ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: 9-5Vector skrivet 17 september 2008 kl. 05:02:40
-
Dinli = Kina grejor???? Värkar va lika mycket fel som på en boatian :(
-
Du har aldrig ägt en kina atv va ?
Min första atv va en kina atv en bashan 200 gick sönder efter 2mil sedan fortsatte det bara o avbrutet !
Min dinli har jag kört 450mil med och det jag fått byta är 3st spindelleder + byta lager i bak axeln.
Och jag kör rätt så hårt med min Dinli.
-
Söker man i forumet i Dinli-delen så ser man vilka olika fel som funnits och hur de lösts. Det är nämligen olika beroene på årsmodeller. Te.x problemen med spindelleder kom på senare årsmodeller, och bakaxellagerstrulet oftast på tidigare osv.
-
Varför inte ta riktigt körkort så slipper man ju åka permobil :headbang:
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :lol: :lol: :lol: ;D ;D ;D :lol: :lol: :lol: ;D ;D :lol: :lol: ;D ;D :lol: :lol:
-
aha så man slipper åka saab :headbang: :headbang:
-
Saab skulle jag inte heller vilja ha, Man är ju normal :banghead: :banghead:
-
Saab skulle jag inte heller vilja ha, Man är ju normal :banghead: :banghead:
Kul nick med tanke på dom orden :lol:
-
Saab skulle jag inte heller vilja ha, Man är ju normal :banghead: :banghead:
idot! SAAB är ju en utav dom finaste bilarna helt klart!!!
Kör saab själv.. Samt volvo.. Åker dock mkt finare i saabarna.
Hur som helst.
Ang att Dinli är kina grejer kan jag inte hålla med om.
Visst är det lite småfel på dom, men säg den maskinen som det inte är det på?
Har ej haft något större fel på min maskin ännu. Än så länge. Är uppe i ca 240mil, så visst. den har ju ej gått så långt.
-
Kör både Saab och Can Am, bit i den du :whip:
-
Har en kompis som köpte det "fina märket" SAAB (Aero), -02a som gått 17"; han har redan fått renovera motorn ;D plus en massa annat....En annan polare hade en SAAB 2.0T; Han drog för fullt EN GÅNG; då rasade Turbon ;D sen var växlingen "konstig" då visade det sig att det fattades FYRA STYCKEN skruvar/bultar i växelföraren! Dom hade ALDRIG suttit där ens, hålen var lackade! Då sa "handlaren" ; "gör inte för stor grej av det här nu...." ;D Så köp SAAB :D
-
Jag har en R1a -98 som har gått 3400 mil ()p och bara normal service, på en Dinli har väll hela motorn bytts vid 1000 mil :help: om ventilerna behöver bytas effter 500 mil det kallar jag för skräp :dntknow:
-
Jag har en R1a -98 som har gått 3400 mil ()p och bara normal service, på en Dinli har väll hela motorn bytts vid 1000 mil :help: om ventilerna behöver bytas effter 500 mil det kallar jag för skräp :dntknow:
så du menar att du kör din R1:a konstant i 260 km/h & drar på fullt hela tiden.
ligger & kör 2000 rpm från varvstopp hela tiden.
men visst jag måste hålla med att kanske kvalitén inte är lika hög som på en Yamaha.
Men du kan inte jämföra milen med en Motorcykel.
-
Undra vad den här SAAB nörden gör på dinlidelen när han gillar Yamma. Det finns en sådan avdelning också.
Vi som äger dinli vet vad den går för. :headbang:
Henke Dinli-nörd
-
9-5Vector, Dinlin´s motor har väldigt hög kvalité om man jämför med många
andra "kända" märken i 450cc klassen!
Crossmaskinerna kräver tätare serviceintervaller för att hålla ihop pga av att
det mesta i motorn är klent för att spara vikt.
Men om man tar sig en titt på innehållet i motorn på Dinli´n så inser man att
vikten nog är det sista dom tänkte på när dom byggde den!
Lager och växellåda är så pass tilltagna att man nästan kan tro att det är en
Honda XR650 man tittar i.
Visst är det vissa maskinerna som har haft problem, men söndags ex finns det bland
alla märken.
Men man kan inte jämföra hållbarheten mellan Dinlin eller någon annan 450cc quad med en
1000cc R1.
Självklart håller en R1 betydligt bättre eftersom det är högre kubik och fler cylindrar som belastningen
är fördelad på, dessutom så är det helt annat vrid i motorn och mindre rullmotstånd (2hjul) vilket gör
att man inte behöver plåga den lika mycket.
Man får också räkna med att materialet och lager är av en helt annan kaliber i R1áns motor för att den ska
tåla effekten.
En 1 cyl motor håller inte inte alls lika bra för hög effekt/varv som tex en 4cyl gör pga av att det blir
högre massa i rörelse som belastar veven och lagerna.
Obalans är ett annat problem som enstånkorna har, den är omöjlig att få bort, man kan flytta den till
högre eller lägre varv men den kommer alltid att finnas kvar hur man än bär sig åt.
-
:cry: Ber om ursäkt om ni tog illa upp :cry:
:dntknow: Jag kan knappt sova om natten längre :dntknow:
Jag har tyvärr inte tid o ha en Dinli för då skulle inte min fritid räcka till för att meka (Man vill ju åka också)
Är det bara av snålhet man ska köpa en, För den blir ju lika dyr som en kvalitetsmaskin med alla reservdelar :help:
-
:cry: Ber om ursäkt om ni tog illa upp :cry:
:dntknow: Jag kan knappt sova om natten längre :dntknow:
Jag har tyvärr inte tid o ha en Dinli för då skulle inte min fritid räcka till för att meka (Man vill ju åka också)
Är det bara av snålhet man ska köpa en, För den blir ju lika dyr som en kvalitetsmaskin med alla reservdelar :help:
Oljefilter är väl inte så dyrt? tror mitt kostade 29:90 kr ;D
-
9-5Vector, Yamaha verkar inte direkt vara felfri heller om man läser inläggen på den
avdelningen, så det där med kvalitén ska vi nog tala tyst om :D
-
Nä yamma har väl aldrig några problem det är bara otur. ;)
-
:cry: Ber om ursäkt om ni tog illa upp :cry:
:dntknow: Jag kan knappt sova om natten längre :dntknow:
Jag har tyvärr inte tid o ha en Dinli för då skulle inte min fritid räcka till för att meka (Man vill ju åka också)
Är det bara av snålhet man ska köpa en, För den blir ju lika dyr som en kvalitetsmaskin med alla reservdelar :help:
Var vill du komma med alla dina inlägg ??? :-\ Tycker nog Dinli är rätt mycket prestanda för pengarna ()p Kör själv yamaha raptor och dom är inte felfria kan jag intyga :hmmm:
Har man den inställningen du har skall man nog hålla sig till bilen istället...... ()p ()p
-
Eller Artic Cat ;)
-
Eller Artic Cat ;)
Hehe :lol:
-
Jag kör raptor 700 och har faktiskt aldrig behövt laga nånting på 350 rätt hårda mil :D
ni får ge era maskiner lite kärlek! jag brukar ta med den in och se på film och så, det tycker den är roligt, det ger typ 5 extra HK, sen så måste den ju stå i värmegarage och den gillar inte att vara fastlåst med kedjor och sånt för då startar den inte dagen efter :(
släpp quaddarna fria så går dom i oändligheten :D
P.S Använd jordgubbsylt som smörjning i motorn, det tycker iaf min är jättegott! ;D
-
Jag kör raptor 700 och har faktiskt aldrig behövt laga nånting på 350 rätt hårda mil :D
ni får ge era maskiner lite kärlek! jag brukar ta med den in och se på film och så, det tycker den är roligt, det ger typ 5 extra HK, sen så måste den ju stå i värmegarage och den gillar inte att vara fastlåst med kedjor och sånt för då startar den inte dagen efter :(
släpp quaddarna fria så går dom i oändligheten :D
P.S Använd jordgubbsylt som smörjning i motorn, det tycker iaf min är jättegott! ;D
Hahahaha ;D
Själv så brukar jag piska :whip: min raptor innan jag ska ut o åka. Då ställer kammen om sig och blir riktigt vass ;)
Edit: 1st kam är det ja...
-
Skit :knupple:
-
Verkar som du är kvar i moppe åldern; så håll dig på dom forumen några år till sen är du välkommen tillbaka :nono:
-
Jag tycker ni grabbar skall vara snälla mot de få tjejer som finns här på forumet!
:)
Eller är det kanske Flexbert som varit på liten operation?
Snacket är ju av samma uppviglande art...
:knupple:
-
hydrolift jaga brudar får du göra någon annanstans; dessutom är inläggen av den typen lika idotiska oberonde vilket kön tönten har som skrev det :(veryangry):
-
Har plockat bort ett par inlägg efter att tråden blivit anmäld.
Skulle uppskatta om ni kunde hålla tråden på en lite sakligare nivå, kanske finns det folk som tror att tråden handlar om kvaliten på dinli och Kinagrejer rent generellt och inte är så intresserade av könstillhörighet eller sexuell läggning. ???
/Rickard
-
Plockat bort???! Gäller inte det fria ordet här??? eller ligger servern i Kina??? :(veryangry): :(veryangry):
-
Ta och läs reglerna. Ordet är fritt sålänge det är rätt ord du använder :whip:
Det funkar bättre och bättre nu tycker jag Rickard. Inte lika mycke skit i trådarna. ()p
-
Jaha då måste jag ha hamnat i någon sorts atv diktatur vilket jävla larv!! Du kanske är sambo med rickard? det skulle ju förklara att det var känsligt med pojkar som vill vara flickor ;)
-
Det finns en lag i Sverige som ska fungera mot exakt detta.Att gå in och ändra och radera som den värsta diktator är ett brott mot tryckfrihetslagen. :rtfm: Atv forum ska väl inte vara ett hot mot demoktatin!!?
Vad blir nästa steg ska vi förbjudas att bli märkesspecifika eller förbjudas skriva om särskilda företag!! Möjligt att jag missa vid inloggnig att man var tvungen att ha kommunistiska åsikter som medlem här.. :tickedoff
-
Har du verkligen läst regelverket eller förstår du bara inte vad som står?
-
Du har tydligen inte det i alla fall!!!! "Om du anser eller misstänker att en specifik medlem bryter eller har brutit mot någon regel så diskutera inte detta öppet i forumet" ;D ;D
-
Passar det inte att anpassa sig till regelverket här kan jag rekommendera flera andra forum om ATV som inte har ett regelverk som är lika "strängt" som mitt.
Tryckfrihetslagen gäller inte här, det är jag som bestämmer var gränsen går för vad jag godkänner - precis som alla ansvariga utgivare gör.
I.o.m. att du registrerade dig förband du dig att följa regelverket, vilket ytterligare åsidosätter tryckfrihetslagen - du har frivilligt förbundit dig att följa regelverket.
Den typ av inlägg du visat prov på i denna tråd klarar vi oss mycket bra utan.
Vill du att jag raderar ditt konto så är det bara att du PM:ar mig så fixar jag det, vill du vara kvar får du skärpa dig.
/Rickard
-
vad va fel ?????????????????????????
-
Lustigkurren kallade andra för bögar. Jättekul HAHAHA ???
Du hade kommenterat det så ditt inlägg efteråt saknade mening.
När man raderar inlägg som inte skall vara kvar måste man ibland också radera helt OK inlägg som är kommentarer på det som inte längre är kvar.
-
Du har tydligen inte det i alla fall!!!! "Om du anser eller misstänker att en specifik medlem bryter eller har brutit mot någon regel så diskutera inte detta öppet i forumet" ;D ;D
Skälet till den regeln är det du nu bevittnar, en tråd som ursprungligen handlade om DINLI har nu övergått till att handla om mitt sätt att moderera och forumets regler.
Om man inte bara läser regelverket, utan också försöker förstå att dessa regler grundar sig på den erfarenhet som jag och många andra forumägare samlat på oss under de år vi drivit forumen så kanske det blir lite lättare att acceptera reglerna.
Om du 450 SS vill kan jag förklara varje oklarhet som du ser i regelverket, dock inte i denna tråd utan i avdelningen för feedback, klagomål eller beröm - eller via PM.
Jag förklarar alltså gärna alla regler för de som inte förstår dem, men helst inte inuti trådar som handlar om något annat än regelverket.
-
Jag har inte fått något inlägg bortplockat, reagerade bara på att du tar dig friheten att bestämma vilka ord som får förekomma i en text,därför kvarstår min obesvarade fråga vad blir nästa förbud.Lustig kurren som du kallade honom får svara för sina inlägg det kan inte jag stå till svars för!! Tack för ett annars trevligt forum!!
-
Jaha då måste jag ha hamnat i någon sorts atv diktatur vilket jävla larv!! Du kanske är sambo med rickard? det skulle ju förklara att det var känsligt med pojkar som vill vara flickor ;)
För det första så kan man hålla sig till tråden och det som trådskaparen vill ha reda på. Inte urarta med en massa småbarnsfasoner hit och dit. En tråd skall till största möjliga mån hålla sig till topic.
För det andra så är det helt rätt att admin går in och rensar upp alla fjantigheter som skrivs på detta forum.
Nu blev det mer offtopic av mig och detta får gärna MOD ta bort om det inte passar ;)
För att svara på TS fråga så vill jag inte påstå att Dinli är kina-skit. Min polare har en Dinli och sköter man bara om den så är det inga direkta problem med den. Lagren i bakaxeln är ett av de "stora" problemen på just hans modell men det fixades lätt.
I övrigt så tycker jag att 9-5 Vector inte verkar vilja ha svar på sin fråga utan har redan bestämt sig för att det är mer meka än åka. Så egentligen skulle topic kunna vara Dinli=kinaskit!
-
Ber om ursäkt 450 SS, det var inte ett av dina inlägg jag plockat bort, det var ett av 9-5Vectors.
Nu blev det mer offtopic av mig och detta får gärna MOD ta bort om det inte passar Med glimten i ögat (blinkande)
Denna tråd är ändå förstörd för tillfället, så fler inlägg angående regler och moderering spelar ingen roll.
-
Ber om ursäkt 450 SS, det var inte ett av dina inlägg jag plockat bort, det var ett av 9-5Vectors.
Nu blev det mer offtopic av mig och detta får gärna MOD ta bort om det inte passar Med glimten i ögat (blinkande)
Denna tråd är ändå förstörd för tillfället, så fler inlägg angående regler och moderering spelar ingen roll.
Då passar jag på att säga mitt..
Jag är meddlem i några andra forum där är kravet att man ska ha en bild på sig själv i avvataren och skriva ut sitt hela namn i signaturen..
Det blir inte anonymt då och bidrar drastiskt till att antal "skräp" inlägg minskar.. Förutom en hel del inlägg man skulle kunna vara utan så tycker jag att forumet är bra. Det har hjälpt mig många ggr med min ATV..
-
Ber om ursäkt 450 SS, det var inte ett av dina inlägg jag plockat bort, det var ett av 9-5Vectors.
Nu blev det mer offtopic av mig och detta får gärna MOD ta bort om det inte passar Med glimten i ögat (blinkande)
Denna tråd är ändå förstörd för tillfället, så fler inlägg angående regler och moderering spelar ingen roll.
Då passar jag på att säga mitt..
Jag är meddlem i några andra forum där är kravet att man ska ha en bild på sig själv i avvataren och skriva ut sitt hela namn i signaturen..
Det blir inte anonymt då och bidrar drastiskt till att antal "skräp" inlägg minskar.. Förutom en hel del inlägg man skulle kunna vara utan så tycker jag att forumet är bra. Det har hjälpt mig många ggr med min ATV..
kan ju va nått varför inte. ()p ()p ()p
-
Jag är meddlem i några andra forum där är kravet att man ska ha en bild på sig själv i avvataren och skriva ut sitt hela namn i signaturen..
Det blir inte anonymt då och bidrar drastiskt till att antal "skräp" inlägg minskar.. Förutom en hel del inlägg man skulle kunna vara utan så tycker jag att forumet är bra. Det har hjälpt mig många ggr med min ATV..
Mina rätt små krav har rört upp tillräckligt mycket känslor, jag tror nog inte att det skulle vara så populärt.
Tror det är rätt många som skulle dra sig för att registrera sig om det kravet fanns, och minst lika många som skulle uppge ett falskt namn.
Tanken är nog god, men skall man ha den typen av regler bör de nog finnas redan när man startar upp ett forum.
Jag tror inte att det kommer att vara omöjligt att styra upp detta forum på lite sikt utan den typen av krav.
Mycket hänger på mitt och de andra moderatorernas sätt att moderera inläggen, och på vilket sätt vi meddelar olika användare att deras sätt att uttrycka sig inte är förenligt med regelverket eller viljan hos mig som ägare.
Jag har varit i upprepad kontakt med ett antal medlemmar som jag ansett uttryckt sig "dåligt" eller skrivit struntinlägg och förklarat min vilja när det gäller att bygga upp ett så seriöst forum som möjligt - och jag måste säga att de flesta (efter ett par försök från mig att förklara) förstår att jag anser det vara viktigare att medlemmarna förljer regelverket, än att forumet får ett maximalt antal medlemmar och ett maximalt antal inlägg.
Mitt mål med detta forum är att man som besökare skall:
1. Kunna få hjälp med frågor som man själv har, hjälp av andra som har den erfarenhet man själv saknar.
2. Att man som medlem med viss (eller stor) erfarenhet skall kunna hjälpa andra att undvika några av de "fällor" man själv hamnat i.
3. Kunna hitta likasinnade att träffa och köra ATV tillsammans med.
4. Använda sig av Köp/Sälj-avdelningen för att sälja eller köpa sin ATV
Bilder, filmer, och trådar med "strunt" (t.ex. i avdelningen för Off-Topic") är naturligvis helt ok om det sker i lämplig omfattning, men det verkligt värdefulla innehållet i ett forum av detta slag är som jag ser det människors vilja att söka information - och att hjälpa andra.
Jag vet att inte alla delar min uppfattning om att detta är vad som gör ett forum bra, men då är det ju bra att det finns andra atv-forum som inte har samma inriktning som jag har på detta forum, även de som mest vill chatta och "slänga käft" med andra kan på så sätt hitta ett forum som passar dem.
-
:djump: NU TROR JAG NOG ATT JAG SKA KÖPA MIG EN DINLI :djump:
Något som man ska tänka på ??
Någon som har hittat någon bra annons på en fin DINLI ??
Sänkt eller orginal ??? Vad säger försäkringsbolag om olyckan är framme om man har trimmat och moddat om den????
Skulle ju senare vara skithäftigt om alla i Östergötland kunne träffas och ta en korv o en kall O0
-
;D Snart är det jul ()p
Vad ska ni köpa i julklapp till era Dinli maskiner :extas:
-
Min Dinli ska få dubb i julklapp, å kanske extra ljus om han är snäll, men ni får inte skvallra :lol:
-
Det blir ett par nya itp fälgar.
En ny soppakran.
Två backspeglar.
Ett nytt insug.
Qmax rullgas + hadtag
En ny back knapp med vire.
En hel del kärlek blir det också. :headbang:
-
Det blir ett par nya itp fälgar.
En ny soppakran.
Två backspeglar.
Ett nytt insug.
Qmax rullgas + hadtag
En ny back knapp med vire.
En hel del kärlek blir det också. :headbang:
Vad är det för fel på insuget?
-
Ja det yttre gummit var lite sprucket runtom.
Jag tror inte det läkte men när jag endå kollat ventilspelet
och hade grejjerna lös så vart det. ()p
-
jonny-öjebyn: Vartifrån köper du dina saker?
Behöver saker till min dinli också om jag inte säljer den
-
www.Virusvarning för freddys sida.se han har rätt mkt grejjer
Har är trevlig och snabb att skicka det som är beställt.
-
Haha, såklart det är, hör man ju på namnet :D
-
Jaha då var det ett nytt ÅR (Dinli år)
Hoppas era fyrhjulingar har haft det bra i julhelgen.
Min är lite skotträdd så jag åkte långt ut i skogen med min (Tur att man inte har sänkt den) :stuck:
-
BRA O VETA :djump: