ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: reetard skrivet 28 december 2008 kl. 19:11:33
-
Hade ju iväg ventilkåpan för svetsning för ett tag sedan och har nu monterat ihop hjulingen igen. den går som innan rent effektmässigt men tomgången är hög och ojämn (går inte att ställa in så den går på samma varvtal, utan det vill öka när man varvar upp motorn en gång)
Dessutom blir grenrören knallröda bara efter ett litet tag.
När man ska starta motorn är den svårstartad när den är kall men inte när den är varm. Någon som vet vad detta kan bero på?
Eftersom jag nyss har monterat ventilkåpan så skulle min gissning vara att det behövs en justering av ventilerna.
Har även funderat på om den kan vara högtänd, men jag har ju inte rört tändningen så det borde ju inte vara det men man vet ju aldrig.
Tacksam för förslag.
-
Och kamkedjan kom rätt vid monteringen?
Fast den borde ju gå ännu sämre då ifs.
-
Kolla så att den inte tar tjuvluft någonstans, spruta startgas på insugsgummi och olika slangar. Höjs då tomgången ytterligare så har du hittat var läckan är.... Tjuvluft gör ju även att luft/bränsle blandningen blir för mager med glödande krök som följd ;)
-
Pappas 660 glödde vid grenrören idag också, det är som LAHA säger att den antingen får för mkt/lite bränsle/luft. Även fast de va -8 så glödde de, märkligt...
-
Dom ska glöda då har man varit duktig med gasen. :djump:
-
Dom ska glöda då har man varit duktig med gasen. :djump:
Ja de vart lite varvstopps köra idag PGA nyfrysna sjöar...
De är inte så att din kylare inte har någon vätska i sig?
-
Den drar inte tjyvluft nånstans iaf. det var det första jag kontrollerade.
Kylaren har jag inte kollat i och för sig, men det borde vara vatten i systemet. Det enda jag har rört är ju ventilkåpan så rent logiskt borde ju felet sitta där men det känns inte som att den ska förbränna avgaserna varmare ändå :dntknow:
Kamkedjan är inte rörd alls såp den ska det inte vara nåt problem med.
Nån som vet vart justerskruven till förgasarna sitter, Och vet nån vart man justerar tändningen? tändplattan borde ju sitta på vänster sida om motorn, vid svänghjulet?
-
aldrig skruvat på 660 men låter ju som att den får för lite bensin fast det borde inte vara det felet eftersom tomgången vandrar och den inte tjuvar luft. det är ju enda gången som grenrören börjar glöda om du inte kör stenhårt. Det kan ju bero på antingen tjuvluft eller att du/nån pillat .alt gjort nått fel med förgasaren så nån slang ligger i kläm eller skruvat på nått.
Sen så har jag kört min raptor till 128 grader utan vatten i systemet och inte började grenrören glöda för det.... och det bör det inte göra heller eftersom dom inte hör ihop med varandra.
nån som skruvat 660 borde nog veta detta :dntknow:
-
Luftskruven sitter unde förgasarna på 660 svårt att komma åt dom under utåt. Har du kollat insugnings gummit det ver spruckit på min spruta startgas runt så hörs det om tomgången höjs. :headbang:
-
låter som tändningen tycker jag..men spraya på å kika tjuvluft först.
-
vart under förgasarna sitter justerskruven?