ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: blink skrivet 21 september 2008 kl. 21:56:25

Titel: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 21 september 2008 kl. 21:56:25
har en ltz 400 08. med motoworks slipon och öppet filter, dynojettad.

dock till problemet, den går jätte bra vid kall start och startar alltid men efter ca 20-30 minuters körning så börjar den miss tända och tillslut dör den. sedan startar den inte förns den har blivit kall igen. någon som har nått förslag till varför den gör så här? tändningen är ju att utesluta iom att den hade gått dåligt redan från början? och även att den skulle vara fel bestyckad tycker jag att låter konstigt för de skulle väl vara samma sak där att den skulle gå för snålt eller för fett redan vid kall start? rätta mig om jag har fel. någon som har en aning?   :-\
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Fx2 skrivet 21 september 2008 kl. 22:06:22
Jag har haft det problemet på min hoj. Då hade det trängt in vatten via choke-vajern så att själva choke-ventilen i förgasaren fastnade i utdraget läge. (rostade/ärgade fast) .
Jag lossade anslutningen på förgasaren och drog ut vajer+ventil och gjorde rent. Fick dra ganska hårt innan den lossnade.

Värt att kika på iaf  8)

Mvh Fredrik
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 21 september 2008 kl. 22:31:08
chocken tycks fungera som den ska. när man chockar går den upp i varv och när man stänger av så blir det som vanligt, tror du fortfarande att de kan vara den som spökar?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Cummins skrivet 22 september 2008 kl. 00:07:13
Jag har ett lika fel som dej på en maskin och det är statorn som är trasig. Den lägger av när motorn blir riktigt varm. ()p
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 22 september 2008 kl. 00:32:39
aldrig hört talas om en stator, vad är det och hur fungerar en sådan?
om det nu skulle vara felet vad kostar det att byta ut en sådan?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Nyman skrivet 22 september 2008 kl. 00:36:58
Kollat ventilspelet?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Cummins skrivet 22 september 2008 kl. 00:49:53
Ja en stator sitter på tändplatan vid svänghjulet,den styr vid vilken tid den skall skicka signal till cdi. Vad det kostar får jag reda på förmiddagen måndag.Det är jätte vanligt att statorn på skotrar går i sönder och det kan kosta mellan 0-7000 kr på en del. ()p
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: corba skrivet 22 september 2008 kl. 08:34:44
Jag vet andra som har haft samma problem, men för de har det fungerat om man har vridit bensinkranen till RES. Testa.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Kryckan skrivet 22 september 2008 kl. 08:36:37
http://www.rickystator.com/   <---  :djump:
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Fx2 skrivet 22 september 2008 kl. 08:37:32
Som du berättar så verkar choken funka som den ska.

Jag hade nog tittat på ventilspelet först av allt eftersom ventilerna blir längre när motorn blir varm så minskar spelet. (är ju aldrig fel att kolla det imellanåt)

Sen kan det kanske vara en stator med , mycket möjligt. Men den är lite svårare att kontrollera så börja med att kolla ventilspelet.

0,10 på insug 0,20 avgas vill jag minnas det ska vara.


Mvh Fredrik
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 22 september 2008 kl. 17:30:40
ja det kanske är dags för ventilspelet, den har ju trotts allt rullat 250 mil...

om man sätter sopa kran på res är det väl fritt flöde. med andra ord så skulle det vara nått vajsing med vakuum funktionen om de skulle funka? 

Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: zupe skrivet 22 september 2008 kl. 17:51:51
Inte fritt flöde på RES men på PRI.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 22 september 2008 kl. 18:24:30
jaha jaså, varför skulle då då funka bättre på res?!
ja ja, det är väl bara prova och se..
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 22 september 2008 kl. 19:08:40
 ;D
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Cummins skrivet 24 september 2008 kl. 23:16:55
Nu är min lagad, det kosta stator 400 + arbete 1 tim. Billigt alla nöjda och glada. ()p Har du fått fart på din än.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 25 september 2008 kl. 18:26:46
jag ska ta mig tid nu i helgen och förhoppningsvis lösa problemet  ???
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: blink skrivet 9 oktober 2008 kl. 19:53:25
full fart på maskin igen, efter att ha justerat ventil spelet och bytt en säkring till kylarfläkten. 
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 9 oktober 2008 kl. 20:16:02
full fart på maskin igen, efter att ha justerat ventil spelet och bytt en säkring till kylarfläkten. 

Back in buissnes  ;)
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: boy skrivet 18 april 2009 kl. 13:12:58
Tjenare, nu drar jag upp en gammal tråd.

Jag har ett väldigt liknande problem på min ltz 400. Den är helt avstypt och med KN filter. Jag har kört med den i 5-7 timmar sen jag köpte den och den har gått skitbra. sen idag när jag var ute och körde så hann jag  köra i kanske 5-10 min så började den misstända och knasa sig, sen tillslut dog den. så den fick stå nån min å sen starta den och gick bra tills jag kom hem, då började det likadant igen. på låga varv när man gasade så misstände den så man kom inte upp i varv sen dog den.

jag har aldrig haft problemet tidigare och den har bara gått 3-4 h på nya oljan, och man kan ju köra med den när den svalnat och går kanon så det lär ju inte vara något i cylinder/kolven elller så.   Lite hjälp tack ()p
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Ironman skrivet 18 april 2009 kl. 13:34:28
Som sag t kolla tändningen ex stator el tändspolen ibland är det avbrott i lindningarna och det blir glappt när den blir varm .
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: boy skrivet 18 april 2009 kl. 14:05:48
Jag tror inte jag  fixar det själv, är inte så asbra med sånt. men kan det inte vara nå simplare, som filter, kylarn eller så?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Ironman skrivet 18 april 2009 kl. 15:26:10
Tyvärr tror inte det. En långsökt grej att prova kan ju vara att byta stift.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: boy skrivet 18 april 2009 kl. 15:42:53
okej. aya, jag får väl åka ner till atv-racing å höra vad dom säger. tack i alla fall

men kan det inte vara nå knas i ventilspelet, då borde den bete sig såhär kan jag tycka?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Ironman skrivet 18 april 2009 kl. 19:01:29
Man kan ju aldrig säga aldrig har man ju lärt sig genom åren.
men då BORDE den även vara knepig att starta när kall.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 18 april 2009 kl. 22:20:41
Nu har min också börjat gå dåligt/lägga av när han blir varm. Trotts att jag körde i ett kärr fullt med vatten, 2 stora räder på båda sidorna av mig. Så lägger han av, kan det vara stator tro?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Ironman skrivet 18 april 2009 kl. 22:32:01
Mest troligt kanske det bara är fukt.
det borde ju inte påverka statorn att  du kört i vatten
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 18 april 2009 kl. 22:36:44
Sen vart det likadant när jag åkte på 2an flera gånger uppför en backe av sand, maxxa på 2an OSV. Han gick bra när man höll varvet uppe. Fast när man skulle stanna på tomgång så la han av, o ville inte starta på 5 min.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Ironman skrivet 18 april 2009 kl. 22:42:12
Jag tror på fukt el spolen
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 18 april 2009 kl. 22:43:41
Fukt tror jag inte. Då han gick klockrent 2 timmar efter. Både på väg och skoterspår. Ska kolla spolen.
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: Motoya skrivet 19 april 2009 kl. 13:20:48
Fast det är klart, lite fukt eller glapp i CDI boxen? fast just varför när den blir "jätte varm"?

Ska kolla ventilerna snart. Någon som har en "guide" hur man gör det smidigast?
Titel: SV: problem med ltz
Skrivet av: boy skrivet 7 maj 2009 kl. 17:02:35
Nu är iaf min fixad!  ()p Det var lite skit i gasaren men det stora problemet var att choken hade fastnat öppen så det var öppet flöde hela tiden. skönt att det inte var nå farligt :)