ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hisun/Hsun => Ämnet startat av: g-power skrivet 5 november 2008 kl. 13:59:39
-
Har ett litet problem med att gasen hänger sig vid körning. När man släpper gasen så varvar den upp en liten stund, och det vill jag ha hjälp med att lösa.
Är det något man kan justera på förgasaren lr?
Tacksam för hjälp!
///Gustav
-
Tjena,
Det där låter som att det är din gaswire som spökar.
Uppstår det när du vrider styret åt ett speciellt håll?
Det kan vara så att den är lite för tajt dragen eller liknande.
/K
-
Har inte tänkt på det :D Men det kan jag ju kolla upp, vad kan det vara annars?
-
Svårt att säga!
Min Raptor 350 hade fenomenet att varva när man vred styret åt höger eftersom vajern var lite snålt dragen i en hållare = Lätt fixat!
Skulle ju vara att lågfartsmunstycket/tomgång är lite litet nu när det börjar bli kallare, men det låter inte troligt tycker jag?
-
Okej, ska jag skruva ner förgasaren och rengöra den? "noll koll" ;)
-
Nja, jag tycker du ska börja med att kolla om det kan vara gaswiren.
Riv inte i onödan om du inte har stenkoll tycker jag.
Prova vrid styret fram o tillbaka ett tag, dra lite i gaswiren och se om den fastnar i "gasläge" och se om det är samma fenomen/symptom som du upplever då du är ute och åker..
Hur beter den sig när det händer?
Rusar den hej vilt, eller går den upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner?
-
Tror oxå på att det är nånting med vajern..
Kan ju vara så att du behöver smörja upp vajern annars.
Du kan ju lossa luftfiltret och kolla in i förgasaren när du trycker full gas.
Kolla om den går segt tillbaka när du släpper gasen snabbt.
Du borde inte ens behöva ha den igång för att kolla detta.
-
Hade en hisun som gasen häktade sig på. Upptäckte efter massa bry att det var en gummitätning i tumgasen som låg lös i dosan och hakade upp gashantaget.
Lossa de tre skruvarna till locket på tumgasen och kontrollera så du inte har samma fel. Väsentligt mindre jobb än att ge sig på gasaren...
-
Hade en hisun som gasen häktade sig på. Upptäckte efter massa bry att det var en gummitätning i tumgasen som låg lös i dosan och hakade upp gashantaget.
Lossa de tre skruvarna till locket på tumgasen och kontrollera så du inte har samma fel. Väsentligt mindre jobb än att ge sig på gasaren...
har inte tumgas på denna
-
Nja, jag tycker du ska börja med att kolla om det kan vara gaswiren.
Riv inte i onödan om du inte har stenkoll tycker jag.
Prova vrid styret fram o tillbaka ett tag, dra lite i gaswiren och se om den fastnar i "gasläge" och se om det är samma fenomen/symptom som du upplever då du är ute och åker..
Hur beter den sig när det händer?
Rusar den hej vilt, eller går den upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner?
den går upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner...
-
Nja, jag tycker du ska börja med att kolla om det kan vara gaswiren.
Riv inte i onödan om du inte har stenkoll tycker jag.
Prova vrid styret fram o tillbaka ett tag, dra lite i gaswiren och se om den fastnar i "gasläge" och se om det är samma fenomen/symptom som du upplever då du är ute och åker..
Hur beter den sig när det händer?
Rusar den hej vilt, eller går den upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner?
den går upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner...
Har detta blivit nu bär det blivit kallt ute?
kör du med orginal munstycken?
kan bli så om dom går lite för snålt, och med orginalmunstyckena går den lite snålt även på sommaren, på vintern skall du absolut inte köra med orginal munstyckena!! inte på sommaren heller egentligen
-
Nja, jag tycker du ska börja med att kolla om det kan vara gaswiren.
Riv inte i onödan om du inte har stenkoll tycker jag.
Prova vrid styret fram o tillbaka ett tag, dra lite i gaswiren och se om den fastnar i "gasläge" och se om det är samma fenomen/symptom som du upplever då du är ute och åker..
Hur beter den sig när det händer?
Rusar den hej vilt, eller går den upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner?
den går upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner...
Har detta blivit nu bär det blivit kallt ute?
kör du med orginal munstycken?
kan bli så om dom går lite för snålt, och med orginalmunstyckena går den lite snålt även på sommaren, på vintern skall du absolut inte köra med orginal munstyckena!! inte på sommaren heller egentligen
Detta har blivit då det är kallt, det stämmer...
Hur mycket kostar ett annat munstycke då?
-
Nja, jag tycker du ska börja med att kolla om det kan vara gaswiren.
Riv inte i onödan om du inte har stenkoll tycker jag.
Prova vrid styret fram o tillbaka ett tag, dra lite i gaswiren och se om den fastnar i "gasläge" och se om det är samma fenomen/symptom som du upplever då du är ute och åker..
Hur beter den sig när det händer?
Rusar den hej vilt, eller går den upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner?
den går upp till ett visst varvtal och stannar för att sedan gå ner...
Har detta blivit nu bär det blivit kallt ute?
kör du med orginal munstycken?
kan bli så om dom går lite för snålt, och med orginalmunstyckena går den lite snålt även på sommaren, på vintern skall du absolut inte köra med orginal munstyckena!! inte på sommaren heller egentligen
Detta har blivit då det är kallt, det stämmer...
Hur mycket kostar ett annat munstycke då?
40kr betalade jag p. styck
tycker du skall byta både lågfart och högfart! har för mig att det finns en tråd där vi har diskuterat munstycken!?
-
Svårt att byta?
-
Sitter det rullgas på den så kan det ha kommit skräp mellan rullen
och styret, värt att kolla upp i alla fall.
-
Svårt att byta?
nej det tycker jag inte att det är.
du börjar med att ta bort luftfilterboxen, sedan lossar du förgasaren från insuget ta även bort slangen från tanken, seda vinklar du förgasaren så du kommer åt skruvarna i botten, är 4 småa skruvar du skall lossa för att få loss själva under delen på förgasaren, sedan sär det munstyckena. Det som sitter i mitten men en liten hylsa runt är högfart munstycket. bredvid sitter lågfart munstycket ett ganska långt, har du servicemanualen kvar så finns det bilder där!
har man gjort det förr så tar det inte mer än 15min . att byta dem...
-
Okej tack så mycket, den förra ägaren hade monterat ett 155 munstycke
-
Okej tack så mycket, den förra ägaren hade monterat ett 155 munstycke
mm men bytt på lågfart oxå, sedan så tror jag du kan gå upp till 160 på högfart...
-
hittade denna
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=7736.0;all
-
Kan informera att detta berodde bara på den iskalla kylan, nu funkar den som den ska & den "hänger" sig inte längre... ()p