ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Sparkz skrivet 9 januari 2009 kl. 15:44:18
-
Honda TRX 400 -98, mest snöskottning på vintern och inte så mycket lek.
Jag har funderat på skruvdubb ett bra tag. Men Maxigrip är dyra, och andra verkar tveksamma på blandade underlag. Idag kom hjärnan ifatt, sambons far är ju har ju gummiverkstad! Var nere i förmiddags och matade i personbilsdubb. Jag har typ traktormönster, ganska slitna och rätt dåliga i skogen. Därför skaffar jag nåt bättre till våren och låter dom här gå som vinterdäck. Vi var inne på lite längre dubb till lätt lasbil först, men det är lite för lite gummi kvar så det blev vanliga personbilsdubb. Det var lite nervöst att borra på en del ställen ändå, men det gick bra.
Kom hem, monterade, och med orden: "Ta det lugnt i början så dubben får sätta sig" ekande i skallen tog jag en provtur ner till sjön. Vi körde bil på isen i början på veckan, men nu har det töat ett par dagar. Ett par cm vatten med ett tunt islager uppe på den riktiga isen. Det stänkte rätt bra, så det blev bara en kort vända, men jag är klart nöjd med fästet. Man kan hänga ut den och åka brett, men starta, styra och bromsa funkar klockrent. På isiga grusvägar har jag i stort sett samma fart som på sommaren utan problem. Iofs är det bara runt 60 km/h... Bra skillnad mot innan när jag skottade snö och till och med hade problem när det lutade lite.
Med tanke på hur dubbarna håller på bilar som kör mycket på asfalt även på vintern så tror jag att dom här kommer att hålla "i 100 år" på fyrhjulingen.
-
Jag dubbade mina hjul på min Kymco KXR 250, bildubb, de satt inte kvar länge... Nu kanske jag inte var så försiktig, blev nog en del hjulspinn även när man gick från is till asfalt, men ändå tyckte jag det var ett misslyckat försök.
Rapportera gärna senare i vår hur det gått med dubbben.
Har du limmat dina?
-
Inget lim. Men ganska trånga hål, jag antar att det var ett mindre borr än vad som är rekommenderat. Jag fick hänga på pistolen så det bottnade. Det är en gammal arbetsmaskin, ingen quad med konstant spinnande bakhjul ;), men det hindrar iofs inte en sväng på isen... :P
Jag ska återkomma lite senare med resultat. Känner jag mig själv rätt kan det hända att jag inte har fått tummen ur och och handlat däck i tid till våren, utan det kan bli lite barmarkskörning med dubb också....
-
Man ska hålla vad man lovar, och nu är jag redan (hrm ':) ) här med en liten uppföljning...
Jag har inte fått tummen ur och köpt sommardäck, utan kört med samma på sommaren. Som sagt blir det mest snöskottning på vintern och ganska lite barmarkskörning, lite promenadåkning i skogen och nån sväng till morsan (2,5 mil grusväg) och hämta ut ved. Några dubbar har ramlat ur, men de flesta sitter kvar. Det finns nog ställen där det fattas fler dubb, men garaget är trångt så jag kunde inte rulla ett helt varv...
(http://forumbilder.se/DBRG4/imag0853.jpg?width=150) (http://forumbilder.se/DBRG4/imag0853)
(http://forumbilder.se/DBRG4/imag0852.jpg?width=150) (http://forumbilder.se/DBRG4/imag0852)
-
Kul att se att de har hållit så bra för dig :)
Jag sköt i lite bil-dubb i framdäcken på min Goes idag för å få lite bättre styrning å broms på isiga vägar och när jag plogar. Bakdäcken får förbli odubbad för annars går det nog inte sladda på vintern ens :p
Återstår väl att se hur länge dom sitter kvar, men jag tror inte att det ska vara nån fara :)
Det blev 48 st dubb 1 varje däck.