ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: frost76 skrivet 30 november 2008 kl. 19:39:35
-
Hej!
Mitt drev slappar lite på bakaxeln ca 1,5-2mm ska det vara så eller är bakaxeln slut?
Känns inte som om det ska vara så. Man tycker att det ska slita fint på splines isåfall.
Någon som vet? :hmmm: :o
-
Ska inte vara så dra åt mer på låsmuttern till bakaxeln.
-
Men det verkar vara hela hubbenn till bakdrevet som rör sig?
-
den hubben sitter väl islagen från sidan med en låsring i andra änden? om den sitter i rätt läge och det glappar så borde det ju vara något fel, och är splines ändå slut kan du kanske bara svetsa dit den lite försiktigt? bara så det håller, annars blir det väl jobbigt när du måste byta bakdrev
-
M ndennverkrtt läge iaf. Men kan det vara spines då på axeln eller hubben som är paj?
-
kan ju vara både och faktiskt, det går nog att se om du tittar noga och juckar framåt och bakåt på maskin eller bara drar i kedjan när den står still
-
Ber om ursäkt för mitt cp-tangentbord...
Jo jag ska ta och kolla lite närmare på det.
-
Hej hur driver den då med båda hjulen eller känner du att den drar åt nått håll, jag skulle plocka bort hjulen och kolla av så att inte hubben är på g att ge upp det hände mig vart rent hus i hubben, min gick på garantin axeln klarade sig iaf.
Ber om ursäkt för mitt cp-tangentbord...
Jo jag ska ta och kolla lite närmare på det.
-
Så vitt jag förstår så är det inte hjulhubbarna som är lösa utan DREV-Hubben... eller ?
-
M ndennverkrtt läge iaf. Men kan det vara spines då på axeln eller hubben som är paj?
-
nu blev jag förvirrade.... det är Drev hubben du pratar om väl ? Hjul hubbarna märker du ju gör lätt om dom är lösa... bara att lyfta upp den under "diffen" och så bryter du lite i hjulen, måste ju gå att se var det glappar
-
Har du haft lite dåligt åtdragen bakaxel så får du fort ett litet glapp på drevhubben, kan även uppstå på skivhubben.
Blir fort värre om du inte upptäcker det. så det är viktigt att kontrollera och efterdra bakaxeln lite då och då.
Jag drar allt jag bara kan med dämparjärnet som följer med maskinen.
Glappet brukar försvinna om du drar åt ordentligt, om det inte blivit för stort glapp.
Det är en av service punkterna man SKA kontrollera lite då och då.
Då kontrollerar man även hjulhubbarna (lyft maskinen under svingen och vicka hjulen så känns det om dem glappar, då är det bara dra åt ordentligt.)
Lycka till
MVH/henke
-
Exakt var sitter den muttern som man drar åt bakaxeln med?? har med ett litet glapp på min... ;)
-
på höger sida intill "diffen" stoooor mutter liknande sak
-
Det är en trekantig mutter med tre hål i. Du får släppa på stoppskruvarna innan du drar fast den det sitter tre st små på muttern (insex) gör rent innan du lossar dom det är lätt att dra sönder dom. Har du verktyget som man ställer in dämparen med så passar det bra i hålen och dra ordentligt!
Gör kontroller lite då och då tex. vid oljebyte så är du säker! Lycka till!
-
3 kantig ja? det var rart :) antar att det ser rätt olika ut då... på Raptorn ser det ut som en stoooor mutter bara, tror det var 46mm eller så. och 2 insex lås-skruvar som du säger i den.
Och som sagt sitter den ju direkt på höger sida om swingen där axeln går ut... går inte missa :whip: