ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: josi_57@hotmail.com skrivet 5 december 2008 kl. 15:08:11
-
hej. skulle byta oljan på min ltz 06. Och dår var oljan vit/grå. Vatten i oljan alltså. Vet att jag läste att det var ett vanligt fel på ltz 05-06? Att det gick nåt oljerör nära vattnet och det kunde bli hål där eller nåt?
-
Det har tidigare snackats om att man fyllt på fel sorts glykol på just LTZ, det kanske är så ditt problem har framkommit. Den felaktiga glykolen skulle tydligen göra så att godset ( magnesium ) äts upp av korrosion :(
-
OK. Men gäller det alla suzuki ltz 05-06. eller är det bara vissa butiker som gjort fel. Och om det är det som är felet på min hur kan jag kolla om det är det. Och vart sitter magnesiumet ?
-
OK. Men gäller det alla suzuki ltz 05-06. eller är det bara vissa butiker som gjort fel. Och om det är det som är felet på min hur kan jag kolla om det är det. Och vart sitter magnesiumet ?
Är det magnesium i godset så sitter det i topplock och cylinder. Men att det
ska äta sej in på 3 år?
Vad har du för färg på Kylarvätskan?
-
blå er den.
-
Låter tyvärr som den är av fel sort då.... Den borde vara antingen neongrön eller neon rosa :(
-
blå er den.
Ja den fräter på blocket om den är
känslig för det, den ska inte va blå.
(Propylenglykol ska det va)
men det behöver inte betyda att det är det som är felet för det.
Edit: skrev röd först, men den kan va grön också.
-
Alltså den dära butten ska ha rosa/röd/grön vätska i sig ?
(Ja jag vet att kablarna bara hänger till baklyset, lampan va sönder så vi leta en ny lamp sats. fast det går inte att bara köpa lampa utan man måste köpa hel ny burk bak. Därför vart det led lyse ;D )
-
ok. Men fyrhjulingen är på verkstaden. så vet inte riktigt om den är blå eller neongrön :hmmm: . Men ska dit i helgen och får la kolla dåe. Om det är det felet att det är fel glycerol. Är det svårt att bytta dessa mäsingbittar, eller ska man lämna in det på en mc verkstad?
-
Alltså den dära butten ska ha rosa/röd/grön vätska i sig ?
(Ja jag vet att kablarna bara hänger till baklyset, lampan va sönder så vi leta en ny lamp sats. fast det går inte att bara köpa lampa utan man måste köpa hel ny burk bak. Därför vart det led lyse ;D )
Ja. Det är säkrast att köra på det om
man inte vet om blocket tål Etylenglykol. (Blå och giftig)
-
Ja. Det är säkrast att köra på det om
man inte vet om blocket tål Etylenglykol. (Blå och giftig)
Men folk har ju kört med det i åratal? Varför skulle det vara aktuellt nu? Eller har alla alltid varit lika blinda som en mullvad?
Om det är sant som du/ni säger så är det nog dax att byta inför vintern. Sen glöm inte k-sprit heller i hojarna! (Dålig erfarenhet ;D )
-
Ja. Det är säkrast att köra på det om
man inte vet om blocket tål Etylenglykol. (Blå och giftig)
Men folk har ju kört med det i åratal? Varför skulle det vara aktuellt nu? Eller har alla alltid varit lika blinda som en mullvad?
Om det är sant som du/ni säger så är det nog dax att byta inför vintern. Sen glöm inte glykolen heller i hojarna! (Dålig erfarenhet ;D )
Audis garanti gäller inte tex, om man kör på fel glykol har jag för mej.
Det handlar om vad det är för legering i aliminiumet.
Men hör med åf.
-
Audis garanti gäller inte tex, om man kör på fel glykol har jag för mej.
Det handlar om vad det är för legering i aliminiumet.
Men hör med åf.
Låter skumt, först gången jag har något sådant. Kanske dax att byta snart då om det är så som du säger. Heller en 100 lapp för lite vätska än 10000 för en motor.
-
kolla denna (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=5395.40) tråd
eller sök finns flera trådar ang glykol till ltz.
-
hej. skulle byta oljan på min ltz 06. Och dår var oljan vit/grå. Vatten i oljan alltså. Vet att jag läste att det var ett vanligt fel på ltz 05-06? Att det gick nåt oljerör nära vattnet och det kunde bli hål där eller nåt?
Hej josi!
Det här med fel glykol är helt rätt, Fel glykol löser upp matrialet, Detta problem finns även på crossar,Att det skulle bara vara vid topp eller cylinder är både rätt och fel, Det kan lika gärna äta sig igenom vid vattenpumpen och in i oljetråg , Där lameller och kopplingskorg sitter, Det vanligaste på crossar är att det äter sig in just där! Det finns företag som kan laga det där, iaf vid oljetråget, Dock så är det en nödlösning och det håller oftast inte så länge! Prova och trycksätt systemet och för att se om det läcker i systemet!
Mvh joacim
-
Hej. pappa ringde en kille och han sa att det kunde va detta med glycerolen. Också fråga han om det va vatten/olja räd luftfiltret sitter. Och det va grå olja där när jag bytte oljan så han trode det kunde kommit in den väggen? Kan det vara så? sak fylla på ny olja imårn och testa
-
http://www.suzukicycles.com/Recalls/pdf/ALT_LT_NO_087_CSP.pdf
-
Gäller bara glykol problemet´fram till 06. Har man åtgärdat problemet på nya hojar?
-
kolla in denna tråd.bilder från min -05
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11493.0;topicseen
-
Det ska ha gått på garatin fram tills 06.magnesium o glykol är ingen bra kombination,hade samma fel på min gokart :(
-
Nu drar vi ett stopp för den hära tråden tycker jag.
Vilken glykol ska man inte ha?
Sen vilken glykol ska man ha ? (rekomenderar ni)
-
Det finns transparant/genomskinlig glykol som passar båda systemen, iaf. till bilar...
-
Nu drar jag igång en tråd igen.. :-\ :P
vilken Kylarvätska är det man ska ha igentligen? :hmmm:
vart så jäkla rörigt här så jag inte fattar.. ^^ // Olle
-
Jag kör då på den röda glykolen som är lämpad för vag motor mm...
jag har tidigare kört på Denicol Zub-Zero Glykol 2L köpt på minhoj, men min motorkåpa hadde ändå erjat sönder.
-
Jag fick tyvärr betala mitt själv, byte av kåpa,packningar,ta bort kylare +slangar för rengörning byte av olja,filter samt glykol, kostade mig en slant för något som borde varit ett garantiärende enligt min mening.Jag hade dock inte fått problemet att d läckt in till oljan men kunde gjort om man inte kollat upp det.Hur har det gått för dig nu?