ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: 4hjularn skrivet 26 oktober 2008 kl. 16:06:58
-
Hej,
Köpte en 90cc till grabben och insåg att jag själv behövde en 4-hjuling och slog till på en PS-Moto 200cc och blev helt såld.
Helt såld på Kinaapparaten blev jag väl inte men väl på att köra 4-hjuling så nu får grabben ta över 200:an för jag inhandlade en Dinli 450cc Nitro Edition -07 i går och f**n vilken skillnad.
Har förstått att skall det vara helt enligt experterna så bör man väl ha en japps mellan knäskålarna, men för att hålla plånboken lite gladare så känns Dinlin fullt tillräcklig för en glad amatör som mig.
Jag valde detta forum eftersom min tyvärr avlidne bästa kompis(Roadkill) trivdes fint här.
Nu till mina funderingar:
- Läste om avgaspuffar på höga varv och att detta berodde på för snålt munstycke, stämmer det?
- Är intresserad av att "koppla om" blomsledningarna så fot tar bak och hand fram finns det någon färdig lösning på det och är det att rekommendera?
- Det sitter en Yoshimura-dämpare på men inget gjort åt CDI-boxen, bör man göra det och i så fall ungefär hur mycket kostar det?
-
Sökte runt på nätet förut om det & kom snart fram till att det kunde vara många olika faktorer.
För snålt med soppa
För fett med soppa
Läckande avgasar system
Otäta ventiler.
Vad jag har läst om CDI "chip" så ökar det bara vartstoppet & därmed ökar risken för ventil ras drastiskt.
-
Grattis till nya köpet!! Finns det några bilder på den?? :headbang: :headbang:
-
Mja förre ägaren hade nog inte svart bälte i puts och jag är väl inte mycket bättre själv men visst, lite bilder kommer så småningom.
-
Mja förre ägaren hade nog inte svart bälte i puts och jag är väl inte mycket bättre själv men visst, lite bilder kommer så småningom.
Skit i att den e smutsig.. det e den färgen den ska va 8) 8)
inte så smutsig men ändå.. ingen dinli men ändå 8)
-
Hej,
Köpte en 90cc till grabben och insåg att jag själv behövde en 4-hjuling och slog till på en PS-Moto 200cc och blev helt såld.
Helt såld på Kinaapparaten blev jag väl inte men väl på att köra 4-hjuling så nu får grabben ta över 200:an för jag inhandlade en Dinli 450cc Nitro Edition -07 i går och f**n vilken skillnad.
Har förstått att skall det vara helt enligt experterna så bör man väl ha en japps mellan knäskålarna, men för att hålla plånboken lite gladare så känns Dinlin fullt tillräcklig för en glad amatör som mig.
Jag valde detta forum eftersom min tyvärr avlidne bästa kompis(Roadkill) trivdes fint här.
Nu till mina funderingar:
- Läste om avgaspuffar på höga varv och att detta berodde på för snålt munstycke, stämmer det?
- Är intresserad av att "koppla om" blomsledningarna så fot tar bak och hand fram finns det någon färdig lösning på det och är det att rekommendera?
- Det sitter en Yoshimura-dämpare på men inget gjort åt CDI-boxen, bör man göra det och i så fall ungefär hur mycket kostar det?
är ochså intresserad av att koppla om bromsarna
-
För att en fyrhjuling ska kunna vägreggas så måste fotbromsen ta på alla fyra hjulen... :rtfm:
-
"VARNING"
Koppla inte om bromsarna, då gäller inte garantin längre.
Iallafall inte på DENADA OFFROAD.
Om du nu har någon garanti kvar.
Min huvudbronscylinder slutade att funka helt plötsligt, men efter som att jag har "micklat" som dom kallar det med broms systemet, så har jag orsakat det själv.
-
För att en fyrhjuling ska kunna vägreggas så måste fotbromsen ta på alla fyra hjulen... :rtfm:
Är du helt säker på detta? :dntknow:
Både min och polarens Raptor 350, har fotbroms på bakhjulen och frambroms på handtaget....
-
För att en fyrhjuling ska kunna vägreggas så måste fotbromsen ta på alla fyra hjulen... :rtfm:
Är du helt säker på detta? :dntknow:
Både min och polarens Raptor 350, har fotbroms på bakhjulen och frambroms på handtaget....
Inte helt säker men har läst det på flera ställen.
-
Det stämmer bra att fotbromsen ska påverka alla 4 hjulen, det är faktiskt så även på Raptor 350 när man köper den från Yamaha iaf.
-
Bra val av maskin. Denna maskin håller för det mesta bara du servar den väl och inte bestyckar fel.
När det gäller puffar, kan det vara både att den får för lite bränsle och att den får för mycket. Brukar oftast tveka om den får för mycket, och om den får för lite så puffar den.
Att fotbromsen tar fram och bak vänjer man sig vid. Så min rekomendation är att behålla som det är. Även besiktningen blir lite enklare när det är dags.
Kravet att den skulle få framföras med b-kort var ju att fotbromsen skulle ta fram och bak. (har för mig att ingen är reggad med separata)
Du behöver inget göra med CDI boxen om du vill ha driftsäkerhet. vill du ha mer effekt så kan man ju byta med dem risker det innebär.
/Du kommer nog att ha mycket nöje året runt med din maskin.
Henke
-
Tack för fin respons på inlägg, låter nog bromsarna vara som de är och ser över bestyckningen.
-
Mailade och frågade VV vad som gäller och fick detta svar:
Hej !!
Vi utgår från att du meanr en MC-registrerat fyrhjuling. Vad som gäller för en sådan kan du läsa i Vägverkets föreskrifter om MC (VVFS 2003:23) 11 kap. Länken till föreskrifterna får du här.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr044.htm
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr043.pdf
ändring:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr198.htm
Har skummat igenom men såg inget om att det ska ta på alla hjulen... :dntknow:
-
Nej, inte jag heller..
Dessutom;
Min Raptor 350 tar separat på bak&fram, polarens Raptor 350 gör detsamma, och även en annan polares LTZ400 gör det.
Alla vägreggade, och jag tvivlar på att någon av dem är ombyggda.
Bromssystemen ser nämligen "proffsigt" dragna ut!
-
Nej, inte jag heller..
Dessutom;
Min Raptor 350 tar separat på bak&fram, polarens Raptor 350 gör detsamma, och även en annan polares LTZ400 gör det.
Alla vägreggade, och jag tvivlar på att någon av dem är ombyggda.
Bromssystemen ser nämligen "proffsigt" dragna ut!
På min raptor 350 tar fotbromsen alla hjulen och handtaget tar fram :hmmm:
-
Detta ska undersöka ordentligt imorgon!
Jag ska hissa upp alla tre ; Raptor 350 x2 samt LTZ400 och prova..
Detta låter skitskumt helt enkelt..
-
När tex Dresel "bygger om" hoj för gatbruk så dras det en wire mellan fot och handbroms för att få bromsverkan på alla fyra hjulen. Detta gör dom inte för att det är kul utan för att det är ett absolut krav. Andra hojar har andra lösningar, tex Can Am låser hojen i fyrhjulsdrift för att få samma bromsverkan....
-
Här kryper jag till korset....
Min Raptor 350 har bromsverkan på samtliga hjul när du bromsar med fotbromsen.
Dock så är den mer bak än fram, skulle gissa på 30/70 eller t o m 20/80.
Märkte detta nu när snö och is kommit till vårat avlånga land!
Polarens Dresel-ombyggda ltz har dom separat broms, men det är väl så enkelt som att någon "klippt" vajern LAHA pratade om! :)