ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: svenne // arboga skrivet 13 november 2008 kl. 21:04:39
-
Hej det börjar nu bli kallare ute -vid kallstart tål inte min choke, utan jag får ganska kvickt gå ner till läge "1"
detta till följd att motorvarven håller sig lite väl lågt
-under 1000varv/min, sen ökar motorvarven till normal när motorn blir varmare!
Kan inte minnas att det var så tidigare..
Min undran..Är det någon som känner igen detta och vad beror detta på???
mvh. svenne
-
hej,
Har samma problem med min maskin, den är väldigt känslig och svår på choken ibland känns som om tomgångshöjningen inte vill hänga med i alla lägen,vilket gör att den vill bli sur och tjyvstannar.
Och i bland när det är riktigt kallt och man vill varmköra åker choken in av sej själv, har funderat på att bygga om knappen till någon typ av vred eller spak så att den håller sig kvar i läge. Har löst problemet tillfälligt med att ha en liten rem i lådan som jag spänner runt gasen och styret lite grann då höjs gasen lite lagom.
Vill varna er alla för att få smörjmedel i eller runt chokeknappen då åker den in direkt då man släpper och man får vara akrobat med alla fingrar för att hålla i ,nypa in bromsen samt trycka på starten.
-
hej,
Har samma problem med min maskin, den är väldigt känslig och svår på choken ibland känns som om tomgångshöjningen inte vill hänga med i alla lägen,vilket gör att den vill bli sur och tjyvstannar.
Och i bland när det är riktigt kallt och man vill varmköra åker choken in av sej själv, har funderat på att bygga om knappen till någon typ av vred eller spak så att den håller sig kvar i läge. Har löst problemet tillfälligt med att ha en liten rem i lådan som jag spänner runt gasen och styret lite grann då höjs gasen lite lagom.
Vill varna er alla för att få smörjmedel i eller runt chokeknappen då åker den in direkt då man släpper och man får vara akrobat med alla fingrar för att hålla i ,nypa in bromsen samt trycka på starten.
()p -bra då var det inte bara min inte orkar med tomgången vid kallstart, TACK FÖR TIPSET
ska fixa en liten sk. spännrem av något slag.
mvh svenne
-
Jag har skaffat motorvärmare till min MXU 500 så nu startar jag utan choke. Kymcon står uppe i Härjedalen så det är rejält kallt på vintern. :headbang:
-
Jag har skaffat motorvärmare till min MXU 500 så nu startar jag utan choke. Kymcon står uppe i Härjedalen så det är rejält kallt på vintern. :headbang:
()pVar hittade du den?pris & märke :djump:
-
Jag har skaffat motorvärmare till min MXU 500 så nu startar jag utan choke. Kymcon står uppe i Härjedalen så det är rejält kallt på vintern. :headbang:
Motorvärmare.... precis vad jag behöver, info önskas :) var - pris - allt mvh svenne
-
Precis, snåla inte med dina källor, VART HAR DU HANDLAT?
Duvet, här blir det nedåt -30o, och kan snöa ändå, och då skall det plogas naturligtvis..... :djump:
-
Det är en DEFA slangvärmare köpt av ett norrlandsbaserat företag, tyvärr finns alla uppgifter uppe i Härjedalen själv sitter jag i Stockholm och åker inte upp förrän till jul/nyår men det går väl att mäta slangdiametern och kolla med DEFA eller ngn biltillbehörsfirma om dom har ngn värmare som kan passa. Jag är sk_tnöjd med min.
-
Det är en DEFA slangvärmare köpt av ett norrlandsbaserat företag, tyvärr finns alla uppgifter uppe i Härjedalen själv sitter jag i Stockholm och åker inte upp förrän till jul/nyår men det går väl att mäta slangdiametern och kolla med DEFA eller ngn biltillbehörsfirma om dom har ngn värmare som kan passa. Jag är sk_tnöjd med min.
Det är just det som är problemet, att få tag i rätt diameter på anslutningen, samt att den ej är på för stor effekt!
Har du inget kvitto? Där borde det stå artnr.......!
-
Jag har kollat runt lite på nätet och är nu nästan säker på att det var Södermans i Holmsund, www.sodermans.nu. :headbang: Jag har lite svårt att kolla kvitto eftersom det finns 44 mil härifrån men gå in på Södermans hemsida och kolla där finns tel.n:r ring och fråga. Om det var Södermans som jag handlade av så var dom väldigt hjälpsamma. :D
-
Hör gärna av er å berätta om ni har köpt å monterat motorvärmaren i era maskiner. Det skulle vara kul att veta om ni är lika nöjda som jag är. :sunny:
-
Tänk om man kunde göra två flugor på smällen och få både motorvärmare och batteriladdare i ett, när jag plogat ett tag så har vinschen sugit ur en heldel kräm ur batteriet, vore skönt om man kunde plugga in värmaren och förutom en varm maskin få den nyladdad. :extas:
-
Är på g att köpa en Defa slangvärmare nr: 411423 på 600W, termostatstyrd med frånslag på 80º och tillslag igen på 70º
-
för kännedom så finns det motor värmare som samtidigt laddar,, vet ej pris men det är defa eller calix som har dom ,,
vi använde dem mycke på diesel bilarna som skulle startas i kallt väder
-
Jag har kollat runt lite på nätet och är nu nästan säker på att det var Södermans i Holmsund, www.sodermans.nu. :headbang: Jag har lite svårt att kolla kvitto eftersom det finns 44 mil härifrån men gå in på Södermans hemsida och kolla där finns tel.n:r ring och fråga. Om det var Södermans som jag handlade av så var dom väldigt hjälpsamma. :D
()pTack rompan! Skickade efter en slangvärmare från Södermans, Defa 500w, har monterat den nu efter två månader :-XPerfekt 16* kallt & startar utan choke :djump:
-
Løste probblemet med chocen ved å montere på en hjemmelaget tomgangsskrue rett under gass hendelen. Har brukt dette snart to år, og den fungerer like bra vær gang når jeg starter den kald. Fin og bruke når man bruker vinsjen også, da man kan sette opp turtallet litt på motoren når man ikke sitter på maskinen, slik at dynamoen produserer litt mere strøm ved litt høyere turtall.
-
Løste probblemet med chocen ved å montere på en hjemmelaget tomgangsskrue rett under gass hendelen. Har brukt dette snart to år, og den fungerer like bra vær gang når jeg starter den kald. Fin og bruke når man bruker vinsjen også, da man kan sette opp turtallet litt på motoren når man ikke sitter på maskinen, slik at dynamoen produserer litt mere strøm ved litt høyere turtall.
:hmmm: Jag undrar varför tomgången är så låg vid kallstart, när sedan motorn blivit varm är tomgången OK!
Någon som vet vad det beror på????
mvh svenne
-
Någon som kollat närmare på chokfunktionen? På vissa förgasare så brukar ju choken även påverka gasen lite (spjäll el trottel). Men kanske dom där plattfotade konstruktörerna har haft särskilt mkt vinter att prova kallstarter i....
Har lika på min 300, jag brukar skruva upp gasen lite med hjälp av justeringen av spelet vid gashandtaget.
Men känns ju ganska dåligt att behöva göra så.
-
Ang choke som åker in :
Upptäckte att det sitter en hylsa av gummi på choken uppe på styret som både fungerar
som skydd får att vatten ska tränga ner i vajern och som justerbar friktion för wiren.
vrid på hylsan så ökar friktionen runt pinnen som chokeknappen är fixerad och
problemet är löst.
Ska skruva loss förgasaren så småningom och kolla om det inte går att bygga om den
så att tomgången går att justera automatiskt när motorn är kall.
-
Ang choke som åker in :
Upptäckte att det sitter en hylsa av gummi på choken uppe på styret som både fungerar
som skydd får att vatten ska tränga ner i vajern och som justerbar friktion för wiren.
vrid på hylsan så ökar friktionen runt pinnen som chokeknappen är fixerad och
problemet är löst.
-bara en sak till i ämnet, Den tål ju knappt en tomgångsökning alls "svag"!!
och det vid kallstart, knepigt problem detta också irriterande, men snart är detta löst Värmen är på väg!
-har ibland funderat om det är avgasreningen som spökar?
mvh. svenne
-
:hmmm:Ngn som har testat med större munstycke? Påverkar det kallstarterna? ???
-
:-X
-
I vilken slang ska värmaren sitta i, jag satte på en MXU 500 i nedre kylarslangen. Då värmer den bara kylaren, inte motor? /Leif