ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: g-power skrivet 28 oktober 2008 kl. 13:00:47
-
Hej har en viktig fråga om vinterdäck till en ATV, funkar det att köra med gatdäck på vintern? Eller måste man ha dubb?
Diskutera fritt, men bara jag får svaret på min fråga.
/Gustav
-
Jag tycker inte att det behövs, dubbade mina original-sommardäck på min första ATV, en Kymco KXR 250 men upplevde väldigt liten skillnad, dessutom slets dubben ut ur däcket rätt fort p.g.a. diffen.
Jag tycker att det greppar förvånansvärt bra med de vanliga däcken.
-
Tackar bra då vet jag :)
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
-
Gatdäck kan jag inte tänka mig fungerar bra.Tycker man åker omkring som en snorlomma bara det är blött ute.
Jag är lite inne på skruvdubb men kan man ta bort dom efter vintern eller är däcken körda då?
-
Jag körde min första vinter med min SMC 250 på vägdäck, det tänker jag aldrig göra om. Absolut inget grepp alls, räckte med att gasa till så släppte det...
-
Skaffa dig bara rejäla crossdäck så klarar du dig mycket bra.
Vill man ha lite extra bett på väg med blankis så går det faktiskt "Snikdubba" med vanlig plåtskruv.
Ska du ut i lössnö så är det så stora däck som möjligt och med djupt och öppet mönster.
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Så det är alltså lag att ha dubb på 12" som sitter på de flesta ATV:er :hmmm: eller?
-
Inte dubb, däremot Vinterdäck.
M+S märkt.
Vad jag kan förstå iaf...
-
Inte dubb, däremot Vinterdäck.
M+S märkt.
Vad jag kan förstå iaf...
Menade vinterdäck. Konstigt isf att dra gränsen vid 10".
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Det är mc vi åker, inte bil. Det finns inget krav alls på
vinterdäck på en mc. ;)
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Det är mc vi åker, inte bil. Det finns inget krav alls på
vinterdäck på en mc. ;)
Nähädu, jag åker skoter(terrängreggat), men får å andra sidan inte färdas på väg, så jag behöver inte heller M+S däck.
:D
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Det är mc vi åker, inte bil. Det finns inget krav alls på
vinterdäck på en mc. ;)
Just d ja. =)
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Det är mc vi åker, inte bil. Det finns inget krav alls på
vinterdäck på en mc. ;)
Nähädu, jag åker skoter(terrängreggat), men får å andra sidan inte färdas på väg, så jag behöver inte heller M+S däck.
:D
Och jag får inte åka i terrängen.
Fan, att ingen berättade det tidigare. ^-^
-
Enligt lag är du inte ens tvungen att ha vinterdäck
Saxat ifrån http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx
Undantag
Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
Det är mc vi åker, inte bil. Det finns inget krav alls på
vinterdäck på en mc. ;)
Nähädu, jag åker skoter(terrängreggat), men får å andra sidan inte färdas på väg, så jag behöver inte heller M+S däck.
:D
Och jag får inte åka i terrängen.
Fan, att ingen berättade det tidigare. ^-^
Får man inte? ;) ;D får är snälla djur!
-
(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=18713.0;attach=1623)
Får man inte? ;) ;D får är snälla djur!
ha, det var en ful fan.... ;D
-
Första halkan för mig ikväll då jag åkte till jobbet...
Kändes lite sådär på mina gatdäck kan man ju säga.
Blir till att lägga på "offroad däcken" som dessutom är dubbade, då kanske man får stopp iaf ;)
Det är ju iofs ganska trevligt att åka brett, men i en rondell med en massa annan trafik var det ingen höjdare när man inte var riktigt beredd.
-
Så man bör alltså ha andra däck?
Räcker det inte med grovmönstrade då?
-
Jag tror det beror rätt mycket på var man bor vilka däck man behöver.
Här i Piteåtrakterna har vi ju som regel riktig vinter, med vintervägar - inte blankis.
På snö eller packad snö greppade i alla fall mina vägdäck rätt bra, men på is finns ju i princip inget annat än dubb som funkar, inte ens dubbfria "bilvinterdäck" är bra på is.
-
Skall man vara helt laglig får man väl inte dubba däck själv, utan de måste vara godkända med dubb.
Mig vetetrligen finns det inga godkänd dubbdäck för väg bruk till atv
-
Hur ska man gå tillväga nu då, vi har ju mest is här i sthlm på vintern. Jag fick en läskig upplevelse igår när jag var ute och åkte, då det var blixthalka, då tänkte jag om när det blir vinter. Måste förbereda mig i god tid...
-
Man klarar sig långt på ett grovmönstrat cross däck men det kan skilja en hel del mellan däck och däck.
På blankis är det inte mycket som biter annat än dubb eller kedjor (kanske inte ett alternativ men men)
Så det gäller att köra försiktigt. Speciellt när båda bakhjulen går lika fort så blir det lite xtra halkigt i kurvor.
Har själv snikdubbat men om det är mest asfalt så håller dessa inte så länge men då är det bara skruva dit nya. Finns ju dyrare alternativ som håller längre men det kostar ju nästan som nya däck.
/Henke
-
Jag skulle aldrig tänka mig dubbat! gud va tråkigt, sladdar aldrig. Bara håller i, Fast det skulle vara en livs garanti att bara sätta dubbat fram. Då kan man både sladda och stanna! ()p
-
Jag skulle aldrig tänka mig dubbat! gud va tråkigt, sladdar aldrig. Bara håller i, Fast det skulle vara en livs garanti att bara sätta dubbat fram. Då kan man både sladda och stanna! ()p
Fast tänk dig att du åker i storstad-trafik... (Grymt mycket folk överallt) då vill du väll inte bara sladda och tillslut sladda in i en bil.. då kan det va bra att ha dubbade däck och kunna stanna direkt.
-
Jag skulle aldrig tänka mig dubbat! gud va tråkigt, sladdar aldrig. Bara håller i, Fast det skulle vara en livs garanti att bara sätta dubbat fram. Då kan man både sladda och stanna! ()p
Fast tänk dig att du åker i storstad-trafik... (Grymt mycket folk överallt) då vill du väll inte bara sladda och tillslut sladda in i en bil.. då kan det va bra att ha dubbade däck och kunna stanna direkt.
Ja men nu är det så att jag inte bor i någon stor stan ;) Sen så fort det blir halt i sthlm blir det kaos. Eller liknande städer...
-
Jag skulle aldrig tänka mig dubbat! gud va tråkigt, sladdar aldrig. Bara håller i, Fast det skulle vara en livs garanti att bara sätta dubbat fram. Då kan man både sladda och stanna! ()p
Fast tänk dig att du åker i storstad-trafik... (Grymt mycket folk överallt) då vill du väll inte bara sladda och tillslut sladda in i en bil.. då kan det va bra att ha dubbade däck och kunna stanna direkt.
Ja men nu är det så att jag inte bor i någon stor stan ;) Sen så fort det blir halt i sthlm blir det kaos. Eller liknande städer...
Du bor ju i hedemora eller va det va.. det e ju glesbyggd. stockholm är tätort. Dessutom blir det inte kaos i stockholm när det blir halt, var har du hört det. LITA ALDRIG PÅ AFTONBLADET!!!
E det nån som har hört om det ens kommer att bli snö/kallt denna vinter?? om det inte blir snö eller halt så måste man ju inte köpa nya däck
-
Jag har inte hört. Jag vet, "snö kaos i sthlm i eftermiddags, 6 personer till sjukhus, inga livshotande skador" -.-
-
Hej har en viktig fråga om vinterdäck till en ATV, funkar det att köra med gatdäck på vintern? Eller måste man ha dubb?
Diskutera fritt, men bara jag får svaret på min fråga.
/Gustav
funkar det- nepp inte om du menar "rena vägdäck" .
måste man ha dubb- nej men beroende på vad du ska åka på för väglag så kan det vara att rekomendera
är det lagligt att köra utan vinterdäck- ja, det är en mc vi talar om och då gäller inte lagen om vinterdäck
är det lagligt med grovmönstrade däck, typ ITP589- troligen inte, läs på däcket hittar du texten "not for highway service" då får du inte använda det på väg, det är inte e-märkt.
ett däck måste vara godkänt för dubb om du ska dubba det och ha det på väg.
-
Är det lagligt med grovmönstrade däck, typ ITP589- troligen inte, läs på däcket hittar du texten "not for highway service" då får du inte använda det på väg, det är inte e-märkt.
ett däck måste vara godkänt för dubb om du ska dubba det och ha det på väg.
På mina originalare står det not for highway service. Och det på en Vägreggad maskin. Betyder det att jag åkt runt olagligt då? :dntknow:
Den är väl typgodkänd med dom däcken på?
-
polisen som stoppade mig härom dagen påpekade just detta på min can am, jag sa att han skojade, men det gjorde han tydligen inte. jag hänvisade till att däcken är ju enligt coc dokumentet godkända, det dementerade han och påtalade att dimensioner och offset, hastighetsindex osv finns i
coc, inte däckens fabrikat, han var "snäll" och lät mig åka hem på dom utan böter. så.... efter detta har man lärt sig något nytt.... men jag kom just nu att tänka på att han kanske hade en personlig uppfattning om detta, det kan ju vara så att han haft fel... eftersom han inte skrev något alls.
-
Men nu är det ju typ blixthalka, funkar något då?
-
polisen som stoppade mig härom dagen påpekade just detta på min can am, jag sa att han skojade, men det gjorde han tydligen inte. jag hänvisade till att däcken är ju enligt coc dokumentet godkända, det dementerade han och påtalade att dimensioner och offset, hastighetsindex osv finns i
coc, inte däckens fabrikat, han var "snäll" och lät mig åka hem på dom utan böter. så.... efter detta har man lärt sig något nytt.... men jag kom just nu att tänka på att han kanske hade en personlig uppfattning om detta, det kan ju vara så att han haft fel... eftersom han inte skrev något alls.
Förmodligen vet han inte vad han snackar om, poliser gör ganska ofta egna lagar har jag märkt. Farsan var ute med sin A Ford 1931 och på den har han halvljusdispens iom att generatorn inte klarar att hålla ström för det. Så han åker med parkeringsljus och blev stoppad för det.
Trots att farsan kunde visa upp dispensen från vägverket så ville inte snutfan acceptera det, påstod att det inte fanns något sådant och bla, bla bla. Som tur så kom det ett larm och farsan fick åka med en sürlig kommentar från snuten.
Tänk att öht bry sig om en 75 år gammal välrenoverad veteranbil som körs i 50 km/h? Den snuten måste ha haft pms eller något sådant.
Själv kommer jag aldrig att godkänna något som en snut vill bötfälla mig för vid vägkanten, det får gå till rätten, så vet man åtminstone vilken lag, och om den finns, som man brutit mot 8)