ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: joff skrivet 12 januari 2009 kl. 15:35:32
-
Skall i vår inhandla en till fyrhjuling, och tittat runt lite har länge varit inne på can am 800 max, men pga totalt oseriösa återförsäljare på min ort så börjar jag tänka om.
visst det kanske inte är så mycke problem med maskinen MEN när det blir det vill jag ha bra service.
och veta att ÅF klarar av att laga den.
därför har jag fastnad lite för just polaris 800 x2, verkar vara en bra maskin och de har bra åf på orten.
men jag vill ha mer info om maskinen har suttit i timmar nu och läst om den.
vad säger ni som äger en, för och nackdelar
var snäll och håll tråden seriös så att man har en bra tråd om man är intresserad av info om polaris 800 x2
skulle någon med erfarenhet av can am 800 max kunna ge lite info om skillnader mellan dessa maskiner så släng in det med, i värsta fall får jag serva maskinen i närmaste stad.
maskinen skall nyttjas på följande sätt
- passagerare av storlek mindre
- en hel del vanlig väg.
- mycket skog o mark
- nöjes körning
-
Den längre hjulbasen är trevligt, känns lite säkrare att köra i lutningar. Smidigt då man kan fälla upp passagerarsätet då man behöver det. Är ju plan lastyta då den är nerfälld.
Du får ta och provköra rickards 800 nu då han har plockat strypningen (som var monterad vid safarit) så får du en känsla för hur motorn går. För de är ju samma motor i dom båda.
-
Mitt första inlägg i nya atvforum O0
Med tanke på hur mycket min can am har krånglat och det bemötande jag får så förstår jag att du hellre tar en Polaris :headbang:
Vore kul att få prova Richards 800 nu när strypningen är borta för hur det än är och hur trevlig motor de må vara i en can am så är jag också inne på att byta.
I ditt fall så en polaris vore rätt och med tanke på hur nöjd Voss och Tore är med sina så.................
Ditt val!
Gå efter magkänslan ::)
-
Ja de ska ju inte vara nå problem att få prova rickards tycker jag. Bara vi ser till att få med han ut på nån körning så. Sedan får du ju såklart prova min också, både på förarsätet och passagerarsätet om du vill de.
Ja magkänsla är ju en ganska viktig grej faktiskt, det handlar ju om mycke pengar så det ska kännas rätt att köpa den. Provköra gör ju också mycket.
Som jag skrev till dig på qs så har 2 bussningar börjat glappa i länkarmarna där bak och de är kanske inte så mycket att klaga på med tanke på att den är över ett år nu och har väl ibland kanske haft de lite "fuktigt" där bak ;) Dom 2 skruvarna som håller insuget mot cylindern vibbrerade loss förra veckan men nått farligare än så har jag väl inte varit med om. Så de känns ju ok. Ja de var ju kontakten på startrelät som vibbrerade loss på safarit och sedan tyckte skoterservice bromsljuskontakten var dålig så dom bytte den. Har aldrig varit nått snack om nån garanti, dom fixar allt utan tjafs.
Servicen på min maskin (tror de är samma på 800an) ligger på 100h. Men jag tog in den första gången efter 100mil och sedan har dom fått göra en till service vid kring 80h om jag inte minns fel. Känns bättre med lite tätare intervall såhär i början även om det kostar några kronor. De kan man ha igen i slutändan.
Visst väger dom ju en del, men de känns lite ointressant igentligen måste jag säga. Om du kör fast med bagarns eller min så får du ändå lov att wincha. Och winchen bryr sig i regel inte om hojen skulle väga 100kg mer. Vikten är inget jag stirrar mig blind på iallafall och hitills har det ju gått bra.
-
JA vi måste se till att få oss en provtur på rickards fyris,,,har dock kikat lite på 850 xp och den verkar väldigt intressant med, då får man hitta någon annan lösning för extra sätet, för lille man blir det väl en bilbarnstol med fästen annars fanns det ju gott om tillbehör till polaris vilket är roligt,,,
tillbehör till kymcon just nu är väl olika fälgar o däck :)
vi får se när priserna på de nya xp kommer