ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Raptormaniac skrivet 27 september 2008 kl. 08:55:12
-
Åkte till jobbet i går morse på hjulingen och allt tycktes vara som vanligt. Hamnade bakom min f.d chef och tänkte göra en liten sportig, snabb omkörning. Döm av min förvåning när hjulingen bara tvär dog på full gas.
Väldans vad fort det var dags för reserven den här gången, tänkte jag och slog om kranen.Döm av min förvåning igen när den aldrig startade igen.Det enda som hände när jag försökte starta var att det rök väldigt ur ljuddämparen, luktade bränd olja och INGEN komp! Mekade isär och i kolven var ett digert hål. På hojen som är en 350 raptor är ett 460cc kit monterat med annan kam och förgasare. Tycker att jag justerat förgasare tills f-n kom och tog mig men det räckte tydligen inte.Det är väl så att den kallare luften på morgonen den här årstiden är mycket mer syrehaltig än den som var i somras när allt blev intrimmat.
Något att tänka på för dom som bytt till nytt avgas och filter?
-
ja den måste ha mer bränsle gå upp i munstycke..
det måste ju synas på tändstiftet också?
väderleken borde väl inte ha spelat så stor roll?
ju kallare detso kallare borde ju motorn gå
råkade göra samma sak på min motorcykel förut
en gammal 350 2 taktare bytte till större avgas
utan att byta munstycke det efter 10 mil så var det
ett hål stort som en 50 öring i ena kolven.
-
Har ni bytt tändstift till hårdare?
Brukar bli samma sak då också efter ett tag.
-
Det är väl så att den kallare luften på morgonen den här årstiden är mycket mer syrehaltig än den som var i somras när allt blev intrimmat.
Något att tänka på för dom som bytt till nytt avgas och filter?
När jag gick i grundskolan fick jag lära mig att luften vi andas alltid innhåller 21% syre... :rtfm:
-
Jag har lärt mig att kall luft tar mindre plats. Därför får man in mer luft och därmed mer syre. :rtfm:
Därmed inte sagt att luften innehåller mer syre. Mängden syre lär väl för det mesta vara den samma som sagt av föregående sägare.
-
Jag som tävlingscyklist kan bara instämma med just 21% syre , vi människor kan bara ta tillvara på 7 % så 14% andas vi ut igen , men en motor funkar nog inte som en människokropp :hmmm: :lol:
-
Inte kul Raptormaniac bara att börja skruva & köpa ny kolv så du kommer ut på vägen snart igen.
-
Finns ju en massa knep för att få just den effekten med kallare luft.
Intercooler på turbobilar. Vatteninsprutning m.m.
Sen kan man ju alltid höja syrehalten i insugsluften med lustgas.
Innehåller ca33% syre jämfört med vanlig luft som innehåller 21%.
Tror nog att det kan ligga till som trådskaparen skriver.
-
Har lite svårt att tro att det är som trådskaparen säger att det skulle bero på att motorn fått för lite soppa p.g.a kallare väder.
Kan hålla med om att det är så att motorn behöver mer soppa vid kallare väder men på en fyrtaktare så ska det till rätt mycket fel innan motorn pajar p.g.a soppan, detta då den inte smörjs genom bensinen.
Låter mer troligt att det är nåt annat som blev galet, typ som olje pump, tätt flter kanske tillochmed trimningen kan ha haft nåt med det hela att göra....
-
Hål i kolven kan bero på mycket. Men bristande smörjning ger andra skador i första hand.
Knackning/spikning/detonation ger hål i kolven. (ja, även en borrmaskin kan fixa det)
Beror bla på fel oktantal vid hög kompression, fel tändstift, mager blandning, feltälld tändning.
Det går ganska kvickt om det får hålla på. Vi talar om sekunder och inte minuter.
Lite svårt att gissa på utan att ha varit med på obduktionen.
Var det tuggat på tändstiftet med? Hur ser topp och ventiler ut?
Tror det kan vara bra att låta en expert titta på det för att elliminera framtida haverier.
Trådskaparen hade ju ställt förgasaren till fan hämtade honom.
Kanske ställd på håret för mager blandning. Får ju bäst gasrespons då.
Behövs inte mycket för att slå över. Den kalla "syrerika" luften gjorde att gränsen blev nådd. Bara en teori.
Har hört om mc som råkat ut för samma just vid kall väderlek.
-
Jag vet av egen erfarenhet att fel stift (för kallt stift?) kan skapa ett perfekt runt hål
i kolven, speciellt 2-T är känsliga för det som det verkar.
-
En liten update på haveriet....
Förutom hålet i kolven så kunde man se små repor i cylindern, man hade nog tur att inte cylindern gick åt skogen också, kunde ju ha skurit ihop totalt! Det hade nog varit riktigt varmt. Ska nog börja att se mig om efter en lite större oljekyl tror jag.Har problem att hitta friläget när man kört hårt och motorn är riktig varm.Det som blir först är i alla fall att se till att motorn inte får för snålt med soppa!
Byta kolven är ju en sak, men att plocka ur motorn och riva den en gång till känns faktiskt lite motigt!Har beställt ny kolv från cwr som borde dyka upp snart.
Får väl samla kraft tills det.....
-
var tändstiftet vitt nu när den gått så snålt eller?
-
Tändstiftet tyckte inte jag var direkt vitt innan haveriet, nu var det ju lite svårt att se när allt var dränkt i olja ???