ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: LRR skrivet 18 januari 2006 kl. 00:00:32
-
Hallå..
Jag undrar vilken som i dagens läge e den bästa atvn på marknaden,
Jag har både haft Polaris 500 och Yamaha 660, Men den 660 jag hade tyckte jag inte om på grund av att variatorn tog in vatten. Och att förgasaren fick som så kallat ånglås, pratade med Yamaha men dom kunde inte göra nått åt de.
Så de vore kul å höra era förslag... Samt pris på nya..
-
Vad är ändamålet?
YFZ450 eller nya LTR450 om du ska köra Quadrace...
-
De blir nog bara skog. Så arbetsmaskin blir det e sugen på polaris 800 EFI eller nån av dom andra. :)
-
Outlander 800 går riktigt bra
-
Outlander 800 går riktigt bra
:D :D :D
-
Jag har läst en del om "riktig" maskiner på jänk sidor eftersom jag drömmer om att uppgradera min linhai till en big-bore maskin. Och vad jag har sett så säger de flesta att:
Rincon: Förmodligen den driftsäkraste MEN. deras 4-stegs automat suger.
Bruteforce: Nästan löjligt mycket kraft, Stor och tung. och lådan har rakskurna drev vilket tydligen ger ett vinande ljud.
King quad: Står det inte så mycket om på de sidor jag läst. Men det man ser är ett ganska svalt intryck. Vet inte om det beror på att det inte är så många som faktiskt provat den och har en massa förutfattade meningar.
Jag är trogen Honda efter ett par år med deras 2 hjulingar. MEN skulle nog inte välja en rincon efter det jag läst. Brute force har jag sett och tycker inte att den är så stor. Och kraft finns det..
Men jag skulle nog även kolla lite närmare på polaris. Har inte läst så mycket om den från ägare av den utan bara lte tester och reklam filmer" verkar vara en riktigt bra maskin.
Så skall du åka "säkert" runt på ägorna och inte dra så tungt: rincon
Skall du flytta berg, klättra upp för väggar: Bruteforce
Vill du ha en helt ok maskin men hålla en lite låg profil: King quad
Men glöm ej att kolla polaris 800efi.
(OBS detta är mina egna slutsatser av vad jag läst på jänksidor. Önskar att jag ägde en av varje själv men har inte råd med någon)
-
Hej!
Jag stog inför exakt samma val som du nu ska göra. Vad det blev förstår du längre ner. Här kommer lite tips och erfarenheter från mitt köp.
Nu är det ju dina användningsområden som styr valet också, själv var det 20% körning i skog, 10% ploga snö och 70% nöjesåkning på grusvägar etc som var förutsättningarna.
En annan viktig del är ju hur "skogen" defineras, ska bedriva skogsbruk eller bara köra i skogen? Nåväl, här kommer lite tips!
Effekten är förstås viktig men här är det flera saker som spelar in, vikt, typ av motor etc. Mellan valen i din klass skiljer det ytterst lite, Bombardier är starkast, Honda 650 är svagast. Sukkan, Kawan, Polaris o Yamman är likvärdiga - te x sukkan 49 kh, kawan 51 kh. Vikten är förstås av betydande faktor, Polarisen är TUNG! Övriga likvärdiga. Prova att cykla mountainbike i skogen o be sen din polare på 70 kg att hoppa på där bak, skillnad?
På väg har vikten mindre betydelse med alla är överns om att Polaris upplevs tung! Kawan är starkast enligt samtliga tester jag läst.
Grizzlyns skulle jag välja bort då modellen börjar bli gammal i chassi och teknik, seg växellåda etc.
Polaris gick också bort för min del, alldeles för tung och för dyr! Annars tar den poäng på utseendet.
Brute Forcen är fin, har fått mycket beröm för sin drivlina.
Outlander är säkert kanon, har inte testat den, MEN det är ju otroligt ful, det går helt enkelt inte!!
Nu till mitt val! KQ - effekten räcker och blir över (bakhjulet utan problem) och med suveränt drag genom hela registret upp till livsfarliga 120km/h! Och jag väger 95 kg!
Utseendet slår alla andra med råge, hög, grym optik, snygga detaljer etc.
Perfekt wichplacering (som också följer med köpet). Växellådan är en dröm!! Teknik och maskin o världsklass osv.....
Jag köpte min i Eksjö hos MC-butiken, otroligt trevliga killar och förstås bra priser!
Svåra val med med KQ kommer du inte bli besviken!
Lycka till
/Douglas
-
Om du väljer KQ så köp den med Monster Edition..
-
Tackar för era svar... :D
-
jag tycker att du ska köpa en kawa 750 dom är bra
-
Instämmer med föregående talare 8)
-
jaaa, kan ju inte säga nåt annat....är mycket nöjd med maskinen, ända man kan klaga över är förvaringsutrymmen, men jag har köpt extra boxar och då var problemet löst. Drivlinan är en dröm......:-)
-
Förvaringsutrymmen ja,det är inget man hurrar för precis. men skaffade en KIMPEX låda o fördelen med den är att den är låsbar samt att man får ner hjälmen i den + andra prylar ,verktyg el vad man ska ha.
-
håller med kawa med quadrax låder fram och bak fungerar utmärkt i skogen
och att åka runt i europa
-
Skulle jag köpa en ny ATV idag så skulle jag valt mellan Hondas TRX500FE '06...eller....
TRX500FA '06....hydrostatiska transmission
Om man nu behöver hydrostatiska driften eller inte...
Dessa maskiner kan lev med servostyrning mot pristillägg....
(http://www.hondamc.com/images/models/2006/TRX500FA63_w800.jpg)
-
hur är axxet på en honda 500 då?
-
hur är axxet på en honda 500 då?
Du hänger lätt av en Porsche 911.... :D
-
Topp hastighet?
är det samma transmision i TRX 500 och rincon?
För vad jag har läst på amerikanska forum så är det inte så nöjda med Rincom pga just transmissionen. Den får tex inte dra så mycket.
-
Jag vet inte om man kan säga rakt av vad som är den bästa ATV:n på marknaden utan alla större märken är väl bra på sitt vis. Jag själv har en Massey Ferguson 500 "samma maskin som Artic Cat" som jag arbetar med i skogen och jag är jättenöjd med maskinen. Jag valde den med tanke på markfrigången som är över 30 cm. Jag har lite bilder upplaggda på www.atv.skoter.se mitt alias är även där skogsfan. Hur som helst ville jag bara säga att det finns fler bra maskiner att titta på.
(http://quadsweden.se/space/3904/galleries/5341/37931.jpg)