ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: jcm skrivet 7 januari 2006 kl. 11:18:47
-
Hej !
har ibland lite bekymmer med det finns för lite ström i min 4 hjuling tackvare att jag har så mycket lampor annan elmövrerad utrustning kopplad. Så min fråga är om det finns någon som har provat att lägga två batterin och om det skulle hjälpa upp det hela ?
Vet inte hur det fungera med generatorn om den pallar med det, kanske någon som har någon fundering att dela med sig ?!
/Johan
-
Vet inte om denna fungerar men har haft funderingar på den själv.
Finns på www.kjell.com artnr.88-102
"Dubbel ackumulatorladdare
Speciellt utvecklad för båtägare vars båt har flera ackumulatorer. Ansluts mellan laddaren och ackumulatorerna. Laddar ackumulatorerna individuellt. Laddningen startar alltid med det mest urladdade batteriet. Max 8A (tillfälligt 20A). Mått: 61x35x23 mm. All elektronik ligger ingjuten i epoxy. Tysktillverkad. "
-
Hej Koma "
Tack för tipset.
Det roliga i kråksången är att jag har köpta alla mina tillbehör från de ställe där jag köpta 4 hjulingen. har bla. dubbla 55 watts lapmpor, 3 point hitch (el manuvrerad), winch, justering av plog blad (höger-vänster),
arbetsljus bakåt, arbetsljus på dumper kärran, varma handtag.
Så som du ser så har jag rätt mycket, och jo visst så tänkte jag de här med elen att den eventuellt inte skulle räcka till när jag köpte utrustningen men inte sade den auktoriserade Yamaha försäljaren något heller (de var till och med dom som monterade vissa saker).
Men sen när de vart kallt ute så märkte jag att den inte ville starta, så ficka ladda den med jämna mellanrum. Men fast jag inte använda någon av den extra elutrustningen så ville den ändå inte starta ibland, så började fundera om det var batteriet som var trasigt, att det inte riktigt villa ladda fullt på något sätt. Så efter diskusstion med Yamaha försäljaren så hade han pratat med en någon annan som sa att det kan vara så att batteriet inte räcker till när där e så mycket utrustning.
Sa åt honom att strömmen vill ju inte ens räcka till fast jag inte använder något extra.
Så de var dom som rekomenderade att jag skulle lägga dubbra batterier för att få de att räcka till. I alla fall, efter många turer så fick jag ett nytt btteri på garanti (importören i Finland är inte så villig att ge ut nya batterier, kostar 180 € = 1700 SEK Styck).
Men som sagt, allt de här hände just på hösten när de vart kallt ute, men fick de nya batteriet på plats i början på veckan så har inte hunni testa så mcyket, men tror ändå att det kan finnas en poäng i att det inte riktigt räcker till i alla fall skulle man på något sätt vilja gardera sig mot att man inte får slut på strömmen så lätt.
Men det borde gå att koppla två batterier utan att köpa någon extra, så har man ju också på bilar, men frågan är ju om generatorn orkar med det, så då kanske det skulle vara en ide att lägga dit den där "dubbla ackumulatorladdare" ialla fall för att försäkra sig om att den i alla fall alltid laddar ett batteri fullt och sen fortstätter med de andra.
Men frågan är det där med Amperena, har ingen aning om vad genratorn ger ut, den enda man vet är att batteriet är 18Ah, så måste prata med någon som sysslar med bil-el för att kanske få klarhet i det.
Tackar för tipset.
Återkommer när jag har lite mera kött på benen.
/Johan
-
Intressant... Skapligt med tillbehör får jag säga! Förstår om 18Ah inte räcker.
Jag vet att NISSE här på forumet kopplade på ett extra Optima billbatteri i en separat box på bagageracket på sin Honda 350.
Han kanske läser detta inlägg och kan dela med sig om det, annars kan du ju skicka ett PM till honom så kan han skriva om hur han löste laddfrågan här på forumet.
Eller hur Nisse, det gör du väl så gärna :?: :wink: