ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 2 oktober 2008 kl. 17:21:59
-
hej alla atv proffs :)
som rubriken lyder så undrar jag om någon har nån erfarenhet om smc cbw(ares) är bra i teräng och hopp som är 10-20 cm höga. är dena i rätt pris eller går den att pruta http://www.blocket.se/vi/18373789.htm?ca=15_s
-
Det är en liten atv med smalhjulbredd , stel bak axel dålig frigång vid drev och bakskiva.
Men när jag är ute och kör militärens leriga enduro spår har jag inga problem att ta mig fram.
Men ett minus är att dom tidiga modeller ej har bak. Jag har en modell utan bak. Det är tungt att dra en maskin i lera.
Denn maskin du tittar på verkar vara för billig , vad är det för fel på den. Alla andra maskiner brukar ligga på 20´000:-
Lycka till Smc är en trevlig maskin ,även om den är aningen för motor svag.
(ps. En smc måste ha spacers den har för smal hjulbred orginal. Ds)
-
smcen (ovanför) hade gått 800 mil är det mycket för en sådan eller håller den ett bra tag till.Den hade inga defekter
-
Min har gått 700 mil.
En småbil kostar ca 70´000:- den ska rulla i ca 25´000 mil
En smc 250 kostar ny ca 30´000 den bör väll klara 7000 mil innan motor´n är helt slut , Eller ??
:o
-
hoppas du har rätt ()p :)
-
Tänk på att det är en 04:a & ska besiktigas eller så är den nybesiktigad.
Om du köper den bör du också kolla så alla orginal delar följer med.
Min maskin som jag hadde funkade över förväntan i terrängen. Men lera kunde man glömma.
-
Körde Barossas motsvarighet innan, byggde enkelt en hasplåt till kedja och broms-skiva, satte på ett par
22" terräng-däck och jag tyckte den gick kalasbra i terrängen, mest p.g.a att den saknade back-växel,
med stel bak axel så får du maximal framdrift i terrängen av en quad. Var ute och lekte med kompisen som
hade back på sin, han blev ståendens över en hal stock för den drev på det lättaste hjulet som spann för fullt..
Körde över ett gupp som jag hoppade ca 1,5 m långt efter, och med mina 100kg så ville dämparna gå i botten,
därför kände jag att min nybörjarmaskin hade gjort sin plikt... Kör nu en Dinli 450 -06, mycket mer maskin, men
Barossan (250cc -04) var verkligen en hel-kul maskin, Dock inte fel att ha tillgång till en vinkel-slip och en svets ;)
Sålde min för 2-3 månader sedan, ca 450 mil, nybesiktigad, ny lager runt om m.m. lagat den för ca 2500kr,
sålde den för 15000kr, i kanon-skick, cross och gat däck, nerfbars, polisport handskydd och lite annat godis på den.
Mvh
Cheetah
-
...den gick kalasbra i terrängen, mest p.g.a att den saknade back-växel,
med stel bak axel så får du maximal framdrift i terrängen av en quad. Var ute och lekte med kompisen som
hade back på sin, han blev ståendens över en hal stock för den drev på det lättaste hjulet som spann för fullt...
Lite OT:
Vad en eventuell avsaknad av back gör för skillnad för driften framåt förstår jag inte.
Dessutom är ju faktiskt en delad axel bättre i terräng än en stel.
...utan differential, eller med låsbar diff.
-
Jag har en modell utan bak. Det är tungt att dra en maskin i lera.
Tihi hi hi
Vilken bild jag fick i huvudet nu.
Sorry, men kunde inte låta bli
-
tack för svaren :)
-
Lerigt värre i endurospåret 8)
(http://hem.bredband.net/kullfr/Fyrhjuling/slides/DSC00150.JPG)
-
...den gick kalasbra i terrängen, mest p.g.a att den saknade back-växel,
med stel bak axel så får du maximal framdrift i terrängen av en quad. Var ute och lekte med kompisen som
hade back på sin, han blev ståendens över en hal stock för den drev på det lättaste hjulet som spann för fullt...
Lite OT:
Vad en eventuell avsaknad av back gör för skillnad för driften framåt förstår jag inte.
Dessutom är ju faktiskt en delad axel bättre i terräng än en stel.
...utan differential, eller med låsbar diff.
Som jag skrev i texten:
Var ute och lekte med kompisen som
hade back på sin, han blev ståendens över en hal stock för den drev på det lättaste hjulet som spann för fullt..
Den back-växeln som han har på sin driver enbart på det hjulet som går lättast, börjar man då slira i leran med ena hjulet så fortsätter den att ge all kraft till det hjulet som då bara spinner vidare.
Saknar man då back-växel, och har som jag hade på min "stel" bakaxel så driver den lika mycket på bägge hjulen, och då är det mer som driver på och inte fastnar lika lätt..
Delad eller stel axel, dessa quad-modeller har ingen delad bak-axel som är mer vanligt på en arbetsmaskin.
Mvh
Cheetah
-
Körde Barossas motsvarighet innan, byggde enkelt en hasplåt till kedja och broms-skiva, satte på ett par
22" terräng-däck och jag tyckte den gick kalasbra i terrängen, mest p.g.a att den saknade back-växel,
med stel bak axel så får du maximal framdrift i terrängen av en quad. Var ute och lekte med kompisen som
hade back på sin, han blev ståendens över en hal stock för den drev på det lättaste hjulet som spann för fullt..
Nu funderar jag på att köpa backväxel kit till min Barossa. Men jag blir lite fundersam om det kommer att börja spinna i tid och otid? Ex om man trixar lite med släp bakpå och kör på gräs. Då är det ju bra om det driver, man vill inte att det bara driver på det hjul som går lätt.
Hmm, hur illa är det med back?
Nästa fråga, varför ska man uppge om man har skiv- eller trumbromsar fram vid köp av backväxel-kit? Jag har skivor, men som sagt vad har det med saken att göra?
-
Du ska inte lyssna på allt du hör här, din Barossa kommer att driva på båda hjulen precis som den alltid gjort! Det enda man måste tänka på är att man inte "idiotsläpper" kopplingen när man ska backa, för då ändrar sig kedjespänningen :whip: