ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Kenth skrivet 18 januari 2009 kl. 15:45:21
-
Hej!
Jag har en CF500 -07:a som startar utan problem när den är kall! Måste köra länge på choken men sen när man kört ett tag ca. 2-3 km så börjar den gå dåligt (då utan chok)! Råkar man släppa gasen så lägger den av och det är otroligt svårt att få den att starta igen! Har skruvat lite på inställningsskruven på förgasaren utan att det hjälper. Sen har jag idag ett UNI filter då orginal slangen från förgasare ner till luftburken är trasig kan det påverka?
Ibland så staratar den med halv chok och ibland ingen när den är varm! Den vill tända men rör man gasen då så lägger den av direkt, det slår ut lite lågor (blå) ur avgasröret och man hör hur det bubblar till eller hur jag ska beskriva det! Det är säkert bara en inställning hur ska blandningskruven stå? Hur många varv ska man skruva ut den om man skruvar in den max? Ska köra den till en kompis nu och även byta stift.
-
aj aj aj inte köra med uni filter utan ombestyckning.. det är otroligt "dåligt" flöde orginal genom filter och snorkel med mera.. det räcker inte att bara skruva på skruven.
ska du ha kvar filtret så satsa på ett 160 huvud munstycke och höj nålen ca 1 mm, att höja nålen ca 1 - 1.2 mm på dessa maskiner motsvara ungefär ett 10% större lågfarts munstycke.
sätter du bara dit ett uni filter som har mycket högt flöde utan att bestycka om så kommer du bränna ventiler.. den får alldeles för lite soppa utan ombestyckning.. det du kan prova är att tejpa runt hela filtret med silver tejp så den bara suger genom änden, då kan det funka!! MEN det är bara en nödlösning!!! (detta gäller om du inte ska bestycka om)
-
Vi håller på att lösa problemet så jag får tillbaka orginal filtret och sen stod skruven helt åt skogen! Men den har ju varit på service enligt förra ägaren och stämplarna i papperen men den service verkstan är dom både blind och har tummarna fastlimmade inne i handen! Så mycke fel som jag hittat på maskinen kan det inte vara efter service. Men i morgon så sitter nog orginal på plats och redan efter att ha justerat skruven på förgasaren så startar den till och med utan choke! Tack för att du ringde och tog detta via tel. p_stman det är kompisar det ()p
-
inget att tacka över.. man vill ju att maskinen din ska fungera till träffen.. ()p
mvh Peter
-
Ombestyckad och klar fick inte till det med orginal delarna då dom var för trasiga! Uni + 160 munstycke fick ställa om flotören också! Men sen gick den som ett skott varvar ur bra och blev rappare! Men problemet kvarstod att den stannade när den blev för varm! Men efter att ha prata med en expert på cf. fick jag reda på att ett fåtal maskiner har detta problem och det är svårt att avhjälpa. Nu på kvälen när jag skulle lasta för en tur till Svartnäs (rekning och plogning inför nästa veckas träff) startade den inte. Nu hittade jag felet och det är i den sk. bensinpumpen om inte släpper igenom bensinen ibland! Så nu har jag tagit bort den och pluggat vakumslangen och dragit en slang direkt till förgasaren från bensintanken + filter och då startade den direkt! Hoppas detta är felet på min maskin! Är det det detta så ska jag försöka köpa ny luftburk och orginal filter samt 130 munstycke som sitter i från början! Sen blir det snorkel bygge :)
Är det mer fel får man väl fjäska riktigt hemma och köpa en annan och varför inte en Cectec :o
-
Nu finns uppgraderingen till växelvredet på cecteken..
och hittills har jag bara tyckt att växlingen vart det riktigt negativa..
om det fixar sig med uppgraderingen så finns det faktiskt inget negativt som jag kan klaga på.
-
Ja jag fick inte igång min i morse men jag fick se att det inte kom bensin fram till förgasaren så nu har jag kopplat förbi den sk. bensinpumpen och den startade direkt och går mycke bättre men inte riktigt bra! Det är nära nu :hmmm:
Ja jag är riktigt sugen på en Cecetek nu!!!
-
den som du kallar för "bensin pump", är inte det en vaccum styrd bränsle kran typ...
-
Den hjälper till tex. om du hamnar i kraftig lutning så hjälper den till att du får bensin hela tiden till förgasaren! Om inte jag har fel!
-
den som du kallar för "bensin pump", är inte det en vaccum styrd bränsle kran typ...
Jo det är som du säger. Det är en vaccum styrd bensin kran. Just vaccum styrningen till den är lite olika mellan CF & GOES. På GOES gick det 2 slangar till den.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12718.0
-
Forsätter då jag startade den här tråden hmmm...
CF500 07:a
Nu har jag slagit huvudet i väggen! Det har ju varit en hel del konstigheter med min maskin sen jag bytte till mig den! Den är servad på en märkesverkstad men ju mer jag titta under skalet så ser jag skumma saker med fel bultar, dåliga kopplinga, fattas en massa skruva här och där, luftburk med metallfilter i och till råga på allt trasig luftburk ja listan kan göras lång! men stämplarna i service boken var det inge fel på och förra ägaren har inte skruvat!
Söndag
Nu till senast felet helt plötsligt lägger maskinen av och det finns ingen gnista på stiftet har provat andra stift också! Nu har den stannat ofta när den blivit varm tidigare men startat igen när den kallnat men nu är den DÖD.
Måndag
Jag har provat med att byta ut tändspolen och det är lika ingen gnista! Alla kablar är hela har mätt upp till CDI boxen.
Tisdag
Förmodligen är CDI boxen hel då jag har haft en som mätt upp allt på maskinen däremot så är min fundering nu. Det går två kablar i ett kontaktstycke på höger sida innan för plastkåpan nedanför tanken som går vidare ner till pickupen vid svänghjulet. När man mäter resistansen på dom två visar det inget och jag förmodar att det ska göra detta. Är det någon som kan mäta upp detta eller har mer kunskaper kring detta än jag? Tror att det kan vara någon skada innanför kåpan då den har enligt förra ägaren motorn har delas två gånger på garantin pga. att en packbox har läckt. Om man ska kunna mäta sig till en resistans där och i mitt fall inte får något utslag på testinstrumentet kan det vara en trasig pickup! Då kan jag med lite tur hittat felet men sen är frågan om man hinner riva motorn och få hem packning och en ny pickup! Nu har inte min handlare ATV Sweden som leverantör men han har Dealy som säljer Goes men det är samma delar i dom maskinerna.
Lite läsning http://www.pmo.se/images/ATV/CFmoto/Servicemanual_CF500_500L.pdf
Sidan 249 (18-8)
Få se om någon är smartare än mig men det är jag säker på att det är ;)
-
prova och mät medans du kör på starten!! det är inte säkert att du kan få ett värde när den står still beroende på vilken typ av pickup det sitter..
om du får ett fladdrande värde när du mäter resistansen på pickuppen medans du kör på starten är den troligtvis hel.. om du inte får något utslag alls är den nog paj..
mvh Peter
-
Har redan provat detta utan värde!
-
onsdg
Maskinen är död! Felet är konstaterat av en reparatör! (pickupen trasig) Har skrivit ett långt brev till ÅF som sålde maskinen och har gjort alla rep. samt sevicar och trim :o
Vi får se hur han ställer sig i denna fråga och om han ev. kommer att åtgärda en del av felen som kan konstateras är gjorda i samband med service mm. Lämnar inte ut namn och eller brevet här men jag har skrivit ett snällt brev om någon tror något annat fast jag är ganska sur just nu men det går över!
Får jag ingen hjälp så får jag väl spotta i nävarna och skruva i tur den själv och beställa nya delar vid ett senare tillfälle!
-
onsdg
Maskinen är död! Felet är konstaterat av en reparatör! (pickupen trasig) Har skrivit ett långt brev till ÅF som sålde maskinen och har gjort alla rep. samt sevicar och trim :o
Vi får se hur han ställer sig i denna fråga och om han ev. kommer att åtgärda en del av felen som kan konstateras är gjorda i samband med service mm. Lämnar inte ut namn och eller brevet här men jag har skrivit ett snällt brev om någon tror något annat fast jag är ganska sur just nu men det går över!
Får jag ingen hjälp så får jag väl spotta i nävarna och skruva i tur den själv och beställa nya delar vid ett senare tillfälle!
tråkigt!
tycker förövrigt att du gör rätt i att inte hänga ut nån....ÄN det är lättare att få hjälp om man är trevlig.. lycka till! ()p
-
Tyvärr så gick inte detta att bevisa! Då förra ägaren kan ha åstakommit skador men han kan ev erbjuda lite rabbat som goodwill på delar och hade han haft en demomaskin inne så hade jag fått låna den på träffen i helgen i Svartnäs! Så efter helgen får jag riva ner den och se om jag kan laga felet eller köpa nya delar.
Men det är inget att hänga läpp för den lär ju inte starat för det! Återkommer om jag har fixat detta men vet inte när det blir klart! Garantin gick ut för 3 månader sen så det gick inte häller om någon funderar!
Nästa maskin blir nog en ny om jag nu får köpa fler! ::)
-
Här är nog felet! Det är pickupen på bilden och den ska inte se ut så här! :o
-
:lol: Delarna är på väg tack vare trech så nu kan man förhoppningsvis köra till vecka!
-
Nu funkar maskinen igen! Hoppas nu bara att den får fungera några dagar! Om man tordes skulle man köpa nytt Cecetek eller den nya CF600 som kommer ser ju inte helt fel ut :)
//Stort tack till Trech Benny och Mika för snabb och säker lev. samt teknisk rådgivning!!!
-
Nu funkar maskinen igen! Hoppas nu bara att den får fungera några dagar! Om man tordes skulle man köpa nytt Cecetek eller den nya CF600 som kommer ser ju inte helt fel ut :)
//Stort tack till Trech Benny och Mika för snabb och säker lev. samt teknisk rådgivning!!!
CF 600 var ju inte den snyggaste man sett, såg inte riktigt klar ut på mässan. Läst att den ska utrustas med lastrack bak o att den även ska finnas i svart, då kanske den ser bättre ut. Kan nog oxå tänka mig en svart 600, kul o testa när den kommer. Intressant även hur den kommer att låta från ljuddämparen, den såg ut som en Polaris tycker jag (dämparen alltså).
//Janne