ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Talladega-98 skrivet 1 januari 2009 kl. 13:30:51
-
är på väg å köpa en fyrhjuling,, ser ut att bli en Can am outlander men nu till frågan, ska den va terrängreggad eller vägreggad ??
kommer inte å sitta å nöta asfalt med denna :hmmm:
-
beror på hur stor pris skillnad det är? 10-15.000 ? och hur villig du är att betala eventuella böter eller dylikt :).... Jag kör vägreggat men funderar på att byta till icke vägreg
-
Jo precis ,, men bor juh på "Landet" inte många bosse batong där ,ioförsig , landar juh på ca 10.000,.- i pris skillnad
-
det är värt att lägga till lite extra o få vägreggat . lättare den dan du vill sälja att få ut lite mer o sen att dom inte kan säga nått om du skulle bli stoppad ()p
-
ptja jo sant... andrahandsvärdet blir ju högre också... men å andra sidan kommer det till skatt/försäkring och sånt där... jag bor ju på landet också där det bor 100 pers typ... kan lämna nycklarna i raptorn om det är så och ingen som tar den :D
och skulle man åka fast så kan du nog prata dig ur ganska billigt... iofs som min egen så är det så mycket annat som är olagligt på den ändå... Det är väl ytterst få här på forumet som faktiskt kör lagligt med sina ATV... om ens någon ?
-
Är det lika lätt att dra momsen på en vägreggad maskin?
...om du nu har den möjligheten alltså.
Sen kanske nån yngre förmåga skall köra?
Då har det sagts mig att det är ett grövre brott att köra en reggad maskin än en terrängreggad, men har ingen källa på detta.
En terrängreggad får lägre försäkring och slipper besikting, och strypningar...
Det finns faktiskt många fördelar med terrängreggat!
-
Terrängreggat får de bli ,, förlorar pengar i andrahandsvärdet gör man juh så fort den lämnar affären ,, så de tar jag ,, bara man slipper besiktningar å sånt ,
-
Blir inte klok på detta ,,får en terrängreggad rackare bara ha 13 hk ??
-
Terrängreggad borde få ha mer än 13 hk.
Om du har körkort (scooterkort) för en terrängreggad tycker jag du ska satsa på en sådan om du kör mycket i skog. Terrängreggad får man i alla fall köra i skogen under vissa förutsättningar. Vägreggad är helt olaglig i skogen.
-
Terrängreggad borde få ha mer än 13 hk.
Om du har körkort (scooterkort) för en terrängreggad tycker jag du ska satsa på en sådan om du kör mycket i skog. Terrängreggad får man i alla fall köra i skogen under vissa förutsättningar.
Vägreggad är helt olaglig i skogen.
I enlighet med vilken lag då om jag får fråga!
kan nämligen inte hitta något som styrker denna uppfattning, inte heller den ansvarige på länstyrelsen i västernorrlandlän kan hitta något som skiljer terrängreggade fordon från mc-registrerade i det avseendet.
Fixat citat, /Admin
-
Hur mycket ligger bötern på då om den inte är strypt om den är reggad?
Någon som åkt ditt av att köra vägreggad i skogen vad kostade det elr är det som E-fire skrev att det inte finns någon lag!
Till raptorn fanns det en switch att köpa till som gjorde att man med ett klick så blev det bara 20hk och sen var det bara att trycka igen så hade man alla hk igen. Vet dock inte om det finns att köpa men kollade på raptorn förut och då frågade just och det med 20hk och du pratade han om detta den säljaren.
-
Så vitt jag vet är det väl ingen som åkt för "trimmad" ATV, skulle gissa att Polisen bedömer det lika allvarligt som trimmade bilar = ej prioriterat, och svårt att bevisa.
Böterna för olovlig körning på allmän väg med terrängregistrerad atv är förmodligen lägre än de böter du får för att köra med trimmad ATV, då trimmad atv innebär dagsböter, olovlig körning med felregistrerat fordon kostar väl bara runt 1000 kr om jag inte missminner mig.
Fördelen med landsvägsreggade är dock som flera redan sagt,, högre andrahandsvärde, mer lättsåld, och mindre risk att du åker fast i nån poliskontroll.
Dessutom är det ju bra att ha blinkers o.s.v. om du skall köra i trafiken med den...
Vet inte riktigt vad som gäller med avseende på försäkringar om du skulle råka ut för en olycka på allmän väg med en terrängregistrerad maskin heller, kanske nåt du bör kolla upp.
Jag rekommenderar i vart fall alla som frågar mig att köpa vägreggat, i vart fall om man skall köra på väg, och inte behöver kunna lyfta momsen vilket kan vara svårt/omöjligt på en landsvägsregistrerad fyrhjuling. (tyvärr)
-
men vad är det ni undrar över egentligen :hmmm:
*en vägreggad är alltså reggad som en mc och får framföras där en mc får köra......på asfalt och grusväg.
vägreggade är strypta maskiner och avstrypta räknas som olovlig körning har jag för mej.
du får inte ens åka ner i diket med en sån eller köra runt på din egen gräsmatta om man ska vara petig.
*en terrängreggad får bara framföras i terräng och vid vissa fall på väg,förutsatt att du är på väg till eller ifrån din mark som du ska/har arbetat på.(och du ska kunna bevisa att du faktiskt är på väg dit)
terrängreggade får ha full effekt.
*oreggade maskiner räknas som crossar,dvs dom får bara framföras på inhägnat område eller sådant som räknas som det,har för mej att dom åså får vistas på enskild väg.
rätta mej gärna om jag skrivit fel :headbang:
-
namn:
I enlighet med vilken lag då om jag får fråga!
kan nämligen inte hitta något som styrker denna uppfattning, inte heller den ansvarige på länstyrelsen i västernorrlandlän kan hitta något som skiljer terrängreggade fordon från mc-registrerade i det avseendet.
det kan inte vara möjligt att det inte är nån skillnad på mc och terrängreggade.......
fråga om det är lagligt att köra mc i skogen(terrängen)istället,får du ett ja som svar så flyttar nog alla quad&atv-åkare till norrland ()p
-
jag frågade dom på länsstyrelsen om detta och fick till svar att all körning i terrängen är ett brott mot tkl om det inte anges annat, ja men skoterled då??? jo vinterled är den korrekta benämningen, ja den är ju särskilt godkännd för sitt ändamål och därmed gör tkl ett undantag för den. ja och vad gäller på den då?? svaret var att där får man köra, och när dom hade funderat och slagit i en massa böcker så kom man fram till att lagen(tkl) inte nämner något om registreringsformen på fordonet.
-
ok..........ett kryphål i lagen...det var lite mysko,men säger dom det så.........
då kanske leder går under nån egen benämning och det är ju bara bra ;)
åkning på skoterled undviker iallafall jag(jo jag har åkt nån gång faktiskt men för det mesta iallafall) för begreppet "vinterled" måste ju vara en bedömningsfråga beroende på snödjup osv för det kan väl inte gälla beroende av årstid?
eller gäller det året om?
man undrar ju om polisen har koll på detta.
lagligt kanske då men å andra sidan så får man en massa arga skoteråkare efter sig...........
-
Snötäckt mark får man åka på om man inte kommer i kontakt med
marken. Men om man får köra med vägreggat låter jag vara osagt.
Detta gäller givetvis även skoterled.
-
jag frågade dom på länsstyrelsen om detta och fick till svar att all körning i terrängen är ett brott mot tkl om det inte anges annat, ja men skoterled då??? jo vinterled är den korrekta benämningen, ja den är ju särskilt godkännd för sitt ändamål och därmed gör tkl ett undantag för den. ja och vad gäller på den då?? svaret var att där får man köra, och när dom hade funderat och slagit i en massa böcker så kom man fram till att lagen(tkl) inte nämner något om registreringsformen på fordonet.
Nja det är riktigt att skoter led blir ett undantag från tkl MEN då finns det även en liten fin sak som heter
Terrängkörningsförordning (1978:594) 8 § som säger
En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.
När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.
Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).
D.v.s man får inte köra med en mcreggad hjuling på skoterled utan man att köra lagligt så ska den vara terräng reggad, men däremot så får du köra på snötäckt mark med en mcreggad hoj så länge snödjupet är tillräckligt för att inte skada marken under.
Som källa hänvisar jag till tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12806.msg125795#msg125795 då jag ringde och pratade med vv om detta.
-
men vad är det ni undrar över egentligen :hmmm:
*en vägreggad är alltså reggad som en mc och får framföras där en mc får köra......på asfalt och grusväg.
vägreggade är strypta maskiner och avstrypta räknas som olovlig körning har jag för mej.
du får inte ens åka ner i diket med en sån eller köra runt på din egen gräsmatta om man ska vara petig.
*en terrängreggad får bara framföras i terräng och vid vissa fall på väg,förutsatt att du är på väg till eller ifrån din mark som du ska/har arbetat på.(och du ska kunna bevisa att du faktiskt är på väg dit)
terrängreggade får ha full effekt.
*oreggade maskiner räknas som crossar,dvs dom får bara framföras på inhägnat område eller sådant som räknas som det,har för mej att dom åså får vistas på enskild väg.
rätta mej gärna om jag skrivit fel :headbang:
Ok.
Jag rättar lite. Oreggade fordon får inte framföras på någon sorts väg.
Inkl. crossar. Annars var det rätt.
Terrängreggade får framföras på enskilda vägar och i terräng om det ska användas som arbetsredskap.
Likväl kan man använda en väggreggad fyrhjuling till samma arbete i terräng.
Terrängkörningslagen gör ingen skillnad på vilket fordon det är. Den gäller lika för alla fordon.
-
bra bra,då vart man lite klokare idag åså ()p
-
jag frågade dom på länsstyrelsen om detta och fick till svar att all körning i terrängen är ett brott mot tkl om det inte anges annat, ja men skoterled då??? jo vinterled är den korrekta benämningen, ja den är ju särskilt godkännd för sitt ändamål och därmed gör tkl ett undantag för den. ja och vad gäller på den då?? svaret var att där får man köra, och när dom hade funderat och slagit i en massa böcker så kom man fram till att lagen(tkl) inte nämner något om registreringsformen på fordonet.
Nja det är riktigt att skoter led blir ett undantag från tkl MEN då finns det även en liten fin sak som heter
Terrängkörningsförordning (1978:594) 8 § som säger
En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.
När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.
Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).
D.v.s man får inte köra med en mcreggad hjuling på skoterled utan man att köra lagligt så ska den vara terräng reggad, men däremot så får du köra på snötäckt mark med en mcreggad hoj så länge snödjupet är tillräckligt för att inte skada marken under.
Som källa hänvisar jag till tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12806.msg125795#msg125795 då jag ringde och pratade med vv om detta.
trodde i min enfald att Länsstyrelsen hade koll på detta... men Förordningen tror jag inte att dom tittade i.
-
här är ett utdrag från Njurunda (Sundsvall) skoterklubben angående köra hjuling på skoterlederna.. vet inte om det bara är lokalt här eller om det gäller hela Sverige.
utdrag från www.nssk.se
"På Långsjön var det 17 cm.
Mötte 2 st på crosshojar och 1 på en 4 hjuling som körde på leden och med tanke på det så vill vi påminna om att det inte är tillåtet att framföra något annat fordon än snöskoter på markerade leder. Det är på detta sätt som vi kan förlora markägaravtal så vi inte har någon led kvar, så alla ni som möter en cross eller en 4-hjuling så stanna dem och säg till vad som gäller, de förstör för oss som vill kunna köra snöskoter"
-
här är ett utdrag från Njurunda (Sundsvall) skoterklubben angående köra hjuling på skoterlederna.. vet inte om det bara är lokalt här eller om det gäller hela Sverige.
utdrag från www.nssk.se
"På Långsjön var det 17 cm.
Mötte 2 st på crosshojar och 1 på en 4 hjuling som körde på leden och med tanke på det så vill vi påminna om att det inte är tillåtet att framföra något annat fordon än snöskoter på markerade leder. Det är på detta sätt som vi kan förlora markägaravtal så vi inte har någon led kvar, så alla ni som möter en cross eller en 4-hjuling så stanna dem och säg till vad som gäller, de förstör för oss som vill kunna köra snöskoter"
Det där beror nog på lite egentligen vad det är för sorts led, terrängkörningsförordningen verkar ju reglera vilka regler som gäller på allmäna leder, men vad som gäller på enskilda leder har jag ingen aning om vem som sätter reglerna. (vet inte heller om det går att tillämpa reglerna för körning på vatten här.)
Men i vilket fall som helst så är crossarna oreggade (vilket dom brukar vara) så får man ju givetvis inte köra på leder eller dylikt, sen återigen, så är fyrhjulingen terrängreggad så får man i normala fall köra på allmäna skoterleder, är den vägreggad är det inte tillåtet.
Men som vanligt så tror jag man kommer långt med lite visad hänsyn då det gäller körningen, man kanske inte behöver göra dom värsta spåren man kan på en led bara för att man har "rätt", utan sköter man sig så gott man kan så går det säkert att komma överens på ett bra sätt.