ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: DanielN skrivet 3 januari 2009 kl. 08:51:35

Titel: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 3 januari 2009 kl. 08:51:35
Hej,

Har precis införskaffat mig en Barossa Silverhawk - 06 som gått 100mil.  :djump:

Kombinationen belastning, ex när man ger gas och högt varv slammrar det från motorn, får nästan känslan av att motorn spikar.  :o

Är detta normalt?
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: mange060 skrivet 3 januari 2009 kl. 09:07:45
Kanske samma som här då ?
[url] http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19886.0 [url]
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 3 januari 2009 kl. 09:20:50
Kanske samma som här då ?
[url] http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19886.0 [url]

Tack för tipset! Sökte först men lyckades inte hitta något. Jag vet vem tidigare ägaren är och han lär inte ha misshandlat den men får väl lyfta av cyllen och kolla detta..  :)
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 3 januari 2009 kl. 12:25:17
Var ute en sväng nu och lyssnade lite mer, det kommer under belstning och även på låga varv och det kommer från motorn. Så under acceleration knackar det, obs det kan mycket väl vara som det ska jag har ingen aning om hur dessa maskiner bör låta (dvs det är inget som uppkommit nu). Jag har också effektsystem (helsystem) monterat..  :dntknow:

Ni som kört/haft/har masikner med cb-250 motorn, något ni känner igen?   :P
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: Kullager skrivet 3 januari 2009 kl. 13:11:43
Har denna inspelning av min hoj på tom gång....

Hoppas att den hjälper

http://hem.bredband.net/kullfr/inspelning.mp3 (http://hem.bredband.net/kullfr/inspelning.mp3)
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 3 januari 2009 kl. 21:15:25
Har denna inspelning av min hoj på tom gång....

Hoppas att den hjälper

http://hem.bredband.net/kullfr/inspelning.mp3 (http://hem.bredband.net/kullfr/inspelning.mp3)

Tack! Men det är endast under belastning som slammret kommer. Ligger på jämn gas på tex 3'an och sen ger fullt då slammrar den under själva accelerationen.
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 11 januari 2009 kl. 14:59:50
Fan va hypokondrisk man blir, ljudet hörs fan hela tiden, och förmodligen är det bara mina hjärnspöken.  :cry:

Innan jag river eländet för att lugna själen var jag ute och spelade in så någon motorkunnig själ här kan uttala sig.  :help:

Jag lät förre ägaren provköra men han hörde inga nya ljud så det har förmodligen varit såhär de sista 50 milen eller så..  :rtfm:

Jag tog med videon så ni får en uppfattning av vad som händer också.

http://www.motionfire.eu/Daniel/barossa_oljud_010.wmv (http://www.motionfire.eu/Daniel/barossa_oljud_010.wmv)

Tack för hjälpen!
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: ZyvoX skrivet 11 januari 2009 kl. 15:51:14
Jag tycker inte den lät så mkt annorlunda från min SMC 250 som jag hade och det är väl likadan motor i din som i den.
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 11 januari 2009 kl. 15:55:08
Jag tycker inte den lät så mkt annorlunda från min SMC 250 som jag hade och det är väl likadan motor i din som i den.

Förmodligen bara hjärnspöken mao.. vore najs om fler kan lyssna --- jag hör kolvslammer lixom..  :o
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: xlm- skrivet 11 februari 2009 kl. 17:40:06
Jag tycks mig inte höra något kolvslammer, inte något annat missljud i häller för den delen. :dntknow:
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 11 februari 2009 kl. 19:51:06
Jag tycks mig inte höra något kolvslammer, inte något annat missljud i häller för den delen. :dntknow:

Det är väldigt svårt på filmen om man inte vet vad man skall lyssna efter, det är lättare att höra när man kör själv.. nu har jag kört lite till och ljudet har tilltagit så nu måste jag undersöka vad det, Tänkte börja med oljebyte och kolla/justera ventilerna, har fixat en verkstadshandbok.  :-\

Den svarar dåligt på gaspådrag nu och ryker lite mycket. Dessutom knackar den mer än innan, men jag har märkt att det är bara när den blir varm och det känns som den blir varmare än nödvändigt.. Kan detta vara ett för glappt ventilspel? Hur är det på dessa, blir spelet alltid tightare och ligger an ventilen eller kan det gå åt andra hållet också?
 :dntknow:

Btw, oljan var väldigt svart och på minimum nivå.. konstigt då oljebyte skall vara gjort för 30 mil sedan..

Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 11 februari 2009 kl. 20:44:15
låter som det kan vara kedjan som slirar på drevet är iochförsig lite konsgtit att det kan vara det vid 160 mil men  det kan vara värt att kolla.
                        hoppas det ordnar sig ()p
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 15 februari 2009 kl. 18:16:56
Idag fick jag lite meditationstid i Garaget.. Tänkte jag gör det enkla först och ser om det blir någon skillnad dvs oljebyte och ventiljustering.

3 av 4 ventiler låg an :o efter justering så hör man (normalt) ventiltick det gjorde man inte innan.. Fan vilken tur att jag kollade detta..

Har inte provkört jättmycket men den bakskjuter inte längre och jag tycker att den svarar mycket bättre på gasen nu.. har inte kunnat lyssna efter slammret ännu men hörde inget spontant.

Kan dessa symtom verkligen berott på feljusterade ventiler? Tycker symptomen är kostiga.. Rengjorde stiften och justerade gnistgapet - var för tight på ett stift. I övrigt bara oljebyte.

Ska köra mer och göra ett komptest för att se om ventilerna är i god kondition.

Det här med ventilerna stör mig, hojjen har gått 142mil nu och första servicen där ventilerna justeras efter innötning är gjord på aukt verkstad vid 550km. Vid 107 mil byttes olja av tidigare ägaren. Är det verkligen rimligt att tro att spelet gått så pass ur tolrans på knappt 100mil på en motor som denna? Eller kan verkstaden helt enkelt skitit i att justera?
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: vingummit skrivet 6 maj 2009 kl. 19:49:33
Hej Daniel N!

Jag undrar om du kan ge mig en utförlig beskrivning på hur ventilljustering går till steg för steg.
Har inte tummen mitt i handen men har inte grejat med 4-takt med ventiler förut.
Upplever samma slammer som du.

Please!?
Titel: SV: Slammrande ljud under belastning.. Barossa Silverhawk 250
Skrivet av: DanielN skrivet 6 maj 2009 kl. 21:20:46
Hej Daniel N!

Jag undrar om du kan ge mig en utförlig beskrivning på hur ventilljustering går till steg för steg.
Har inte tummen mitt i handen men har inte grejat med 4-takt med ventiler förut.
Upplever samma slammer som du.

Please!?

Själva slammret är normalt för dessa maskiner har jag fått förklarat för mig och just det blev inte bättre efter justeringen, det handlar mest om hur känslig man är med örat :) Jag lät sakunniga provköra. Så länge det inte är metalliskt klånk är det lugnt. Om du tar ett kompressionsprov så får du facit. Min var ok kall men förmodligen på gränsen när den blev varm.

På dessa är det jättelätt då de justeras med en stämskruv (ej shims där man får lyfta kammarna för att byta ut om toleransen är fel). Skaffa en verkstadsmanual där framgår det ganska tydligt.

I princip såhär..

 1. Av med ventilkåpan

 2. Av med pluggarna på vänster motorkåpa (en liten å en stor) bakom stora pluggen finns en mutterskalle för att kunna vrida veven med spärrskaft, bakom den lilla kan du se när du når övre dödläge.

 3. Vrid motorn åt rätt håll (moturs) med spärrskaft och backa inte utan vrid åt samma håll tills du ser TDC markeringen precis mitt utför sträcket i kåpan, man får vara lite finkänslig för att komma mitt på. Det skall vara ett litet T märke eller på min är det en färg-klutt tillsammans med ett sträck som skall vara mittutför varandra.

 4. Ta bladmått med bra upplösning och mät frigången under vipparmarna på den cylinder du nu har kompressionsfas på, det skall vara 0.03 - 0.05mm.

 5. Justera vid behov genom att lossa låsmuttern och sen ska man ha ett specialverktyg men jag tog hyls-mejsel för elektronik som passade, det går säkert fint med fingrarna också man kan ju sätta bladmått av någon dim under önskat gap som mothåll. Bättre att ligga närmare 0.05 än 0.03 så du har marginal.

 6. Dra åt låsmuttern lagom hårt.

 7. Dra runt veven igen och kontrollmät efter justeringar

Jag hittade först en manual till en SYM motorcykel med en lika dan CB250 motor där angav de 0.08mm insug / 0.1mm utblås - om man startar upp med den inställningen så inser man att det är aldeles för mycket :D Det är mao svårt att misslyckas åt det hållet.

Jag tittade sedan i rätt manual där anges 0.03-0.05 på både insug och utblås.

Min var altså i justeringsbehov vid 143 mil och jag tycker jag märkte markant skillnad på varm maskin. Då var den servad på auktoriserad ÅF vid 50 mil och i manualen står det uttryckligen att det är viktigt med justering då ventilsätena sliter in sig. Jag undrar hur många ÅF som helt sonika skiter i den justeringen.