ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: PEGE skrivet 22 november 2008 kl. 18:55:34
-
Undrar om någon vet varför mitt träsktroll skjuter ur sig olja :hmmm:
Har en 07.a brutte som tröck ur sig olja någonstans vid senaste körningen :o
Tappade ur returen/spillslangen från luftburken,och den var full med olja :o
Kan det vara stopp i någon avluftning till vevhusventilationen :hmmm:
Tacksam om någon klurig person vet något som kan hjälpa mig med detta problem :help:
Tack på förhand :) PEGE.
-
Bakhjulsåka och körning i branta backar = Den trycker ut olja genom vevhusventilationen :banghead:
-
Bakhjulsåka och körning i branta backar = Den trycker ut olja genom vevhusventilationen :banghead:
Jo, fast det var efter slätmark, medelfart, och inte direkt någon avancerad körning i övrigt heller, kan det byggas på i returen tills det forsar ut upptill någonstans, det kom upp vid styrstammen och på höger sida mestadels, blev dushad av olja :o
-
Oljan skjuter upp genom vevhusventilationen eftersom oljan kokar.
Oljan kokar antagligen för att du inte har tillräckligt med vatten i kylsystemet eller att kylaren är igensatt. Hur som helst så har du kokat ur vattnet eftersom oljan har högre kokpunkt. Förhoppningsvis så slipper du renovera topparna.
Se här:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18449.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18449.0)
Och här: en bit ner, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16519.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16519.0)
-
Oljan skjuter upp genom vevhusventilationen eftersom oljan kokar.
Oljan kokar antagligen för att du inte har tillräckligt med vatten i kylsystemet eller att kylaren är igensatt. Hur som helst så har du kokat ur vattnet eftersom oljan har högre kokpunkt. Förhoppningsvis så slipper du renovera topparna.
Se här:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18449.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18449.0)
Och här: en bit ner, http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16519.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16519.0)
Hmm, ja det skulle kunna vara så, men jag har inget oljespill i luftburken eller något som helst tecken på att det kan ha kommit något som satt stopp i kylaren.
Kan det vara så att den har tryckt olja från diffarna om dom har gått varm och tryckt olja via luftslangarna/avluftningen till styrkåpan?.
-
I ett inlägg säger du att du tömt ur olja ur luftburken genom att tappar ur dräneringsröret och sen säger du att du inte har haft olja i luftburken?
När jag menar att kylaren är täppt så menar jag att lamellerna på utsidan är igentäppta med lera och kanske älgbajs o dyligt. Kå kokar kylvattnet och resulterar i att kylsystemet har för lite vatten. om du har för lite vatten så blir motorn så varm så att oljan kokar och skjuter ut i luftburken.
Men det kanske är som du säger, att det är diffarna som skjuter olja. Fyll på och kör vidare. ()p
Men som ett tips. Ta bort frontracket och plasten under den. då kommer du åt kylar locket. Kolla om det finns vatten där.
-
I ett inlägg säger du att du tömt ur olja ur luftburken genom att tappar ur dräneringsröret och sen säger du att du inte har haft olja i luftburken?
När jag menar att kylaren är täppt så menar jag att lamellerna på utsidan är igentäppta med lera och kanske älgbajs o dyligt. Kå kokar kylvattnet och resulterar i att kylsystemet har för lite vatten. om du har för lite vatten så blir motorn så varm så att oljan kokar och skjuter ut i luftburken.
Men det kanske är som du säger, att det är diffarna som skjuter olja. Fyll på och kör vidare. ()p
Men som ett tips. Ta bort frontracket och plasten under den. då kommer du åt kylar locket. Kolla om det finns vatten där.
Jag hadde olja i dränslangen men inte i luftburken, och det verkade vara främre diffen som tryckt ur sig olja, men tack för all hjälp.
-
Går det att se vad för olja det är?
Motoroljan skiljer ju sej mot transmissionsoljan
både i lukt och färg.
-
Går det att se vad för olja det är?
Motoroljan skiljer ju sej mot transmissionsoljan
både i lukt och färg.
Jo,hej Gurra, skön åkning senast såg det ut som.
Det var lite svårt att se färgen då det var mest som en tunn hinna, men luktade mer som hydraulolja, och efter tips från Bull så kollade jag diffen och det saknades lite i framdiffen.
Men nu är brutten fylld med ny olja och den går bara finfint, hoppas vi ses i skogen snart igen, missade anmälan till fagersta men det får väl bli en tur här hemmåt snart.
-
Går det att se vad för olja det är?
Motoroljan skiljer ju sej mot transmissionsoljan
både i lukt och färg.
Jo,hej Gurra, skön åkning senast såg det ut som.
Det var lite svårt att se färgen då det var mest som en tunn hinna, men luktade mer som hydraulolja, och efter tips från Bull så kollade jag diffen och det saknades lite i framdiffen.
Men nu är brutten fylld med ny olja och den går bara finfint, hoppas vi ses i skogen snart igen, missade anmälan till fagersta men det får väl bli en tur här hemmåt snart.
Jag blir inte heller med till Fagersta.
Jag tror det är transmissionsolja du hittade, det blir ett jävla tryck
i slutväxlarna.
På Can-am sitter det en expanderande bälg som expanderar när trycket och tempen stiger,
så huset är helt tätt. Men när jag fick ett hål i en av bälgen så satte åf dit en slang temporärt istället.
Det tryckte ut duktigt med olja ur den kan jag lova.
-
Jo då det var diffolja, men nu visar det sig att det fryser i diffen :o
verkar som att vid kallt väder kan bakre bromsen frysa till i "bromsläge" :hmmm:
senaste turen upptäckte jag efter att ha vilat en stund att bromshandtaget inte ville gå tillbaks i ursprungsläge >:( :hmmm:, kände sedan en doft av hydraulolja >:(
efter att ha stannat omedelbart för en koll så hadde jag i alla fall inget olje spill :-\, men jag undrar vad det kan bro på ???
Oljan håller den kvalité som är föreskriven så jag vet ej vad som kan vara problemet :hmmm:
om någon av er har ett förslag på vad det kan vara så lyssnar jag hjärligt