ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Quadracer skrivet 17 januari 2006 kl. 19:53:32

Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Quadracer skrivet 17 januari 2006 kl. 19:53:32
Hej jag tänker börja med att presentera mig jag heter Henrik Olsson och jag är ny här på forumet. jag kör en Smc cbv 250 -05 som jag är väldigt nöjd med. men nu till frågorna jag är sugen på att byta upp mig har kört smc:n sen i juni å jag tycker den känns lite för tam så just nu funderar jag på en gas gas 450 hp wild med sahcs dämpare (den billigare versionen).har sökt lite på forumet men jag hittar inte riktigt dom svar jag vill ha så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

generellet hur är gasgas 450 jämfört med andra märken i samma prisklass och högre? (kvallitet mm )

prestanda mässigt går den bättre/sämre än yzf 450,raptor ,ds650,suzuki 400,dvx400,banshee,pradator ?

nån som hört nått om den billigare gasgas med sachs dämpare?

nån som vet om det fins något test på webben nånstans?
Titel: Re: Gasgas VS
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 17 januari 2006 kl. 21:59:25
Tjenare Henrik !

Äger också SMC 250 sedan 2 månader tillbaks, pga platsbrist har jag ej kunnat fixa mig någon "större" hoj, men funderar faktiskt skarpt på en bil parkering i garaget här, och något jag funderat över så är det också Gas Gas, verkar ju vara det ultimata hojjen som man läst själv.
Skulle också veta liknande information om Gas Gas faktiskt !!!!
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Jocke72 skrivet 17 januari 2006 kl. 22:19:18
Måste den vara ny?


Annars finns ju den hetare varianten, med Öhlins, för runt 70.000:- en 05:a.

Jag har inte riktigt fått grepp om det, men det verkar även som att den billigare finns (eller är?) med en smalare spårvidd.

Mitt råd är att köpa en lätt beggad 05:a med Öhlinare istället.


Kvalitén är bra. Det är inte en japanare men prylarna inger förtroende. Allt är bra draget och det är vettiga lösningar på placeringar av batteri, inkapsling av el med mera. Går inte att jämföra med de flesta kines ATVs där man blir mörkrädd hur lösningarna ser ut.

Dock brukar de komma med ganska risigt inställd insprutning. Köper du beggat bör det vara ordnat, annars ska din lokala ÅF kunna fixa det. Den ska dra rent över hela registret och inte blunda eller missa någonstans.


Den får stryk av YZF450, men underhållet på YZF:en är också mycket tätare. Raptor 660 har betydligt bättre bottendrag, de är ungefär jämnsnabba men åker lätt ifrån när det blir lite krokigt. LTZ400 har inte mycket att sätta emot i någon del, även om det också är en fin quad.

De övriga vet jag inte. Rakt fram bör den vara ungefär lika snabb. Bansheen är nog strået vassare i allt, men den går inte att få gatreggad.


De tester på webben, som jag har hittat, är på 04:an. Det är inte en rättvis jämförelse då det är mycket ändrat både i chassi och motor till 05.


Jag tror du blir mer än nöjd. Den räcker till för det mesta, på tävlingarna är de lite för klena original men för gatan räcker den lååångt.


/Jocke
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Quadracer skrivet 17 januari 2006 kl. 23:06:28
Tack för alla svar
Nej den måste absolut inte vara ny men den ska va så nära ny som möjligt det kanske finns några -05:or kvar hos någon återförsäljare undrar vad en ny sådan skulle kosta nu när -06:orna har kommit.

nån som vet nått om sach dämparna visst är det gasdämpare?
vad har gasgas för toppfart orginaldrevad?
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Jocke72 skrivet 18 januari 2006 kl. 09:03:09
Alla(?) moderna stötdämpare innehåller gas. Men du kanske tänker på Piggyback? Alltså att gasen förvaras i en separat behållare bredvid dämparen?

Mig veterligen är det inget nytt på 06:orna. Därför lär det inte bli någon prisskillnad på 05:orna.

Köp en lätt beggad 05:a med Öhlinare och du sparar nästan 30.000:-. Samt värdefallet fortsättningsvis merkar vara modest.

Med strypningen kvar i avgassystemet gjorde min 120 på mätaren. Med strypningen borttagen och ommappad går den på varvstoppet vid 133. Det är inget större nöje att åka så fort. Det är hyggligt bekvämt upp till 110...


/J
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Quadracer skrivet 18 januari 2006 kl. 16:26:19
smc är ju oljedämpad
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Quadracer skrivet 18 januari 2006 kl. 17:45:19
http://www.denadaoffroad.se/produkter/398/

ingen som vet nått om denna ? det är en sådan jag är sugen på den är billigare än den med öhlinare...hur är sahcs dämparna? är det mer som skiljer än dämparna?
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: layne skrivet 18 januari 2006 kl. 18:25:56
Det är ju säkerligen inget fel på dämparna,
de har dock säkert färre justeringsmöjligheter än Öhlinarna.
För gatbruk är jag rätt säker på att de "räcker" ..

Huruvida det är några andra skillnader mellan dem vet jag inte.

Mvh,
David
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Quadracer skrivet 18 januari 2006 kl. 21:36:44
jag vill bara tacka alla än en gång för svaren....verkar vara ett seriöst forum...forstsätt gärna å skriv det ni vet om gas gas
Titel: Gasgas VS
Skrivet av: Jocke72 skrivet 19 januari 2006 kl. 13:25:35
Citat från: "Quadracer"
smc är ju oljedämpad



SMC är en leksak i förhållande till en GasGas mfl riktiga race quads.

SMC ägarna får ursäkta, men de spelar i två helt olika ligor. Därför är det också en prisskillnad därefter.


Hör med din lokala ÅF om skillnaderna. Jag skulle som sagt inte köpa den, finns ingen anledning när du får en nästan ny för runt 70.000:- med Öhlinare.


/J