ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: lunkand skrivet 29 december 2008 kl. 20:06:05
-
Hej!
Varit ute och lekt lite och fått blodad tand!
Kört canam 800 bra mos i maskinen men alldeles för tung och klumpig i skogen.Risk att bli utskrattad så har jag även kört en fastpower med 20hk smidig och lätt men fattas tyvär en hel del effekt i den.
drömmen vore canam maskinen i fastpowern ;D
Jag vill ha en bus hoj med mkt bra prestanda och som är smidig på grusvägar/stigar etc.
Behöver inte vara vägreggad då jag bor på landet.gärna en quad som de finns mkt delar/trim till om man har lust att utveckla den vidare 8)
kollat runt lite på blocket hittat yamaha banschee som jag inte vet så mkt om dock verkar dom vara 2taktare å då är risken att jägarna blir tokiga då dom låter för mkt;)!berätta gärna vad ni tycker om dom..
raptor 660 raptor 700.(för tunga)
även sett ktm quad 540,polaris outlaw 525 som de ska sitta en ktm maskin i som jag vet är riktigt härlig maskin alla fall när den sitter i deras endurohojar.
Bara några hojar jag kikat in men kom gärna med förslag.
Mvh Danne
-
Ska du ha back? Eller är de bara "onödig" vikt? :)
Sätter "plånkisen" nå stopp?
-
ingen back och ingen 4wd....
prestanda å smidighet är viktigast:)
sen skulle jag kunna tänka mej äldre hoj bara den håller måttet:)
-
En Hisun kanske? :)
-
En Hisun kanske? :)
Vad är en Hisun??Kina hoj eller??
-
Yes ()p
Kolla lite under Hisun/Hsun tråden.
Tänke bara att det var ett alt att kolla på.
-
KTM 450? Race Ready! Eller deras store bror 525? :headbang:
-
KTM 450? Race Ready! Eller deras store bror 525? :headbang:
450 kostade över 90-papp...svettigt;)
raptor 700 lämpar sej inte eller?kanske för tunga eller?
Polaris 525 är de samma maskin som ktm525?
-
Kolla denna film. En av oss åker raptor i skogen och fort går det ;)
http://www.atvnerd.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Filmer%2F2008-12-28%20-AtvNerd%20kyliga%20turen.wmv
-
nae nu ska jag inte säga för mycket. Fast det är väl likadan motor? Polarisen har ju en delad bakaxel. Sen väger den ju en hel del mer än KTM hojarna. Ska du vara värst så är de ju YFZ/TRX/LTR/KTM.
-
nae nu ska jag inte säga för mycket. Fast det är väl likadan motor? Polarisen har ju en delad bakaxel. Sen väger den ju en hel del mer än KTM hojarna. Ska du vara värst så är de ju YFZ/TRX/LTR/KTM.
Så man ska hålla sej på 450cc verkar de som...Nu har jag fått lite mer kött på benen nu ska jag kolla runt på blocket om de finns nåt lämpligt ;)
-
Kolla denna film. En av oss åker raptor i skogen och fort går det ;)
http://www.atvnerd.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Filmer%2F2008-12-28%20-AtvNerd%20kyliga%20turen.wmv
Såg riktigt skoj ut att köra atv med 4wd...
förvånansvärt bra raptorn tog sej fram tycker jag 8)
-
nae nu ska jag inte säga för mycket. Fast det är väl likadan motor? Polarisen har ju en delad bakaxel. Sen väger den ju en hel del mer än KTM hojarna. Ska du vara värst så är de ju YFZ/TRX/LTR/KTM.
hur står sej raptor 700 i accet mot dom du nämner ovan?
-
Nya Hondan då? den med delad bakxel? kommer inte ihåg vad den heter... men den borde vara grym iskogen, inget att hänga sig på... 700xx tror jag den heter. :dntknow:
Raptorn som var med klättrade jävligt bra, men han hade grymma däck också. ibland hängde den sig dock men vilken skön maskin! ()p
-
nae nu ska jag inte säga för mycket. Fast det är väl likadan motor? Polarisen har ju en delad bakaxel. Sen väger den ju en hel del mer än KTM hojarna. Ska du vara värst så är de ju YFZ/TRX/LTR/KTM.
hur står sej raptor 700 i accet mot dom du nämner ovan?
Raptorn står sig bra mot alla sorters maskiner....... :headbang:
-
Nya Hondan då? den med delad bakxel? kommer inte ihåg vad den heter... men den borde vara grym iskogen, inget att hänga sig på... 700xx tror jag den heter. :dntknow:
Raptorn som var med klättrade jävligt bra, men han hade grymma däck också. ibland hängde den sig dock men vilken skön maskin! ()p
Va de inte ett par Maxxis Razr 2 däck han hade? :)
hur står sej raptor 700 i accet mot dom du nämner ovan?
På banan blir Raptorn ifrån körd som skit! Vanligtvis också, fast när man börjar komma ner i lite gegga och is däck så saknar 450 hojarna det dära "vridet" som 700:an har. Fast 700 är inte dålig för det, den hänger me bra ändå. Sen om man är lite tyngre så ska man ju ha en 700 :)
-
Nya Hondan då? den med delad bakxel? kommer inte ihåg vad den heter... men den borde vara grym iskogen, inget att hänga sig på... 700xx tror jag den heter. :dntknow:
Japp TRX 700xx heter den och det är en grym maskin för alla underlag men som raptor700 inte optimal för crossbana.
Dyr men grym ()p
Så här ser den första reggade ut med sin lycklige ägare 8)
(http://i37.tinypic.com/k4gg06.jpg)
//Nonne
-
Nya Hondan då? den med delad bakxel? kommer inte ihåg vad den heter... men den borde vara grym iskogen, inget att hänga sig på... 700xx tror jag den heter. :dntknow:
Raptorn som var med klättrade jävligt bra, men han hade grymma däck också. ibland hängde den sig dock men vilken skön maskin! ()p
Väger 100+ så jag får nog ställa in mej på raptor 700 som nu verkar hamnat bra i pris på begagnadmarknaden..
Honda 700 ser riktigt fet ut..
Var hittar man bra trim till raptor,är de från usa man ska beställa eller?
Mvh
Va de inte ett par Maxxis Razr 2 däck han hade? :)
hur står sej raptor 700 i accet mot dom du nämner ovan?
På banan blir Raptorn ifrån körd som skit! Vanligtvis också, fast när man börjar komma ner i lite gegga och is däck så saknar 450 hojarna det dära "vridet" som 700:an har. Fast 700 är inte dålig för det, den hänger me bra ändå. Sen om man är lite tyngre så ska man ju ha en 700 :)
-
nae nu ska jag inte säga för mycket. Fast det är väl likadan motor? Polarisen har ju en delad bakaxel. Sen väger den ju en hel del mer än KTM hojarna. Ska du vara värst så är de ju YFZ/TRX/LTR/KTM.
hur står sej raptor 700 i accet mot dom du nämner ovan?
Raptorn står sig bra mot alla sorters maskiner....... :headbang:
Du som har en raptor 700 hur ser service intervallerna ut?är de nåt man klara sj eller måste man lämna bort den?
Hur mkt effekt ligger dom på vore inte fel att visa svärfarsans canam 800 var skåpet ska stå 8)
-
Serviceintervallerna är 250 mil och du kan själv serva om du inte har tummen mitt i handen! Can Am 800 käkar man till frukost :headbang: Effekten är ca 40hk original men ökar lätt med lite mods ;)
-
Serviceintervallerna är 250 mil och du kan själv serva om du inte har tummen mitt i handen! Can Am 800 käkar man till frukost :headbang: Effekten är ca 40hk original men ökar lätt med lite mods ;)
Låter trevligt...40hk låter inte så mkt mot canamens 64...Men raptorn e väll betydligt lättare.
Vart köper man bra trim finns de nån bra butik i sthlms området kanske?
Vad rekomenderar du för trim?Hur mkt ger din raptor i effekt?
Mvh
-
Raptorns är bakhjulshästar och de tveksamma Can AM hästarna är på vevaxeln så dom lär ju tappa en hel del ponnys på vägen ut till hjulen. :DV
-
Raptorns är bakhjulshästar och de tveksamma Can AM hästarna är på vevaxeln så dom lär ju tappa en hel del ponnys på vägen ut till hjulen. :DV
Låter bra...
ska bara hitta den rätta sen lära mej växla snabbt,är juh variatordrift på canamen,så där bär de av...
är de nån speciell årsmodell av raptorn man ska satsa på eller?
-
Den har ju bara funnits sen -05 så det kvittar i stort sett vilken årsmodell du tar. SE modellen -07 kom det riktiga gasdämpare som sedan blev standard på alla -08.
-
Får tacka och bocka för alla svar.
Nåt speciellt man ska tänka på vid köp av raptor 700..
Finns de nån bra sida där man kan beställa trim och andra grymma delar till raptorn?..
Mvh
-
Jag skulle nog se på helhetsintrycket på en begagnad hoj, ser den välvårdad ut är den troligtvis det också ()p Det som hänt med min på 1500 mil är bakaxellagerna som dog så ruska i bakaxeln och kolla efter glapp i alla bussningar och leder.
E-bay har varit min bästa vän när det gäller delar och trim, nu är dollarn lite dyrare men det är fortfarande mycket billigare i USA
-
dollarn skönk något lite idag ligger på 7,70677271 i skrivande stund, vid middags tid var den 7,6 någonting 8)
eftersom att inte vägreggad var något krav så kanske en en raptor 660 o sedan modda den rejält skulle vara ett kul alternativ :) för 700 finns väl knappt oreggat:S
-
dollarn skönk något lite idag ligger på 7,70677271 i skrivande stund, vid middags tid var den 7,6 någonting 8)
eftersom att inte vägreggad var något krav så kanske en en raptor 660 o sedan modda den rejält skulle vara ett kul alternativ :) för 700 finns väl knappt oreggat:S
Ja 660:n är det inget fel på. Grym lekhoj :headbang:
-
Vad är skillnaden på en raptor 700 och en 660?
Kanske smartare att leta efter en 660..
Finns lika mkt trim å extra tillbehör till 660 eller?
-
Några skillnader är ju tex att 700:an har insprutning, ram till stor del i aluminium, vassare design och är ju generellt en modernare maskin!
660:n anses dock av vissa som "tippig", har inte testat själv så vet inte... jag vet dock att man kan välta med en 700.
:o
660:n ligger BRA i pris, har sett flera under 30 000!
Angående tillbehör så finns det nog ungefär lika mycket prylar...
700:an finns dock oreggad, USA-importer finns i landet, och sen finns det ju en del som Yamaha själva sålt (terrängreggat).
-
kanske en kawasaki kfx 700 kunde va nåt. kör en själv och är grymt nöjd. tar sej fram bra nästan överallt och hk så det räcker. variator drift dock men det är väl en smak sak. är kanske lite tung men det är inget som märks när man kör. alla som provat min har iallafall gillat den.
-
kanske en kawasaki kfx 700 kunde va nåt. kör en själv och är grymt nöjd. tar sej fram bra nästan överallt och hk så det räcker. variator drift dock men det är väl en smak sak. är kanske lite tung men det är inget som märks när man kör. alla som provat min har iallafall gillat den.
Kollade in en på blocket idag,riktigt bra pris.Men de va nog för att den va oreggad.
berätta lite om den inte hittat så mkt fakta om den.Är den 4wd 2cyl eller?
Mvh
-
som sagt. du ska nog testa en. det är inte så många som har kört dom vilket är lite synd för det är en skön maskin att köra med ett jäkla vridmoment i den 2 cylindriga motorn, på med dubbel system bara sen går det gött. ang den på blocket om det är den för 37 du menar så skulle nog jag köpt den om jag inte redan haft en. men man får väl visserligen kolla lite vilket skick dom är i. annars har jag väl inte haft några problem med min. köpte den mest för att dom är ganska underhållsfria jämfört med många andra maskiner på marknaden. gillar köra inte skruva :)
-
KFX är ju en 2-cyl v-twin 4-takt. Variator driven och kardan bakaxel, en stel. Väger några kilon mer än alla andra quadar med va satan, vilket orr de ä i dom :headbang:
-
......å min yfz450 e fin å går fort både på bana å i skogen,å den e till salu åså........... :D ;D 8)
-
Jobbig att backa med... :whip:
-
nääää....... ;D ;D ;D
-
som sagt. du ska nog testa en. det är inte så många som har kört dom vilket är lite synd för det är en skön maskin att köra med ett jäkla vridmoment i den 2 cylindriga motorn, på med dubbel system bara sen går det gött. ang den på blocket om det är den för 37 du menar så skulle nog jag köpt den om jag inte redan haft en. men man får väl visserligen kolla lite vilket skick dom är i. annars har jag väl inte haft några problem med min. köpte den mest för att dom är ganska underhållsfria jämfört med många andra maskiner på marknaden. gillar köra inte skruva :)
Stämmer bra den för 37.
reagerade på priset då dom brukar ligga på över 60-papp.Måste va riktigt mkt fyrhjuling för pengarna.
Sitter de förgasare på dom eller är insprutare?Finns de mkt trim etc till dem och andra trevliga extra tillbehör?Har du kört liknande fyrhjulingar som du kan gämföra den med?
Mvh
-
......å min yfz450 e fin å går fort både på bana å i skogen,å den e till salu åså........... :D ;D 8)
En sån har jag testat gick riktigt bra.
Tjejens lillebror hade en sån,men dom fick inte så mkt för den för dom hade bara kört utan att serva den som man ska..
Hur mkt begär du för den?Tyvär ska jag nog ha mer vrid är tyvär ¨på fel sida om 100kg strecket på vågen >:(
-
Min Raptor 350 är en fin stig/grusvägsmaskin
PMa för mer info.
Den är alltså till salu.
-
som sagt. du ska nog testa en. det är inte så många som har kört dom vilket är lite synd för det är en skön maskin att köra med ett jäkla vridmoment i den 2 cylindriga motorn, på med dubbel system bara sen går det gött. ang den på blocket om det är den för 37 du menar så skulle nog jag köpt den om jag inte redan haft en. men man får väl visserligen kolla lite vilket skick dom är i. annars har jag väl inte haft några problem med min. köpte den mest för att dom är ganska underhållsfria jämfört med många andra maskiner på marknaden. gillar köra inte skruva :)
Stämmer bra den för 37.
reagerade på priset då dom brukar ligga på över 60-papp.Måste va riktigt mkt fyrhjuling för pengarna.
Sitter de förgasare på dom eller är insprutare?Finns de mkt trim etc till dem och andra trevliga extra tillbehör?Har du kört liknande fyrhjulingar som du kan gämföra den med?
Mvh
det är förgasare på den. trim och sånt finns väl ungefär samma utbud som till dom flesta andra hojar. men som sagt det är bra tryck i dom från början. och är den för 37 ärlig och hyfsat skick tycker jag du ska köpa den. tror att du får pröjjsa runt 60 och uppåt annars för en sån.
-
som sagt. du ska nog testa en. det är inte så många som har kört dom vilket är lite synd för det är en skön maskin att köra med ett jäkla vridmoment i den 2 cylindriga motorn, på med dubbel system bara sen går det gött. ang den på blocket om det är den för 37 du menar så skulle nog jag köpt den om jag inte redan haft en. men man får väl visserligen kolla lite vilket skick dom är i. annars har jag väl inte haft några problem med min. köpte den mest för att dom är ganska underhållsfria jämfört med många andra maskiner på marknaden. gillar köra inte skruva :)
Stämmer bra den för 37.
reagerade på priset då dom brukar ligga på över 60-papp.Måste va riktigt mkt fyrhjuling för pengarna.
Sitter de förgasare på dom eller är insprutare?Finns de mkt trim etc till dem och andra trevliga extra tillbehör?Har du kört liknande fyrhjulingar som du kan gämföra den med?
Mvh
det är förgasare på den. trim och sånt finns väl ungefär samma utbud som till dom flesta andra hojar. men som sagt det är bra tryck i dom från början. och är den för 37 ärlig och hyfsat skick tycker jag du ska köpa den. tror att du får pröjjsa runt 60 och uppåt annars för en sån.
Nu är den även sänkt till 32...Han som hade den innan hyrde tydligen ut den(Kanske hårt körd men de e dom väll byggda för 8))
Tyvär är de inte riktigt bra tajming för mej att köpa en nu håller på med ett garage bygge >:(
Den måste juh få stå varmt å skönt...
-
tja,pm:ar dej :djump:
-
som sagt. du ska nog testa en. det är inte så många som har kört dom vilket är lite synd för det är en skön maskin att köra med ett jäkla vridmoment i den 2 cylindriga motorn, på med dubbel system bara sen går det gött. ang den på blocket om det är den för 37 du menar så skulle nog jag köpt den om jag inte redan haft en. men man får väl visserligen kolla lite vilket skick dom är i. annars har jag väl inte haft några problem med min. köpte den mest för att dom är ganska underhållsfria jämfört med många andra maskiner på marknaden. gillar köra inte skruva :)
Stämmer bra den för 37.
reagerade på priset då dom brukar ligga på över 60-papp.Måste va riktigt mkt fyrhjuling för pengarna.
Sitter de förgasare på dom eller är insprutare?Finns de mkt trim etc till dem och andra trevliga extra tillbehör?Har du kört liknande fyrhjulingar som du kan gämföra den med?
Mvh
det är förgasare på den. trim och sånt finns väl ungefär samma utbud som till dom flesta andra hojar. men som sagt det är bra tryck i dom från början. och är den för 37 ärlig och hyfsat skick tycker jag du ska köpa den. tror att du får pröjjsa runt 60 och uppåt annars för en sån.
Nu är den även sänkt till 32...Han som hade den innan hyrde tydligen ut den(Kanske hårt körd men de e dom väll byggda för 8))
Tyvär är de inte riktigt bra tajming för mej att köpa en nu håller på med ett garage bygge >:(
Den måste juh få stå varmt å skönt...
köp den ändå ,bjud 30=)då gör du nog din livs affär. jag tror att folk som hyr en maskin är nybörjare och kör ändå inte lika hårt som dom som har egna. sen är det ganska tåliga maskiner. har iof lyckats kröka ett styrstag nu men ett nytt orginal kosta 271 så det är inte så farligt.