ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: wasteland skrivet 8 januari 2009 kl. 20:36:54
-
Har tyvärr ingen instruktions bok till min maskin, men har hört
att det ska vara 1,9 L i min 500cc, stämmer detta?
När man tittar till oljenivån då & då i burken så kan nivån va väldigt olika, ska den inte ha jämt flöde mellan maskin & catsh tank hela tiden eller?
Och är det nån som vet om det går att få tag på inst bok i efterhand?
Tacksam för svar!
MvH Andreas
-
1.9 L låter lite. tror du kommer hamna på 3 liter.
-
Är väldigt säker på att du ska ha 1,9liter i din motor då vi har samma motor?
jag ska iallafall ha det i min motor enligt :rtfm:
-
Tänk på att tömma både motor & Oljetanken. Byt även oljefilter.
OBS: glöm inte att strypa avluftningen från oljetanken & sedan köra startmotorn ett tag & sedan släppa avlufningen så luften försvinner. Sedan går det i en slurp till med olja. Om du inte förstår vad jag menar så finns det trådar om det i Dinli & polaris delen.
t.ex denna tråd. ( det samma typ av motor på Polaris 500 & Dinli 450.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=13999.0
-
hävdar fortfarande att det är 1,9liter som gäller... :tickedoff ;)
saxat från amerikanskt predator forum...
"Warm up the motor, then shut down and let sit for 5 or so minutes. Pull both drain plugs, one at the bottom of the oil tank and the other on the bottom of the motor. Let them both drain for 5 or so minutes. Replace both drain plugs nice and tight but don't kill them!
Take the three bolts that hold the filter cover on ( Lower front right side of motor ) and pull off the cover, the filter and spring. Throw away old filter but save the spring. Install new filter w/ spring, in same order that they came off and carefully tighten the oil filter cover screws just snug. They don't have to be all that tight. The long bolt goes in the forward most hole and is the one that most guys seem to snap from over tightening. They only need to be nice and snug, they're only a 6mm bolt, you don't need to pull out a torque wrench here.
Pour in 2 quarts of your favorite cycle oil and start the motor & let it idle for a few minutes to circulate the oil around, check for any leaks, and then shut off and check the oil level."
2 quarts = 1.8927 liter
-
hävdar fortfarande att det är 1,9liter som gäller... :tickedoff ;)
saxat från amerikanskt predator forum...
"Warm up the motor, then shut down and let sit for 5 or so minutes. Pull both drain plugs, one at the bottom of the oil tank and the other on the bottom of the motor. Let them both drain for 5 or so minutes. Replace both drain plugs nice and tight but don't kill them!
Take the three bolts that hold the filter cover on ( Lower front right side of motor ) and pull off the cover, the filter and spring. Throw away old filter but save the spring. Install new filter w/ spring, in same order that they came off and carefully tighten the oil filter cover screws just snug. They don't have to be all that tight. The long bolt goes in the forward most hole and is the one that most guys seem to snap from over tightening. They only need to be nice and snug, they're only a 6mm bolt, you don't need to pull out a torque wrench here.
Pour in 2 quarts of your favorite cycle oil and start the motor & let it idle for a few minutes to circulate the oil around, check for any leaks, and then shut off and check the oil level."
2 quarts = 1.8927 liter
Ja verkar som många får i olika mycket olja i sina maskiner.
Eller spiller folk ut mycket.
Men det som jag reagerade på att det inte stod i texten var att man är tvungen att tvinga bort luften i motorn som jag skrev tidigare.
-
Ju mer olja man har desto längre livslängd får man ju på oljan. (Men vikten ökar)
Att man klämmer en slang är mest för att kontrollera att oljepumpen fungerar som den ska (går att göra innan oljebytet också)
-
om det är så viktigt med "slangklämningen", borde det inte stå med i servicehandboken då?
att man kan göra det för att kontrollera pumpen köper jag, men om det är av så stor betydelse för ett oljebyte tycker iallafall jag det är märkligt att det inte står med...
men FAKTA kvarstår, 1,9liter står det i servicehandboken ()p
Ps. vet iallafall att bilar kan ta skada av för mycket olja i systemet, packningar osv. kan ryka, det redan vid 1l för mycket olja (när normal mängden är mellan 4-5l)
hur blir det på våra mc där normal volymen idet här fallet ska va ~2l och man ökar den med 1l och i vissa fall ännu mera?
ganska så stor procentuell skillnad!
eller är inte jämförelsen mellan bill/mc gällande oljefunktion applicerbar? :dntknow:
-
Är det säkert att vild katten har likadan oljetank som predator? Den kan vara större/minde i volym.
-
Det är inte samma sak som i en bilmotor
häng på ett 20 l oljefat som du kopplar in dina oljeledningar till det är ändå samma mängd i motorn men du får en grym livslängd innan du måste byta olja.
Om det är viktigt att kontrollera att pumpen fungerar får man väl fundera på själv (utan pump ingen olja i motor. eller mycket liten mängd)
-
Är det säkert att vild katten har likadan oljetank som predator? Den kan vara större/minde i volym.
det engelska stycket ovanför är ju taget från ett amerikanskt predator forum, där säger dom också 1,9liter
så dom bör ju vara snarlika i storlek antar jag?
-
det engelska stycket ovanför är ju taget från ett amerikanskt predator forum, där säger dom också 1,9liter
så dom bör ju vara snarlika i storlek antar jag?
http://pi54.com/corp/manuals/Parts/9919511.pdf
Bläddra ner lite, liknande tank på din hoj?
-
det engelska stycket ovanför är ju taget från ett amerikanskt predator forum, där säger dom också 1,9liter
så dom bör ju vara snarlika i storlek antar jag?
http://pi54.com/corp/manuals/Parts/9919511.pdf
Bläddra ner lite, liknande tank på din hoj?
Inte samma som Dinli i alla fall.
Riktigt kul med lite diskutioner.
-
Inte samma som Dinli i alla fall.
Riktigt kul med lite diskutioner.
Ne du ser. Inte likadana.
Förlåt om vi kladdar i tråden nu fast de skadar aldrig med lite allmänt vetande.
-
det engelska stycket ovanför är ju taget från ett amerikanskt predator forum, där säger dom också 1,9liter
så dom bör ju vara snarlika i storlek antar jag?
http://pi54.com/corp/manuals/Parts/9919511.pdf
Bläddra ner lite, liknande tank på din hoj?
inte utseende mässigt, men storleks mässigt ser dom ut som dom kan ha ungefär samma volym som på min wild cat
-
är det samma motor i predator -03 som i -05?
har service manualen till predator -03 iallafall, på bilderna ser motorerna likadana ut
där står både 1,9liter och 2,1liter :hmmm:
-
hmm, så om jag ska förstå detta rätt, så blir det så här..!
1,9 liter ska det vara ,byt filter, lufta motorn "kan" man göra på engång,
när man byter för att kontrollera att pumpen funkar..
Men varför är det inte alltid unefär samma mägd i olje behållaren, brukar varaiera kraftigt på min från gång till gång, borde ju rent teoretiskt sett , va samma mängd där hela tiden, men bara byta plats !??
-
hmm, så om jag ska förstå detta rätt, så blir det så här..!
1,9 liter ska det vara ,byt filter, lufta motorn "kan" man göra på engång,
när man byter för att kontrollera att pumpen funkar..
Men varför är det inte alltid unefär samma mägd i olje behållaren, brukar varaiera kraftigt på min från gång till gång, borde ju rent teoretiskt sett , va samma mängd där hela tiden, men bara byta plats !??
Oljan expanderar mm beroende på temperatur. Om man ska vara petig tror jag det står i instruktionsboken att olja ska kollas vid varm motor.
Håller mig kvar i denna tråd så jag inte förstör din andra Polaris tråd. ()p
-
Ho ho vad ska man ha för olja i den då.Det måste väl fungera med anna olja än polaris egen men vilken?