ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: [Looser] skrivet 21 oktober 2008 kl. 20:06:13
-
Svängde förbi min ÅF och såg att han fått in den nya 500Efi Gladiator i vitt.
Kikade lite på den och visst den såg cool ut men vet inte om det ryckte speciellt mycket i
vill ha tarmen mot min allroad.
Nån som har den och kan säga lite för / emot ?
-
Jag har den inte, och precis du tvekar jag om man verkligen får så många fördelar jämfört med CF-Moto 500 även om man såklart alltid vill byta till det senaste ;)
Uppenbara fördelar som jag ser det är ju EFI, särskilt när man bara ska flytta runt lite grejor och köra en kort stund, då hinner inte min CF 500 bli varm och den är ju rätt tjurig med tomgången och kräver lite omstarter i början. EFI torde ju också borga för lägre bränsleförbrukning.
Enligt uppgift ska Gladiatorn ha riktigt bra svängradie, det saknas ju ordentlig på CF 500, riktigt irriterande när jag i trånga utrymmen skall vända med mitt ATV Boggiesläp!
Hydrauliska självjusterande ventillyftare ser jag i långa loppet som en stor fördel, torde ju i princip bara vara att byta olja och filter inom överskådlig framtid. Fattar inte varför inte allla ATV har det 2008? Även de sk. "Kvalitets"märkena saknar väl detta vad jag vet?
Differential på bakaxel är väl Cectek ensamma om också, borde borga för mindre däckslitage, inte minst när man sitter och nöter asfalt. Borde även vara skonsammare när man kör på mjuka, känsliga underlag.
Gladiatorn har på papperet högre dragvikt, dock har jag många gånger dragit över dubbla dragvikten med min CF 500 utan att ha märkt några problem av detta hittills.
Tänkbara nackdelar som jag tycker är att bagageräckena fram och bak ser små ut och har få fästpunkter. Känns som den är tänkt för mer "Terräng/lek" än hårt arbete med betongsäckar på räckena etc.
Det innovativa växelvredet har jag fått info om går med wire, trodde det var elektroniskt men icke och på några ställen har jag läst att det kan vara tjurigt att byta växlar på Gladiatorn. Sånt kan jag bli galen på. Nu är väl de exemplar som finns i sverige nu från första sändningen kan man tänka, det kommer säkert putsas och fixas på detaljerna på denna nya modell framöver.
Update: hittade denna video på "Tuben", verkar ju bekräfta att den är tjurig att växla....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=isk2L0DDcLg[/youtube]
För min del tror jag att jag avvaktar lite och inväntar första "Servicepacket" till maskinen då den är så pass ny.
-
Vid det här laget borde det ju vara någon som införskaffat denna modell och kan komma med en rapport hur den är ??
Oops, fanns visst en egen tråd för dessa modeller....
-
Blev less på den bara av att kolla när han försöker ändra mellan fram och back. Verkar suga ordentligt tycker jag. Tänker detta i ca:-20 och kalla fingertoppar.
-
Jag har en Gladiator och växlingen är inte så farlig. precis som på CF så sliter växlingen in sig rejält
efter bara 20 till 30 timmars körning..
och ännu bättre blir den nu när uppgraderings kittet kommer till växlingen.
-
Jag har en Gladiator och växlingen är inte så farlig. precis som på CF så sliter växlingen in sig rejält
efter bara 20 till 30 timmars körning..
och ännu bättre blir den nu när uppgraderings kittet kommer till växlingen.
Vad är det för uppgraderings kitt?
Vad ingår i det?
-
Okay! Det låter ju kanon! För det såg lite jobbigt ut som det är nu.Men jag har iofs inte provat den själv så jag kanske skall hålla k*****en. ;)
-
Växlingen regleras tydligen med stag ist för wire som det är idag. Har kört 3st Cectek, bla P_stmans som han hämtade idag. Jag lyckades inte alls få ur backen till neutral, likaså var det på dom 2 vi var o testade tidigare. Finns att läsa en liten resenssion i forumet.
Skit fin maskin som går mkt bra, styrningen är som en servostyrd bil om inte ännu lättare, riktigt bra bottenklipp i motorn, sjukt snygg enl mig. Till nästa höst kommer den även i en turbovariant med 74hk enl återförsäljare. Till 2;a kvartalet kommer även KingKobra.
//Janne
-
Det är korrekt som Atvavesta aka janne skrivit om stagen. istället för vajrar så monterar man annat växlingsvred som använder stag istället. tydligen enligt atvsweden så ligger över hälften av trögheten i vajrarna. det har kommit en rapport från atvsweden till ÅF som säger att dom ska försöka smörja vajrarna på första servicen. men uppgraderings kittet kommer i januari tror min ÅF..
man får hoppas på det.
-
OK! Då är inget nytt då, maskinerna är inte färdigutvecklade i Kina utan måste färdigställas här ::) Låter förtroendefullt...... inte :whip:
-
Inte vara negativ nu. Finns väl raptor hojjar mm som spricker i grenrör mm eller? Alla har barn sjukdomar även vi! Jag lär mig förtfarande av mina misstag. ;) ;D
-
Inte vara negativ nu. Finns väl raptor hojjar mm som spricker i grenrör mm eller? Alla har barn sjukdomar även vi! Jag lär mig förtfarande av mina misstag. ;) ;D
En wire som går trögt i Sverige måste väl gå trögt även i Kina, så varför är den inte bytt eller ersatt av stag redan där? Eller man kanske aldrig växlar i Kina....... Det här känns igen från de tidiga Dinlisarna där en uppsjö av uppdateringar tillkom efter tillverknings och konstruktionsmissar. Det är alltid lite osäkert att köpa första modellen av något.
Beträffande spruckna krökar så är det ett luft/bränsleblandningsrelaterad problem man knappast kan skylla på tillverkaren. Hade man behållit hojen i original eller gett den mer bränsle skulle det aldrig hänt, alltså användarfel :whip:
-
Klassar du allt som inte är yamaha som kina?? cectek är ingen kina hjuling
Ramen är tillverkad i taiwan och likaså fjädrings komponenterna.
motorn är också en taiwan motor som jag skulle påstå är betydligt bättre tillverkad än
stenålders stånkan på yamman.
som t ex trycksmorda glidlager som på en bil samt hydrauliska lyftare = slipper dessa jävla ventil justeringar.
CVT är tillverkad av bombardier i canada. det finns lite trevliga saker med denna med, som tex programmerbar
motor broms, programmerbart tillslag mm..
-
Taiwan och Kina är samma land enligt vissa...... Hur som helst så har jag inte sågat produkten, bara tillverkaren som skickat ut en ofärdig produkt.
Dinli kommer för övrigt också från Taiwan ;) och dom har ju nu lyckats få ihop en ganka hygglig hoj efter några år ;)
Hur många skulle köpa en bil där man inte kunde växla utan att bygga om hela länkaget, varför ska man behöva stå ut med sånt här bara för att det är lite billigare hoj från.... OK vi säger Taiwan då?
Hur bra motorn sen är får vi nog vänta ett tag med att kommentera ::)
-
Klassar du allt som inte är yamaha som kina?? cectek är ingen kina hjuling
Ramen är tillverkad i taiwan och likaså fjädrings komponenterna.
motorn är också en taiwan motor som jag skulle påstå är betydligt bättre tillverkad än
stenålders stånkan på yamman.
som t ex trycksmorda glidlager som på en bil samt hydrauliska lyftare = slipper dessa jävla ventil justeringar.
CVT är tillverkad av bombardier i canada. det finns lite trevliga saker med denna med, som tex programmerbar
motor broms, programmerbart tillslag mm..
mmmm. Bombardier...Can-am.. me like! ()p
-
väg broderna till Gladiatorn blev visst årets Atv i tidningen Atv& terräng... knep väl platsen före Polaris Sportsman 850xp, iofs inte så testad än men det måste väl räknas som helt OK? :dntknow:
-
Fast en av anledningarna till att quadriften blev årets atv är nog delvis för att den är så pass innovativ, inte bara tekniskt utan även ändamåls enlig.
-
:cry:är det samma som can am så lär det bli problem :cry:
-
Fast en av anledningarna till att quadriften blev årets atv är nog delvis för att den är så pass innovativ, inte bara tekniskt utan även ändamåls enlig.
i jumped the gun, lite grann...såg att även Gladiatorn var med lite längre in i bladet, men stod en heldel fint där... KÖP och LÄS ! ;D ;)
-
CVT är inte SAMMA som can am. den är bara tillverkad av bombardier, men som sagt inte samma typ som can am.
vad jag vet så är inte canam:s cvt elektromagnetisk, som jag har förstått det så är denna det.
-
När blev tidningen Atv & terräng en oberoende och trovärdig
blaska då? Jag är skeptisk till test i nån tidning.
-
När blev tidningen Atv & terräng en oberoende och trovärdig
blaska då? Jag är skeptisk till test i nån tidning.
Tyvärr är det så att Importörerna lånar ut sina maskiner för att få en bra recension och extra Reklam.....
Skulle tidningarna skriva sanningen så har dom inte tillgång till testmaskiner någon mer gång......
Detta gäller alla märken samt alla fakta tidningar :rtfm:
Allt handlar som vanligt om pengar >:(
//Nonne
-
När blev tidningen Atv & terräng en oberoende och trovärdig
blaska då? Jag är skeptisk till test i nån tidning.
Tyvärr är det så att Importörerna lånar ut sina maskiner för att få en bra recension och extra Reklam.....
Skulle tidningarna skriva sanningen så har dom inte tillgång till testmaskiner någon mer gång......
Detta gäller alla märken samt alla fakta tidningar :rtfm:
Allt handlar som vanligt om pengar >:(
//Nonne
Huvä på spiken.
-
håller fullständigt med... det enda testet jag litar på är när man får testa själv.