ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: cyberkenth skrivet 11 december 2008 kl. 01:46:08
-
Hej
Jag har en dinli 450 -08 som bara startar ibland. När jag vrider om nyckeln så lyser allt som det ska men när jag trycker på startknappen så klickar det till i startreläet och sen slocknar allt. Efter ett tag kommer strömmen sakta tillbaka. Batteriet är ok. Det som är mest konstigt tycker jag är att strömmen kommer sakta tillbaka.. intrumentpanelen blir starkare och starkare. Märkte också när jag körde hem från jobbet en dag så var det lite oroligt ljus från strålkastaren, speciellt när man varvade lite och även när man stod still och varvade (som om något stal ström från lampan). Har provat att brygga startreläet men samma sak händer....allt slocknar. Ska också tillägga att när den väl får kontakt så startar den utan problem.
Någon som har ide om vad det kan vara som strular??
Mvh
cyberkenth
-
Hej
Jag har en dinli 450 -08 som bara startar ibland. När jag vrider om nyckeln så lyser allt som det ska men när jag trycker på startknappen så klickar det till i startreläet och sen slocknar allt. Efter ett tag kommer strömmen sakta tillbaka. Batteriet är ok. Det som är mest konstigt tycker jag är att strömmen kommer sakta tillbaka.. intrumentpanelen blir starkare och starkare. Märkte också när jag körde hem från jobbet en dag så var det lite oroligt ljus från strålkastaren, speciellt när man varvade lite och även när man stod still och varvade (som om något stal ström från lampan). Har provat att brygga startreläet men samma sak händer....allt slocknar. Ska också tillägga att när den väl får kontakt så startar den utan problem.
Någon som har ide om vad det kan vara som strular??
Mvh
cyberkenth
Pröva ta bort kablarna från batteriet och skrapa lite på metallerna och sätt sen tillbaka det. Det hjälpte på kompisens maskin..
Lycka till!
-
Låter ev som ett jordfel kolla så att kablarna på batteriet sitter ordentligt..
-
Tack för svaren, ska testa alla era ideer
CyberKenth :)
-
Detta låter exakt som ett fel då jag fick när jag flyttade batteriet.
Jag bytte orginalluftfilltret mot ett K&N filter och monterade batteriet i luftburken och efter det fick jag exakt samma fel som du, det visade sig att batteriet klämdes ihop lite när jag tryckte ner det och det blev någon typ av kortslutning som bara visade sig vid hög belastning alltså vid start.
Kanske inte alls är något som har med ditt fel att göra men jag tyckte det var värt att nämna då min uppförde sig precis som du beskriver.
-
Idag så märkte jag att när jag tände hel och halvljuset så slocknade instrumentpanelen men den tändes igen när jag slog av till parkeringsljus.
Så jag provade att hålla inne startknappen samtidigt som jag ändrade fram och tillbaka på ljusknappen och plötsligt startade den.
Undrar om felet kan ligga i något ljusrelä (var sitter ljusreläet?) eller tändningslås. Ska plocka av fronten i morgon och kolla lite. Hur plockar man av fronkåpan lättast? (Det är en Dinli 450-08)
Mvh
CyberKenth
-
Så va de på min Badboy. Vi bytte batteriet till Aprillians gamla(den la av mitt under en körning långt bort åt hel#ete) provisoriskt. Sen köpte vi ett nytt batteri ifrån Biltema. Då starta den direkt, så jag tror felet är batteriet ja.. När man trycker på startknappen så låter det typ som om det hoppar gnistor nere i start motorn eller hur? Testa med bil batteriet eller något. Bara att starta den och låta stå en stund.
-
Visst var det batteriet, någon form av kortis.
Ska till biltema imorgon och se om dom har något som passar.
Jättetack för alla svar.
God Jul och Gott Nytt ATV år på er.
CyberKenth
:ATV:
-
Skulle inte rekomendera att starta med bilbattriet :nono:
-
Visst var det batteriet, någon form av kortis.
Ska till biltema imorgon och se om dom har något som passar.
Jättetack för alla svar.
God Jul och Gott Nytt ATV år på er.
CyberKenth
:ATV:
Det har dom, köp isf gel-varianten, har den på min och det har funkat bra.
-
Skulle inte rekomendera att starta med bilbattriet :nono:
Undrar lite bara vad du har för förklaring till det... Kanske man kan lära sig nått nytt...
-
Min gissning är att det säkert skiljer sig på V och Ah mellan bilbatteri och mcbatteri. Såg iaf att det skiljde sig mellan olika Mc batteri.
-
Det är ju viss skillnad på ampere i ett mc batteri, ligger väl typ på 1,5 mot ett bilbatteri på ca 60.Tror det kan ställa till det rätt illa :hmmm:
-
Precis..
Men kan efter jobbat som elektriker då ta kol på den myten...
12v är alltid 12v.. blanda inte ihop + & - bara.. sen är det inga problem.. (om du inte seriekopplar 2st 12v för att få 24v)
Ah =AmpereTimmar, det talar om hur pass "stort" batteriet är.. dvs hur länge det kan driva t.ex en startmotor. Ett normalt batteri på 60Ah kan ge ett par hundra ampere, som t.ex när du ska starta en stor V8 motor men klarar detta bara en kort stund, sen är det tomt. Dvs att om du tar ett stort eller litet batteri för att starta våra kära Dinli´s med så kvittar det, din startmotor kommer ändå bara dra så mycket ström den behöver, sen så med standard batteriet så kommer den inte orka lika länge bara..
Det är samma princip som med 1,5v laddningsbara batterier, dom gör reklam om 1800mA och 2800mA batterier och det kvittar vilka du stoppar in i din kamera.
Dina el-prylar drar bara så mycket dom behöver, dina eluttag är säkrade med 10A, (2200w) sen kopplar du in en lampa på 60w utan problem.
Friskt kopplat hälften brunnit!
Mvh
Cheetah
-
Jaha då har man lärt sig något nytt ()p trodde att de skulle fräsa till i säkringarna bara
-
Fortsätter min lilla O/T....
En motor kan dra i princip hur mycket som helst... fast den bränner lindningarna ganska snart... därför har man motorskydd installerade till motorer, t.ex pumpar, kompressorer m.m
Då ställer man in värdet som är märkströmmen på motorn, och om den drar mer ström, t.ex om ett lager skär så den går tyngre och strömförbrukningen ökar, eller att en fas när man kör en trefas motor (400v) försvinner så löser motorskyddet ut inom 30 sek och räddar motorn.
En kort förklaring om Ah i batteri: 60Ah betyder att den kan leverera 60A i en timme eller 1A i 60 timmar, drar din startmotor 30A så klarar då ett 60Ah bilbatteri att snurra runt din motor i 2 timmar..
Mvh Cheetah