ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: ChristianLenvik skrivet 16 januari 2009 kl. 19:53:19
-
Hei!
Var ute å kjørte nå nettopp å la merke til at kjølevesken ble veldig varm da jeg sto stille .. Merket ingenting under kjøring, at den drar dårligere eller at den fusker.
Men så la jeg plutselig merke til at eksosanlegget begynnte å bli rødglødene akkurat der det kommer ut fra sylinderene.
Hva i alle dager kan dette skyldes?
Mvh
Christian
-
Glödande avgas är helt normalt, däremot ska kylarvätskan inte bli så varm. Kolla så att fläkten startar!
-
Helt sikker på at eksosanlegget skal gløde?
Jeg har installert en Vapor kjørecomputer med føler i kjølevesken. Vapor'en sier at kjølevesken blir 100 grader, men varselslampen som sitter orginalt i raptoren tenner ikke. Hvor varm skal vesken være før det skjer?
-
Mitt avgas glöder ända bak till bakskärmen när man kör hårt ;) Det är inget att oroa sig för om man vet att den inte går för magert! Hur många grader det normalt blir vet jag faktiskt inte, men tänds inte lampan är det säkerligen inga problem ;)
-
Ok, men da er det sikkert luuungt. Får sjekke litt videre i morgen ;)
Takk for hjelpen
-
Min ligger på ca 95-100 grader när jag kör "normal" när jag gör burnouts så stiger temperaturen men jag har ställt in Vapor så den varnar vid 110 grader... 120 grader går bra också!
Har inte märkt att mina glöder dock men det är inget jättekonstigt
-
Fenomenet med glödande krök försvinner nästan helt med duals ()p
-
jag har då härjat min ganska rejält och har faktiskt aldrig sett det med dual systemet. Jag kanske kör för fet blandning :banghead:
-
Nja avgaserna delas ju upp på 2 separeta rör, tjockleken på dina rör har ju åxå en viss betydelse! Det är ju bättre att ligga på den feta sidan än den magra ;) Min glöder redan på tomgång (HMF Bill Ballance) och gjorde så även med alla Dreselprylar som den levererades med.
-
Får inget glöd med duals heller, Ligger nog precis över lagom, Dock så ska man inte köra för fett så man får glödskal som släpper och sätter sig imellan kolv och lopp,
Ingen mer än jag här som kör monster duals? Ska visst piska dom flesta duals systemen, Till och med samma eller bättre effekt än LTE duals enligt något test har jag för mig ;)
-
Narmasil kör samma som du ;) Är precis ett sånt som ligger etta på min önkelista, bäst i test ihop med LTE som dock är dyrare....
-
Narmasil kör samma som du ;) Är precis ett sånt som ligger etta på min önkelista, bäst i test ihop med LTE som dock är dyrare....
Nja! Finns två olika va?
Detta har jag, Likadant som han har? http://www.kenzcycletech.com/ra700moquind.html
-
nix... Barkers är ovala i sidled... Och vad jag vet så ska LTE vara bäst för effekt och det rör sig nog om 0.1 hk högst... sen så ska Barkers vara bäst när det gäller skydd... sitter 4 Skyddsplåtar på dom... och LTE ska vara sämst på att skydda :) läste det på en sida "blue" nånting som testat alla Dual system
DMC har ju släppt ett nytt system också Force-4 som delar sig där fram som dom riktiga systemen gör
(http://www.raptorforum.com/gallery/data/500/medium/100_0593.JPG) Barkers
-
Okey! Jag har som på som på länken! Bra är dom iallfall :)
-
Ska ta fram något ljuddämpande till dom så jag får ner nivån till runt 94 DB... vill gärna vara med på diverse evanemang som finns runt i krokarna som har DB krav :banghead: + att folk börjar bli tämligen less på att jag väsnas så porslinet skallrar i husen när jag far förbi :sunny: visserligen bryr jag mig inte så stort om det men det är ju roligt att kunna handla på konsum utan att behöva gå och vara rädd för att bli nerslagen :whip:
-
Sjekket litt nå...
Når raptoren er kald å jeg starter den, uten å kjøre, lar den bare stå å gå på tomgang i et par minutter så gløder kneet på eksosanlegget. Dette kan da umulig være riktig? Begynnte å tenke på at det er lenge siden ventilåpningen er sjekket, kan det være derfor? (eksosventilene lukker ikke helt) ?
Edit; Den er helt orginal, foruten at jeg har tatt vekk spark-arristorn ... Kan det ha noe med saken å gjøre?
-christian-
-
har inte tänkt på hur dom går varma osv original, men den ska nog glöda lite granna från avgasröret efter en stund... men inte helt Orange om man säger så.
Har du inte justerat ventilerna så blir det bara mer och mer glapp dvs att kammen slår på knockarna vilket gör att den inte öppnar fullt så mycket, inte att det står öppet. så det ska inte ha med saken att göra tror jag :dntknow:
-
Hmm... Til meg tar det bare noen minutter før eksosrøret gløder... Skal gå ut å prøve å la den gå litt lengre, for å se om den blir bedre når chocken går av... I'll be right back
-
Når den har gått på tomgang i ca. 7 - 8 minutter begynner eksosanlegget å bli orange. Vapor'n sier at kjølevesken har blitt 100grader, men da ville jeg ikke prøve lengre så jeg stoppet den. Helt orginal, bortsett fra at lyddemperen er tatt ut... Hva faen kan det være? Kan det hjelpe med ny plug? :-\
-
Min krök glöder också på tomgång precis som din, det har den gjort sen den var ny!
Jag har nu ett HMF avgas och det verkar ännu tunnare och glöder ännu mer....
Låter jag min stå riktigt länge på tomgång startar fläkten men den kokar aldrig! Vaporn är ju inte originalmätaren, har varningslampan tänts någon gång?
Jag skulle inte vara jätteorolig om jag vore du, det är säkert helt i sin ordning!
Jag har alltså kört över 1500 mil med min utan problem. ()p
-
Jag har haft min motor i 115 grader ca (burnout) så nog ska du våga gå till 110 grader i alla fall.... Bara fläkten startar och röret inte är allt för rött/gult när du kör så är det nog inget att oroa sig över
-
Takk for svar, takk for svar!
Det kan hende min også har vært sånn siden jeg fikk den, men at jeg ikke har lagt merke til det før nå når det er mørkt om kveldene...
Den har vel heller aldri stått så lenge på tomgang før...
Skal prøve i morgen å la den gå til 110 grader, for å se om viften starter... Orginallampen for høy temperatur har aldri lyst.