ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 28 oktober 2008 kl. 09:18:01
-
Med märkestrogen menas t.ex om du kört Cross eller Mc förut och alltid kört t.ex Honda ...därför väljer en Honda ATV.
Annat: skriv orsaken till ditt val....
-
Kan du inte lägga till att man får ange tre olika alternativ, för mig är det i alla fall inte bara en sak som är "mest" avgörade för valet av ATV.
-
Kan du inte lägga till att man får ange tre olika alternativ, för mig är det i alla fall inte bara en sak som är "mest" avgörade för valet av ATV.
du får gärna hjälpa mig med det.. :)
-
Fixat.
-
Kvalitet är viktigt för mig iallafall.Så det fick bli "Annat" ()p
-
om man redan röstat innan ni till 3 valbara hur göra då?
-
Nu kan du rösta igen, eller ni som vill kan ändra era röster.
-
de skulle vart 4 val istället då kunde ÅF va me
-
Mmm, men nu var ju frågan vilken faktor som var AVGÖRANDE, jag anser nog att tre val räcker för att ange de mest avgörande, i vart fall måste man dra gränsen någonstans.
Vad säger du ATVNerd?
-
Mmm, men nu var ju frågan vilken faktor som var AVGÖRANDE, jag anser nog att tre val räcker för att ange de mest avgörande, i vart fall måste man dra gränsen någonstans.
Vad säger du ATVNerd?
Amen!
-
Kvalité, effekt, Pris :headbang:
Eller effekten va inte sååå stor skillnad. Fast hellre en DVX för 40k än en Raptor 350 för 52k.
Kvalitén är ju avgörande för en bra hoj! F#n vad glad jag är att jag slipper skruva före/efter varje körning nu, Bara tanka o Köra i princip :headbang:
Vägreg va väl inte så betydelse fullt när man är 13 år och bor ute i ingenstans :)
Snackar vi atv's eller quad's nu? Eller både och? :D
-
det som har MEST avgörande tycker iaf jag är hur man blir bemött av säljaren!
-
det som har MEST avgörande tycker iaf jag är hur man blir bemött av säljaren!
visst spelar det roll !men jag köper där det är biligast..skiljer det 5000spänn så ger jag inte de pengarna till en säljare bara för att han är glad och trevlig, det ska alla säljare vara det ingår i jobbet tycker jag.
Däremot håller jag med om att om man blir dåligt bemött så lägger jag inte en spänn iden butiken...någonsin!
-
man kan ju nu förstå varför alla dessa oseriösa företag med kontoret på fickan kan överleva,
enligt det statistiska resultatet ovan är ni/vi mer känsliga för priset än något annat.
en billig masikn prioriteras före en kvalitetsmaskin
priset är viktigare än vad man får för pengarna, vägreggat vs terräng vs oreggat
min spontana marknadsanalys! :tickedoff
-
man kan ju nu förstå varför alla dessa oseriösa företag med kontoret på fickan kan överleva,
enligt det statistiska resultatet ovan är ni/vi mer känsliga för priset än något annat.
en billig masikn prioriteras före en kvalitetsmaskin
priset är viktigare än vad man får för pengarna, vägreggat vs terräng vs oreggat
min spontana marknadsanalys! :tickedoff
Pris och kvalité ligger ganska lika.... :hmmm:
-
Pris, Effekt, Kvalité
Är ju lite svårt de där, när jag började ville jag köpa Raptor 700 direkt men kompisarna tyckte den var dyr och onödig så det blev Hyosung 450. Har aldrig skruvat så mycket i mitt liv, så nu har jag Raptor och är helnöjd :)
Men det är ju pengar som styr också. Men dubbelt så bra och dubbelt så dyr stämmer rätt bra :D
-
Pris, Effekt, Kvalité
Är ju lite svårt de där, när jag började ville jag köpa Raptor 700 direkt men kompisarna tyckte den var dyr och onödig så det blev Hyosung 450. Har aldrig skruvat så mycket i mitt liv, så nu har jag Raptor och är helnöjd :)
Men det är ju pengar som styr också. Men dubbelt så bra och dubbelt så dyr stämmer rätt bra :D
Precis samma som jag tänkter på ()p "dubbelt så dyr fast 100 gånger så bra..."
-
Faktum kvarstår nog trots allt, inte alla har råd/vill lägga ut så mtycket som en kvalitetsmaskin kostar, och speciellt inte på sin första ATV.
En del lägger sedan av, och en del blir bitna - och blir man väl biten är är kanske pengarna inte riktigt lika viktigt längre utan då blir det mer en fråga om kvalitet, väghållning/komfort och den typen av frågor.
Jag gissar att det skulle se ungefär likadant ut på snöskotermarknaden om man gjorde samma omröstning där.
-
Helt sant Marklund, det var ändå bra som i mitt fall att köpa sig en relativt "billig" maskin då för 59.000kr för jag kanske tröttnade efter 2 månader. surt att ha köpt sig en sprillans raptor då :)
Körde lite cross själv förr och lessnade direkt, hur tråkigt som helst i jämförelse :D
-
Man kan säga vad man vill om de billiga "kinamaskinerna", men utan dem hade förmodligen ATV-trenden aldrig fått den proportion den idag har.
Förutom att de har gjort ATV:s tillgängliga för en större kundgrupp har de pressat priserna även på märkesmaskinerna - och fått även de att börja landsvägsregistrera sina maskiner i en större omfattning än vad de annars skulle ha gjort.
I vart fall är det vad jag tror.
-
Man kan säga vad man vill om de billiga "kinamaskinerna", men utan dem hade förmodligen ATV-trenden aldrig fått den proportion den idag har.
Förutom att de har gjort ATV:s tillgängliga för en större kundgrupp har de pressat priserna även på märkesmaskinerna - och fått även de att börja landsvägsregistrera sina maskiner i en större omfattning än vad de annars skulle ha gjort.
I vart fall är det vad jag tror.
Japp, Jag börja ju med en kina. Då tyckte jag det va världens bästa maskin! Att man inte kunde ha roligare för pengarna, Sen fick jag syn på en Dinli som kom upp på bakhjulen på 1:an,2:an,3:an. Då va det min näste dröm maskin! Sen kom man inte här så vart man lite besviken över att den bara va skit :-\ Så då va det bara att hita något annat till mig i form av en DVX. Sen spelar ju vägreg en stor roll i hur "sporten" har utvecklats ;)
-
jag började som så många andra på en kinapuff, 135 mil sedan var jag less på min dröm, åf gick knappt att nå när något gick sönder(hände ofta), när man väl fick tag på dom så skickade dom nya delar, fel delar, och så höll det på , bytte upp mig ett snäpp till en Kvalitetsmaskin från taiwan, den åkte jag 1,5 år och av den tiden stod den 3 månader på verkstad, den försökte ju i allafall åf laga men hade problem med att få delar från den berömda generalagenten i östersund, trots allt den var 3 ggr så dyr som kina maskinen men jag fick 3x3=9ggr mer maskin för dom pengarna, nu har jag bytt igen, denna gång ett exklusivt märke, jag hade förmodligen aldrig köpt en sådan som första maskin då dom är på tok för dyra, skillnaden är dock 3x3=9 ggr mer än den taiwan tillverkade maskinen, min slutsats
hade det inte funnis billiga kina maskiner att tillgå hade förmodligen inte jag med många fler fått tillgång till det nöje som atv´n skänker mig/oss.
men blir man lite seriös och börjar fundera på säkerhet/prestanda/osv, då ska man välja med omsorg, idag skulle jag aldrig sätta mig på den första maskinen jag ägde, bromsar, däck, lager, chassie, belysning tittar jag i backspegeln så kommer jag bara fram till att den var rent ut sagt
TRAFIKFARLIG och ingen var intresserad av att göra något åt den. min äldsta son vill gärna ha en egen atv, visade mig en brochyr på en "kines" av samma märke som min första, billig var den, mitt råd var till honom titta på en dubbelt så dyr av kvalitet med bra bromsar så går jag på banken och ordnar med mellanskillnaden.
-
Jag kan inte riktigt förstå hur man tycker det är billigt att köpa kinaskit.Visst att inköpspriset är bra, men ska den sen stå stilla för att saker går sönder och det inte finns några delar osv. blir det ju en skitdålig affär i slutändan. Då måste det ju vara bättre(om man kan) att köpa kvalitet begagnat och få igen sina pengar efter 100mil om man inte tyckte det var skoj med ATV.
"Åh det är så billigt,bara 59900:-" men efter 100mil får du 30000:- för den och det behöver man ju inte vara ekonom för att fatta att det var en miss. Jag har nu kört 100mil med min och den står i ungefär samma pengar som när jag köpte den.
Mina 2 cent...
-
Jag kan inte riktigt förstå hur man tycker det är billigt att köpa kinaskit.Visst att inköpspriset är bra, men ska den sen stå stilla för att saker går sönder och det inte finns några delar osv. blir det ju en skitdålig affär i slutändan. Då måste det ju vara bättre(om man kan) att köpa kvalitet begagnat och få igen sina pengar efter 100mil om man inte tyckte det var skoj med ATV.
"Åh det är så billigt,bara 59900:-" men efter 100mil får du 30000:- för den och det behöver man ju inte vara ekonom för att fatta att det var en miss. Jag har nu kört 100mil med min och den står i ungefär samma pengar som när jag köpte den.
Mina 2 cent...
Håller inte riktigt med såg en kfx här för 66 tusen ett år gammal ny pris 100-120 enligt säljaren. Man förlorar ju mer pengar på den en om man börjar med en billigare taw,Kina maskin.
Sen tycker inte jag att taw hjulingarna är något dåliga, man får ju tänka på att dom är ej gjorda för mx utan grus o väg, ska du ut på cross banan så köp en japan ja, men annars fungerar till ex en dinli,adly,smc bra.
Min åsikt.
Den kan va nästan två år, 07a men ett jävla tapp en då
-
kvalite-köregenskaper-tillbehör
kvaliten är ju A till O så därför valde jag inte priset som en avgörande egenskap! Eftersom att jag annser att priset inte spelar någon roll så länge kvaliten är på topp!
köregenskaper- jaa finns väl inte så mycke att tilläga, ingenting maskin blir kul om de inte går att köra de på ett bra sätt!
tillbehörs utbud- de är alltid viktigt att man kan få tag på delar som man vill ha snabbt och smidigt! Hade lika gärna kunnat välja ÅF men den honda säljare jag varit i kontakt med är skit så därför gjorde jag inte de! (lugnets MC i borås auktoriserad handlare för yamaha och honda) har aldrig klarat av att fixa någonting till varken min honda eller den yamahan jag hade innan! och min polare har samma problem när han ska ha delar till sin honda! Så därför valde jag tillbehörs utbud eftersom jag inte köper orginal delar utan går via anndra handlare o köper tillbehörs delar istället!
-
Jag kan inte riktigt förstå hur man tycker det är billigt att köpa kinaskit.Visst att inköpspriset är bra, men ska den sen stå stilla för att saker går sönder och det inte finns några delar osv. blir det ju en skitdålig affär i slutändan. Då måste det ju vara bättre(om man kan) att köpa kvalitet begagnat och få igen sina pengar efter 100mil om man inte tyckte det var skoj med ATV.
"Åh det är så billigt,bara 59900:-" men efter 100mil får du 30000:- för den och det behöver man ju inte vara ekonom för att fatta att det var en miss. Jag har nu kört 100mil med min och den står i ungefär samma pengar som när jag köpte den.
Mina 2 cent...
Håller inte riktigt med såg en kfx här för 66 tusen ett år gammal ny pris 100-120 enligt säljaren. Man förlorar ju mer pengar på den en om man börjar med en billigare taw,Kina maskin.
Sen tycker inte jag att taw hjulingarna är något dåliga, man får ju tänka på att dom är ej gjorda för mx utan grus o väg, ska du ut på cross banan så köp en japan ja, men annars fungerar till ex en dinli,adly,smc bra.
Min åsikt.
Den kan va nästan två år, 07a men ett jävla tapp en då
Det var ju precis det jag menade med köp kvalitet BEGAGNAT..Jag tror att du lätt kan köra 100mil med den kawan och få tillbaka dina 60k. Att köpa nytt är alltid en förlustaffär oavsett vad man köper. Det är ju drygt om det ska behöva kosta 30 tusen att få reda på att det här tyckte jag inte var så roligt,om du förstår vad jag menar.Det är samma när jag köper bil jag köper inte helt nytt när jag kan få den 100k billigare 1-2 år senare,men det är för att jag inte har råd att göra såna affärer.Hade jag råd så skulle jag med köpa nytt.
-
Sorry, missa köpa beg, ja nytt förlorar man alltid mycket på men nytt är nytt!
Sen tror ja inte att du förlorar så mycket som 30000 lakan på 100 mil men mycket pengar är de ()p