ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Räcket skrivet 4 oktober 2008 kl. 04:08:32
-
Kollade runt lite på olika modeller inför köp av en större quad till våren..
sitter å funderar över ev en 300cc av nån modell men såg att det skiljer mellan
olika motorer..
Vad är fördel eller nackdel mellan att ha luft eller vattenkylt?
Kan va bra å veta om man ska satsa på nåt speciellt.
Mvh.
Dennis
-
Vätske kylt är mycket bättre. Alla dom nya motorerna har oftast Vätske kylt. Det är dom lite äldre motor designen som har luft. T.ex Raptor 660 och 350 har luftkylt. Sen är det ju bra om man har en fläkt också, Den hjälper massor när man är o bökar i skogen eller ligger o nöter på 1:an....
Men en fördel med Luft är att man slipper en stor järn klump framför motorn. Sen slipper man hålla reda på om man måste fylla i vätska.
-
Menar du att luftkylt är sämre bara för att det är äldre motorer :hmmm: Utveckla det gärna om du kan :whip: Så 660 e luftkyld..... hade jag ingen aniiiiiing om :rtfm:
-
Okey..
Behöver inte va gammalt för att vara luftkylt
Kollade på ny Baboy Pro från Power on atv.
Å den 300cc:n är ju luftkyld,
det var då man började fundera..
Dock hade jag inte tänkt köpa ny, men ändå.
Vill ju veta för å nackdelar om de finns
-
Menar du att luftkylt är sämre bara för att det är äldre motorer :hmmm: Utveckla det gärna om du kan :whip: Så 660 e luftkyld..... hade jag ingen aniiiiiing om :rtfm:
Jag har för mig att det var så ??? Men inge fel på luftkyld fast varför tror du att alla dagens motorer är vatten kylda? Man får ut med effekt ur en vatten kyld utan att spräng skiten...
Ojj, Skrev jag 660 också? :o Tänkte väl bara på offroad maskinen ;D
-
Så fort man tar ut lite effekt så krävs vattenkylning för att kunna kyla ordentligt
-
Så fort man tar ut lite effekt så krävs vattenkylning för att kunna kyla ordentligt
okey..
Räknas detta då även till att bara plocka strypningar, nyta avgassystem å dreva om?
Är väl max vad som kommer att ske.
-
okey..
Räknas detta då även till att bara plocka strypningar, nyta avgassystem å dreva om?
Är väl max vad som kommer att ske.
Motorn är ju bygg för att köras utan strypningarn antar jag så det är väl bara att gasa å vara glad :)
-
okey..
Räknas detta då även till att bara plocka strypningar, nyta avgassystem å dreva om?
Är väl max vad som kommer att ske.
Motorn är ju bygg för att köras utan strypningarn antar jag så det är väl bara att gasa å vara glad :)
Jo det borde väl vara så. :)
Är ju mest ute för att leka med det man har å ha kul..
Ska ju inte tävla å plocka ur en massa exta hk.
Då kan jag lika gärna köpa en större på en gång. ;)
-
-> Kryckan väntar på W3D3R's svar i denna tråd <- ::)
-
Luftkylning
+ : Mindre grejer, lättare, mindre saker som kan krångla
- : Blir varm mycket lättare, framförallt när man kör sakta i skog och så och arbetar med motorn, säg att du fastnar och ska böka dig loss så får motorn i stort sett ingen kylning alls
Så man kan väl säga att vattenkylt är framförallt Säkrare kylning än luftkylt
Med vattenkylning håller du även mer jämn temperatur i motorn om du har med termostat
-
Luftkylning
+ : Mindre grejer, lättare, mindre saker som kan krångla
- : Blir varm mycket lättare, framförallt när man kör sakta i skog och så och arbetar med motorn, säg att du fastnar och ska böka dig loss så får motorn i stort sett ingen kylning alls
Så man kan väl säga att vattenkylt är framförallt Säkrare kylning än luftkylt
Med vattenkylning håller du även mer jämn temperatur i motorn om du har med termostat
Så eg är det fortfarande plus minus noll om man inte ska köra i sumpmark så man fastnar å har sej..
Vid sandkörning med quad så är det väl iaf lättare att bara knuffa tebax å köra vidare..
-
Du behöver inte oroa dig..
Jag stökar och bökar rejält med min Raptor 350, och har aldrig upplevt några problem! :)
Det som är viktigt är att man VET att detta kan hända, och har det i åtanke.
Men som sagt, det är inte den avgörande faktorn i ett quadköp, åtminstone inte för mig.
-
Du behöver inte oroa dig..
Jag stökar och bökar rejält med min Raptor 350, och har aldrig upplevt några problem! :)
Det som är viktigt är att man VET att detta kan hända, och har det i åtanke.
Men som sagt, det är inte den avgörande faktorn i ett quadköp, åtminstone inte för mig.
Låter kalas. :D
-
näää skit i om det är vatten eller luftkylt. bara tänka sig för att inte stå stilla och köra motorn för länge om man kör luftkylt.
Och det där med mycket effekt osv inte funkar det gör det visst... vet om en bubbla med 980hk luftkyld och den går hur bra som helst... dock värmer det ju upp snabbare med mer effekt
-
hejsan alla här
jo ja har en vatten kyl kymco300
de är helt oki tycker ja då
ja hade en pgo 150 x-reader förut men de var skit atv de borde stopas alla pgo atv ur handel då
sen så vart de kymco300 då
de som har vart nu på den är bakaxel + huset och kardarn som har pajat men för övrit naj kan ej klaga över den kört nu 850 km så de har lunka på
de var mitt tycke för vatten kylda atv nästa atv för mig blir kanske en polaris 850 min dröm ()p hade gött alla atv körande folk :whip:
-
ja jo jag tycker mer du ska gå på vad det är för märke än om det är vatten/luft. köpa en riktigt billig ren kina hjuling med luftkylning kanske inte är det smartaste. lägg gärna lite pengar så slipper du bära sovsäcken i verkstaden!
-
Och det där med mycket effekt osv inte funkar det gör det visst... vet om en bubbla med 980hk luftkyld och den går hur bra som helst... dock värmer det ju upp snabbare med mer effekt
Men den har ju oljekylare ju :P
-
ja jo sant, men ändå :D
-
Ibland sitter det en oljekylare istället på luftkylda motorer. Satt det iallafall på min gamla Yamaha Bruin 350. Hjälper till en del.
Tror inte det är någon fara att köra luftkylt. Grejorna är ju gjorda för det.
-
En vattenkyld motor går tystare, och motorn går på en
jämnare temperatur.
-
För i tiden(70,80 tal) va ju det mesta luftkylt(mc motorer) och de fungerade ju då, så varför inte nu.
-
Förr i tiden så hade vi bara svartvit bild på tvn nu har vi färg och hd och platta tvapparater.
Det funkade ju med svart/vitt förr, varför funkar det inte nu? :hmmm: :hmmm:
-
För i tiden(70,80 tal) va ju det mesta luftkylt(mc motorer) och de fungerade ju då, så varför inte nu.
Varför var inte alla bilmotorer det då?
Båtmotorerna var även dom vattenkylda, men dom behövde heller
ingen klumpig kylare.
Det kan ju mycket väl va så att man inte kunde tillverka
en bra kylare som var tillräckligt liten då.
-
Förr i tiden(70,80 tal) va ju det mesta luftkylt(mc motorer) och de fungerade ju då, så varför inte nu.
Varför var inte alla bilmotorer det då?
Båtmotorerna var även dom vattenkylda, men dom behövde heller
ingen klumpig kylare.
Det kan ju mycket väl va så att man inte kunde tillverka
en bra kylare som var tillräckligt liten då.
Nog kunde dom väl tillverka en liten kylare på 80 talet, menade bara att de fungerar bra med luft kylt då som nu.
Klart att de är bättre med vätskekylt men så är de med allt finns alltid ett step up
Min adly fungerar fint ()p
-
Förr i tiden så hade vi bara svartvit bild på tvn nu har vi färg och hd och platta tvapparater.
Det funkade ju med svart/vitt förr, varför funkar det inte nu? :hmmm: :hmmm:
Jag lovar de fungerar med svart vitt idag med, bara en fråga om man vill ha de ::)
-
Luftkylda motorer håller väldigt länge innan nån översyn av renovering. Ett är att återförsäljaren kännar inga pengar på reservdelar idag på dom, så därför är dom mer eller mindre ute ur leken. Vattenkylda har ett stort behov av reservdelar hela tiden som vattenpump, mm, och mera saker som kan haverera. Det drabar köparen i hans plånbok men han är tvungen att betala, för han måste vara en typisk svensson som kör vattenkylt, det finns risk att inte passa in i samhället annars. Den enda som gnuggar händerna är den som får sälja reservdelar. Allting handlar bara om pengar idag. Mycket teknik mycket som kan bråka och det är så avancerat allting idag, så man kan inte göra mycket själv när nått händer. Det kommer att bråka, haverera, frågan är hur långt kommer du. ()p
-
Luftkylda motorer håller väldigt länge innan nån översyn av renovering. Ett är att återförsäljaren kännar inga pengar på reservdelar idag på dom, så därför är dom mer eller mindre ute ur leken. Vattenkylda har ett stort behov av reservdelar hela tiden som vattenpump, mm, och mera saker som kan haverera. Det drabar köparen i hans plånbok men han är tvungen att betala, för han måste vara en typisk svensson som kör vattenkylt, det finns risk att inte passa in i samhället annars. Den enda som gnuggar händerna är den som får sälja reservdelar. Allting handlar bara om pengar idag. Mycket teknik mycket som kan bråka och det är så avancerat allting idag, så man kan inte göra mycket själv när nått händer. Det kommer att bråka, haverera, frågan är hur långt kommer du. ()p
Efter att även kollat runt med många ägare och efter det man har läst här
så har jag iaf kommit fram till att det troligvis blir en luftkyld 300cc som nästa köp. :)
-
För i tiden(70,80 tal) va ju det mesta luftkylt(mc motorer) och de fungerade ju då, så varför inte nu.
Klart som fan att det fungerar, hur många hk hade en 1977 år luftkyld cross mot dagen vattenkylda...
-
För i tiden(70,80 tal) va ju det mesta luftkylt(mc motorer) och de fungerade ju då, så varför inte nu.
Klart som fan att det fungerar, hur många hk hade en 1977 år luftkyld cross mot dagen vattenkylda...
Nu ska vi inte jämföra äpplen med päron, jämförde inte luftkylt med vattenkyld utan att de fungerar fint med luftkylt på dom som är de idag man behöver inte va orolig att köpa en för den sakens
skull :banghead:
luftkylt har alltid varit enkelt och fungerat och gör de nu med, på dom som är byggda för de då som nu
-
Nu ska vi inte jämföra äpplen med päron, jämförde inte luftkylt med vattenkyld utan att de fungerar fint med luftkylt på dom som är de idag man behöver inte va orolig att köpa en för den sakens
Det var inte så jag menade..
Ja ville bara poängtera varför de inte finns lyftkylda crossar idag och därmed är vi tillbaka till mitt första inlägg, så jag slutar älta nu
-
så jag slutar älta nu
[/quote]
jag med :-X, fick nog inte fram vad jag mena från början :D
-
Mina erfarenheter.
Luftkyld glöd tänder.
Vattenkyld läcker.
men maskinen jag har nu funkar som tur är.
-
Hur länge vågar man stå still me motorn igång vid tex rödljus, korsningar när man kör i stan me
luftkylt ?
Kör en Raptor 350 nu å har funderat ibland när man kör.
-
Jag har stått på tomgång "LÄNGE", då jag kört fast osv och aldrig upplevt några tendenser till överhettning!
Dessutom var det medans maskinen gick något snålt...
-
en luftkyld maskin kyls otroligt mycket av bränslet... så ni kan vara lugna ni som funderar på att tomgångsköra...
utdrag från www.automotorsport.se
Hur hög får oljetemperaturen maximalt vara? Det varierar mellan motorerna, det skiljer också på var någonstans i oljesystemet som tempgivaren sitter. Om motorn måste jobba längre perioder med 110 grader eller mer bör man förbättra oljekylningen. Tillfälliga "slängar" uppåt 120-130 grader behöver inte vara någon katastrof (vid kolvringarna når oljan tillfälligt temperaturer på 200 grader) men är definitivt något man vill undvika. Luftkylda motorer använder oljan som en viktig kylning och de har oftast ganska höga oljetemperaturer.
-
jo dom flesta lite större maskiner säg 110cc+ har oftast oljekyl. men dom småttingarna har inget kyl alls.
Ja skulle ju tro att du kan stå bra länge och stånka och stöna med luftkylt.
Och vattenkylt är inte helt bra det heller, stog på 5'an på torr asfalt och burnade slut på mina däck... tempen gick ganska raskt upp till 110 grader ^^
-
Därför man har fläkt ? :whip:
-
jag har fläkt men den har inte mycket att säga till om när den går rätt tungt på 5'an och det väller ut rök under bakskärmarna... vet inte om du provat detta på din :) troligen inte O0
-
Och vattenkylt är inte helt bra det heller, stog på 5'an på torr asfalt och burnade slut på mina däck... tempen gick ganska raskt upp till 110 grader ^^
5:an? Med min stackare vågade jag bara prova stillastående på trean :cry: :cry:
-
Jag föredrar vattenskyld, för att passa in O0...Helst högre än 400cc.
När går fläkten igång? :hmmm: Är det praktiskt med termostat?
-
Min har termostat, Fast min gammla badboy gick hela tiden ;)
-
jag har fläkt men den har inte mycket att säga till om när den går rätt tungt på 5'an och det väller ut rök under bakskärmarna... vet inte om du provat detta på din :) troligen inte O0
Vattenkylt med fläkt och börna länge fungerar ju inte ens med bil.
Tror väl inte nån maskin tycker om det eg. :)
När jag körde burnout competition för länge sen med en bil så hade
jag 2 elfläktar + originalfläkten för att den skulle hålla tempen lagomt iaf. :)
Så i det läget spelar det nog ingen roll. :D
-
Ja termostat är ju fint på vintern, annars kanske du aldrig får motorn till bra arbetstemperatur... vet inte när fläkten går igång? 100 grader kanske?
-
Ja termostat är ju fint på vintern, annars kanske du aldrig får motorn till bra arbetstemperatur... vet inte när fläkten går igång? 100 grader kanske?
Normalt på en bil så brukar ju termostaten öppna runt 86-92 grader (Beroende på årstid/termostattyp)
å runt där startar ju även fläkten.
Borde väl eg inte skilja någe märkbart på en fyrhjuling.