ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: closure77 skrivet 20 oktober 2008 kl. 21:51:54
-
Tja alla! Undrar bara hur stor skillnad spacers gör för väghållningen? Hur mycket ska man ta till osv?
Finns ju även "förlängningsbultar bultar" oxå, e dom nåt att ha?
mvh. matte
-
Breddade nyligen mun med spacers 9 cm bak ock 6 fram.
Stor skillnad, förut var den väldigt tippig men inte nu längre.
Tror inte på sådana förlängnings bultar har ju inte alls samma anläggnings yta som spacer ringar.
Men jag spacers måste ju frästa på lagren extra mycket.
-
Skippa bultarna tycker jag och kör på spacer plattor
geometrin fram blir ju lite knasig om du kör med spacers men inget jag direkt har ont av, vältar inte alls lika lätt med spacers heller
-
Jag har åkt lite över 200 mil med breddbultar och det är absolut inga problem! :)
Breddning gör mycket för vägegenskaperna.
-
Om du kör mycket väg kan en breddning göra mycket för just rondellkörning men den blir ganska fladdrig fram och sliter hårt åt olika håll (beror en del också på vilka däck man har)
Men är du en som gillar mycket väg så räcker det långt att sätta spacers bak och sedan sänka maskinen, för att sedan spänna framfjädrarna extra hårt, det gör mycket på väghållningen.
Men att använda spacers om man kör mycket i skogen skulle inte jag rekommendera. minsta lilla stubbe eller sten sliter hårt i styret. (en styrdämpare kan hjälpa lite att motverka detta)
Men som många säger "ska man vara fin får man lida pin"
Om man ska använda bultar eller plattor spelar nog mindre roll. fast det låter mer osäkert med bultar men dem är säkert inte av sämsta kvalitet :D
/henke
-
Om du kör mycket väg kan en breddning göra mycket för just rondellkörning men den blir ganska fladdrig fram och sliter hårt åt olika håll (beror en del också på vilka däck man har)
Men är du en som gillar mycket väg så räcker det långt att sätta spacers bak och sedan sänka maskinen, för att sedan spänna framfjädrarna extra hårt, det gör mycket på väghållningen.
Men att använda spacers om man kör mycket i skogen skulle inte jag rekommendera. minsta lilla stubbe eller sten sliter hårt i styret. (en styrdämpare kan hjälpa lite att motverka detta)
Men som många säger "ska man vara fin får man lida pin"
Om man ska använda bultar eller plattor spelar nog mindre roll. fast det låter mer osäkert med bultar men dem är säkert inte av sämsta kvalitet :D
/henke
:ATV: Jag körde med förlängningsbultar , korta modellen ,visst det fungera ett tag sen började fälgarna vobbla :(veryangry):
-alldeles för litet anligg , bara skit tycker jag..
Mvh svenne
-
Exakt, skulle hellre ha spacers än bultar.
Sedan hur bra det fungerar med bultar beror ju på körsätt och fälgar.
Så håller nog med dig där att jag inte valt bultar då jag kör väldigt varierat :headbang:
/henke
-
så som jag kör litar jag inte ens 100% på durablue's komposit spacers, det beror ju som sagt helt på körning. Kör man asfalt enbart så visst duger dom bultarna... men ska man göra lite avancerad hoppning osv så skulle jag aldrig kört med bultar enbart
-
Men hur starka är hubbarna?
Åker själv med Durablue, och tror inte att de ger med sig... men med mig som last och lite hopp/kast och så, så frestar det ju hubbarna betydligt mer än om hjulet sitter "där det skall".
Lite OT, men ändå inte... då det ju rör hållbarhet vid spacers.
()p
-
Tjena!!!
Har för mej det pratats om denna bultspacer tidigare.
Då nämnde jag att dessa spacers används av
ssm gänget på deras kawor yama och sukkor i skogen
och dom har inge problem med dessa spacers.
Jag har själv kört över 200mil med dessa spacers, inget problem alls.
Men smaken är som baken,delad.
Mvh tompas
-
Skulle aldrig ska med förlängningsbultar bultar,aldrig , köp riktiga spacer
-
skulle heller aldrig kört med bultar, vill ha själva spacerplattan där som stöd
-
skulle heller aldrig kört med bultar, vill ha själva spacerplattan där som stöd
stödhjul ;D ;D ;D
-
skulle heller aldrig kört med bultar, vill ha själva spacerplattan där som stöd
stödhjul ;D ;D ;D
:sunny:ang bultar ,ska tillägga att de fungerade OK ända tills jag bytte från mjuka originaldäck till landsvägsdäc... Blev något hårdare, kan spela roll??
-kostnadsfråga!
mvh svenne
-
låt säga jag t.ex ligger på bakhjulen i 110 km/h och tar ner framänden i asfalten. då vill jag inte vara orolig för att framhjulen ska vika sig/lossna för då pratar vi kostnader i både liv och hjuling
Hur stor är pris skillnaden egentligen? skiljer det 200kr hit eller dit så menar jag vafan? har man köpt en hjuling för 30k+ så ptja.
Det är ju trots allt det farligaste som kan hända om något av framhjulen fuckar sig när man kör, händer något bak är det ju inte så farligt ändå
-
Tjena!!
varför bakhjulsåka i 110 när man vet att det gör ont om det skulle skita sej, behöver
inte var spacerbultarnas fel, skulle nog säga skit bakom styret.
/Edit /Admin
-
Tjena!!
varför bakhjulsåka i 110 när man vet att det gör ont om det skulle skita sej, behöver
inte var spacerbultarnas fel, skulle nog säga skit bakom styret.
Varför åka på alla fyra hjulen om man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att åka på bakhjulen.. :headbang:
Varför hoppa när man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att hoppa.. :headbang:
Det det handlar om är ju att minimera riskerna för oväntade fel.
-
Hur är det med extra påfrestning på andra delar?
Det måste ju bli ganska mycket extra slitage på lagerna framme och hubbarna bak, Eller är det försumbart?
-
Varför åka på alla fyra hjulen om man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att åka på bakhjulen..
Varför hoppa när man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att hoppa..
Det det handlar om är ju att minimera riskerna för oväntade fel.
'
Ja precis! varför köra på bakhjulen ? jo för det är kul! man undrar ju varför du har fyrhjuling över huvud taget? det är väl kul?
Jag antar att du bara putsar din hjuling, tar kort på den och skryter om hur fin den är här på forumet.
Det luktar lite avundsjuka också, du har aldrig kört på bakhjulen inom så kontrollerade former som jag gör så du vet inte vad du pratar om...
Jag har putsat min fyrhjuling och gjort den fin. men hur roligt är det att ha något fint som man inte törs använda?
/Edit /Admin
-
Varför åka på alla fyra hjulen om man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att åka på bakhjulen..
Varför hoppa när man vet att det gör ont om det skiter sig?
Det är roligt att hoppa..
Det det handlar om är ju att minimera riskerna för oväntade fel.
'
Ja precis! varför köra på bakhjulen ? jo för det är kul! man undrar ju varför du har fyrhjuling över huvud taget? det är väl kul?
Jag antar att du bara putsar din hjuling, tar kort på den och skryter om hur fin den är här på forumet.
Det luktar lite avundsjuka också, du har aldrig kört på bakhjulen inom så kontrollerade former som jag gör så du vet inte vad du pratar om...
Jag har putsat min fyrhjuling och gjort den fin. men hur roligt är det att ha något fint som man inte törs använda?
1. Ja jag har kört på bakhjulen, men det är inget jag SKRYTER om som vissa gör.
2. Ja har 5 bilder på min...........hur många har du?
3. Ja tvättar min när den blir för skitig.........din verkar bli tvättad oftare eftersom den blänker på bilderna.
Men du Narmasil............jag skiter i vad du gör med dina 4hjulingar, det enda jag bryr mej
om är att försöka hjälpa andra quad/atv åkare inte ge dumma kommentarer om saker
som man ger förslag om.........detta gäller även quadjonen som gav sitt tyckande också.
//tompas
/Edit /Admin
-
Vad som redan sagts om dessa bultar och en förklaring till Tompas...
Det jag menade med hela bakhjulsåkat var att det är just ett bra exempel på när man vill kunna lita på att grejerna håller, för jag tror inte bultarna är lika bra som plattorna, och jag skryter inte direkt om hur jag kan åka på bakhjulen hit och dit, det är bara nått jag kan och tog det som exempel här.
Jag har ingen bild på min hjuling vad jag vet, bilden i min signatur är inte ens min egen hjuling, det jag menade med hela tvättandet etc var just att du verkade tycka jag var helt knäpp för vad jag håller på med och verkade förbannad för att det finns så som det heter i folkmun och visst håller jag med om att folk tycker så "Idioter" som kör som jag gör, och visst är väl det en bra beskrivning.
Och just eftersom du var förbannad på mig så tänkte jag att du måste vara raka motsatsen till mig, dvs tvätta mycket och köra inget. Men man ska väl inte döma äpplena från trädet.
Blir bara så less när folk häver ur sig och man läser mellan raderna att man är den mest idiotiska personen på jorden för att man håller på just som jag gör, och som sagt det är ju rätt idiotiskt. men det finns bra mycket här i världen som är det så jag menar :dntknow:
och jag försöker också hjälpa till, kör du på bakhjulen så som jag beskrev och den far i backen fram, så visst är det ett av dom viktigaste moment som du vill att saker och ting ska hålla? jag har som sagt inte kört med Bultar och skulle inte göra det heller, eftersom riktiga spacerplattor är en billig livförsäkring.
Då kan man ju tycka jag borde köpt en breddad framvagn men saker å ting har väl en gräns, jag BORDE väl haft vältbur på den också men men.
jag har väl hävt ur mig en eller annan dum kommentar mest på skoj när man vart lite seg vid datorn eller så. ett jag kan komma på är någon som frågade hur man monterade bort en grej, så postade jag en bild på en kille som står med vinkelslip och kapar nått, totalt ohjälpande för personen som behövde hjälp, dumt kan det väl tyckas men ändå lite humor.
Nu är ju inte jag ens i närheten av moderator här men jag gillar forumet och tycker det ändå borde vara lite lättjande stämning och inte bara en stor informationspump
-
Precis så! Döm inte personer efter några rader på en dumburk! We all makes misstakes?
-
Men hur starka är hubbarna?
Åker själv med Durablue, och tror inte att de ger med sig... men med mig som last och lite hopp/kast och så, så frestar det ju hubbarna betydligt mer än om hjulet sitter "där det skall".
Lite OT, men ändå inte... då det ju rör hållbarhet vid spacers.
Ja knäckte ju bakaxeln på min brors raptor och han kör med Qmax spacers, Durablue ska ju hålla ännu bättre och även lättare så nog räcker dom, har hoppas snett å så många gånger och tänkt "nu knäcker jag sönder en spacer" men det har alltid gått bra
-
Men du Narmasil............jag skiter i vad du gör med dina 4hjulingar, det enda jag bryr mej
om är att försöka hjälpa andra quad/atv åkare inte ge dumma kommentarer om saker
som man ger förslag om.........detta gäller även quadjonen som gav sitt tyckande också.
//tompas
Dum kommentar ?? Jag tycker inte att bultar är lika säkkert att köra med ,som riktig spacer.
-
Ja knäckte ju bakaxeln på min brors raptor och han kör med Qmax spacers, Durablue ska ju hålla ännu bättre och även lättare så nog räcker dom, har hoppas snett å så många gånger och tänkt "nu knäcker jag sönder en spacer" men det har alltid gått bra
Det är inte hållfastheten i spacern jag är orolig för... den håller till det jag kör.
Med mig på så skall det till MYCKET innan maskinen får luft under bakhjulen.
*tjock*
Men hubbarna är ju klena, och har även breddat lite mer än bara Durablue, så ligger på ca 75 mm bak per sida nu.
Nog borde det fresta hubbarna?
INTE kul om en sån ger med sig i landsvägsfart.
-
jodå nog kan hubbarna också knäckas, jag vet inte vad dom tål men det verkar vara konstruerat så att själva axeln ska böjas innan hubben knäcker om man kollar på hur axeln är konstruerad så är den smalast precis före hubben.
Iaf på Raptorn :)
-
Förvisso... men det är ju långt ifrån samma material, då hubben ser typ gjuten ut.
Jag har mycket svårt att tänka mig att några spacers bak ger sig före hubb/axel, men de som flyger mycket vet nog mer om den saken.
Jag har för övrigt kompisar som hoppar högt och landar hårt, och några av dem åker på denna typen av förlängningsskruvar utan problem.
De är ju faktiskt ganska mycket grövre än skruvarna de förlänger.
-
Förvisso... men det är ju långt ifrån samma material, då hubben ser typ gjuten ut.
Jag har mycket svårt att tänka mig att några spacers bak ger sig före hubb/axel, men de som flyger mycket vet nog mer om den saken.
Jag har för övrigt kompisar som hoppar högt och landar hårt, och några av dem åker på denna typen av förlängningsskruvar utan problem.
De är ju faktiskt ganska mycket grövre än skruvarna de förlänger.
Det är nog mest tiden som får utvisa det. Det kan hålla bra länge,
men när stål får röra sej tillräckligt länge så blir det utmattat.
I vilket fall som helst så skulle då jag inte äventyra hälsan
för några hundralappar.