ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: cerwin skrivet 11 november 2008 kl. 12:35:33
-
Hej!
Ny här på forumet och läst och kollat men vet inte vad jag ska satsa på!
Jag har förtstått på många att det är bättre att köp en beg. än att köpa något okänt/kina märke.
Jag ska ha den till att busa runt och även kunna köra på väg. Blir mest i skog och grusväg.
Dom jag har kommit fram till är antingen en Raptor 350 eller en LTR450 1-2 år gammal.
Där jag bor så är det inte någon direkt återförsäljare där man kan prova dessa maskiner.
Är en någon av dessa maskiner tillräckliga? (Som första-maskin)
Vad har ni för erfarenhet av dessa maskiner?
Vad ska jag tänka på när jag prova?
Vilka tillbehör är bra om det följer med?
Ge mig gärna ex. på maskiner som är till salu och om ni vill så kan ni gärna motivera varför den är bra. Pris, tillbehör, mil, bla bla.
Tack på förhand!!
En blivande 4-w
-
Hej!
Jag tror nog att en raptor 350 är det bättre allternativet för dig.Ltr är mer en tävlingsmaskin med ganska täta serviceintervaller.
Men kolla även på 400 maskinerna Ltz,dvx och kfx dom är också bra som allround. Ett till tips är ju att allt extra lull-lull kostar mycket som man aldrig får tillbaka när man säljer så försök hitta nån med det "lilla extra".
-
Tjena och välkommen!
Det är en enorm skillnad på en Raptor 350 och en LTR 450.
Raptorn är en midperformance trailmaskin, för allroundåkning.
LTR 450 är en renodlad crossmaskin med ruggig prestanda.
Jag har ingen större erfarenhet av en LTR, men när du säger: "Blir mest i skog och grusväg", så tycker jag att den går bort direkt, pga korta serviceintervaller (som man kanske kan leva med) och dessutom saknas det back på dessa maskiner.
Dock ska tilläggas att det är grymt klipp i motorn, och en mycket fin dämparuppsättning.
En Raptor 350 å andra sidan är en mellanmaskin, med hygglig prestanda, back och långa serviceintervaller.
Dämpningen är enligt mig väldigt "led/skogsanpassad" och kraften kommer på rätt ställen när du är ute och stökar runt.
Kanske kan 350n uppfattas som för klen, men jag tycker personligen att min maskin, med slip-on, öppet filter och ombestyckning går riktigt bra!
Jag saknar sällan eller aldrig kraft...
Så du har några viktiga frågor att ställa till dig själv;
Måste jag ha back?
Hur långt emellan servicarna tycker jag är acceptabelt?
Behöver jag kraft i överflöd eller klarar jag mig med en midrangemaskin?
Har du frågor kring 350'n så är det bara att höra av sig!
Lycka till!
(Förresten, ta en titt mot LTZ400 också, prisvärda och fina maskiner)
-
Ja back är ju något som känns att jag måste ha. Har missat det helt. :banghead:
En Raptor 350 kanske inte är fel som första-maskin.
Då gäller det bara att hitta en bra begagnad maskin.
Är det blocket som gäller när man ska hitta beg. maskinger?
Är det något trim man ska vara rädd för, som sliter hårt på dom?
Mil/Timmar?
Tack för snabba svar!!
-
http://www.blocket.se/vi/18891819.htm?ca=5_s BILLIG!!
Om du bor i närheten så tycker jag du ska kolla på denna.
-
Det där är min polares maskin som är till salu (LTZan dvs).
Skulle du vara sugen på 350, så är eventuellt min till salu.
Finns en annons i Säljes, PMa för mer info.
Det enda trim som jag tycker man bör vara lite vaksam över, är såna här Rev-boxar som höjer varvtalet och därmed ökar slitaget.
Mil tycker jag inte är något problem, åtminstone inte på en 350 som ursprungligen är en MC-motor.. En beprövad gammal stånka!
-
Eller så slår du till på en Raptor 700 med en gång istället för att behöva byta upp dig senare ()p
-
Ja det vore inte fel med en 700:a :)
Men om man ska härja och kanske hoppa lite är inte 350 lite smidigare att hantera då?
Någon som har erfarenhet och har provat borde 350 och 700 raptor?
Tack för snabba svar!!
-
@ cerwin
se till att inte provköra LTR-en..........för då vill du aldrig kliva av sen..... ;)
/x
-
@ cerwin
se till att inte provköra LTR-en..........för då vill du aldrig kliva av sen..... ;)
/x
Kan inte mer än hålla med ()p
Jag köpte en LTZ-400 som första maskin som jag för övrigt tyckte var en grym maskin. Men när jag körde den på bana en gång så blev det en säljes annons. Sedan blev det en LTR och jag ångrar mig inte ;D Fungerar fint som allround maskin men som sagt 450 maskinerna behöver mera omsorg. Så är man beredd och medveten om det så är det grönt...
-
köp en ltz 400/dvx 400/kfx 400!! passar dig bäst enligt mitt tycke ..
-
köp en ltz 400/dvx 400/kfx 400!! passar dig bäst enligt mitt tycke ..
Tänkte precis skriva det! Dom är ett par helt otroliga maskiner som hänger med 450 maskinerna i sandtaget! Sen sitter det back på dom med, är ju ett måste om man ska ut i skogen!
-
köp en ltz 400/dvx 400/kfx 400!! passar dig bäst enligt mitt tycke ..
Är det stor skillnad mellan dessa och Raptorn 350 då?
-
Ja då, Det är mera fart o fläkt i 400:a maskinerna... Sen tror jag dom är lite större? Fast kanske inte så mycket skillnad. Sen får man en mycket bättre maskin för en billigare peng!
(Nu kommer Craptor killarna skälla på mig kan jag gissa...)
-
du har PM :headbang:
Ja det vore inte fel med en 700:a :)
Men om man ska härja och kanske hoppa lite är inte 350 lite smidigare att hantera då?
Någon som har erfarenhet och har provat borde 350 och 700 raptor?
Tack för snabba svar!!
-
som dom flesta säger här i tråden. ltz 400 e en bra första maskin å du lär aldrig tröttna på den vilket du säkert kommer göra med en raptor 350. ltz e lätt körd å jävligt rolig lesak :) har själv än å e riktigt nöjd.
-
Tack för all hjälp och alla tips!!
Efter pratat med några här på forumet så skall jag nu åka iväg och prova en LTZ400 och har fått låna en Raptor 350 över helgen. Undras vad det blir för någon :)
Vad tror ni?
Snart ägarare...
-
Oavsett vilken det blir så kommer du nog bli nöjd. Men du fastnar nog för ltz ()p (Partisk 8) )
-
Ja vi får väl se vad det bli :)
Saken är den att vi är 3st "grabbar" och vi skall ha en varsin.
Blir förmodligen 3st nya. Vet ni någon bra återförsäljare som kanske gör härliga paket-pris?
Några tips var man ska handla?
Hur ser LTZ400 ut framifrån/Bakifrån med dresel-paket på? (Jag har sett många olika utförnade!)
Tack än en gång!!
-
Skall du/ni handla nytt?
Har du kollat NYA LTZ:n
...kan ju kanske vara värt att vänta in den?
-
Antar att start-priset blir ett helt annat....och vänta vill man ju inte nu när man är så sugen!!!
Några argument varför man skulle vilja ha den i stället?
-
Insprutning, ändrad geometri, "ltr-look" mm mmm mm!
Och en annan prisbild som du sa..
-
OCH ett annat andrahandsvärde... helt klart.
Så totalekonomiskt kan det nog "löna" sig.
-
kör raptor 350 med lite lull-lull och är rätt nöjd med den men testade en polares ltr450 i gropen för ett par veckor sedan :DV
höll på att åka hem med den och låta min stå kvar i gropen....
-
Har varit och provat hela helgen nu! Det blir helt klart en ny LTZ400....eller rättare sagt det blir 3st nya LTZ400..
Tack för all hjläp!
-
Har varit och provat hela helgen nu! Det blir helt klart en ny LTZ400....eller rättare sagt det blir 3st nya LTZ400..
Tack för all hjläp!
Fint! ()p Går du på stort? Vänta på 09ans model. Insprutning och LTR liknande plast om du ska köpa nytt!
-
Naj det blir 08:an modell.
-
Har varit och provat hela helgen nu! Det blir helt klart en ny LTZ400....eller rättare sagt det blir 3st nya LTZ400..
Tack för all hjläp!
GRATTIS!! Sicket bra val ;D ()p ;D
-
grattis du blir nog mycket mer nöjd med en 450 än 350 ()p ()p ()p
-
grattis du blir nog mycket mer nöjd med en 450 än 350 ()p ()p ()p
Men nu var det så att han köpte en LTZ, Eller är på väg iallafall. ()p