ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Cummins skrivet 17 november 2008 kl. 11:10:43
-
Vinter projekt har börjat vilket blir att bygga mej en egen atv quad bromsad dyno . Den ska vara portabel som man kan ta den med sej runt, om man känner för det så andra får testa sin maskin men det är långt kvar dit än.
Kommer att lägga upp bilder eftersom bygget går. Tanken är att den ska klara av 100 hk vilket är mycket för att vara en fyrhjuling alltså, det finns endast några fåtal i hela Sverige som har så starka maskiner.
Varför jag ska bygga en dyno, där av att det finns ingen som har en som är avsedd för atv, endast för bilar eller mc och det blir fel. Dyna ett bakhjul på en quad på en mc dyno ne det funkar inte, det blir inte heller bra att montera en quad på en bil dyno för den har fel roterande massa, man får ju en siffra men men. Plus alla konstiga ursäkter jag har hört.
()p
Skulle vilja ha hjälp med att veta vilken bredd era maskiner har. Vore tacksam att veta så man inte kappar rullararna för små.
-
Är det inte bättre att mäta direkt på bakaxeln?
Det går ju att göra den mindre då, eftersom du
bara behöver montera den på en sida..
-
ca 125cm med orginalfälgar har jag för mej.
Jag hade 130cm med Tork-fälgarna i alla fall,
dom byggde lite mer.
Men funkar det med crossdäck och muddäck mot
rullarna då, blir det inte tvättbräda?
-
Vad ska du bromsa med då, har du själva dynon redan?
-
Intressant, vad mäter du vridmomentet med då?
-
Det får jag utav trycket som blir + rpm, samt programmet som jag har gör räkningen åt mej.
Jaha, jag trodde man mätte med nån slags mätare
Mellan pumpen och infästningen, typ momentnyckel.
Men funkar det att mäta trycket så är ju det enklare.
Posta gärna bilder på bygget.