. Vi ska ju laga nytt tennsystem.

Det kommer, men ni  har brukat flera månader på inte nått så inte var så utolmodiga nu. ;)
Citat från: "benring"

Tar du ansvar för vad som händer när den personens motor går sönder pga DIN kod?

/B


Selvsakt inte. Ting gjöres på eget ansvar forsås..
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 28 november 2006 kl. 23:29:00
"TCI-CDI -STIFT same shitt" Jo, det va visst samma.... :roll:

"Vi ska ju laga nytt tennsystem" Nej, det är ny box men resten är ju orginal, vilket blir T.C.I.

"Det kommer, men ni har brukat flera månader på inte nått så inte var så utolmodiga nu." Du själv skulle ju ta en mån till på dig att testa koden?


"Selvsakt inte. Ting gjöres på eget ansvar forsås.."

Förstod väl det....


Nåja, alla gör som dom vill. :lol:

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 28 november 2006 kl. 23:38:37
Citat från: "benring"
"TCI-CDI -STIFT same shitt" Jo, det va visst samma.... :roll:

 Nej, det är ny box men resten är ju orginal, vilket blir T.C.I.

Muligt dere hadde tenkt det men inte jag. Ny boks var tanken.

Citat från: "benring"
"TCI-CDI -STIFT same shitt" Jo, det va visst samma.... :roll:
 Du själv skulle ju ta en mån till på dig att testa koden?

Selvsakt skal den i sykkelen., Er sekkert at ingen vil ha den mer en jag ;)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 29 november 2006 kl. 09:16:44
Men alltså, själva tändsystemet på en TCI jämfört en CDI skiljer ju.
Ska du plocka isär motorn o bygga om ALLT tänkte du?

Det är ju som om du skulle bygga magnettändning på en bil.

Du måste ju utgå från det som sitter där, sen ska du bara uppgradera själva boxen, resten av hårdvaran måste sitta.

Därför, menar jag, ska du fortsätta med TCI.

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Libba skrivet 29 november 2006 kl. 16:10:08
Benring tänk efter han e norsk! ;)

Var bara tvungen!
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 29 november 2006 kl. 16:30:05
HAAAAHAA  :D


(Jag har själv norskt blod i ådrorna så ta inte illa upp*s*)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: Rohnny skrivet 29 november 2006 kl. 16:55:53
Citat från: "benring"
Men alltså, själva tändsystemet på en TCI jämfört en CDI skiljer ju.
Ska du plocka isär motorn o bygga om ALLT tänkte du?

Skal bygge ny cdi/tci boks JA. Hovud skjilnaden er coil. Hög eller låg spennings coil. Om jag bytter från låg spenning til högspennings coil. Hvem vet ;)

Citat från: "benring"

Det är ju som om du skulle bygga magnettändning på en bil.

Du måste ju utgå från det som sitter där, sen ska du bara uppgradera själva boxen, resten av hårdvaran måste sitta.

/B

Hvarför måste den sitta? Pickup coil gir et signal och det signal ska vi bruka.

Om ni inte liker ide'n så kan jag låsa ner den etter at jag har lagat modulet ferdig :P

Citat från: "Libba"
Benring tänk efter han e norsk! ;)
Var bara tvungen!

Och det samma kan jag si ;)


Om ni har en sykkel med tennstift och ska gjöra den om til el-tenn så bytter ni stiften med en fölare og så setter ni på et box(tci/cdi) , Samme ska det gjöras her.
Byta ut den sorte boksen under panseret och erstatta den med ny.
Ni får venta och se.

Så vart det ordforhålande den som ler sist ler best, hihi
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: chilloutman skrivet 29 november 2006 kl. 20:59:06
Gör de enkelt för er!!! lätta på lädret och köp ett fjärrstyrt tändsystem ,så kan ni ställa precis vilka kurvor ni vill...men som sagt tillgång och pris??
nico rosberg åkte dit i emserien i gokart när dom använde de men då hade dom kammat hem allt som va den sommaren lol

PS nu ska de tillägas att nasa var inblandad i utveklingen av dessa system "special parts" ej för svensson..
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 3 december 2006 kl. 15:16:01
Da har vi lekt litt med scoopet i dag.

Legger ved noen utskrifter fra dette.

Hvor var det 20grader tenning kom i fra som har blitt nevnt en plass tidligere?

RH

Tomgang 1268 rpm
(http://www.maxmekker.com/atv/Linhai/1268.jpg)

(http://www.maxmekker.com/atv/Linhai/1268_utdrag.jpg)

4573 rpm
(http://www.maxmekker.com/atv/Linhai/4573.jpg)

(http://www.maxmekker.com/atv/Linhai/4573_utdrag.jpg)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: MaxMekker skrivet 5 december 2006 kl. 16:28:50
Ble stille her i tråden nå.

Men det ser ut for meg som Linhai har tennspolen på 25 grader.

regnet på følgende måte.

Delta T = mellom sig.peak1 og sig.peak2
Delta T = 3,44ms

Periodetiden til sig.nr1
t= 0,05s=50ms

%=(DeltaT/t)*100%=(3,44ms/50ms)*100%=6,88% av perioden.

6,88%*2*Pi=0,43rad

0,43rad*(180/Pi)=24,77grader.

Eller er det andre som sitter på faktiske data?

RH
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 december 2006 kl. 07:19:52
Citera
Ble stille her i tråden nå.


Ja jag tröttnade. :roll:
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 6 december 2006 kl. 09:34:59
Citat från: "MaxMekker"
Ble stille her i tråden nå.

Men det ser ut for meg som Linhai har tennspolen på 25 grader.

regnet på følgende måte.

Delta T = mellom sig.peak1 og sig.peak2
Delta T = 3,44ms

Periodetiden til sig.nr1
t= 0,05s=50ms

%=(DeltaT/t)*100%=(3,44ms/50ms)*100%=6,88% av perioden.

6,88%*2*Pi=0,43rad

0,43rad*(180/Pi)=24,77grader.

Eller er det andre som sitter på faktiske data?

RH


Ser ut att stämma. DAMN... Hade hoppas på att den var "sämre".
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 december 2006 kl. 09:38:31
Nog för att man alltid vill ha mer klös i maskinen, men jag är nöjd som den e nu.

Den kommer aldrig gå fortare, bara bli starkare.
Med dom ändringar jag gjort så är den stark nog.

Vill jag ha en starkare/snabbare så byter jag.

Så för min del så lägger jag ner projekt tändtrim.
Killen som jag pratat om förstår jag mig inte på så han får leka vidare så får vi se.

Lycka till med trimmet boys :)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 6 december 2006 kl. 09:44:34
Citat från: "benring"
Nog för att man alltid vill ha mer klös i maskinen, men jag är nöjd som den e nu.

Den kommer aldrig gå fortare, bara bli starkare.
Med dom ändringar jag gjort så är den stark nog.

Vill jag ha en starkare/snabbare så byter jag.

Så för min del så lägger jag ner projekt tändtrim.
Killen som jag pratat om förstår jag mig inte på så han får leka vidare så får vi se.

Lycka till med trimmet boys :)

/B


Har du fått på väg däcken ännu? Annars får du se till att prova mina. Så skall vi nog få din maskin att gå ännu lite fortare :-)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 december 2006 kl. 09:47:49
Nä, jag har inte fått på dom ännu :)
Trodde det skulle bli snö hehe

Jag har visserligen bara bakdäck ännu men dom gör nog en del :)
Men testar gärna dina, då mina inte sitter på fälg ännu.

Det är väl den enda saken jag kommer göra, kanske ta bort nån vikt eller så i variatorn men det handlar ju om axet.

Motorn låter jag va nu :)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 6 december 2006 kl. 10:24:13
Jo du verkar har fått bra snurr i din maskin.

Åker du hoj till jobbet idag? Jag kan komma förbi på lunchen med däcken om du vill (jag har också bytt till teräng däcken eftersom jag hoppas på snö). Och om du vill prova dem några dagar så är det inga problem för mig.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 december 2006 kl. 10:43:59
jag tycker den svarvar på fint :)

Nä jag kör bil :)

Hur många däck är det, 2 eller 4 st ?
Jag har två ungar i bilen på väg hem, det e därför jag undrar, ett i bakluckan går nog oxå :)

Så det skulle va intressant o få prova :)
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 6 december 2006 kl. 11:11:49
Jag har bara 2. Fram däcken får man använda orginal. Ring om du vill att jag skall komma förbi och lämna däcken.
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: benring skrivet 6 december 2006 kl. 11:54:38
ja tyvärr är ju framdäcken snart slicks... det e ju dom man sliter snabbast tycker jag :)

Kan du komma med däcken i morgon till lunch? Jag tar med munstycken då oxå :)

Så kan vi köra en lunchdejt :lol:

Glöm inte dina specialbrickor då :)

Jag slår en signal ang detta senare idag :)

/B
Titel: Bygga CDI trim
Skrivet av: STENE skrivet 6 december 2006 kl. 12:15:00
Det borde kunna funka.