ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: hajja skrivet 29 september 2008 kl. 20:05:49
-
Min linhai 260 läcker lite kylarvätska.
Man ser några droppar under vänster sida av motorn efter körning. Är det pumpen som sitter där?
Svårt att se exakt var det kommer från.
Har dragit åt de skuvar och bultar jag ser.
Några ideer?
-
Japp det är pumpen och termostaten som sitter där. Är du säker att det kommer där ifrån och inte att der "rinner" längs slangen? tänkte om det kanske var så att det var där det läckte och inte frå själva motorn.
-
det kan va tätningen i vattenpumpem som är dålig då dränerar vattnet ut bakom pumpen så att säga o rinner efter motorn. det sitter en typ keramisk tätning som går att byta ut
-
Tjena är det svårt att plocka ner vattenpumpen något man behöver tänka på? min läcker från baksidan
-
Nopt inte svårt. Det sitter ett rör som går inte i framkant på motorn som man behöver lossa (om jag inte minns fel). Annars är det lungt.
-
Är röret trasigt så byt det. Det är inte så svårt att byta. Så det klarar du säkert själv. ()p
-
ska kika på det i helgen den har ju bara gått ett par mil så det är lite konstigt
-
Men om den är ny så går det på garantin ()p
-
det är en 08 som inte gått så långt :headbang:
-
verkar vara nåt skumt med pumpen för det verkar komma ur skvaller hålet.
vad ska man ha för glykol i?
-
Kommer alldrig ihåg Ska man ha blå glykol då det är en aluminium eller ska det vara röd? Jag tror att det ska vara blå till linhajen. Men det finns säkert folk här som rättar mej om jag skulle ha fel då. :nono:
-
Kommer alldrig ihåg Ska man ha blå glykol då det är en aluminium eller ska det vara röd? Jag tror att det ska vara blå till linhajen. Men det finns säkert folk här som rättar mej om jag skulle ha fel då. :nono:
Som fan.. Trodde inte att det var någon skillnad på dem. Googlade för att lära mig mer och fann denna sida. http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=47902
hitta även detta:
Blå: Etylenglykol. ( har bäst värmeavledningsförmåga) Är giftig!
Grön: Propylenglykol. Giftfri
Röd: VAG-glykol.( propylen glykol med korrisionshämmare. Ska ( enligt vag), som sagt, ge ett bättre korrisionsskydd för alumotorer)
Gul: Monoethylenglykol. skall vara nitritfri och ofarlig för miljön.
För övrigt så finns glykol i flera färger, ford har en lila glykol bla.
Det finns en orange longlife glykol mm.
Dom flesta av dessa sorter ( läs färger) är propylenglykol. Varför dom har olika färger hävdar tillverkarna beror på olika kvaliteter på glykolen.
Som alltid så får man ta det man läser på forum etc med en nypa salt men lite sanning ligger det nog i det.
Tänk att man lärde sig något nytt idag med :headbang:
-
Ja se där hade jag inte en aning om ()p
-
Hur har det gått med läckaget? :)
/B
-
Jag tog bort v-pumpen och tittade lite på den i stort sett och satte tillbaka den och vips så var den tät konstigt nog ()p
-
Det var ju enkelt fixat :headbang:
/Benny
-
Har kanske haft lite skit som satt och gjorde den otät.....