ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: VolvoV8 skrivet 15 december 2008 kl. 01:17:16
-
Halloj! Har nyss inhandlat en barn atv åt styvdottern!(inte hon på bilden! Och nej hon är inte drogad!:))
Undrar om en sådan här ska ladda batteriet via motorn? För iaf så följde det med en laddare som man pluggarn vid en kontakt vid tändningslåset! Det är ju elstart på den men tänkte om man var tvungen att ladda batteriet via eluttag varenda gång man ska ut och åka? Hur som helst så laddar den inte batteriet iaf!
Finns det nåt vanligt småfel som brukar hända eller är det bara att inhandla en ny laddregulator? Om det nu ska finnas nån laddning på den...
Sitter en 110cc loncin på den!
MVH/Jon
(http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/200812151135.jpg)
-
Vi sålde sådana där små rackare, fanns både hjulingar på 110cc och 110cc "fiddy´s". De var väldigt enkelt uppbyggda, och hade en lite större blyaccumulator som matade ström till startmotorn via ett startrelä. De hade ingen laddning eller liknande, fanns ingen laddregulator, utan blyaccet, startmotorn, och den medföljande laddaren fanns där som en liten extrautrustning. Även de hade en kontakt där laddaren skulle kopplas in. Som ett säljargument, att de hade elstart för att de skulle bli mer användarvänliga =tillverkaren får sälja mer maskiner. Vi hade bl.a en fyrhjuling i sortimentet som såg ut precis sådär, dock att det var en FYM istället för Loncin.
Det är noga med att inte låta blyaccet ladda ur helt, för då förstörs det direkt. Ladda upp det när strömstyrkan i det börjar bli låg, inte när det gått tomt.
-
Okej då var det som jag misstänkte då!:) Men visst borde det gå att koppla på nånting så att den kan ladda batteriet själv med ström? har inte vissa kina atv ett utanpåliggande "generator"? Så att man inte måste in under svänghjulet o knåpa...
annars blir det väl en gammal 240 generator med pyttelitet remhjul(så man får en sjujäkla snurr på den) direkt på bakaxeln så man får lite laddning!:) Eller varför inte ett bilbatteri från kanske micra under bakskärmarna... ett sånt måste ju räcka i en evighet.. maskinen är ju grymt stark med mig på (87kg) så nog ska den klara av ungen o ett bilbatteri med!
MVH/Jon
-
Det enda jag ser om enklaste utväg är att montera dit en stator och ett svänghjul som passar den tändplattan. Då de flesta av dom där motorerna har samma block, så brukar också olika tändningskåpor/statorkåpor passa. Dock sitter oftast inte tändplattan/statorn innanför något svänghjul på 110cc-varianterna som det "brukar" vara, utan i kåpans insida. Därefter är svänghjulet vänt med "insidan utåt" eller hur man ska beskriva det. Dock brukar vevaxlarna vara annorlunda då, med lite kortare tapp, för att det "felvända" svänghjulet ska få plats. Och då går det tyvärr inte bara att bulta dit ett "rättvänt" svänghjul, utan det MÅSTE vara uppgraderade delar, men som utgår från samma grundidé.
Dock kan även vissa motorer sitta "rättvända" svänghjul, och då kan man antingen ta bort det och byta tändplattan till en med stator på, eller om den befintliga tändplattan tillåter det (skruvhål och sladdfästen och sånt) skruva dit en statorspole på själva tändplattan. Självfallet kan man även göra detta på versionerna med "felvända" svänghjul. Sen behövs ju ett fungerande elsystem, med laddningsregulator osv. Frågan är om en sådan, trots rätt omfattande ombyggnation ger vad man vill, då det mest är växlade fyrtaktsmopeder som man kan ta de delar man behöver ifrån. Te.x Kinroad och Skyteam ST50..där är det dylika motorer, fast med 50cc, och laddning från motorn. Dock brukar den laddningen ladda allt annat än bra, så batteriet brukar dra ur sig ändå.
Jag hade nog varit tråkig och låtit det hela vara som det är, då jag personligen anser att det inte ger den kaka man vill ha av besväret och omkostnaderna.
Köp ett litet störra blyacc istället. Biltema har dom i många olika former, styrkor och storlekar. De tål mer in/ut-laddning av den typen som uppstår, men de får som sagt inte laddas ur helt och hållet.
-
Vi har en liten 70cc, dock ej samma plast men det sitter en Loncinmotor på den oxå. Den blev en julklapp till julen -06, jag har inte laddat den en enda gång sen första laddningen då den var ny. Har oxå en medföljande laddare som ska anslutas till en rund, 3 polig kontakt på bakdelen av karossen. Våran har även en strömbrytare som fungerar som huvudbrytare vid tändningslåset, den måste stå i ett visst läge för att kunna ta laddningen står det i manualen.
Våran verkar ladda, den har ju gått sen julen -06 o batteriet är som fullladdat vid varje start.
//Janne
-
Det finns sådana också..som har både vanlig laddare och laddning från motorn..kolla om du ser en liten regulator någonstans under plasten.