ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Witlock skrivet 28 december 2005 kl. 18:16:03

Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Witlock skrivet 28 december 2005 kl. 18:16:03
Tjena..!
Jag undrar om det går att kombinera märkena som t.e.x:

Dynojet
Gyt-R
K&N

Om man väljer luftfiler Gyt-R och förgasar prylar (Dynojet)
Eller måste man följa märkena för bästa Effekt..?

Är detta en bra kombination:

Yoshimura Full Exhaust RS-3 system
Dynojet kit Stage 1 and Stage 2
Gyt-R Free Flow air filter

Eller borde man byta ut något..?

//Mvh: Witlock
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 december 2005 kl. 19:16:48
Gyt-r är ett performance märke som tillverkar mycket prestanda delar till Yamaha, men jag antar att du antyder att Gyt-r är märket på avgassystemet?
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Witlock skrivet 28 december 2005 kl. 19:21:59
Citat från: "Mr2t"
Gyt-r är ett performance märke som tillverkar mycket prestanda delar till Yamaha, men jag antar att du antyder att Gyt-r är märket på avgassystemet?


Svar: Nja kollade lite på några sider och såg att dom även gör samma kit som Dynojet fast med deras loggo på..! Så då kommer min fråga: Kan man kombinera märken som t.e.x Dynojet kitet till förgasaren och ett Big Gun avgasrör och Gyt-R filter...! Blir det en bra kombination eller måste man hålla sig till samma märke för att få så bra effekt som möjligt..?


//Witlock
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 28 december 2005 kl. 20:31:50
Jag tror inte att det skulle göra en större effekthöjning om du skulle hålla dej till samma tillverkare än om du blandar prestandadels tillverkarnas märken med varandra. Att man använder sej utav ett märke, och ett märke BARA, brukar mer vara att man är "såld" på just det märket och tycker att dom gör läckra grejer. Så länge det inte handlar om bigbore-kit, lustgas eller turbokonvertering etc, så tror jag som sagt inte att det gör någon större skillnad.
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Witlock skrivet 28 december 2005 kl. 21:42:30
Citat från: "Mr2t"
Jag tror inte att det skulle göra en större effekthöjning om du skulle hålla dej till samma tillverkare än om du blandar prestandadels tillverkarnas märken med varandra. Att man använder sej utav ett märke, och ett märke BARA, brukar mer vara att man är "såld" på just det märket och tycker att dom gör läckra grejer. Så länge det inte handlar om bigbore-kit, lustgas eller turbokonvertering etc, så tror jag som sagt inte att det gör någon större skillnad.



Svar: Okay..! Så om man ska senare i tiden kanske kasta på ett turbo kit eller bigbore-kit så tycker du att man ska köra samma märke m.m. Gör även dynojet avgasrör & luftfiler..?



En fråga till: Det med steg 1 & steg 2 på dynojet kitet och på andra kit. Kan man trycka på 2:an först, eller måste man börja med 1:an. Det finns jue några steg i diverse trim till motorn..! Eller har man steg 1 till förgasaren så ska man ha steg 1 i kamaxelen (camshaft) också. Eller går det att kombinera med 1 och 2 o.s.v.




//Witlock
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 29 december 2005 kl. 00:36:25
Vet inte riktigt hur jag ska svara på din fråga, men de olika stegen i trimet har ju olika egenskaper. Du kan ju tex inte montera en race-kam utan att byta munstycken i förgasaren för att matcha den nya kammen. Byter du till ett trimblås så byter du även till ett öppet filter för att få bättre flås igenom hela motorn. Byter du drev så byter du ju kedja, byter du kedja så byter du drev. Byter du till en större cylinder så byter du ju kolv. Allting hänger ihop, det är upp till dej att skaffa en uppfattning om vad som ska bytas i samband med uppgraderingarna.

glömde länken: http://www.dynojet.com/
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Witlock skrivet 29 december 2005 kl. 05:30:51
Citat från: "Mr2t"
Vet inte riktigt hur jag ska svara på din fråga, men de olika stegen i trimet har ju olika egenskaper. Du kan ju tex inte montera en race-kam utan att byta munstycken i förgasaren för att matcha den nya kammen. Byter du till ett trimblås så byter du även till ett öppet filter för att få bättre flås igenom hela motorn. Byter du drev så byter du ju kedja, byter du kedja så byter du drev. Byter du till en större cylinder så byter du ju kolv. Allting hänger ihop, det är upp till dej att skaffa en uppfattning om vad som ska bytas i samband med uppgraderingarna.

glömde länken: http://www.dynojet.com/


Svar: Okay..! Tackar för länken..!
Läste lite på stage kiten och nu fattar jag vad du menar m.m.

Stage 2: Where airbox modification improves the engine's performance. In most cases power increases of approximately 8% can be achieved.

Om jag förstår rätt så när man monterar Dynojet kitet för maximalt med effekt så byter man till: Effekt Avgsarör/Öppet Filter/Aluminium luftfilter box.

//Witlock
Titel: hej
Skrivet av: Borggren skrivet 29 december 2005 kl. 09:26:36
Valet av avgassystem ger så liten skilnad att du märker aldrig om du väljer ett Gyt-r titanium för 14.000kr eller köper ett exempelvis alba system för 4000kr.
Det som man kanske bör tänka på är att det ljudnivån.....fär där är det STOR skillnad.
Och vad gäller Dynojet kit så är det det enda kitet som fungerar likadant som finns
Och KN filter får du med till alla helsystem oavsett vilket du väljer.
Så din fråga om man kan blanda........Det går inte att köpa de saker du räknade upp av samma märke

Blanda på du...

Ps vad åker du för hoj , för jag kan inte förså vad du skall ha dynojetkitet till?
Titel: Re: hej
Skrivet av: Witlock skrivet 29 december 2005 kl. 09:37:30
Citat från: "Borggren"
Valet av avgassystem ger så liten skilnad att du märker aldrig om du väljer ett Gyt-r titanium för 14.000kr eller köper ett exempelvis alba system för 4000kr.
Det som man kanske bör tänka på är att det ljudnivån.....fär där är det STOR skillnad.
Och vad gäller Dynojet kit så är det det enda kitet som fungerar likadant som finns
Och KN filter får du med till alla helsystem oavsett vilket du väljer.
Så din fråga om man kan blanda........Det går inte att köpa de saker du räknade upp av samma märke

Blanda på du...

Ps vad åker du för hoj , för jag kan inte förså vad du skall ha dynojetkitet till?



Svar: Så du menar att jag kan blanda hur jag vill utan en större Effekt förlust..!

Jag har köpt:

Yoshimura Full Exhaust RS-3 system
Dynojet kit Stage 1 and Stage 2
Gyt-R Free Flow air filter

Och det ska monterar på en Yamaha Raptor 660 03:a-05:a har nämligen inte köpt den än..! Står och väljer på Gyt-R filtert eller K&N Filter..!
Vet inte vilket som passar bäst till dom andra sakerna..! Så vad tycker du om sakerna..? Är det något man behöver byta ut..?


//Witlock
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 29 december 2005 kl. 09:57:35
Citat från: "Witlock"

Stage 2: Where airbox modification improves the engine's performance. In most cases power increases of approximately 8% can be achieved.

Om jag förstår rätt så när man monterar Dynojet kitet för maximalt med effekt så byter man till: Effekt Avgsarör/Öppet Filter/Aluminium luftfilter box.

//Witlock




http://www.dynojet.com/pdf/Q414.pdf
Titel: Re: hej
Skrivet av: Borggren skrivet 29 december 2005 kl. 14:22:14
Citat från: "Witlock"
Citat från: "Borggren"
Valet av avgassystem ger så liten skilnad att du märker aldrig om du väljer ett Gyt-r titanium för 14.000kr eller köper ett exempelvis alba system för 4000kr.
Det som man kanske bör tänka på är att det ljudnivån.....fär där är det STOR skillnad.
Och vad gäller Dynojet kit så är det det enda kitet som fungerar likadant som finns
Och KN filter får du med till alla helsystem oavsett vilket du väljer.
Så din fråga om man kan blanda........Det går inte att köpa de saker du räknade upp av samma märke

Blanda på du...

Ps vad åker du för hoj , för jag kan inte förså vad du skall ha dynojetkitet till?



Svar: Så du menar att jag kan blanda hur jag vill utan en större Effekt förlust..!

Jag har köpt:

Yoshimura Full Exhaust RS-3 system
Dynojet kit Stage 1 and Stage 2
Gyt-R Free Flow air filter

Och det ska monterar på en Yamaha Raptor 660 03:a-05:a har nämligen inte köpt den än..! Står och väljer på Gyt-R filtert eller K&N Filter..!
Vet inte vilket som passar bäst till dom andra sakerna..! Så vad tycker du om sakerna..? Är det något man behöver byta ut..?


//Witlock



GYT-R filter ... det är bara en ring av aluminium som är GYT-R sedan är filtret från KN.
Och den ringen som du behöver har inte KN, utan de säljer bara filter.
Dock finns det lite varnings tecken på att bara åka med KN filter, Tvätta det varje gång du varit och kört, använd det inte då det är mkt lera, då måste du ha ett skumfilter annars håller inte din 660 så länge.

Valet av rör var det inget fel på, både kvalite och snyggt.

Och som sagt det är bara att blanda på,

Jag åker med hotcam-trailtech-Ron wood-Alba-GYT-R-KN filter-UM box och det funkar kanonfint
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 29 december 2005 kl. 15:13:48
Kan man inte sätta en påse över KN-filtret bara? ;)
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Outlander skrivet 29 december 2005 kl. 15:26:42
Citat från: "Mr2t"
Kan man inte sätta en påse över KN-filtret bara? ;)


Jo, faktiskt kan man det. finns sk Outerwears man kan trä på. Gör att K&N filtret inte "kloggas" igen med lera och annat. Fungerar även i sanddyner osv där mikroskopiska partiklar annars letar sig igen och sandpapprar motorn på insidan. Kan ju vara trist :cry:
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Mr2t skrivet 29 december 2005 kl. 20:12:57
Citat från: "Outlander"
Citat från: "Mr2t"
Kan man inte sätta en påse över KN-filtret bara? ;)


Jo, faktiskt kan man det. finns sk Outerwears man kan trä på. Gör att K&N filtret inte "kloggas" igen med lera och annat. Fungerar även i sanddyner osv där mikroskopiska partiklar annars letar sig igen och sandpapprar motorn på insidan. Kan ju vara trist :cry:


precis vad jag menade =)
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: Borggren skrivet 5 januari 2006 kl. 17:53:43
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "Outlander"
Citat från: "Mr2t"
Kan man inte sätta en påse över KN-filtret bara? ;)


Jo, faktiskt kan man det. finns sk Outerwears man kan trä på. Gör att K&N filtret inte "kloggas" igen med lera och annat. Fungerar även i sanddyner osv där mikroskopiska partiklar annars letar sig igen och sandpapprar motorn på insidan. Kan ju vara trist :cry:


precis vad jag menade =)


Ja detta finns och BÖR användas då man åker med KN fiter, men detta räcker inte......om det är mkt skitigt där man åker, fråga vilken cross åkare eller mc försäljare själva....
Titel: Dynojet & Gyt-R & K&N
Skrivet av: honda trx skrivet 6 januari 2006 kl. 16:16:23
tex.vintertid behöver du inte outwears på k&n-filtret,sommaren när det dammar är det skäl att ha på det.Själv har mbrp avagas-system och k&n+outwear och dynojet på min honda.för det första skall jag säga att dynojet är bortkastade pengar,munstyckena är fel dimensionerade och kommer i helt fel storlek.Honda rincons dynojet-serien så största munstycket är mindre än orginal.... :roll:  :roll:
+att man får ställa A/F-skruven och testa olika keihin-munstyck hela tiden..