ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: blink skrivet 21 september 2008 kl. 21:56:25
-
har en ltz 400 08. med motoworks slipon och öppet filter, dynojettad.
dock till problemet, den går jätte bra vid kall start och startar alltid men efter ca 20-30 minuters körning så börjar den miss tända och tillslut dör den. sedan startar den inte förns den har blivit kall igen. någon som har nått förslag till varför den gör så här? tändningen är ju att utesluta iom att den hade gått dåligt redan från början? och även att den skulle vara fel bestyckad tycker jag att låter konstigt för de skulle väl vara samma sak där att den skulle gå för snålt eller för fett redan vid kall start? rätta mig om jag har fel. någon som har en aning? :-\
-
Jag har haft det problemet på min hoj. Då hade det trängt in vatten via choke-vajern så att själva choke-ventilen i förgasaren fastnade i utdraget läge. (rostade/ärgade fast) .
Jag lossade anslutningen på förgasaren och drog ut vajer+ventil och gjorde rent. Fick dra ganska hårt innan den lossnade.
Värt att kika på iaf 8)
Mvh Fredrik
-
chocken tycks fungera som den ska. när man chockar går den upp i varv och när man stänger av så blir det som vanligt, tror du fortfarande att de kan vara den som spökar?
-
Jag har ett lika fel som dej på en maskin och det är statorn som är trasig. Den lägger av när motorn blir riktigt varm. ()p
-
aldrig hört talas om en stator, vad är det och hur fungerar en sådan?
om det nu skulle vara felet vad kostar det att byta ut en sådan?
-
Kollat ventilspelet?
-
Ja en stator sitter på tändplatan vid svänghjulet,den styr vid vilken tid den skall skicka signal till cdi. Vad det kostar får jag reda på förmiddagen måndag.Det är jätte vanligt att statorn på skotrar går i sönder och det kan kosta mellan 0-7000 kr på en del. ()p
-
Jag vet andra som har haft samma problem, men för de har det fungerat om man har vridit bensinkranen till RES. Testa.
-
http://www.rickystator.com/ <--- :djump:
-
Som du berättar så verkar choken funka som den ska.
Jag hade nog tittat på ventilspelet först av allt eftersom ventilerna blir längre när motorn blir varm så minskar spelet. (är ju aldrig fel att kolla det imellanåt)
Sen kan det kanske vara en stator med , mycket möjligt. Men den är lite svårare att kontrollera så börja med att kolla ventilspelet.
0,10 på insug 0,20 avgas vill jag minnas det ska vara.
Mvh Fredrik
-
ja det kanske är dags för ventilspelet, den har ju trotts allt rullat 250 mil...
om man sätter sopa kran på res är det väl fritt flöde. med andra ord så skulle det vara nått vajsing med vakuum funktionen om de skulle funka?
-
Inte fritt flöde på RES men på PRI.
-
jaha jaså, varför skulle då då funka bättre på res?!
ja ja, det är väl bara prova och se..
-
;D
-
Nu är min lagad, det kosta stator 400 + arbete 1 tim. Billigt alla nöjda och glada. ()p Har du fått fart på din än.
-
jag ska ta mig tid nu i helgen och förhoppningsvis lösa problemet ???
-
full fart på maskin igen, efter att ha justerat ventil spelet och bytt en säkring till kylarfläkten.
-
full fart på maskin igen, efter att ha justerat ventil spelet och bytt en säkring till kylarfläkten.
Back in buissnes ;)
-
Tjenare, nu drar jag upp en gammal tråd.
Jag har ett väldigt liknande problem på min ltz 400. Den är helt avstypt och med KN filter. Jag har kört med den i 5-7 timmar sen jag köpte den och den har gått skitbra. sen idag när jag var ute och körde så hann jag köra i kanske 5-10 min så började den misstända och knasa sig, sen tillslut dog den. så den fick stå nån min å sen starta den och gick bra tills jag kom hem, då började det likadant igen. på låga varv när man gasade så misstände den så man kom inte upp i varv sen dog den.
jag har aldrig haft problemet tidigare och den har bara gått 3-4 h på nya oljan, och man kan ju köra med den när den svalnat och går kanon så det lär ju inte vara något i cylinder/kolven elller så. Lite hjälp tack ()p
-
Som sag t kolla tändningen ex stator el tändspolen ibland är det avbrott i lindningarna och det blir glappt när den blir varm .
-
Jag tror inte jag fixar det själv, är inte så asbra med sånt. men kan det inte vara nå simplare, som filter, kylarn eller så?
-
Tyvärr tror inte det. En långsökt grej att prova kan ju vara att byta stift.
-
okej. aya, jag får väl åka ner till atv-racing å höra vad dom säger. tack i alla fall
men kan det inte vara nå knas i ventilspelet, då borde den bete sig såhär kan jag tycka?
-
Man kan ju aldrig säga aldrig har man ju lärt sig genom åren.
men då BORDE den även vara knepig att starta när kall.
-
Nu har min också börjat gå dåligt/lägga av när han blir varm. Trotts att jag körde i ett kärr fullt med vatten, 2 stora räder på båda sidorna av mig. Så lägger han av, kan det vara stator tro?
-
Mest troligt kanske det bara är fukt.
det borde ju inte påverka statorn att du kört i vatten
-
Sen vart det likadant när jag åkte på 2an flera gånger uppför en backe av sand, maxxa på 2an OSV. Han gick bra när man höll varvet uppe. Fast när man skulle stanna på tomgång så la han av, o ville inte starta på 5 min.
-
Jag tror på fukt el spolen
-
Fukt tror jag inte. Då han gick klockrent 2 timmar efter. Både på väg och skoterspår. Ska kolla spolen.
-
Fast det är klart, lite fukt eller glapp i CDI boxen? fast just varför när den blir "jätte varm"?
Ska kolla ventilerna snart. Någon som har en "guide" hur man gör det smidigast?
-
Nu är iaf min fixad! ()p Det var lite skit i gasaren men det stora problemet var att choken hade fastnat öppen så det var öppet flöde hela tiden. skönt att det inte var nå farligt :)