ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Ron skrivet 9 december 2008 kl. 19:18:26
-
Kom på att jag bara sett att Smc har 20 hk. Andra fyrhjulingar har man sett vad dom har ostrypta. Finns det nån "ostrypt" siffra på Smcs maskiner?
Ronnie
-
SMC 250 och 300 är inte strypta. Dom har inte mer hästar ::) tyvärr.
SMC 500cc är strypt till 20hk jag tippar på ca 50hk ostrypt. ()p
-
??? Aha... där ser man. Tackar.
-
Smc är visst strypta.
Det går väldigt bra att byta munstycke i förgasare för att få ut högre effekt. Sedan så tar katalysatorn ca 10-20 % effekt.
Även sitter det inte någon sorts kåpa för luft filtret som många tar bort.
Samt original avgasburken stryper smc´rna.
Det sitter en strypning skruv i tum gasen. Bara att öppna och sedan så lossar du muttern som håller skruven. Sedan skruvar du ut skruven så att du kan gasa fult. Skruva sedan fast muttern igen
Sök på forumet finns massor med nyttig läsning.
Lycka till.
Ps. "Chinapuff" en motor med 250-300 kubik med 20hk sedan tar du en motor med 500 kubik som har ca 50hk. :D Ds.
-
Smc är visst strypta.
Det går väldigt bra att byta munstycke i förgasare för att få ut högre effekt. Sedan så tar katalysatorn ca 10-20 % effekt.
Även sitter det inte någon sorts kåpa för luft filtret som många tar bort.
Samt original avgasburken stryper smc´rna.
Det sitter en strypning skruv i tum gasen. Bara att öppna och sedan så lossar du muttern som håller skruven. Sedan skruvar du ut skruven så att du kan gasa fult. Skruva sedan fast muttern igen
Sök på forumet finns massor med nyttig läsning.
Lycka till.
Ps. "Chinapuff" en motor med 250-300 kubik med 20hk sedan tar du en motor med 500 kubik som har ca 50hk. :D Ds.
Till att börja med har ju SMC 250 inte 250cc utan 236cc och 300 har 274cc medan SMC 500 verkligen har 499cc. Så att den har 40-50hk är väl inte omöjligt...
Sen att det sitter en skruv som stoppar tumgasen så du inte kan gasa fullt ser jag väl inte som en strypning i den bemärkelsen ;)
Kåpan som du nämner är väl locket till luftburken den ser jag väl inte heller som en strypning, utan en luftburk.
Polarn kör en helt orginal SMC 300 och jag däremot kör en likadan men med ett helsystem ifrån Q-Max samt borrat hål i luftburken och stoppat i större lågfart och högfarts munstycken i förgasaren.
Skillnaden är inte så stor faktiskt.
Men vi fick lite snö här nu och då behöver man ju inte ha så mycket HK för att ha kul! ;D
-
Till att börja med har ju SMC 250 inte 250cc utan 236cc och 300 har 274cc medan SMC 500 verkligen har 499cc. Så att den har 40-50hk är väl inte omöjligt...
Sen att det sitter en skruv som stoppar tumgasen så du inte kan gasa fullt ser jag väl inte som en strypning i den bemärkelsen ;)
Kåpan som du nämner är väl locket till luftburken den ser jag väl inte heller som en strypning, utan en luftburk.
Polarn kör en helt orginal SMC 300 och jag däremot kör en likadan men med ett helsystem ifrån Q-Max samt borrat hål i luftburken och stoppat i större lågfart och högfarts munstycken i förgasaren.
Skillnaden är inte så stor faktiskt.
Men vi fick lite snö här nu och då behöver man ju inte ha så mycket HK för att ha kul! ;D
Det kanske stämmer att smc 250 inte har 20hk, men man kan ju trimma den med effektsystem,munstycke osv. Och det gör ju några hk till men hur många fler är det väl ingen som vet,sen så är det väl ingen som vet om den finns med dom grejorna orginal i något annat land där dom inte har samma regler som här....En oreggad version alltså...
Måste bara påpeka det också att Smc 250 har 233,9cc enligt service manualen, inte 236cc som du skrev ;)
-
Nä SMC är ju byggd för att överensstämma med gällande regler i Europa :rtfm: Avstrypning är ett begrepp som missbrukas ganska ofta när man menar modifiera för att få mer kraft alt. få motorn att jobba bättre. Trimning börjar väl någonstans med kolvbyte, kambyte, portning och borrning och inte med nåt fjolligt bte av avgas eller munstycken :DV
-
Nä SMC är ju byggd för att överensstämma med gällande regler i Europa :rtfm: Avstrypning är ett begrepp som missbrukas ganska ofta när man menar modifiera för att få mer kraft alt. få motorn att jobba bättre. Trimning börjar väl någonstans med kolvbyte, kambyte, portning och borrning och inte med nåt fjolligt bte av avgas eller munstycken :DV
håller med dig!
-
Jaså om man byter sånt på en fyrhjuling eller en moped så är det inte trimma, utan helt lagligt att åka runt med..... ()p hmm undrar om polisen håller med om det.... :knupple: