ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: fyrre skrivet 8 november 2008 kl. 18:56:39

Titel: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: fyrre skrivet 8 november 2008 kl. 18:56:39
Hej. Har problem med att batterivarnar-lampan i displayen lyser efter en stunds körning med min sportsman 450 -07. Lättaste problemet skulle ju vara om det visade sig att batteriet är kasst, men jag tror att det är okej. Skall min maskin gå att starta utan batteri via magnepullen? Det funkar inte på min! När maskinen är igång och jag tar bort batteriet så slocknar den också.

Skall den verligen behöva batteri när den är igång? Det borde väll tyda på att laddningen är dålig? När jag mäter spänningen på batteriet när maskin står på tomgång pendlar den mellan 14,5-14,7 Volt. Borde vara okej eller? En maskin med insprutning kanske behöver batteri för dessa grejjer, men min har ju bara enkel förgasare. Nån som vet vad som är knas? Eller skall det vara så? Jag är lite lur på att den tjuvdrar ström nånstans..  :hmmm:


MVH
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Edholm skrivet 8 november 2008 kl. 19:50:19
Ingen av de större fyrhjulingar jag haft (Dinli 450 och CF Moto 500) har gått att köra utan batteriet.  På dinli´n hade jag en gång ett fel i form av dålig gång och förgasarsmällar pg.a en glappande batterikabelsko. Klämde åt batterikabelskon ordentligt runt positiva batterikabeln igen, och hojen gick som en klocka, även när det blev stötigt. (då problemet visade sig värst)   

De flesta CDI-boxar eller ECU-er idag på större hojar, 2 som 4-hjulsförsedda, är likströmsburna. Dvs, utan spänning från batteriet, så fungerar de inte. På crossar och vissa mopeder som saknar batteri är de däremot växelströmsburna direkt från statorn.  Detta är dels pg.a att ECU´er och CDI´er vanligtvis byggs såhär idag, och varför man gör detta är även en ren säkerhetsdetalj.
Batteriet funkar nämligen som ett stort motstånd, tänkt att ta hand om den effekt som kommer från generatorn/statorn via laddningsregulatorn. Har strömeffekten ingenstans att ta vägen, så brinner laddningsregulatorn sönder snabbare än en avlöning, och likaså löper motorstyrningsboxarna (ECU eller CDI beroende på insprut eller ej) stor risk att gå sönder totalt då effekt som inte kan ta vägen någonstans riskerar att överbelasta hela hojens elsystem och orsaka överslag i sagda delar av elsystemet. 

Helt enkelt så ska det inte gå att köra motorn utan batteriet inkopplat. Då det är allt annat än bra...det är likadant på din bil om du har någon...den lär stendö om du kopplar ur batteriet med motorn igång.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 november 2008 kl. 20:09:33
Ta aldrig bort batteripolerna när motorn är igång,
du kan pajja generatorn då.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Mickev skrivet 8 november 2008 kl. 21:00:58
Hmm... låter lite som min var ett tag, fast den var inte lika illa som din. Jag hade problemet att den inte alltid ville starta då man varit ute och kört och den var varm. Dock inga problem att starta då den stått en vecka eller så.

Hade en av 5wattarna (lampa alltså) trasig och misstänker att den låg och kortslöt lite olyckligt. Efter att jag bytt den funkade det bra igen. Så kan vara idé att kolla efter kortis om du har liknande problem. Alternativt är att någon av dina grova kablar har dålig kontakt vid generator/relä/batteri.

Bara några tips som kan vara värda att kolla på.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 november 2008 kl. 21:08:47
Du får ju inte tillräckligt med ström fram till tändningen
när motorn inte går, när du försöker rycka igång den
så genereras endast en svag spänning.

Det kan va laddningsregulatorn som är trasig.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Martin skrivet 8 november 2008 kl. 22:08:35
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?
Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.



Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: gurra-g skrivet 8 november 2008 kl. 22:47:43
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?

Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.
Regulatorn skall bryta laddningen vid ung 14.4 volt, och all överflödig ström blir
till värme. det är därför det sitter kylflänsar på den.

Och det är inte meningen att det ska gå att starta utan batteri,
eftersom det skadar generatorn. Men även ett slut batteri räcker
för att du ska kunna starta den med handstarten.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Martin skrivet 9 november 2008 kl. 00:49:49
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?

Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.
Regulatorn skall bryta laddningen vid ung 14.4 volt, och all överflödig ström blir
till värme. det är därför det sitter kylflänsar på den.

Och det är inte meningen att det ska gå att starta utan batteri,
eftersom det skadar generatorn. Men även ett slut batteri räcker
för att du ska kunna starta den med handstarten.


Man får skilja på spänning och strömstyrka.
Den reglerar SPÄNNINGEN ja. Strömstyrkan reglerar varje enskild del i elsystemet helt på egen hand.
Kylflänsarna sitter där för att det KAN gå stora strömmar genom den dvs ampere och då blir den varm. Jag lovar att det blir mycket varmare om du tex kör winshen mycket än om du står utan någon belastning på,vilket det skulle bli enligt ditt resonemang.
Kapaciteten finns i generatorn men det säger inte att den levererar fullt hela tiden. Det behövs en sluten krets för att det ska uppstå ström. Spänningen ligger där hela tiden.
Jag orkar inte med att försöka köra ellära på ett forum så jag slutar där, för i kväll iallafall.

Batteriet ska inte vara kritiskt för att maskinen ska fungera. ¨
Det är ju ingen el-atv.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: gurra-g skrivet 9 november 2008 kl. 10:43:18
Hur ska du kunna få ström till cdi-boxen utan batteri då?
Motorn står ju stilla, och genererar ingen ström då. Det är
först när motorn går igång som generatorn ger ström till
tändningen, därför så behövs batteriet vid handstart.

Med gammal brytarteknik så funkar det däremot.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: namn skrivet 9 november 2008 kl. 10:50:33
generatorn alstrar växelström- batteriet vill ha likstöm, därför sitter det en likriktare som består av en grupp dioder- när du lygter av batteri polen som du verkar ha gjort då har du haft en sagolik tur att du inte brännt någon av dessa, felet en bondmeck gärna gör då farafar lärt dom det, dom hade likströmsgeneratorer och då kunde man göra så.....

andvänd utrustning och mät, gör rätt från början så slipper du gissa var alla siffror du får fram betyder!!!! ()p
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: CathastrophiX skrivet 9 november 2008 kl. 12:55:52
Hur ska du kunna få ström till cdi-boxen utan batteri då?
Motorn står ju stilla, och genererar ingen ström då. Det är
först när motorn går igång som generatorn ger ström till
tändningen, därför så behövs batteriet vid handstart.

Med gammal brytarteknik så funkar det däremot.

"Batterilösa" snöskotrar med CDI har ju bara dragstart?
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Martin skrivet 9 november 2008 kl. 14:13:09
generatorn alstrar växelström- batteriet vill ha likstöm, därför sitter det en likriktare som består av en grupp dioder- när du lygter av batteri polen som du verkar ha gjort då har du haft en sagolik tur att du inte brännt någon av dessa, felet en bondmeck gärna gör då farafar lärt dom det, dom hade likströmsgeneratorer och då kunde man göra så.....

andvänd utrustning och mät, gör rätt från början så slipper du gissa var alla siffror du får fram betyder!!!! ()p

Vet inte om strömmen räcker i dragögonblicket till cdi`n.
Kan ju var så att det behövs spänning från ett batteri för att det ska fungera. Har aldrig haft det problemet.
Ok. Att lyfta en pol när motorn är igång är inget man rekomenderar men i vissa fall har jag gjort det för att kunna hitta fel på mina egna gamla häckar. Inget jag skulle göra på andras eller på nya bilar med mer känslig elektronik. Nya bilar vågar man knappt starta med startkablar.
Ville poängtera med det att motorn inte stannar då som någon påstod.
Den drivs av egen strömförsörjning.
Detta gäller bilar och väldigt ot.
Sen är jag ingen jävla bondmek som fattar noll vad siffrorna betyder.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: fyrre skrivet 9 november 2008 kl. 16:07:43
Hej och tack för alla bra svar. Jag märkte nu när jag var ute o testade så blinkar bara "check battery" lampan när jag körde lite snabbare, när jag stannade på tomgång så slutade den blinka..  :hmmm:

aaja, kanske är lika bra att lämna in den. har ju garanti fortfarande så det känns ju dumt att skruva i onödan i den.


MVH
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: Repo-Man skrivet 5 januari 2009 kl. 12:06:39
Ta bort +polen. Sätt en testmejsel mellan polen och kabeln.
pm den lyser då , så drar nåt tjuvström.
Se till att alla förbrukare är urkopplade.
Titel: SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Skrivet av: fyrre skrivet 29 juni 2009 kl. 11:57:47
Tja. Det var ju ett tag sedan jag fick problemet, men nu har den iaf varit in på garantirep, och det var tydligen en laddningsmodul som var trasig.

EDIT: Vad är en laddningsmodul och var sitter den?


MVH