ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: Lord Vader skrivet 9 december 2008 kl. 18:55:14
-
Hej alla!
Har precis hämtat min Polaris Sportsman 800 från min ÅF i Frövi. Den har gått 50 timmar och det var dags för 1:a servicen. En tändkabel byttes, samt en omkoppling av helljuset gjordes (så att alla tre lamporna lyser vid helljus). Utöver detta byttes alla oljor och filter som sig bör.
Nu till saken:
Materialkostnad: 1186 kronor
Arbetskostnad: 3150 kronor!
TOTALT 4336 kr :o
Enligt min ÅF tar de 600 kr/timme, alltså har de gjort lite mer än 5 timmar på maskinen.
Har haft en Sportman 500 EFI och den kostade cirka 1800 kr att serva första gången på samma ställe.
Vad är era erfarenheter? Är inte detta ett hutlöst pris, eller ska det kosta så här mycket?
Till och med min bil är billigare att lämna till en VW-verkstad!
Tacksam för era synpunkter.
Mvh
Anders
-
haha ja fan rena rånet.. Beställde 8st hjulbultar med mutter och för detta fick jag ge 1008kr från honda. Betalt det tar dom dom jävlarna
-
HUTLÖST dyrt ..
Olja och filter bör man byta på MAX 1 timma tycker jag
Omkopplaren vet jag inte hur det ser ut eller om dom
tagit loss massa kåpor o dyl. tiden går fort..
Matrialkostnaden oljor o filter inte billigt men
Det bör du väl kunna kolla upp vad det kostar i matrial
hos andra åf ??
Tändkablen bör väl gå på garanti ??
och ifs kostar den inte så mycket heller..
Tycker du skall ringa till nogon annan och jämföra det hutlösa priset..
// nesse
-
HUTLÖST dyrt ..
Olja och filter bör man byta på MAX 1 timma tycker jag
Omkopplaren vet jag inte hur det ser ut eller om dom
tagit loss massa kåpor o dyl. tiden går fort..
Matrialkostnaden oljor o filter inte billigt men
Det bör du väl kunna kolla upp vad det kostar i matrial
hos andra åf ??
Tändkablen bör väl gå på garanti ??
och ifs kostar den inte så mycket heller..
Tycker du skall ringa till nogon annan och jämföra det hutlösa priset..
// nesse
Omkopplaren var inget stort jobb tydligen. Ringde och kollade på ett annat ställe och MAX 2000 kr för service och allt därtill. Lite dyrare för att det är en TWIN men det kan jag förstå.
Problemet är bara att den andra verkstaden är för långt bort och att jag redan gjort servicen hos företaget i Frövi...
Tändkabeln kostade runt 95 kr, så det är väl okej, men det som stör mig så in i h-vete är timdebiteringen: 3150 kr!
Kommer aldrig mer att köpa eller lämna något för service i Frövi igen utan att kolla först! :(veryangry):
-
HUTLÖST dyrt ..
Olja och filter bör man byta på MAX 1 timma tycker jag
Omkopplaren vet jag inte hur det ser ut eller om dom
tagit loss massa kåpor o dyl. tiden går fort..
Matrialkostnaden oljor o filter inte billigt men
Det bör du väl kunna kolla upp vad det kostar i matrial
hos andra åf ??
Tändkablen bör väl gå på garanti ??
och ifs kostar den inte så mycket heller..
Tycker du skall ringa till nogon annan och jämföra det hutlösa priset..
// nesse
Omkopplaren var inget stort jobb tydligen. Ringde och kollade på ett annat ställe och MAX 2000 kr för service och allt därtill. Lite dyrare för att det är en TWIN men det kan jag förstå.
Problemet är bara att den andra verkstaden är för långt bort och att jag redan gjort servicen hos företaget i Frövi...
Tändkabeln kostade runt 95 kr, så det är väl okej, men det som stör mig så in i h-vete är timdebiteringen: 3150 kr!
Kommer aldrig mer att köpa eller lämna något för service i Frövi igen utan att kolla först! :(veryangry):
Du har ju betalat för 5tim arbetstid ??
Vad fan får du betala för frukost och middagsrast ??
Nää gå på din åf att du inte godtar detta stå på !!!!
5 tim aldrig i livet...
Nesse
-
har oxå dåliga erfarenheter av service, sist jag servade så slutade notan på lite över 9500:- men ja köpte lite extra med :D ,bara servicen gick på 2500,, men en vänte tid på en o halv vecka gillade jag inte :banghead: jag fick ringa själv och fråga när maskinen va klar.. tur man kan beställa saker själv att serva med
-
Det enda ni kan klaga på är tiden, timdebiteringen ska ni nog inte gnälla på!
Ni kräver själv en lön, och det gör garanterat de som utför eran service oxo, därtill skall sociala avgifter betalas, skatt och moms. Det som blir kvar skall täcka omkostnaderna för lokaler och dess driftkostnader + de verktyg som krävs att utföra service, och specialverktygen som krävs för diverse reparationer. För att inte tala om den datautrustning som krävs idag för nyare maskiner.
Och sist men inte minst så skall det bli ett litet netto oxo för kommande investeringar + att de anställda gärna vill ha en jullunch!
Timpenningen är i allra högsta normal!
Men serva på själv ni..........
-
Det enda ni kan klaga på är tiden, timdebiteringen ska ni nog inte gnälla på!
Ni kräver själv en lön, och det gör garanterat de som utför eran service oxo, därtill skall sociala avgifter betalas, skatt och moms. Det som blir kvar skall täcka omkostnaderna för lokaler och dess driftkostnader + de verktyg som krävs att utföra service, och specialverktygen som krävs för diverse reparationer. För att inte tala om den datautrustning som krävs idag för nyare maskiner.
Och sist men inte minst så skall det bli ett litet netto oxo för kommande investeringar + att de anställda gärna vill ha en jullunch!
Timpenningen är i allra högsta normal!
Men serva på själv ni..........
Gör servicen själv oxå ()p ()p
600kr är säkert normalt men 5tim vad har dom gjort..
Man hinner en jä-la massa på den tiden..
mer än en service tycker jag,,med råge..
Har vi ingen här på forumet som servar maskiner som kan svara
på detta eller någon som tagit tiden själv vid service
// Nesse
-
Tjena!
Jag tänker inte gå in på tider mm för det skiljer rejält på hur lång tid det tar, beroende på maskin, ventilkoll mm mm. och jag har aldrig servat en Polaris.
När det gäller service, så är det ju inte bara oljefilter och oljebyte som kollas.
Det är bra många punkter som skall kollas, bultar, diffar, bromsvätska, kylvätska, ventiler ibland, bränslefilter, luftfilter etc etc, listan är lång.
På en Arctic Cat 700EFI så är det tex shims och behöver man kolla ventiler på en sådan, och än värre justera en sådan, så tar det TID.
Att bara riva all plast tar ju bra mycket tid, sen ska det monteras också.
Många glömmer allt "runt-omkring" som krävs vid en seriös service.
Det är ju faktiskt krav på att den skall servas på alla punkter för att bibehålla garantier.
Vissa gör det billigt, andra lite dyrare, avgör sedan själv vem som är mest seriös.
Därmed inte sagt att man ska gå med på hutlösa priser!
/Benny
-
Vad man kan lära sig av det här är att få en prisuppgift innan man bokar.
Min yamahahandlare har fasta priser på olika servicar. Då kvittar det om det är en nybörjare eller en erfaren mek.
Beräknad arbetstid på 1:a service (ventilkoll m.m) på min förra fyrhjuling var 3 timmar.
-
Håller med dej Benny (Trech)!
Man kan ju alltid be om ett fast pris innan arbetet påbörjas... Eller be verkstan ringa om det kostar över en viss bestämd summa. Så brukar iallafall vi göra.
Att bara lämna maskinen och säga "-Fixa bla bla bla.. och du kan väl koppla in den mojen och ändra ditten..."
Det blir alltid dyrt då!
-
Kan nog säga att det tar tid, vet dock inte hur lång tid det tar att koppla 3 dje lampan. Nått som jag märkt är att en del lämnar maskinen hur skitig som helst till service. Kan förstå att det är inte kul att skruva när man måste gräva fram skruvarna med borste först, dock vet jag inte hur din maskin såg ut, han kanske tog ut tvätt avgift, 600 kr timmen för tvätt är bra betalt, där av priset. ()p
-
Kan nog säga att det tar tid, vet dock inte hur lång tid det tar att koppla 3 dje lampan. Nått som jag märkt är att en del lämnar maskinen hur skitig som helst till service. Kan förstå att det är inte kul att skruva när man måste gräva fram skruvarna med borste först, dock vet jag inte hur din maskin såg ut, han kanske tog ut tvätt avgift, 600 kr timmen för tvätt är bra betalt, där av priset. ()p
Den var helt ren, är så jäkla pedant av mig så jag kan inte ställa in den skitig :) sköter den mycket väl!
Självklart skulle jag frågat om vad det kostar INNAN jag lämnade den. Med min Sportsman 500EFI som kostade 1800 kr att serva första gången på samma ställe (dock utan omkopplingen av lampan), så hade jag räknat med runt 3000 kr för den dyrare Sportsman 800EFI. Men över 4300 kr tycker jag fortfarande är hutlöst.
Ringde ÅF och ville prata med meken (som är mycket erfaren), men han hänvisade till "kontoret". Konstigt, det var ju han som servat?
Det jag fick veta var "du vet, det är måga specialverktyg som ska plockas fram, och sånt tar tid" vidare "det är dyrare att servar en 800 mot andra maskiner", och det köper jag ju fullt ut. Han sa åxå "om du lämnar en motorsåg till oss så tar vi ju inte 600 kr/h, det är olika timpriser för ATV och motorsågar".
Bra förklaringar? Sällan.
Visst är det många kåpor som ska bort på maskinen, och säkert många punkter som ska kollas. Men att hålla på med det i 5 timmar? Dessutom utan att stämpla i serviceboken, men kvitto fick jag ju i alla fall :o
Jag förstår att rörelsen ska gå runt, men till vilket pris? Förlora kunder?
Men credit ska de ha för snabb service, stod inne bara två dagar.
-
Varför i hel--te skall det vara olika timpeng :dntknow: :dntknow:
Mekargubben kostar väl inte mer för företaget
om han tar en såg eller en atv :dntknow: :dntknow:
Det var den sämsta förklaringen jag hör på riktigt länge..
Hade varit roligt och fått en specad räkning på timmarna..
Han måste väl åtminstonde veta ungefär hur lång tid saker o ting tar..
Nesse
-
Låter som ÅF lever efter talesättet: Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.... (eller är det tvärtom?) :hmmm:
Man kan alltså säga att det bästa stället just nu att serva motorsågen på är hos din fd. ÅF för ATV, billigaste iaf.
Tycker iofs att tim priset var lite saftigt, om man jämför med verkstadsindustrin, men skit samma.
Borde det inte finnas ett schablonpris hos alla ÅF? :hmmm:
Ring och begär offert på samma arbete hos nån annan.... visa offerten för ÅF och tala om att du inte är nöjd... :knupple: :tickedoff
-
Du är en som har full koll på dina saker iallafall. ()p
-
jo tack de vet å fan att de är ej blligt me servis på dem ja har fått 2000 kr nästaden sista nu 1500 för de 2700 så de är ej blilliga atv då
-
Lämnade in min nyligen på service, ventiljustering + olja/filter.
1100:-, plus momsen då.
Ditt pris är ju rena skämtet skulle jag vilja påstå.
-
Jag betalade 1800 kr för min service.
-
Jag betalade också 1800 kr för min service, gissningsvis 1-2 timmars jobb. (var inte där hela tiden)
-
Betalade 2147:- inkl. moms, olja och tändstift.
-
betalade 1751 kr för 100 mila service på min sportsman800 på lapab hallstahammar då ingick alla oljorna filter mm byt återförsäljare
:o :o :o betalade 1566kr för 50 mila service 0711
-
Jag tar för en vanlig servic (byta olja filter smörja dra bultar kolla kylarväska kolla spindelleder mm)
695:-+ mtrl jag räknar mellan 1-1,5 timmars jobb. Läs gungor och karuseller.
för stora servicen tar jag 1995:-+mtrl i den ingår.
Samma som ovan men ventilspelskontroll tillkommer.Där räknar jag med mellan 3-4,5tim jobb .
Fördelen med fasta priser är ju självfallet för den kund som det tar 4,5tim att göra servicen.
Sen resonerar jag som så. Vad är egentligen rätt.
Hur ska ett rep el service debitras egentligen
Är det efter om det tar för gemene man att göra en sak ex 4 tim ska jag ta 3 då .
El är det om jag som mek är riktigt duktig och gör samma jobb på 1,5 tim.
vad tycker ni alla är rätt.
en sak som är säker är att om man går eftr det senare exemplet så finns inte hälften av alla verkstäder
kvar eftr 1 år.
Jag anser att ni anlitar mig som yrkesman
(självklart så lär jag mig genvägar på resans gång.men det är väl ändå där jag ska få chansen att tjäna pengar till min lön.)
Huvudsaken är väl att ni får ett bra utfört jobb .det är väl värre om problemet inte blir avhjälpt.
Ett räkne exmpel:
Mek lön 240000+32,42% i soc avgifter=317808:-/år+25% moms=397260:-är det varje mek ska dra in per år
för att betala sin egen lön.
dela 397000 med 600:- tim alltså måstae man kunna fakturera 662,1 tim per år /11 månader för alla har ju smester 5v=60,19 tim/21 arbets dagar=2,9tim per dag skall jag fakturera för att täcka min egen lön.
jag själv måste fakturera ca 4tim/dag för att gå break even.
Under högsäsong har jag kommit upp vissa dagar i 5tim men då har jag lågsäsong då jag inte fakturerar nåt också.
Då är ingen lokalhyra inräknad . lnga verktyg servicekurser mm heller.
Jag menar självfallet att det före kommer skojare i denna branch också .
Vi handlare skulle kanske börja göra som konsulterna gör. Sin lön/budgeterade arbetstimmar = timdebitering
skulle man få nån verkstad att gå ihop då skulle timdebiteringen vara minst 1000:-/tim
eller som bilverkstäder ta bet för allt som kommer in i verkstaden ex byte säkring .
felsök 1000:- arbete 0,3 tim 300:- säkring 25:-.Hur många skulle vara nöjda då.
vi som är i branche vett att det inte går att ta betalt för allt .vi kan inte fakturera leverantören alla jobb.
så det blir goodvill till kunden.
Det som gör denna branch så sårbar med många konkurser är att vi inte tar tillräckligt betalt i verkstäderna.
Man har inga marginaler kvar om det blir en nedgång i försäljningen.
MVH/Robban
-
varför servar ni inte själva,, Köp en plastfickebok och så spar ni kvitton på varje service ni gör och dokumenterar noga, olja, filter bromsklossar etc. när någon köper maskin av mig så kan jag visa allt jag gjort. Personligen så tror jag man gör ett minst lika bra jobb själv. Man har ju hört en del spökhistorier om auktoriserade verkstäder som ställt ventilspelet tvärtom ex.
-
varför servar ni inte själva,, Köp en plastfickebok och så spar ni kvitton på varje service ni gör och dokumenterar noga, olja, filter bromsklossar etc. när någon köper maskin av mig så kan jag visa allt jag gjort. Personligen så tror jag man gör ett minst lika bra jobb själv. Man har ju hört en del spökhistorier om auktoriserade verkstäder som ställt ventilspelet tvärtom ex.
Garantin gäller inte då, i alla fall inte
på min maskin. Därefter så servar jag givetvis själv.
-
varför servar ni inte själva,, Köp en plastfickebok och så spar ni kvitton på varje service ni gör och dokumenterar noga, olja, filter bromsklossar etc. när någon köper maskin av mig så kan jag visa allt jag gjort. Personligen så tror jag man gör ett minst lika bra jobb själv. Man har ju hört en del spökhistorier om auktoriserade verkstäder som ställt ventilspelet tvärtom ex.
Garantin gäller inte då, i alla fall inte
på min maskin. Därefter så servar jag givetvis själv.
samma här
-
ja just, tänkte inte på det, den risken tar man kanske bara om man har en Honda, men då är det ju ingen risk..
-
Ett väl fungerande och "framtids säkert" företag måste ta betalt. Det är inte billigt att ha personal försäkringar diagnos utr ink uppdateringar.
Det har alltid funnits några mekar som åker stora feta bilar, båtar, hus bilar, värsta fyrhjulingen mm, som överlever i något år.
Dom gör oftast stor service till kampanjpris i 3 års tid för 500Kr och ej heller en ända del på lager så att du som kund snabbt kan köpa något över disk ALLT MÅSTE BESTÄLLAS! suger va? För att sedan gå i konkurs. Förmodligen har dom inte rätt literatur till specifik fyrhjuling osv. En bra verkstad som tar betalt som han måste för att överleva finns garanterat kvar för dig även imorgon.
Och förmodligen ingår även lite telefon support på en lördags förmiddag innan du skall ut och köra med vännerna om någonting jävlas. Det kan säkert uppskattas då om servicen va någon hundring dyrare än grannen i garaget?
-
-23000 då måste jag fråga vad du gav för din??
-
när jag köpte min kostade dom terrängreggade 85900:-
-
har lagt ut 500 på första servicen sen har ja bytt olja själv eftersom den 2a servicen e vid 100mil eller 100h
-
Hej alla!
Har precis hämtat min Polaris Sportsman 800 från min ÅF i Frövi. Den har gått 50 timmar och det var dags för 1:a servicen. En tändkabel byttes, samt en omkoppling av helljuset gjordes (så att alla tre lamporna lyser vid helljus). Utöver detta byttes alla oljor och filter som sig bör.
Nu till saken:
Materialkostnad: 1186 kronor
Arbetskostnad: 3150 kronor!
TOTALT 4336 kr :o
Enligt min ÅF tar de 600 kr/timme, alltså har de gjort lite mer än 5 timmar på maskinen.
Har haft en Sportman 500 EFI och den kostade cirka 1800 kr att serva första gången på samma ställe.
Vad är era erfarenheter? Är inte detta ett hutlöst pris, eller ska det kosta så här mycket?
Till och med min bil är billigare att lämna till en VW-verkstad!
Tacksam för era synpunkter.
Mvh
Anders
Jag lämnade nyligen in min sportsman 800EFI på som ÅF kallade den "stora servicen" vid 100h. Förutom denna kopplade de om lamporna så att alla tre lyser med helljuset. Dessutom smågrejer som att byta en baklampa, nya hållare mellan bakskärm och packlåda. Min maskin var inte nytvättad när jag lämnade in den, men den var det när jag hämtade den....
Om jag inte missminner mig så kostade detta 3300:- totalt med arbete och material.
-
Vart var det?
-
lämnade in min för första service och jag betalade 1500kr :)
De va rätt rimligt.
-
Garantin gäller inte då, i alla fall inte
på min maskin.
Fel. Det finns ett "Gruppundantag", EU-förordningen 1400/2002/EG, som ger oss möjlighet att serva där vi själva vill så länge servicen "håller måttet" (enl. tillv. plan).
.
-
Törs man chansa då på att "det håller måttet"
Får den lilla garage firman alla servicemeddelanden osv?
eller ni själva.
-
Nog borde väl jag som kund när jag köpt en maskin för över 100k få servicemeddelanden, det funkar ju så i bilvärlden! Om jag nu har ett företag som sysslar med service av olika fordon men inte just dessa fyrhjulingar så anser jag mig ha tillräcklig kunskap för att göra en simpel service... För i ärlighetens namn är det ju inga svåra grejer, bara att läsa innantill i servicemanualen.
Att man sen ska kunna ta skäligt betalt för ett jobb tycker jag som egenföretagare är en självklarhet, men inte för mer tid än vad jobbet tar.
Om jag tex. skulle bygga en bensinmack åt dig så gjorde jag det antagligen dubbelt så fort som du själv hade kunnat bygga den på grund av min erfarenhet på området, inte kan jag väl ta betalt efter hur lång tid det det skulle ta för dig att göra jobbet då?
//En som servar själv//
-
Inte går väl alla service meddelanden ut till kunderna nu får du väl skärpa dig.
De enda som går ut till kunderna är ju när det kanske är fel på en komponent.
Och framförallt om det är ngt trafikfarligt.
-
Jag menar ju naturligtvis det som är viktigt att åtgärda, ändras spelreglerna måste ju båda parter ha information eller hur? Där har du ett stort ansvar som säljare att få ut den sortens information!
-
Garantin gäller inte då, i alla fall inte
på min maskin.
Fel. Det finns ett "Gruppundantag", EU-förordningen 1400/2002/EG, som ger oss möjlighet att serva där vi själva vill så länge servicen "håller måttet" (enl. tillv. plan).
.
Ja, men vi pratade om att serva själv.
Då lär garantin knappast gälla.
-
hej servicar är inte billiga, tänk på att även vid en 1service kan man åka på att byta alla oljor i diffar mm ställa ventiller byta luftfilter, med tanke på att många kör i lera vattendrag mm så kan oljan var helt svart efter så lite körning,
det är en heldel kåpor ,tank mm som måste demonteras för att kolla ventilspelen,
så om ni får en komplett service för 1400kr så har han inte gjort mycket mer en bytt olja och filter i motorn, men vist är man bara intresserad av att få en stämpel i boken så duger det, :hmmm:
så det är inte lät att ha fasta priser på en service ,
-
Ja, men vi pratade om att serva själv.
Då lär garantin knappast gälla.
Jodå, men ansvaret är ditt att det blir riktigt gjort. Bevisbördan ligger dock hos tillverkaren om något skulle gå fel p g a din hemservice.
Enligt samma gruppundantag finns rätt att ta del av all teknisk information som behövs för att, som ovan, det ska bli riktigt gjort. Givetvis är det lite krångligt, och det skulle inte förvåna mig om du skulle få "strida" lite om något skiter sig. Har du gjort rätt kommer du i och för sig gå segrande ur striden... Skulle någon trilskas är det bara att anmäla till FIGIEFA (http://www.figiefa.org/ (http://www.figiefa.org/)).
Lycka till med servicen!
.
-
Ja, men vi pratade om att serva själv.
Då lär garantin knappast gälla.
Jodå, men ansvaret är ditt att det blir riktigt gjort. Bevisbördan ligger dock hos tillverkaren om något skulle gå fel p g a din hemservice.
Enligt samma gruppundantag finns rätt att ta del av all teknisk information som behövs för att, som ovan, det ska bli riktigt gjort. Givetvis är det lite krångligt, och det skulle inte förvåna mig om du skulle få "strida" lite om något skiter sig. Har du gjort rätt kommer du i och för sig gå segrande ur striden... Skulle någon trilskas är det bara att anmäla till FIGIEFA (http://www.figiefa.org/ (http://www.figiefa.org/)).
Lycka till med servicen!
.
Mm, samma sak som att den inte gäller då..
-
Ja om du inte kan byta oljor och smörja på ett betryggande sätt, fast då ska man kanske inte ens försöka själv ;)
-
Mm, samma sak som att den inte gäller då..
Precis, fast tvärt om. Det är tillverkaren som ska bevisa din skuld, det är inte du som ska bevisa din oskuld. Om du t ex bytt olja enligt specifikation och gjort all annan schemalagd service och motorn skär ihop så är det tillverkaren/ÅF som ska bevisa att du inte gjort det på rätt sätt - det blir svårt för dem t o m om du inte gjort allt riktigt och bara ljuger...
Men visst, dina farhågor är på sätt och vis befogade. Har ännu inte hört om något fall som innefattat hemservice kontra garantiåttagande.
.
-
Lycka till
-
Det är ju Hasses, dom är ju inte billiga nånstanns.. dom tog 1900;- för att byta grejer på min kompis moppe som hade tagit knappt en timme å göra själv å kostat, 3-400;-. Av egna erfarenheters så är både Hasses dyra som fan å långsamma som fan.
-
Första servicen på min A.C 650 kostade 1800pistoler, iofs med ALLA oljor bytta men ändå ..... :hmmm:
-
Samma erfarenhet av dom i frövi, känns som det är dags för bojkott. Ska visst finnas en verkstad för polaris i Hallstahammar,ska höra mig för dit nästa gång jag behöver något till 4krafsarn
-
Oj gammal tråd det här.Angående polaris 800 skulle första service göras vid 20 timmar,(motorolja och filter).Sedan vid 120 timmar vilket är en omfattande service då alla oljor byts,ventilspelskontroll och väldigt mycket mer,Jag är visserligen säker på att det fuskas väldigt mycket med punkterna som är svåra att kolla,tex ventspelskontrollen.Själv blev jag debiterad 2900:- inkl,moms.skulle detta enbart gälla arbetstid gör det 580:- kr tim inkl,moms.Men därtill kommer ju kostnad för alla oljor och filter vilket ju sänker timmkostnaden på denna service. :djump: :djump:
-
Timdebiteringen var ju normal, och att klaga på tidsåtgången är inte heller befogat för det kanske tar den tiden då det ju skulle göras extrajobb utöver servicen. Och alla jobbar inte som robotar heller vilket man inte kan kräva. Det man däremot kan kräva är en uppskattning om kostnaden före man lämnar in maskinen. Då kan man som konsument göra ett aktivt val att antingen lämna in den, ringa till andra ställen eller göra det själv. Så funkar det med allting. Jag har aldrig behövt leja bort nånting, jag ser till att vara självständig och lära mig det jag inte kan så att jag klarar mig utan hjälp. Då sparar man som mest!
-
Timdebiteringen var ju normal, och att klaga på tidsåtgången är inte heller befogat för det kanske tar den tiden då det ju skulle göras extrajobb utöver servicen. Och alla jobbar inte som robotar heller vilket man inte kan kräva. Det man däremot kan kräva är en uppskattning om kostnaden före man lämnar in maskinen. Då kan man som konsument göra ett aktivt val att antingen lämna in den, ringa till andra ställen eller göra det själv. Så funkar det med allting. Jag har aldrig behövt leja bort nånting, jag ser till att vara självständig och lära mig det jag inte kan så att jag klarar mig utan hjälp. Då sparar man som mest!
Göra själv är ju inte så svårt men då gäller inte garantin. Eller?
-
Timdebiteringen var ju normal, och att klaga på tidsåtgången är inte heller befogat för det kanske tar den tiden då det ju skulle göras extrajobb utöver servicen. Och alla jobbar inte som robotar heller vilket man inte kan kräva. Det man däremot kan kräva är en uppskattning om kostnaden före man lämnar in maskinen. Då kan man som konsument göra ett aktivt val att antingen lämna in den, ringa till andra ställen eller göra det själv. Så funkar det med allting. Jag har aldrig behövt leja bort nånting, jag ser till att vara självständig och lära mig det jag inte kan så att jag klarar mig utan hjälp. Då sparar man som mest!
Göra själv är ju inte så svårt men då gäller inte garantin. Eller?
beror ju på hur man kommit överens med sin ÅF...
-
Fast pris ska man kräva.
Hur vet man hur lång tid det tagit? Man är ju inte på plats.
Har hört folk som motiverar den höga kostnaden med att det tar så lång tid att göra servicen ordentligt.
Varför ska service ställen vara opåverkade av tidspress.
Serviceboken kan jämnföras med en ritning, man tar som kund in pris på "produkten".
Man får in ett pris på t.ex 3000kr hos en verkstad, och 1800 hos en annan.
Givetvis köper man hos den billigaste, man har ju en ritning i form av en servicebok där det framgår vad som ska göras.
Det är alltså upp till verkstaden med det lägsta priset att göra jobbet så smart som möjligt,snabbt som möjligt och köpa in mtrl som specifierat på " ritningen" till ett lågt pris.
Man kan inte komma och säga att det tog lite längre tid, så vi vill ha mer betalt.
Kunden ska väl inte behöva betala för att personalen i verkstan jobbar fel och långsamt.
På samma sätt kan man inte som den verkstad som inte fick jobbet säga att det tar så lång tid att göra det rätt.... Utan istället fråga sig varför är jag dyrare? Vad kan jag göra annorlunda.
Vill man tjäna pengar så får man köpa in delarna till bättre pris, göra servicen snabbare eller smartare, det är så vi inom industrin får göra för att tjäna penar, alla borde ha 5S på företaget, dvs. I verkstan ska verktygen som du använder dagligen hänga på en verktygstavla lätt åtkomliga, verktyg som används sällan läggs i förråd och tas fram vid behov.
Kunden ska väl inte behöva betala för att serviceteknikern ska hitta rätt verktyg.
-
allt måste inte effektiviseras och stressas upp.. folk mår dåligt av stress, men sånt fattar sällan chefer som gärna inför system som tidsstämpling och 5s och skit..
billigast är inte alltid bäst, den billigaste verkstan kanske inte är lika noggran eller så kanske dom inte har lika kunnig personal, tid är inte allt!
-
allt måste inte effektiviseras och stressas upp.. folk mår dåligt av stress, men sånt fattar sällan chefer som gärna inför system som tidsstämpling och 5s och skit..
billigast är inte alltid bäst, den billigaste verkstan kanske inte är lika noggran eller så kanske dom inte har lika kunnig personal, tid är inte allt!
lycka till att driva företag med den inställningen.
tror inte du vet vad 5S är.... det är nämligen inte cheferna som inför det utan de anställda, de tar själva fram en mall för hur t.ex arbetsplatsen ska se ut.
tid ÄR pengar, hade du egetföretag så skulle det nog låta lite annorlunda, jag anser att man ska få betalt efter prestation och inte efter om man är på plats eller inte, presterar man inte så är man en kostnad.
Det är i allas intresse att alla på arbetsplatsen drar sitt strå till stacken, då flyter allt på utan problem.
Du får tidsstämpling att låta som nåt dumt! helt obegripligt....
Hur ska man annars kunna göra en beläggningsplan för att se till att man inte blir överbelagd med jobb,man kan ju inte lova en massa lev.tider utan att VETA om man hinner eller inte... vilket ÖKAR stressen för alla.
-
allt måste inte effektiviseras och stressas upp.. folk mår dåligt av stress, men sånt fattar sällan chefer som gärna inför system som tidsstämpling och 5s och skit..
billigast är inte alltid bäst, den billigaste verkstan kanske inte är lika noggran eller så kanske dom inte har lika kunnig personal, tid är inte allt!
lycka till att driva företag med den inställningen.
tror inte du vet vad 5S är.... det är nämligen inte cheferna som inför det utan de anställda, de tar själva fram en mall för hur t.ex arbetsplatsen ska se ut.
tid ÄR pengar, hade du egetföretag så skulle det nog låta lite annorlunda, jag anser att man ska få betalt efter prestation och inte efter om man är på plats eller inte, presterar man inte så är man en kostnad.
Det är i allas intresse att alla på arbetsplatsen drar sitt strå till stacken, då flyter allt på utan problem.
Du får tidsstämpling att låta som nåt dumt! helt obegripligt....
Hur ska man annars kunna göra en beläggningsplan för att se till att man inte blir överbelagd med jobb,man kan ju inte lova en massa lev.tider utan att VETA om man hinner eller inte... vilket ÖKAR stressen för alla.
fan dig skulle jag inte vilja jobba med..
jag vill ta det lungt och inte känna stress, och jag vill inte driva eget!
-
allt måste inte effektiviseras och stressas upp.. folk mår dåligt av stress, men sånt fattar sällan chefer som gärna inför system som tidsstämpling och 5s och skit..
billigast är inte alltid bäst, den billigaste verkstan kanske inte är lika noggran eller så kanske dom inte har lika kunnig personal, tid är inte allt!
lycka till att driva företag med den inställningen.
tror inte du vet vad 5S är.... det är nämligen inte cheferna som inför det utan de anställda, de tar själva fram en mall för hur t.ex arbetsplatsen ska se ut.
tid ÄR pengar, hade du egetföretag så skulle det nog låta lite annorlunda, jag anser att man ska få betalt efter prestation och inte efter om man är på plats eller inte, presterar man inte så är man en kostnad.
Det är i allas intresse att alla på arbetsplatsen drar sitt strå till stacken, då flyter allt på utan problem.
Du får tidsstämpling att låta som nåt dumt! helt obegripligt....
Hur ska man annars kunna göra en beläggningsplan för att se till att man inte blir överbelagd med jobb,man kan ju inte lova en massa lev.tider utan att VETA om man hinner eller inte... vilket ÖKAR stressen för alla.
fan dig skulle jag inte vilja jobba med..
jag vill ta det lungt och inte känna stress, och jag vill inte driva eget!
Ingen risk heller, jag vill jobba med drivet folk som inte ser jobbet som en dagverksamhet, utan mer ett lag som alla måste prestera i...
-
Jag har alltid fått fast pris när jag lämnat in min hjuling för service, är det sen nåt som behövts åtgärdas utöver har de alltid hört av sig. ()p
Jag är för ett fast pris då det lätt händer att det kommer nåt annat i vägen för en mekaniker under servicens gång. En kvart här och tjugo minuter där för nåt sånt som 'jag ska bara' blir också pengar för mig som kund.
Min svåger lämnade in sin hjuling för byte av stötdämpare (garanti jobb som tur var) och eftersom han bor långt från ÅF så väntade han under tiden för att slippa åka fram och tillbaka. Nästan 3 timmar tog det för dom att byta en dämpare! :nono:. Han var inne och tjatade på dom flera ggr och undrade VAD det var som tog så lång tid? Något bra svar fick han inte heller. Nu vet jag ju iofs inte om han hade fått betala för hela tidsåtgången om det inte vart ett garantijobb? Men det jag menar är att, har man otur kan man få betala för tid som de inte ägnar åt min hjuling.
-
Jag var och servade en maskin igår, och väntade på plats, fast pris 1700 kr + material.
Tog 2 timmar, drygt (att byta olja), och killen som gjorde jobbet hade säkert 6-7 mellanstick med annat under tiden.
Det fasta priset är dock, tror jag, satt så högt att de har tid att sticka mellan med annat utan att ens det gör att de skulle förlora på jobbet.
1700 kr för 2 timmars jobb är rätt bra betalt, och filtren och oljorna gick på grygt 1200 kr, så de gjorde sig nog en hacka där också.
3000 kr för en 100-milaservice på en ny maskin bara måste vara en guldgruva.
-
Jag var och servade en maskin igår, och väntade på plats, fast pris 1700 kr + material.
Tog 2 timmar, drygt (att byta olja), och killen som gjorde jobbet hade säkert 6-7 mellanstick med annat under tiden.
Det fasta priset är dock, tror jag, satt så högt att de har tid att sticka mellan med annat utan att ens det gör att de skulle förlora på jobbet.
1700 kr för 2 timmars jobb är rätt bra betalt, och filtren och oljorna gick på grygt 1200 kr, så de gjorde sig nog en hacka där också.
3000 kr för en 100-milaservice på en ny maskin bara måste vara en guldgruva.
bytte han i diffarna också? eller bara motoroljan?!!!!! hur kan det i såfall ta 2h, när man gör det hemma med vanliga garage grejer, på under timmen? och då hinner man tvätta luftfiltret också... iofs, medans oljan rinner ur, men så hoppas man ändå att service killen gör också..
-
jag har jobbat som bilmekaniker några år och jag har sett mycket skit alltså, man får betala ett högt pris om man vill behålla sin garanti på sina saker.
3 lax för att byta olja...det låter mycket.
Det här vet alla som har en verkstad och det e klart man sätter det priset man vill ha då, dummare än så är man inte.
Sen att kunderna vill betala det tycker jag e konstigt, tycker folk skulle gå i taket med dessa priser, det e dyrare att serva och hålla efter en fyris imot en bil och det tycker jag e konstigt tack vare att matrialåtgången e så mycket minder.
-
Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder :nono:
Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.
Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.
Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.
Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... :help:
Ligger inte på plus hos regeringen nu... :-\
-
Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder :nono:
Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.
Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.
Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.
Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... :help:
Ligger inte på plus hos regeringen nu... :-\
det sitter VÄLDIGT mycket kåpor på en sån också, som måste bort... då kan jag tro att det blir lite dyrare och tar mer tid...men en fyrhjuling är ju relativt öppen och lätt servad.
-
...en Can Am Spyder ...fortkörningsbot... 5800 :help:
...inte på plus hos regeringen nu... :-\
Var det inte du som hellre ville ha en trehjuling istället för en tvåhjuling just för att de var "lugnare och tryggare" eller hur det nu formulerades...?
Verkar som om det går rätt fort de där med! :whip:
-
Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder :nono:
Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.
Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.
Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.
Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... :help:
Ligger inte på plus hos regeringen nu... :-\
det sitter VÄLDIGT mycket kåpor på en sån också, som måste bort... då kan jag tro att det blir lite dyrare och tar mer tid...men en fyrhjuling är ju relativt öppen och lätt servad.
Relativt öppen ja men det gör inte att det är lätt att serva alla fyrhjulingar.
Ofta måste tanken upp för att man ska komma åt ventiler.
För att få upp tanken måste frontrack bort, sedan plasthuven under, sedan tanken.
Sen ska man utföra alla punkter på schemat, dvs även drivrem, vilket i alla fall innebär att en kåpa ska bort, i vissa fall måste fotsteg bort.
Inte att glömma: Ibland har ni monterat ett tillbehör som sitter ivägen, detta måste ju bort, hasplåtar tex som kan vara knöliga med bultar som sitter fast, ska man inte få ta betalt av det?
Eller en maskin som kommer in och ser ut som den varit med om ett mudrace en kvart innan, det är inte OK och kommer debiteras.
I priset som sätts skall det ingå lön (med sociala avgifter och skit,vilket är en stor bit som dom flesta glömmer bort eller inte vet om), material, lokalhyra/fasta kostnader, verktygsslitage etc.
Det är ganska lätt att räkna ut att det kostar att ha en verkstad.
Vissa kostar mer än andra (beroende på om man gör allt i eget garage eller i riktig lokal) och därför kan priset skilja.
Det skall givetvis vara fast pris, ink material.
Vissa säger ett pris, t o m EX moms, till kunden, som sedan blev ink plus moms och ink plus material när det skall betalas, det är fuuult.
:)
/Benny
-
Det var can-am jag syftade på, den plasten är riktigt lätt att ta av.
Allla företag har ju samma utgifter för anställda, skillnaden i pris borde vara lägre.
Fast pris är bra!
Givetvis ska man ta ut extra för tvätt om det behövs för att utföra servicen.
Man kan ju som kund ta av hasplåtarna innan man lämnar in maskinen, det brukar funka bra.
-
Nu gällde detta inte en fyrhjuling, utan en Can Am Spyder :nono:
Tyckte han bar på både motorolja, filerolja, en olja till, och 2-3 filter.
Kollade inte exakt vad han gjorde, men nog verkade det vara en del skruvning för att få det gjort.
Han kollade även lite på gasen som kärvar lite.
Åkte för övrigt på fortkörningsbot på väg till servicen, så igår gick det 5800 kr från familjens budget till mina leksaker... :help:
Ligger inte på plus hos regeringen nu... :-\
det sitter VÄLDIGT mycket kåpor på en sån också, som måste bort... då kan jag tro att det blir lite dyrare och tar mer tid...men en fyrhjuling är ju relativt öppen och lätt servad.
Relativt öppen ja men det gör inte att det är lätt att serva alla fyrhjulingar.
Ofta måste tanken upp för att man ska komma åt ventiler.
För att få upp tanken måste frontrack bort, sedan plasthuven under, sedan tanken.
Sen ska man utföra alla punkter på schemat, dvs även drivrem, vilket i alla fall innebär att en kåpa ska bort, i vissa fall måste fotsteg bort.
Inte att glömma: Ibland har ni monterat ett tillbehör som sitter ivägen, detta måste ju bort, hasplåtar tex som kan vara knöliga med bultar som sitter fast, ska man inte få ta betalt av det?
Eller en maskin som kommer in och ser ut som den varit med om ett mudrace en kvart innan, det är inte OK och kommer debiteras.
I priset som sätts skall det ingå lön (med sociala avgifter och skit,vilket är en stor bit som dom flesta glömmer bort eller inte vet om), material, lokalhyra/fasta kostnader, verktygsslitage etc.
Det är ganska lätt att räkna ut att det kostar att ha en verkstad.
Vissa kostar mer än andra (beroende på om man gör allt i eget garage eller i riktig lokal) och därför kan priset skilja.
Det skall givetvis vara fast pris, ink material.
Vissa säger ett pris, t o m EX moms, till kunden, som sedan blev ink plus moms och ink plus material när det skall betalas, det är fuuult.Ja det är både fult och väldigt dumt,som privatperson är det bara att hänvisa till det första priset och låta handlaren stå för momsen själv ()p
:)
/Benny
-
...en Can Am Spyder ...fortkörningsbot... 5800 :help:
...inte på plus hos regeringen nu... :-\
Var det inte du som hellre ville ha en trehjuling istället för en tvåhjuling just för att de var "lugnare och tryggare" eller hur det nu formulerades...?
Verkar som om det går rätt fort de där med! :whip:
Får väl skylla på att jag var stressad efter en massa modereringar i ATVForum...
Skämt å sido var jag försenad, och kan väl så här i efterhand erkänna att det var tur att jag bromsade in lite innan jag kom till stället där jag VET att de brukar stå...
Det obehagliga är att det verkar finns godtyckliga regler för att ta av en person körkortet även om man inte kört mer än 30 km/h för fort, men gjort det upprepade gånger.
Finns inga skrivna regler, utan det är upp till den enskilde bedömaren att avgöra om man skall bli av med körkortet eller ej.
Min slutsats är att man skall vara snäll, trevlig och ångerfull om man åker fast ofta, då kommer man inte att bli granskad så hårt...
-
Det var can-am jag syftade på, den plasten är riktigt lätt att ta av.
Allla företag har ju samma utgifter för anställda, skillnaden i pris borde vara lägre.
Fast pris är bra!
Givetvis ska man ta ut extra för tvätt om det behövs för att utföra servicen.
Man kan ju som kund ta av hasplåtarna innan man lämnar in maskinen, det brukar funka bra.
Ändå är just Can Am det märke som dragit igång diskusionen :) (om jag inte minns fel)
Jo visst är det Likn utgifter på lön men en stor skillnad är ju lokal och fasta kostnader, där skiljer det massor om man står i eget garage eller Likn. Jämfört en hyrd lokal som nog dom flesta visserligen har.
Dom flesta verkar ju ligga på detta hutlösa pris iaf. :)
-
Jag tycker bara att det är konstigt att en service på bilen är billigare än på fyrhjulingen....
-
I mitt fall fick jag köpa Spydern 10 000 kr under listpriset, så jag kan väl förstå om de är dyra på servicen...
De skall ju tjäna pengar på något.
När garantin är slut så servar jag naturligvis inte för den typen av pengar, utan antingen gör jag det själv, eller köper tjänsten av någon med rimligare priser.
Som det ser ut kommer jag att ha god användning av garantierna, så att riskera att bli av med dessa för att spara x antal hundra kronor/sevice vore extremt dumt.
Redan nu har de beställt en ny bakre dämpare (läcker olja), gasreglaget kärvar, vilket de försökt fixa (utan resultat), slutar antagligen med ett nytt gasreglage/nya vajrar, nitarna som håller värmesköldarna på avgassystemet sitter inte ordentligt, detta gör att sköldarna vibrerar, de har beställt nya nitar, men frågar ni mig tror jag att det hinner bli hål i plåten innan de har bytt nitar, vilket troligen resulterar i att de får byta hela avgassystemet efter grenröret...
Visst, det ÄR dyrt med service, och visst, det är troligen servicarna som ger vinst till företagen, inte primärt försäljningen, men som sagt, på något skall dom tjäna pengar.
Vill man inte ha en lokal handlare som står för garantier och reparationer kan man alltid importera eller köpa på billigaste ställe via nätet, och själv sköta service och reparationer.
-
I mitt fall fick jag köpa Spydern 10 000 kr under listpriset, så jag kan väl förstå om de är dyra på servicen...
Som det ser ut kommer jag att ha god användning av garantierna, så att riskera att bli av med dessa för att spara x antal hundra kronor/sevice vore extremt dumt.
Redan nu har de beställt en ny bakre dämpare (läcker olja), gasreglaget kärvar, vilket de försökt fixa (utan resultat), slutar antagligen med ett nytt gasreglage/nya vajrar, nitarna som håller värmesköldarna på avgassystemet sitter inte ordentligt, detta gör att sköldarna vibrerar, de har beställt nya nitar, men frågar ni mig tror jag att det hinner bli hål i plåten innan de har bytt nitar, vilket troligen resulterar i att de får byta hela avgassystemet efter grenröret...
Lite nyfiken är jag...
Har du köpt en flong ny Spyder?
Vi har en Rs-s -10 och har inte haft ett enda fel än så länge.
Den har nyss passerat 200 mil och varit in på en service,den gick på 2995:- :-\
Fast pris inkl filter och oljor.
Servon ska in och bytas på begäran av BRP. ()p
-
Så skulle man ha det, att kunderna betalade ett högt pris för att ha kvar mig nära, istället för att ha pressen på mig som företagare att leta sätt att göra jobbet snabbare och med lägre inköpspris på ingående detaljer.
Se till att verkstan har de verktyg som krävs för att underlätta maximalt.
Oljesug, lyft, drivna verktyg och ordning och reda, allt som krävs för att göra jobbet, inte mer, inte mindre.
Har man specialverktyg som krävs vid en viss service så ska de finnas nära till hands.
Sen får man väl hoppas att ÅF eller service stället inte är så dumma att de använder samma olja som de säljer, tänker då på att ÅF köper in fat med olja och inte små flaskor som hör hemma i butiken.
-
I mitt fall fick jag köpa Spydern 10 000 kr under listpriset, så jag kan väl förstå om de är dyra på servicen...
Som det ser ut kommer jag att ha god användning av garantierna, så att riskera att bli av med dessa för att spara x antal hundra kronor/sevice vore extremt dumt.
Redan nu har de beställt en ny bakre dämpare (läcker olja), gasreglaget kärvar, vilket de försökt fixa (utan resultat), slutar antagligen med ett nytt gasreglage/nya vajrar, nitarna som håller värmesköldarna på avgassystemet sitter inte ordentligt, detta gör att sköldarna vibrerar, de har beställt nya nitar, men frågar ni mig tror jag att det hinner bli hål i plåten innan de har bytt nitar, vilket troligen resulterar i att de får byta hela avgassystemet efter grenröret...
Lite nyfiken är jag...
Har du köpt en flong ny Spyder?
Vi har en Rs-s -10 och har inte haft ett enda fel än så länge.
Den har nyss passerat 200 mil och varit in på en service,den gick på 2995:- :-\
Fast pris inkl filter och oljor.
Servon ska in och bytas på begäran av BRP. ()p
Mmm, jag har köpt en ny Spyder, sitter ju mest hemma och jobbar med mina hemsidor, så jag behöver nåt som gör att jag tar mig ut och träffar lite folk.
Min bild av Spydern är att den andas hög kvalite, men jag tror jag haft lite otur som drabbat av både kärvande gasreglage, läckande bakre stötdämpare och slarvigt nitade värmesköldar på (effekt)-avgassystemet.
I övrigt verkar det vara en maskin med grym kvalite, och när dessa initiala fel har åtgärdats tror jag att den kommer att skänka mig mycket glädje.
Så skulle man ha det, att kunderna betalade ett högt pris för att ha kvar mig nära, istället för att ha pressen på mig som företagare att leta sätt att göra jobbet snabbare och med lägre inköpspris på ingående detaljer.
Se till att verkstan har de verktyg som krävs för att underlätta maximalt.
Oljesug, lyft, drivna verktyg och ordning och reda, allt som krävs för att göra jobbet, inte mer, inte mindre.
Har man specialverktyg som krävs vid en viss service så ska de finnas nära till hands.
Sen får man väl hoppas att ÅF eller service stället inte är så dumma att de använder samma olja som de säljer, tänker då på att ÅF köper in fat med olja och inte små flaskor som hör hemma i butiken.
Jag servar fyrhjulingen och Spydern på olika verkstäder, men bägge verkstäderna verkar använda "butiksoljorna", häromdagen när jag servade Spydern var killen in i butiken (där jag väntade) och tog oljorna från hyllan.
På samma sätt har de gjort där jag servar min fyrhjuling.
Dumt, visst, eller så luras de bara...
Där jag servar bilen har dom oljefat, men tar betalt som för oljan i flaskorna ibutiken, och det är naturligvis bättre för dem.
-
Jag har fast pris på alla servicar jag gör. Dock specifiserar jag inte arbete och material separat på kvittot, är det dumt tycker ni? Vill man ha det uppdelat?
Jag kör oljefat, både för att det är billigare och för att inte stå tom på butiksolja.
Det blir mindre skräp i verkstan också :)
/B
-
Nej jag behöver inte ha ett specat kvitto, bara jag får ett pris.
Hur pengarna fördelas bryr jag mig inte om.
Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna.
Men fast pris
-
jag har en kawa kvf 650,09a, 100 tim service skulle gå på 4000kr ca. tycker de är för mycke. är de någon här som vet vad de ska vara för oljor i min? vad gör dom mer än byter oljor?