ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Knicklas skrivet 25 november 2008 kl. 20:17:34
-
Halloj!
Jag skulle behöva lite hjälp att rädda familjefriden. Efter att ha lånat hem svärfars Grizzly (varför i hela h-vete skulle jag göra det :banghead:) skulle jag ta en tur. Jag åkte på vanlig asfaltsväg i ca 40-50km/h. Efter ca 5-10 minuter kom en rejäl avgassmäll och Grizzlyn började sacka, men repade sig efter nån sekund.
Färden fortsatte nån minut till och så kom ytterligare ett par ordentliga avgassmällar, varpå nallebjörnen stendog...!
Övrig information: choken är lite skum, man måste verkligen se till att spaken är intryckt - annars går den orent.
Vad kan vara fel???
Avgassmällarna tyder väl på att han har fått för mycket soppa?
En polare trodde att det kunde ha med tändningen att göra.
Kan choken vara inblandad? Tycker inte att den borde ha stendött så i såna fall...?
Jag har försökt rota lite med tändstiftet, men kört fast direkt - hur får man bort det? Provade med 3 olika tändstiftsnycklar men ingen verkade passa...
Snälla - rädda min julafton...!!!!
-
Står maskinen ute?
Kan ju vara så att vajern till choken har frysit. Ställ maskinen varmt ett tag så den tinar och testa igen.
Försök även få bort stiftet, brukar vara lättast att börja felsöka där. Får manskinen för mycket soppa så syns det kanska tydligt. Om jag kommer ihåg så kan jag se på jobbet vad för hylsa du behöver. Förmodligen är det väl 16, 18 eler 21mm långhylsa.
-
Maskinen har alltid stått ute, men detta inträffade för ett par veckor sen när det var ett antal plusgrader. Sen dess har jag haft den i mitt garage i källaren (ca 18 plusgrader), men fortfarande lika död.
-
När du fått ur tändstiften så kollar du om det är gammalt. Kan vara så att stiftet säckat ihop helt enkelt. Kolla gnista.
-
I vilket fall som helst bör du nog byta stift för att underlätta fortsatt felsökning,
-
OK, en liten uppdatering.
Jag lämnade iväg skit.. eehh, Grizzlyn till en verkstad i trakten.
Han har uteslutit fel på CDI-box eller tändstift och tändspole.
Hans teorier handlar om antingen kabelbrott nånstans eller att spolen i motorn (pick-up coil...?) brunnit... Tråkigt värre...!
Vad tror ni?
Om det är spolen - vad kostar sånt? Dyrt som synden eller? Blir väl en helt annan arbetsinsats jämfört med att byta box, eftersom han måste in o gräva i motorn antar jag...?
-
OK, en liten uppdatering.
Jag lämnade iväg skit.. eehh, Grizzlyn till en verkstad i trakten.
Han har uteslutit fel på CDI-box eller tändstift och tändspole.
Hans teorier handlar om antingen kabelbrott nånstans eller att spolen i motorn (pick-up coil...?) brunnit... Tråkigt värre...!
Vad tror ni?
Om det är spolen - vad kostar sånt? Dyrt som synden eller? Blir väl en helt annan arbetsinsats jämfört med att byta box, eftersom han måste in o gräva i motorn antar jag...?
Vet inte om det kan vara pick-up-coilen men för att utesluta det kolla med folket på www.rickystator.com i USA de är grymt duktiga och hjälpsamma.
När de väl hjälpt mig att lokalisera mitt problem, fick jag hem grejorna på bara ett par dagar från deras webshop, kostnad ca 1000:- inkl frakt osv.
Hoppas att det löser sig..
-
När du fått ur tändstiften så kollar du om det är gammalt. Kan vara så att stiftet säckat ihop helt enkelt. Kolla gnista.
det är bara ETT tändstift på grizzly... ;) can am har 2...he he :D
-
Nu har jag fått besked från verkstan - ny spole / stator / pick-up coil är monterad och aset spinner som en liten späd kattunge igen... Pris för kalaset = 2719:- inkl moms.
Dessvärre är kylarfläkten ur funktion. Vet nån vad man betalar för en ny?
-
Nu har jag fått besked från verkstan - ny spole / stator / pick-up coil är monterad och aset spinner som en liten späd kattunge igen... Pris för kalaset = 2719:- inkl moms.
Dessvärre är kylarfläkten ur funktion. Vet nån vad man betalar för en ny?
$321 i staterna för komplett fläkt, dock verkar det som att det går att köpa fläkten i delar. Fläktmotor $196, fläkthjul $25, fläktkåpa $33, diverse muttrar $ 3 . En vild gissning från mig är att delarna kostar ca 2-3 ggr mer här i Sverige, så se till att du 100% på att den är trasig innan du köper en ny