ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: xxxjohanxxx skrivet 23 november 2008 kl. 19:39:01
-
låt höra? fördelar? nackdelar?
-
De första jag tänker på är ju iaf dessa:
Med längre hjulbas så är det bättre plats för passagerare, och särskilt när man är man ensam på maskinen så klarar den värre branter innan den stegrar över.
Nackdelen är ju att svängradien blir lite större samt att buken asar i lite mer i kuperad terräng.
-
jo jag har hittat en lång för vettiga pengar, men funderar på framkommligheten? om det är nån som kör en lång modell å kan berätta ? ska man kanske höja den 2" för att kompensera längden? eller tappar man nån annan funktion /j
-
Om du höjer den 2" så kan det fungera med orginal hjul. men om du byter till 27" så rekomenderar dom att du byter driv axlar också. ca 5000 st och det är ju mycket bensin pengar, även om man är lyckligt lottad med en stor och välfyld plånbok.
-
Om du höjer den 2" så kan det fungera med orginal hjul. men om du byter till 27" så rekomenderar dom att du byter driv axlar också. ca 5000 st och det är ju mycket bensin pengar, även om man är lyckligt lottad med en stor och välfyld plånbok.
Varför ska man byta drivaxlar om man har 27 tummare på ?
-
Enligt privata Kontakter i branchen jag har. Så menar dom på att en (2" höjning och större däck) gör att du utsätter orginalaxlarna för för hög belastning och om du då kör i tuff terräng eller i en mudpit, så kan du köra av dem. Detta är ju någon som skiljer sig från modell till modell, men det är ändå en huvudregel att ha i åtanke. Det är ju aldrig kul att stå i skogen med en trasig drivaxel.
:banghead:
-
Höjer man maskinen 2" så ska nog axlarna bytas ja, men inte för några 27" däck heller.
-
de vart affär..... det sitter 26" på ska provåka lite med dem, men i värsta fall kan de bli en höjning om det tar i för mycket ()p
-
Jag kan inte låta bli att känna mig missuppfattad.
Du behöver ju inte byta drivaxlar bara för att du sätter på större däck. på en maskin som inte är höjd.
Men monterar du en 2" höjning så ska du byta axlar. speciellt om du sätter på större däck i samtidigt.
-
Jag åker en lång. (Polaris X2, 14cm längre hjulbas än korta). Det som gjorde att jag valde den då jag var hos ÅF var mest för att den blir stadigare i lutningar upp och nerförs. Även delen att man kunde fälla upp ett andra säte på den var en klar fördel. Man åker riktigt bra 2pers på den utan att trängas de minsta.
Visst dom blir aningen osmidigare i trång skog de blir dom. Även frigångsvinkeln vid fotstödena är såklart lite lägre. Men det funkar ändå. Man kan sätta hasplåt under fotstödena så gör det inget att man glider lite om det är nå stenar elelr så som är för höga.
De var väl lite kort mina tankar. Som sagt, största fördelen jag såg med en lång var att få den stadigare i upp och nerförslutningar, det känns helt enkelt som en säkerhet.
-
Den långa går finare på väg och visst den blir ju inte lika känslig uppför eller nerför branta backar,
bli hängandes på underredet blir du nog nån gång oavsett längd på maskin, efter ett tag så läser du terrängen vart du ska och inte ska åka.
När jag köpte min (korta) så frågade jag mig- kommer jag verkligen att skjutsa så mycket så det motiverar mer kostnaden, saken är den att det blir mycket jobbigare och inte riktig så kul att skjutsa oavsett modell.
Jag tycker det är skitkul att kunna stå på lite över ett krön med maskinen på bakhjulen , det blir ju lite svårare med en "BUSS" .
Har man åandra sidan tänkt sig ett fordon för turer med frugan eller lillgrabben så är valet lätt.
Men jag tycker att bus faktorn är högre på en kort modell.
(kommer radera det här inlägget om jag köper en LTD) ;D
-
Du kommer att köpa en svart 500 som nästa... ;)
-
Du kommer att köpa en svart 500 som nästa... ;)
nä inte en 500:a ! men är grymt sugen på en svart!
tog in pris på ny plast till min....SVART...fint!
Visst du att all ny plast säljs utan dekaler..coolt svart...ren...inga dekaler...stealth! nice! :D
-
vad skulle det bli för pris på plasten då?