ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Arke skrivet 12 oktober 2008 kl. 19:57:24
-
Vill bara göra er uppmärksamma på ett fel som inträffat på min maskin.
Termostaten sitter fastskruvad med en skruv med en kontruktionsmässigt knäppt metod. :banghead:
Svårt att beskriva hur men på min så lossnade skruven och detta innebar att vattnet lämnade kylsystemet. I termostaten sitter även tempgivaren så att det blir varmt är inget man blir varnad om för där finns inget vatten.
Min började gå dåligt och misstända.
Jag började kolla upp varför och efter en stunds letande såg jag att termostaten hade lossnat. Nu ska ju motorn inte misstända för att kylvattnet är borta så jag letade vidare. Öppnade luftfiltret och dit hade vevhusventilationen skjutit upp olja som tydligen hade kokat som i sin tur sögs ner i insuget, därav misständningen.
Nivåkärlet som sitter fotsteget har inget med vattenivån i motorn att göra. Det är en tank som tar emot kylvatten om den börjar koka och inget annat. Miljöpryl helt enkelt. Varför den levereras med vätska i och har en max och min markering kan man fundera på.
Nu är jag trött på strulet med kylaren och hög temp i motorn så nu är kylaren på väg upp på frontracket.
Någon som kan förklara vilken nytta termostaten gör? Funderar på att koppla bort den. :hmmm:
-
Ja du kan nog köra utan termostat, men då får du kanske problem att få upp motorn i arbetstemperatur på vintern/kallt väder eftersom den hela tiden då kyler vattnet.
Å ja termostaten är ju en ventil som släpper igenom vatten till kylet när vattnet nått ca 90 grader så att motorn så snabbt som möjligt ska komma upp till 90 grader sen öppnar ju termostaten så vattnet går genom kylet.
När man kollar om termostaten är trasig brukar man ta loss den och koka den ihop med makaronerna ;D så ser man när tempen närmar sig 90 grader så ser man den öppnar sig, eller inte då om den är trasig ^^.
Tråkigt med motor och det hela :(